Project Sitsueison ;)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Camino'79, 15.10.2017.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Noniin elikkäs rahotus alkais olemaan mäntiä varten hanskassa joten nyt sitten tarkentavia kyssäreitä:

    -onko noissa iconin männissä kuinka tarkat/hyvät tarkkuudet? (Näihin nyt olen päätymässä tällä hetkellä artsin suosituksesta) Lähinnä siis että tässä joulun pyhinä nyt ois tarkotus lohkoa mittailla niin millä toleransseilla kärsii ne std kokoset hommata?

    -onko tuo iconien matsku kuinka herkästi lämpölaajenevaa ja/tai tuleeko toimimaan ahdettuna? Kun ilmeisesti noissa matskuissakin on eroa ja nyt noi mitkä se artsi mainitsi niin nehän oli t6 heat treated 2618 alloy seoksesta olevat?

    Ja toki jos nyt tulee vielä tarkentavia juttuja mieleen ja esim. Männänrenkaita voi kanssa suositella niin vois tilata sit könttänä ja mahdollisesti sit kanget kanssa jos oikein hyvin käy ni sit pääsis tasapainottamaankin tota alakertaa joskus :D
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllähän nuo männät voi ahdettuunkin laittaa, tarkoitushan ei ollu ilmeisesti kovinkaan montaa kiloa sitä painetta laittaa..
    Kattoo vaan että välystä tulee se mitä valmistaja suosittelee kyseiseen käyttöön.

    Jos ne pytyt ei ole kulunu paljoa niin renkaiksikin vois laittaa vaikka ihan perus moly renkaat, esim. Sealed Power R9904, Total Seal Cr 9190, tai Mahle 4250S. Näille kevyt hienohoonaus.
    Samoja löytyy myös file-fit versioina, mutta noilla tavallisilla saat suoraan vähän reilummat gäpit ahdetulle, eikä tarvi viilailla.

    Laita mittaustuloksia pyttyjen kartiokkuudesta ja soikeudesta niin tuomitaan vasta sitten.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Paljos se männänrenkaiden päittäisvälys sylinterissä sit tulee olla ahto käytössä
     
    Muokattu: 18.12.2017
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tarkoittanet renkaiden päittäisvälystä.'

    Jos otetaan vaikka Total Sealin suositukset 4.25" poraukselle, niin normaaliin katukäyttöön .019", ahdetuille .023" - .030" ja oikein reippaasti ahdetuille jopa .034".
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Just sitä, tympeetä et englanniksi se on Ring gap, mutta hittoko se on suomeksi :odroll:


    Onko olemassa hyvää yleispätemätöntä ohjetta esim + jotain prosentteja/prossan osia
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Yleispätemättömiä ohjeita on varmasti netti pullollaan, mutta yleispäteviä ei niinkään.

    Kannattaa aina seurata rengasvalmistajan JA mäntävalmistajan suosituksia.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Keme

    Keme Gearhead

    Mikset osta suoraan ylikokomäntiä ja porauta lohkoa varmasti hyväksi? Olis pytyt pyöreitä ja sais välykset just semmoseksi kuin haluaa. Parissa koneenvirittelykeississä on tullut törmättyä tähän outoon vakioporausvimmaan ja lopputuloksena on "tää o melko hyvä ja aika lähelle semmone ku pitäs olla".
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tokihan mä paan ylikokomännät ja poraan sen heti kun se on jonkun muun lompsasta se poruutus pois :poff:

    Sponsoriksi saa ilmottautua ;)

    Lähinnä siis turhaa rahanmenoa yritän välttää mutta tottakai jos pytyt on toleranssien ulkopuolella,kieroja tms. Ni pakkohan se on porata ei siinä. Mutta ensin mitataan ja toivotaan parasta sormet ristissä :D
     
  9. Keme

    Keme Gearhead

    En tiiä kyl mitään näiden jenkkikasien tekemisestä, ni maksaaks niihi osat kymppejä ja koneistukset onkin sit jo tonneja?
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No männät näkyy olevan ~600 taalaa ja poraus on karkeasti satasen/reikä. Että kyllähän kun koneistamista on tuplasti neloskoneeseen ni pompsahtaa kulut aika raakasti o_O

    Männät ja kangethan on hyvinkin edukkaita noin niinku moneen eurovehkeeseen verrattuna mitä on juttuja kuullu :eek:
     
  11. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ei helvetti?!? Missä porautus tuollasissa hinnoissa on?!?
    Kesällä just kyselin tässä jkylässä 350:n porautusta niin tarjoukset kahdelta koneistamolta oli 296€ ja 315€.:eek: En pidä kovin pahana.
     
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    No, onhan tuo hintahtavaa hommaa kun ottaa huomioon uusien mäntien tarpeen ja mäntien vaihdon kankiin.:wc::argue:
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Männät ja kanget tulee jokatapauksessa uutta että se ei sinänsä muodosta ongelmaa. Mutta tosiaan viimesin hinta mitä mä kuulin oli lähes satasen reikä sisältäen hoonaukset ja timanttiharjaukset ym. o_O

    Ja varsinkin kun on mahdollisuus että ei tarvitse porata niin kyllähän useamman satasen säästö aina houkuttaa :D
     
  14. Keme

    Keme Gearhead

    No huhhuh. 100e/pytty tehdään varmaan jo käsityönä ilman mitään koneapuja. Eihän tossa hinnassa ole mitään järkeä :D
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No todellinen hinta selvinnee mikäli poraamaan joutuu :D
     
  16. shr1

    shr1 Gearhead

    Camino'79 tykkää tästä.
  17. SauliK

    SauliK 2nd gear

    kyllä varmaan kannattaisi ahdin projektiin varata koneistuksiin se tonni rahaa. mulla maksoi 8 reiän poraus, nokkalaakereiden vaihto ja runkolinjan tarkistus 850e
    siihen päälle vielä dekkitasojen kevyt höyläys että kansitiivisteet varmasti pitää niin tonni paukkuu, sitten jos kansille vielä jotain pitää tehdä
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kannethan mulla onkin jo purettuna ja itse porttaan minkä osaan jonka jälkeen täydet 3-kulmaseetityöt,venttiilien hiomiset ja tasojen plaanaus ni kannet ois redi.

    Dekkitasojen tarkistus täytyykin muistaa tehdä lohkolle, itse en välttämättä olisi kylmiltään edes muistanut o_O

    Ja tosiaan koneistetaan JOS tarvis, mutta ajatuksena kuitenkin yrittää tehdä mahdollisimman pienellä budjetilla kuitenkaan nurkkia oikomatta ;)
     
  19. SauliK

    SauliK 2nd gear

  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No nyt on lohko volvon kontissa ja jos huomenna vaan into piisaa niin vien kotipaikalle missä mahikset päästä pesemään lohko ja saa sen verran lämpimään että saa oikeat mitat siitä.

    Että toivottavasti ennen vuodenvaihdetta sais mitat lohkosta ni päästään sit porukalla arpomaan mitä sisuskaluja paan tilaukseen ;)
     
    palontie, Visa ja Herje tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!