Project Sitsueison ;)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Camino'79, 15.10.2017.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No nythän sinne tulee noi iconin 2618set männät ja eaglen takoveivit L19 pulteilla jne. Eli muuten alakerran pitäs kyllä kestää se 1000+ hp ;)
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Visan linjoilla

    Jos nappulaa on sopivasti, niin kunnon kamoilla sit on helppo kokeilla jos sattuu pakosarjat lainaan joissa "scanian holset" niin ei tartte sitten arpoa kestääkä vänkyrärauta pari kuukautta rankaisua vai jättääkkö se voima hyllyyn ja imuriin kaihertamaan, et oiskohan sittenkin pitäny kokeilla miltä se +1000 pollea kardaanilla tuntukaan

    Ja eikö sulla muut kamat tullu siihen koneeseen, nytten sellaiset että kestää rankempaakin paineistusta
     
    palontie ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu kyllähän tuohon mielellään tilailis vaikka ja mitä mutta tallin rakentaminen ja näillä näpyttimillä syntyvä esikoinen tahtoopi rajottaa duunarin pussia jo jonkun verran tiukemmalle harrastusyksiköiden suhteen :D

    Mutta edelleen niitä tarjouksia saa huutaa tosta valuakselista jos joku tarviaa ni sit voidaan alkaa miettimään että paljonko siihen sitä erotusta nyt sit jääkään takoakseliin :p
     
    palontie tykkää tästä.
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Vähän ja vähän enempi tuota nokka-asiaa tässä yrittäny tutkia ja sit tuli tämmönen vastaan:

    https://www.stevemorrisengines.com/...-solid-roller-cam---supercharger-stage-1.html

    Ni oiskos tämmösestä kokemuksia/ajatuksia? Ilmeisesti ko. Kaveri on jenkkilän päässä jonkinsortin guru noiden centrifugaaliahtimien ja niillä ahdettujen koneiden kanssa ni luulis olevan ihan jees?

    Ja onko ajatuksia että mites toi 1.7 vippasuhde mahtais toimia noiden orggis L29 oval porttien kanssa? Kun tuntuu olevan nää markvi rakentelijat aika vähissä :confused:
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pari vuotta sitten laitoin ahdettuun 540 mottiin Steve Morrisilta tulleen nokan, joka oli muistaakseni koneen specsien mukaan customina tilattu.
    Etukäteen siitä ei edes kerrottu tarkkoja specsejä, vasta nokan mukana tuli tiedot.

    Vähän hassua asiassa oli se että koneessa oli ennestään .600" nostoinen ja 112 LSA:n keppi ja Steven lähettämä oli jopa hieman pienempi nostoinen ja LSA oli 1.5 astetta leveämpi (113.5), .050" asteet oli samaa n.240 luokkaa.
    Ja tässä siis puhuttiin koko ajan yli 1000hp koneesta.

    Steve on kyllä tuon jälkeen jo vähän terästänyt nokkiensa profiileita, mutta eihän ne sen ihmeellisempiä ole.

    Kokeileppa mitä se sulle tarjoaisi koneen muitten specsien (kannet yms) mukaan.
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Täytyypä laittaa meiliä tonne ja sit meinasin että laitan compille kanssa. Täytyy samalla yrittää tiedustella onko esim. Compilla tarjota jotain "retrofit" venakoneistoa järkihintaan millä sais sit kovat nostajatkin pelaamaan/säädettyä :)
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oli sit tosiaan yks ProCharger-454:nen johon tein vaan kannet, ja nokaksi pähkäiltiin ihan Lunatin hydyrolleri Efi-listanokka: 234/244@.050", .575" nostot ja 114 lsa.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu kokemuksia nokista ahtimien kanssa kuulis ihan mielellään ja aina parempi jos on sit vähän dynokäppyrää/lukemia esittää ni osais sit ite vähän haeskella muiltakin valmistajilta :)
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En ole gen V/VI kansia koskaan muutellut, mutta niihinhän on saatavana conversion stud kittiä, joilla saa helposti säädettävän venakoneisto, toimii varmaan kohtuullisten nokkien ja jousipaineiden kanssa. Ja noihin sun kansiin ei varmaan kannata sen isompaa muutosta ajatellakaan.

    Meinaan että jos sulla on oikeasti ajatuksena vähän hullummat tehot, niin ne kannetkin menee vaihtoon ja paljon muuta.
    Olet helposti lähes loputtomassa oravanpyörässä!

    Jos taas haluat pysytellä kohtuu budjetissa ja -aikataulussa, niin tuosta saa kyllä aika tehokkaan myllyn ilman älyttömiä panostuksiakin.
    Kun tekee järkevän suunnitelman ja pysyy siinä, niin tulee joskus valmistakin.
     
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tuo nimenomaan ois se ajatus. Poislukien se, että alakerran tietty haluaisin kerralla tehdä kunnollisen mutta kannet tosiaan on nyt ite porttailtu ja ihan jo uteliaisuudesta haluan kokeilla mihin ne riittää, koska ne tulee olemaan se pullonkaula kuitenkin joten reserviä jää kannenvaihtoon kummasti.

    Suomennettuna siis että lisäteho olisi saatavilla yläkerran updeittaamisella ilman että alakertaan tarvitsisi kajota enää :)

    Imusarja koitetaan tehdä itse ahtokäyttöön mutta tuorein ajatus olisi kokeilla tolla vortec imusarjalla ja megalla saada nyt ensin vaparina koeponnistettua peruskonstruktio eli ei mennä ihan kaasarilinjalle kuitenkaan ;)

    Saapahan samalla opetella sitä megaa ja sen ominaisuuksia :D
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos laitat noihin kansiin säädettävät vipat, niin Us-Partsin poistoissa näyttäis olevan edullisesti Cranen 99152-16 studit jotka tarkoitettu juuri tuohon.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Onkos tuo nyt sit passeli suoraan omiin kierteisiin ja sit "laajenee" isommalle kierteelle? Lähinnä mietin että kannattaako ennemmin tehdä ne 7/16" jengat kansiin ja laittaa suoraan 7/16" studit?

    Hyötyä vai haittaa? o_O
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ja cranen sivuilla oli että maks 480 paunaa open valve seetipaineelle. Nokasta ei oo kuulunu vielä mitään niin noinkos tuo seetipaine riittää? :cool:
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noilla conversion studeilla tuo olis helppo ja halpa toteuttaa, ja lupaahan nuo aika hyvin niitten kestävän jousipainettakin. Ja kestoahan voi parantaa vaikka tukisilloilla.

    Kannattaako noitten kansien kaveriksi mitään kovin rajua nokkaa laittaa.
    Vois löytyä joltain edullisestikin joku hyvinkin sopiva hydyrolleri, jonka voi kyllä laittaa mekaanisillakin nostajilla halutessaan.

    Kun joskus teet sitä tuhatheppaista niin sit vaihdat yhteensopivat nokan ja kannet.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Just tossa lueskelin mitä amerikanjoet ja mm. Crane cams ilmottaa niin open pressure pitäs olla mekaanisella rullanokalla min.600 paunaa eli noi studit ei tuu toimimaan tässä kombossa. Täytyy varmaan kuulostella mitä noi compcams ja steve morris vastailee (jos vastailee, ei oo vieläkään kuulunu mitään) että mimmosilla romuilla ne suosittelis kasattavaks taikka vaihtoehto b (ei biltema) on sit kattella arp:ltä tms. Esmes sillä 7/16" kierteellä olevat studit ja muuttaa kansien kierteet sille soppeliks jolloin pitäs alkaa kestämään noi seetipaineet mitä on tulollaan o_O
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tällä hetkellä kysely on päällä noihin em. Firmoihin että sais sen 600-700hp pihalle ja se pitäs onnistua kyllä noillakin kansilla, sit tosiaan jos (ja kun) sitä voimaa haluaa vielä lisää ni sit paremmin hengittävät kannet ja muut romppeet mitä vaaditaan. Mut mekaanisella rollerilla nyt ainakin tähän tietoon oon tota kasaamassa jos vaan löytyy sopiva nokka/venakoneisto-kombo :)
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    On tainnu tulla mainittua aiemminkin että mulla on .650" nostosen mekrollerin kanssa beehivet joilla seetipaine 160 ja aukipaine vähän reilu 400.
    Nämä siis vapari-isolohkossa ja nähneet 7000r/min.
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Aika jännä että cranekin ite ilmottaa että mekrollerin kanssa ois oltava minimissään tosiaan se 600 paunaa open pressure o_O

    Toki mulla tulee vielä ahdettuna ni ymmärtääkseni se vaatii lisää seetipainetta verrattuna vapariin? :confused:
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Beehive kamoilla siellä venakoneistossa on reilu puolitoista kiloo vähemmän painoa, joten pärjää aika paljon pienemmillä jousipaineilla.

    Rautakansien ohjuritkin voi olla aika lyhytikäiset rajuilla nokilla ja kovilla jousilla.

    Ja kyllä ahdettuun on hyvä pistää vähän lisää seetipainetta.
    Aika moneenkin oon lisänny sitä tosin vain imupuolelle.
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ymmärrän pointin :)

    Itsekin painiskellut sen asian kanssa että jos ei tule valmista pakettitarjousta miltään firmalta niin sitten varmaan arvon lottorivin jotakuinkin jöykistä singlejousista, lompakon rajoissa titaaniretskuista ja siihen jos ymppää vielä girdlella olevat keinuvipusillat ni jo nyt on kumma jos ei ala pysymään nipussa?! :D
     

Kerro tästä muillekin!