Projektina 1929 Ford Model A Roadster

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja karra, 2.1.2022.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    Artsi Bunker, exner, rekkamies ja 21 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Smirkelimies

    Smirkelimies 2nd gear

    Tuo värivalinta on ihan huippu. Ja muutenkin, oispa tuolla mahtava hiljaa puksutella kesäiltana rantatietä. Saattaa vetää puoleensa rouvia, tiijä mihin vielä joudut tuon kanssa :D
     
    Gary Grand, maxvo2, karra ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mitäs niistä rouvista… mutta kun pimut iskee messiin niin….
     
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sitä kukaan jaksa kattoa ku eka asia ku näkee meisselin on hihitys..
    Varttuneessa vara parempi!
     
    Gary Grand, karra, hmr66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Jaahas, eli remontilla alkaa tämän auton suomitarina. Vaihdoin öljyt koneeseen, 15W-40 Teboilia meni sinne. Jonkun verran oli öljypropussa kiinteää moskaa mutta öljy oli muuten ok, mustaa toki.

    Sain äsken käyntiin härvelin ja kun siinä vähän aikaa puksutti alkoi kannetiiviste vuotaa ulos oikeasta etukulmasta. Eli kuljetuksen aikana päässyt jäätymään, ei ihme kun jäähdytysnesteen pakkasenkesto oli -3 astetta! Vaikka olivat kuulemma laittaneet coolantit koneeseen, ois pitänyt teroittaa että täällä on kylmempi kuin Teksasissa.

    Nyt pitäisi metsästää kannentiiviste. Sekä öljyntäyttökorkki (puuttui kokonaan) ja vielä polttoainehanan tiivistesarja taikka koko bensahana. Kalliitahan nuo ei jenkeissä ole eikä brittien ebaysta löytynyt, mutta nykyään sieltäkin tulee tullimaksut.
     
    Kustom STW, isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  6. Voi kai tuon kannentiivisteen löytää jostain lähempääkin, mut jenkeistä saa jopa Rockautosta.
     
  7. karra

    karra Double Gearhead

    Wanha öljykorkki löyty facebookin kautta tutun tutulta, saan sen sovitettavaksi.

    Auton omistaja vastasi whatsappiin ja pahoitteli ettei ollut nähnyt edellistä viestiäni. Näkee joskus että ei pariin viikkoon ole ollut aktiivisena Whatsappissa, taitaa olla instamiehiä. Joka tapauksessa nokka-akseli on vakio ja ovat öljyinä käyttäneet 15W-40 laatua siellä.

    Lupasi lähettää minulle kannentiivisteen, mikä on bueno juttu, kiire tässä ei ole - voi duunailla muita juttuja siinä. Ruinasin vielä mukaan bensahanan korjaussarjan, näyttää maksavan jossain speedshopissa 1.75 USD.
     
    Gary Grand, impala-63, isalmela ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Tutkailin netistä tuota hommaa ja selvisi että kannesta saattaa tihkua aluksi nestettää ulos (seepage) ennen kuin ne minimissään kolme kertaa jälkikiristykset on tehty. No kokeilin muttereita niin kaikki oikeanpuoleiset eli sen vesitilan puoleiset mutterit oli löysällä, etenkin se etukulmassa oleva. Suoritin kannenpulttien kiristyksen oikean kaavion mukaan ensin 45, siten 55 ja lopuksi 74 Nm, mikä on se vakio kannenpultin momentti. Korkeapuristeisen kannen pulttien momentti on muistaakseni jotain 84 Nm.

    En löysännyt yhtään pulttia aukipäin, ja ne kaikki siellä sylinterien ympärillä olivat tiukassa. Ajatelin että parempi kun en puutu.

    Ja kas, vuoto lakkasi. Oisko se hyyhmäytynyt pakkasneste jotenkin pullauttanut tuota reunaa aukipäin? Tiedä häntä mutta jonkin aikaa käyttelin eikä enää tihkunut.

    [​IMG]

    Eli 9 oli ihan löysällä ja 3, 16 ja 12 kiristyivät nekin jonkin verran. 10 sekä 11 ja 13 hieman nytkähtivät kiinnipäin - 11 ja 13 on pitkiä pultteja koska ylävesiletkun laippa on niillä kiinni.

    [​IMG]
     
    Gary Grand, isalmela, Kustom STW ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Huomasin eilen, että tuo poliisikansi vaatii erilaisen kannentiivisteen. Olisko se B-mallin tiiviste ja momentit jne.?
     
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Ahaa, että sellainenkin. Katsotaan millaisen tiivisteen se jenkki lähettää, lupasi lähettää siis.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. EVO X

    EVO X Gearhead

    On kyllä häijyn näkönen roadsteri. Tätähän täytyy oikein tutkia tarkemmin jossakin tapahtumassa kesällä :odcool:
     
    karra ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. ToniC

    ToniC Gearhead

    Mä terotin moneen kertaan coupen jäähd. Nesteiden vaihtoa ennen lähetystä. On kuulemma nyt kunnon nesteet koneessa. Samaa jauhoin tudorista. Olivat vaihtaneet.

    Coupeen ostin jo 255 moottorin,kun tuli vähän vahingossa eteen.

    Otin kaikenlaista 4 bangerin huolto-osaa auton mukaan, mut saattaa lähtee kaikki heti kiertoon, niin saa muuta tilalle esin droppiakseli ja tuennat
     
    karra tykkää tästä.
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Pitää seurailla mitä olisi jouten sitten.

    Ajattelin kääntää auton oikein päin tallissa, eli ajaa pihalle ja vekslata ympäri ja sitten takas. No kaasuvivuston yksi varsi pyörähti akselissa joka on siinä kytkinkopan päällä, moottorin ja tulipellin välissä. Purin vivuston pöydälle ja oli vaan sokka poikki, laitoin sinne 3 mm putkisokan ja pääsi kaasuttamaan ohjaamon puolelta taas.

    Ajoin sitten tänään tuossa pihalla ja taisi jopa kadun puolellakin auto vierailla. Kyllä se ihan oikealta autolta tuntuu ja kaikki hallintalaitteet pelaa.

    Nyt kun hoppa on oikein päin tallissa niin sen vois nostaa pukeille ja tutkia vähän alustaa. Bensat voisi imaista pois kun bensahana tihkuttaa; se pitää entrata tiiviiksi.
     
    teippi-mikko, Catiska, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Kaasuvivuston sokkatapin korjasin kun yksi vipu pyörähti ympäri. Samalla tuli muutettua yhden tangon pituutta niin sai polkimelle vähän lisää liikerataa ja kaasuttimeen tulevan tangon kulman paremmaksi, ei oo niin äkäinen kun painaa kaasuia.

    Vanerilattian alta putsailin irtoruosteita ja vetelin ruosteenmuuntoainetta jonka päälle pohjamaali ja puolimattamustaa. Saa sitten lattiat paikalleen, hommasin puuttuvia tuumaisia ruuveja Nippelit-kaupasta.

    Kiinasta tuli vilkkukytkin, oli vähän päälle 15 euroa postilaatikkoon tuotuna, tullin ohi tuli.

    [​IMG]

    Ajattelin laittaa LED vilkut; erilliset taikka umpioiden sisään eteen, takana on kahdet lyhdyt joissa punainen ja keltainen lasi, toisessa niistä puoliskoista on kaksilankapoltin. Ajattelin laittaa vilkun keltaiseen (nyt siinä on parkki) ja kaksilankapolttimoon parkki/jarruvalon. Eli autoon tulee 4 LED vilkkupoltinta, en sotke mitään hehkulamppuja tähän.

    [​IMG]

    Millaisen releen tarvitsen, käykö jompikumpi noista alla, ja miten tulkitsen noita napaisuuksia?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Motonetissa on kaksinapainenkin LSD-vilkkurele, oisko se parempi?

    [​IMG] [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. Kalu

    Kalu Gearhead

    Toimii kaksnapanenkin. Se kolmas napa on merkkivalolle, olettaen että tossa vilkkukatkasiassa on joku merkkilamppu, eli siis sininen tai musta johto. En nyt näin äkkiseltään hatusta osaa sanoa mikä sen merkkivalon napa siinä releessä on...
     
  16. - 49 Sisäänmeno
    - 49A ulostulo
    P= Signal light
     
  17. karra

    karra Double Gearhead

    OK kiitos molemmille. Vilkkuviiksen kotelossa on merkkivalo. Pittee hakkee motonetista sitten vaikka tämä:
    [​IMG]

    Mutta vilkkuviikseen menee sekä blue että black ...
     
  18. Minusta kannattaisi käyttää 3 -napaista relettä ja ottaa se merkkilamppu käyttöön, kun se siinä kivasti on. Mutta makuasiotahan nämä..

    Löysin Volkkari-ketjun, jossa on samannäköinen viiksi, mutta paremmat kuvat:

    [​IMG]
    Ton perusteella se sininen johto on se merkkilampun johto ja musta se vilkun johto.
     
  19. karra

    karra Double Gearhead

    Kiitos ja kumarrus, juu nyt toki kolminapainen että saa sen merkkivalon pelaamaan. Oletin että se osaa vilkkua itsestään, mutta ylläoleva kuva selittää kaiken.

    Ollu vatsataudissa viime viikon talviloman jälkeen niin sormet syyhyää päästä talliin, jos tänään illalla kykenis. Lattiat paikalleen ja auto pukeille. Pitäs etsiä jarruvalokytkin, netistä löysin jo tietoa millainen se on jne... samoin selvis missä on ollut orkkis valokytkin sekä äänimerkkinapin toiminta - mutta tallissa en ole käynyt pariin viikkoon.
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. karra

    karra Double Gearhead

    Uskaltaisikohan ohittaa bensahanan siihen asti kun saan uuden taikka korjaussarjan jenkeistä loppukesästä? Riski on siis että jos tulvii kaasariin ja sielä moottoriin... toki kun autolla ajetaan niin pitäähän kohokammion neulaventtiilin silloinkin toimia oikein. Tai sitten pitää rakentaa joku palloventtiili, kai se muutaman kuukauden kestää... ei viitsi noita orkkisputkia kuitenkaan alkaa rikkomaan mutta kai tilapäisventtiili on suht helposti rakennettavissa.
     

Kerro tästä muillekin!