Projektina 1929 Ford Model A Roadster

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja karra, 2.1.2022.

  1. Saiskos sinne jonkun moottoripyörän hanan asennettua? Vaikkapa semmoisen alipainekäyttöisen..;)
     
  2. karra

    karra Double Gearhead

    No tässä nyt mietin samaa ja noita manuaalisia(kin) on vaikka millaisia tarjolla. Muutenkin muutettu auto niin se hana voisi olla sellainen minkä saa sitten vaihdettua jos joskus se alkaa vuotamaan tms... miksi laittaa harvimaista jenkkipalikkaa koska ei ole museoauto. Pitää purkaa se irti, ja siitä tulipeltin menevä putki myös ja alkaa suunnittelemaan, IKH ja traktorivarustepuljut noita myy. Ja motonetissakin on jotain.
     
  3. Kalu

    Kalu Gearhead

    Mulla pitäs olla yks hana mikä ainakin vielä 12v sitten toimi. Yritän muistaa huomenissa kaivaa sen esille lähempää tarkastelua varten...
     
    karra tykkää tästä.
  4. karra

    karra Double Gearhead

    No hitto, jos löydät sen ja se on joutilas niin hierotaan kauppaa.

    Eilen tutkailin ja olis niin helppo vaihtaa sinne oikea tilalle, ei mitään virittelyitä. Ebaysta sais pelkän hanan tulleineen 75 eurolla mutta tutkailin että jos täältä tilaisi paketin niin saisi muutakin tarpeellista: https://cwmoss.com/collections/model-a
     
  5. Bensahanasta tuli mieleen, että onko tässä laitoksessa bensasuodatinta? Voisi olla hyvä hetki asentaa sellainen nyt, kun on muutenkin remppaa bensalinjastossa.
     
  6. karra

    karra Double Gearhead

    Ei ole mutta se rajoittaa käsittäkseni virtausta koska toimii painovoimalla. Ennen kaasutinta on ns sakkakuppi jossa pohjaproppu. Saisi vaan olla lasinen, eikä umpivalua - ehkä joskus päivitän sen.
     
  7. IKH;sta semmoisenkin löytää.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Voi ristus että on kallis, vissiin on kuppi vuorikristallia tai jotain. Trsktorimies.fi kahta erilaista 22,50 tai 23,50 per kapale plus postit jossei asu liki.
     
    karra tykkää tästä.
  9. karra

    karra Double Gearhead

    Iso kiitos "Kalu":lle bensahanan toimittamisesta. Voitelin sen PTFE sprylla huolellisesti ennen kokeilua, ainakin ilmaa se tuntui pitävän mitä puhaltelin sinne vinkuvilla keuhkoillani. Olikin helppo vaihtaa, "painepuolella" oli putkessa pari kartioliitosta ja imuliitäntä tankin pohjaan oli kartio, sinne reilusti teflonteippiä että sai hanan oikaan asentoon. Alustavasti vaikuttaa pitävän! En saanut vanhasta sihtiä irti joten laitoin sentin pituisen pneumatiikkaputken tähän uuteen hanaan jotta se ei ime ihan tankin pohjasta. Uusi sihti menee ostoslistalle.

    Laitoin oven rajoittimet leikaten vanhasta nahkavyöstä jonka ostin Fuengirolan kirppikseltä hiekkaneekeriltä toissa viikolla; oikean sävyinen ja levyinen tuli.

    Purin rattiputken sisältä irti putken joka on käyttänyt valokatkaksijaa. Yläpäässä ollut äänimerkin nuppi maadoitti jatkuvasti, kontaktinasta otti varmaan kiinni koska johto oli löysällä ja pääsi liikkumaan ylös-alas. Tein sinne uuden pitemmän johdon ja katsoin että se ei pääse liikkumaan, ja kasasin sen ratin keskelle tulevan painikkeen.

    [​IMG]

    Orkkis valokatkaisijaa tässä ei enää ole. Tein ohjausvaihteen alapäähän raudan jossa neliskanttinen reikä mikä sopii tuohon sisimpään putkeen ja se putki pysyy nyt paikallaan vaikka rattia kääntelee, rasvasin sen vaseliinilla; siellä olikin vanhaa rasvaa vielä vähän. Virittelin uutta kiinalaistta Ahooga-torvea paikoilleen, laitan sen konehuoneeseen koska kliinimpi look, ja testasin että se toimii. Pitää vielä johdottaa siististi ja laittaa sulake, koska en pistä relettä väliin niin täytyy vähän tutkia montako amppeeria se ottaa.

    [​IMG]
     
    Kalu, Catiska, Isamu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. 383

    383 Gearhead

    Kannatta käyttää vihreätä teflonteippiä kestää bensaa paremmin
     
    karra tykkää tästä.
  11. karra

    karra Double Gearhead

    Okei, uutta tietoa minulle.

    Autossa ei taida olla yhtään sulaketta. Pitää syventyä sähköihin juurta jaksaen, laitan pääkytkimen miinuspiuhaan, sen saa tuonne kuskin jalkatilaan, penkin alle etureunaan. Sitten startin navasta lähtevät johdot irti ja siihen esim 6-pesäinen sulakerasia, tarvin sähköä töötille, vilkuille sekä jarruvalolle. Virtalukolle ja valoille näyttää lähtevän jo johdot eli 2 kpl, tarttee varmistaa vielä mitä ne on, ainakin valo on toinen mitä kokeilin.
     
  12. Aulis Hämeenkorpi

    Aulis Hämeenkorpi Gearhead Bannattu

    Älä ny hyvä mies mene mitään tuommosta muovijohto/muovirasia paskaa autoosi laittamaan.
    Sitä mää aina joskus ihmettelen että jos esim. näitä A-fordeja on tehty semmoset 4miljoonaa kpl ja niitä on käytetty kymmeniä vuosia ja yhtäkkiä 80-90vuoden jälkeen niihin pitää asentaa kaikkea kiinasontaa?

    Mihin niitä sulakkeita ja releitä nyt yhtäkkiä tarvii. Onko 6V , 12V sähkö nyt jotenkin rankempaa? panee yhden pakeliittipääsulakkeen kuten oli 10 vuotta tuota nuoremmissa tai sitten ei mitään. Minä teen karvapäällisjohdoista aina uudet sähköt joka kotterooni ja yhtään sulaketta ei ole. Jos olisi niin nätti pakeliittipidin ja lasiputki -sulake 30A kiinni ja lusikka lattiaan.

    Toki varmaan nyt tulee heti kovasti selityksiä kuin kumminkaimanveljenvaimon vanha auto oli palaa.... varmaan oli, mutta jos johdot, läpiviennit kunnossa, niin ei se hoppa tai muu vanhus pala ilman bensavuotoja

    ah

    yksi 3napainen vanhankansan rele + yksi 30A pääsulake jos ei saa muuten nukuttua öitään. Aika paljon pitää maata tööttinapin päällä jos pelkkä 2.5neliön kangaspäällisteinen johto ei riitä vaan pitää releitä väsätä. Ja kunnon perus katkaisija tuommosessa käytössä kestää kyllä kun tööttipohjassa ei ajeta 10km....
     
  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    En voi kommentoida Karran puolesta miten hän itse asian kokee oman autonsa ja harrastuksensa kohdalla, mutta itse näen asian "miksi ei laittaisi". OEM henkisyys on monissa paikoissa hieno ja hyvä asia, silti voi asioita tehdä eri tavalla kun tehdas tai se kuuluisa "vanha kansa" teki.

    Eihän 80-90 vuotta sitten ollut monia asioita joita nykypäivänä käytetään ja asennetaan ihan itsestäänselvyytenä. Miksi niitä ei silloin asennettu/käytetty? Kun ei niitä ollut vielä olemassa, ei tiedetty paremmin tai sitten vaan olivat olevinaan turhan monimutkaisia ja kalliita.
    Esim suojavarusteet asennushommissa, ei niitä silloin käytetty, ovatko ne siis nykyäänkin ihan turhia ja tarpeettomia? Vähä kun varoo niin ei siitä kipinäsuihkusta vaaraa ole...

    "mutta jos johdot, läpiviennit kunnossa, niin ei se hoppa tai muu vanhus pala ilman bensavuotoja"
    Tämä on aivan totta, paloriski on äärimmäisen pieni jos kaikki kunnossa, mutta ei ikinä nolla.
     
  14. Joskus tuntuu, että ero pussihousuväen ja roddareiden välillä on piirretty veteen..:rolleyes:
     
    musta pässi tykkää tästä.
  15. karra

    karra Double Gearhead

    Ajattelin laittaa 6 pesäisen motonetin yleismallin sulakerasian. Sopii rintapeltiin ihan hyvin kun siellä konehuoneessa on uuttakin kamaa.

    Jarruvalo pitää olla, tullut pakolliseksi 1929. Omasta puuttuu katkaisija, tässä siis mekaaniset jarrut. Onko ideaa mistä saisi kätevimmin rakennettua? Tai oisko jollain jäänyt orkkis kytkin ylimääräiseksi rodiprojektistaan? Pitääkin vielä ottaa uusi mietintä noista vilkuista, jos laittaisi jarrun ja vilkun samaan polttimoon, pitäs maalata sitten lampun keltainen lasi punaiseksi. Tai erilliset vilkut jonnekin...5

    Sain käsijarrun pelaamaan, oikea tanko oli muljahtanut lokarin/astinlaudan pultin väärälle puolelle, ehkä kuljetuksessa. Kiinnitin irrallaan olevat palautusjousilipareet niihin tankoihin, tiedä miksi olivat irti.

    Pakoputken kannattimen korjasin, tein väliin kumipuslan ettei ole rungossa suoraan kiinni.
     
    Isamu ja Seevu tykkäävät tästä.
  16. Osassa autoja on ihan mekaaninen katkaisija. Tässä esim. Volvon:

    [​IMG]
    Kai jonkun tollasen jonnekin väliin saa?
     
  17. dart -66

    dart -66 Gearhead

  18. karra

    karra Double Gearhead

  19. karra

    karra Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!