Projektina 1929 Ford Model A Roadster

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja karra, 2.1.2022.

  1. Ehkäpä foorumin joku hitsausasiantuntija osaa antaa tuohon jotain vinkkiä.

    Ei tossa varmaan mitään menettekkään, jos sitä yrittää hitsata. Varmaan oma juttunsa saada ennen sitä puhtaaksi karstasta ja noesta.
     
  2. Ja jos mikään muu ei auta, niin aina voi nostaa viritysastetta peltipakosarjalla..;)

     
    karra tykkää tästä.
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mää en osaa tehä, mut ainakin messingillä juottamalla halkeama on korjaantunut ja kestänytkin. Tiiä sit miten tollanen irtonaisen palasen juottaminen kestäis.
     
  4. Wade-

    Wade- 3rd gear

    Mä oon joskus vastaavia korjannu valurautapuikolla, ja on kestänyt. Toki pitää melko hyvin putsata ja ottaa hieman aikaa...
     
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Yritetään ensin, pari kaveria ilmottautui jo halukkuuden kokeilemaan. Pitäs hiekkapuhaltaa tuo murtumapinta puhtaaksi mutta miten tuon palan saisi puhtaaksi? Ultraäänipesuriin esim? Muut pulttien korvakkeet on ehjät, tsekkasin äsken.
     
  6. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    Ainaki nuo 60 luvun valurauta osat voi vetää ihan migillä ja on hyvä hitsattava ja kestää varmasti,.viimeksi hitsasin cadillackin kannen kun oli pakosarjan kiinnitys pultin korva poikki..
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kaikenlaista valukorjausta on tulluta harrastettua, muutamia traktorin pakosarjoja, kansia, lohkoja etc., yleensä autojen pakosarjoja ei korjata vaan ostetaan uudet jos se on mahdollista.

    Putsauksessa vois sanoo että pillillä lämpöö ja sit kun rasvat on pois palaneet niin kovametalliterällä vinkulla loput ruosteet ja karstat. Sit on valmis hitsattavaksi.

    No esmes Jagulaarissa on tuota pakosarjaongelmaa, ja ehjiä ei oikein löydy. Tein sellaseen korjaushomman:

    [​IMG]

    Migillä edellinen "hitsannut", kaikki saumat poikki. Ihan paloja puuttui sarjoista ja aika reilulla kädellä joutui railoa leventämään ja poistamaan ainetta migin jäljiltä, sellasta huokosta kiehunutta pöppöö.

    [​IMG]

    Tuossa hitsattuna Castolinin valupuikolla, ja kuulemma kestää ajossa.

    Vaan eikö kunnon korjaus ongelmaan ole tälläinen, ei enää ongelmia ja muutama heppakin saattaa vapautua:

    [​IMG]


    Jokatapauksessa voin hitsailla jos siltä tuntuu?
     
    Muokattu: 20.5.2022
    Seevu, karra, dart -66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Kaveri hitsasi valurautapuikolla. Saas nähdä miten kestää.

    [​IMG]
     
    Seevu, isalmela, 4d sedan ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Nyt se on nätti, kuin sika pienenä. Tuleeko siihen vielä joku maali nyt, kun se on puhdas?
     
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Kyllä, laitan kuumankestomaalin. Tuo nelosen peltinen "studi" oli pari mm korkeampi kuin muut. Se on saattanut pohjata kanteen, anteeksi lohkoon, ja kun kiristetty mutteri niin vääntänyt korvakkeen poikki. Madallettiin se samalle tasalle kuin muut ja yritän katsoa asennettaessa ettei jää kantamaan.
     
  11. karra

    karra Double Gearhead

    Osat asennettu takaksin, kaikki vaikuttaa olevan ok. Downpipen kartiolaippaliitos vuotaa vähän. Josko laittais siihen samaa asennustahnaa mitä laitoin pakosarjan laippoihin.

    Koeajoin hieman tuossa talon edessä. Kun vauhti oli sellainen et kakkonen piti laittaa sisään niin alkoi etupää vatkaamaan. Oikea raidetangon pää löysällä isosti, tässä oli sellainen kiristettävä malli, rasvasin kuulan ja kirrasin. Rasvanippa näytti olevan ruosteessa, tosin se tiivistekumi oli ihan tohjona joten otan tuon myöhemmin telakalle. Samoilla lämpöisillä vaihdoin vasemman raidepään nipan ja rasvasin sen nivelen. Oli jäänyt nuo huomaamatta alustan voitelussa.

    En lähtenyt toiselle koeajolle kun hetikohta poliisiauto ajoi korttelin ympäri ja taloni edestä kolme kertaa. Sinivuokkoja näkee täällä harvoin?

    Vois hakea ne tarrakilvet kerran tuo näyttää jollain lailla toimivan.
     
    Kalja imuri, Isamu, Catiska ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "hetikohta poliisiauto ajoi korttelin ympäri ja taloni edestä kolme kertaa"... joku kateellinen naapuri soittanut poliisille, että täällä edesvastuuttomasti ilmastoa turmellaan jollain rekisteröimättämällä auto-oletetulla. Ja poliisi ottanut kovinkin vakavasti kun malttanut muilta kiireiltään jopa kolmesti ajaa ohi.
     
    juko7, karra ja Seevu tykkäävät tästä.
  13. Tai sitten ne etsi Bonnie&Clydea:

     
    karra tykkää tästä.
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Tein käyttöönottoilmoituksen ja hain tarrakilvet. Ajelin korttelia ympäri ja bensapulaa tuntuu olevan. Hain bensaa kannulla ja täytin melkein täyteen tankin, nyt vaikuttaa pelaavan, ainakin jonkinasteiseen ylämäkeen voi kiihdyttää kakkosella.

    Tänään ei ollut vielä aika vaihtaa kolmosvaihteelle :)

    Ei tiputtele alle mitään. Eilen kun oli etupää vähän koholla niin koneen takapäästä tiputteli öljyä lattialle.

    Josko huomenna uskaltaisi vähän pitemmälle, ja samalla voisi tankata täyteen ja pistää lyijynkorviketta sekaan. Puteli on nyt wanhan mersun paksissa muualla...
     
    Catiska ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. Ehkäpä ne rodiukkelit on oikeassa. Tuli mieleen, että Holleylla on sopiva regu tohon käyttöön tai sitten joku Malpassi, joka joka tarkoitettu Webereihin etc.
     
  16. karra

    karra Double Gearhead

    Olin kirjoittanut aiemmin polttoaineen max paineen olevan 25 psi eli 0,17 bar. Kyseessä siis 2,5 psi. Vintagemotorsilta löytyy myös regu, se on halvempi ja myös old school oloinen. Sieltä löytyi myös tyylikäs pumppu, josta ei netissä ole kuvaa. Vois laittaa myös polttoainesuodattimen mutta laittaisko sen ennen vai jälkeen regulaattorin, ehkä jälleen. Jos tekis sakkakupista kovalla putkella alas runkopalkin päälle ja sinne pumppu sekä regu. Sitten letku kaasuttimelle ja väliin filtteri.

    Ajossa tökkii, kun höllää niin lähtee vetämään taas vähäksi aikaa. Kakkosella menee kohtuu hyvin tasaisella mutta suoralla vaihteella jotenkin nyhtää. Takana ajoi Vetku-mobilisti hiacella ja hän toppasi perääni kun annoin tilaa takana tuleville. Sanoi että autoni alta oli vauhdissa roiskunut bensaa ja sen haistoi. Itse en nähnyt mitään enkä haistanut, outoa. Eikä taakse jäänyt vanaa tms. Hetki juteltiin mukavia ja sanoin että neitsytmatka ja aion tutkia autoa lisää.
     
    Isamu, isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  17. karra

    karra Double Gearhead

    Tässä muutama kuva viime viikolta, lainattu käyttäjältä Sarkeri-71:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kaveri kävi Vintagemotorsilla ja on tuomassa minulle osia jotta saan bensan syötön kuntoon. Ensi sunnuntaiksi ei vielä ehdi rakennella valmiiksi.
     
    isalmela, Ilel83, Seevu ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Huikean näköistä menoa. Miltä se tuntui ajella pitempi lenkki?
     
  19. karra

    karra Double Gearhead

    No, onhan se opettelua tuollaisen kanssa, vielä kun auto puutuu jos kiihdyttelee kovempaa ja pitempään vedättää. Mutta, parempi oli mihin olin varautunut. Auto pysähtyy suoraan; ei puolla siis, ja koneessa on tajuton vääntö. Ohjaus toki raskaahko, ylöspäin putoaa vaihteet ilman kaksoispoljentaa mutta alaspäin ... välikaasun pitää olla just kohillaan muuten laatikko kommentoi äänekkäästi. Itse voimansiirto ei ole kovin äänekäs, loota ujeltaa toki jonkin verran.

    Kyllähän tuolla tuntee ajavansa, ja kuski on yhtä auton kanssa; sen olemuksen aistii, tuntee, kuulee ja haistaa. Tykkään.
     
    Kalja imuri, juko7, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Hah, mulle tuli tuosta mieleen, kun sitä nuorena poikana armeijassa yritti ajella Fuller-Sisulla.

    Sä tarvitset tämmöisen helpottamaan ajoa ;):

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!