Projektoidaanpa moottori tai pari (Mopar BB 400)

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Harri S, 15.9.2015.

  1. Harri S

    Harri S Gearhead

    Otsikon moottorinhan piti alunperin mennä Aspeniin, mutta koska auto siirtyi pojalle, niin tällä hetkellä projektoinnin kohde on vailla osoitetta (samoin kuin se toinen työn alla oleva moottori, mikä jää lähes vakioksi. Koska moottorin osoite on auki ei tule niin kauhesti hosuttua tuon osien hankkimisen ja kasaamisenkaan suhteen. Kaikki on auki, mutta kyllähän tämä kuuluis johonkin GTS Darttiin laittaa...

    Lohkon ostin jo noin vuosi sitten ja kaikenlaista ihme ajatusta pyöri lohkon ympärillä ihan stroukkikoneesta asti, mutta koska vastavirtaan uinti on meikäläisen laji, niin ihan vakioiskulle tätä sitten lopulta lähdin rakentamaan. Nostajalaakson kiillotin itse, mutta loppu olikin sitten koneistamon heiniä. Suunnitelmat kääntyi samalla kiertävämmän isolohkon suuntaan. Toki öljykanava tarvii myös pyöristellä ennen moottorin lopullista kasaamista.
    [​IMG]

    Koska lohko oli joskus saanut sisäänsä vettä, piti se ensiksi kiikuttaa koneistamolle tarkastukseen, hoonaukseen ja poraustarpeen määritykseen. Tutkimuksen tuloksena männät meni suoraan .040 ylikokoon ja tilasinkin KB hypereunukit samoin tein. Tulevat hiukkasen ylemmäs lohkossa, jollon puristuskin tulis alueelle ilman dekkitasojen laskua. Mäntien saavuttua kiikutin lohkon stressiporaukseen uusien mäntien kera, samalla asennettiin uudet nokkalaakerit ja sitten homma alkoikin tuttuun tyyliin lipsua lapasesta.
    [​IMG]

    Enhän mä tuohon enää raaskinut valuakselia laittaa ja akseliksi löytyikin hyvä 383 takosellainen, stantardikoossa tarkastettuna ja mitattuna. Takoakselin dampperikin on tällä hetkellä valmiina.

    Kiertokankia vatuloin aikani, mutta lopulta päädyin 400:sen vakiokankiin, joille tehtiin koneistamossa isohuolto, arpin pulteilla alasilmien koneistuksineen, tasapainotuksineen ja painontasauksineen. Saatta kuulostaa hullulta, mutta nyt tietää ainakin, että veivit on tikissä ja tarkastettu kovempaakin käyttöä varten. Yksi kangista oli huomattavan kevyt, joten muista pitikin sitten hioa aika määrä tavaraa alapäästä pois.
    [​IMG]

    Samalla reissulla takoakseli tasapainotettiin tarkasti noille veiveille ja männille ns. sisäiseen punttiin, joka antaa mukavasti pelivaroja damperin ja vetolevyn vaihtojen suhteen.
    [​IMG]

    Kanget kiinnitettiin mäntiin samalla reissulla ja juuri äsken sain osat pois koneistamosta.

    Seuraavaksi alakerta pitäisi koekasata ja tarkistaa dekkikorkeus ainakin neljästä nurkasta sekä laakerivälykset plastigaugella.

    Öljypohjaksi on hommattu sorsan syvempi malli, laakereiksi clevitet, männänrenkaiksi molysellaiset.
    Nokka on CompCamsin XE 284 ja jakopää saman valmistajan tuplarolleri. Rosteripulttisarjalla meinasin ulkokuoren niputtaa. 750 squarebore hollikka on hankittuna sekoittajaksi.

    Mutta mutta. Viitsiikö tuohon enää noita taskuportattuja 452 rautakansia laittaa...
    [​IMG]
    Nyt himoittas laittaa jotku hyvät alsakannet ja sopiva aluimusarja.

    1hp/cid tavoite lienee saavutettavissa noilla rautakansillakin, mutta nälkä kasvaa syödessä.

    Ehdotuksia?
     
  2. Harri S

    Harri S Gearhead

    Re: Projektoidaanpa moottori (Mopar BB 400)

    Muutama päivä nyläämistä takana.

    Kasasin alakerran ja tarkistin kaikki laakerivälykset ja lopuksi purin taas osiksi.
    Dekkitasoihin en kajoa vaikka männät jää 0,75 mm alle dekkitason.
    Öljykanavan kulman pyöristin dremelillä.
    Lohkon pesin vielä kertaalleen pesukoneessa, jotta sain kaikki rasvat pos ennen maalaamista.
    Kilkuttelin lohkoon uudet pakkasproput ja öljykanavien tulpat.

    Parin maalikerroksen jälkeen saattoi alakerran kasata lopullisesti, kiertokankien laakereihin tein ne pienet lovet joista nokat saa osansa kampiakselin öljyroiskeista.

    Rakentelin karalaikkakoneelle telineen, jossa sain hiottua männänrenkaiden päittäisvälykset kohdilleen sylinterikohtaisesti.
    Kasaamisessa ei sen kummempaa dramatiikkaa ollut, kampurakin pyöri herkästi kun runkolaakerit oli momentissa.

    Tänään sainkin alakerran melkolailla nippuun, astelevyä en löytänyt mistään, joten sekin piti askarrella itse, jotta nokan sai ajoituksen tarkastettua. YKK löytyi 1. Sylinteriin tehtyä stopparia vasten pyörittelemällä ja nokan keskikohta heittokelloa vasten pyörittelemällä. Nokka meni laakista kohdalleen.
    [​IMG]

    Lopuksi jakopää ja öljypannu kiinni, jotta saan koneen pois pukista ja moottoripukin vapaaksi tuolle toiselle isolohkolle.
    [​IMG]

    Askartelin vielä pari kappaletta tukevia pyörillä varustettuja moottorinsäilytystelineitä, jolla saan koneet siististi säilöön tallin työpöydän alle.
     
  3. LPV

    LPV 2nd gear

    Re: Projektoidaanpa moottori (Mopar BB 400)

    Tee niillä 452:lla ensin, niin näet miten menee niillä. Senhän voi sitten päivittää suoraan autoon päin, alukansilla tms... Autoako sulla ei tälle koneelle vielä ole?
    Nyt pitäis sitten löytää joku sopiva valiantti tai dartti tai barracuuda...
    Tai voishan se olla B-korinenkin... :)
     
  4. Tero2

    Tero2 Gearhead

    Re: Projektoidaanpa moottori (Mopar BB 400)

    Mitäs maalia lohkoon vedit?
     
  5. Harri S

    Harri S Gearhead

    Re: Projektoidaanpa moottori (Mopar BB 400)

    Kyllä se nyt tarvii vielä se -68 dartti tätä konetta varten hommata ja mieluiten niillä GTS hiluilla varustettuna.
    Se on mielestäni ihan parasta muotoilua, mitä moparilta löytyy.
    B-koppakin on hieman liian iso minun makuuni ja E-kopat on jo koettu.

    Maali on ihan ruiskupurkkimaalia, jota saa kyllä mättää aika monta kerrosta ennen kuin alkaa peittämään, mutta tarttuu lujasti kiinni valurautaan. Sävyksi nappasin tuon kivan oranssin sävyn, joka ekana käteen osui.
    Kuivuu ainakin nopeammin kuin Miranooli.

    [​IMG]

    Tein myös tuollaisen säädettävän jigin, koska tuon toisen koneen männät piti saada asennettua puristesovituksella kankiin, enkä viitsinyt alkaa niitä koneistamoon kiikuttamaan.
    Mäntä kiinni jigiin oikealla tapinetäisyyssäädöllä. Pikku tippa keltaista maalia kangen nokkaan indikoimaan lämpötilaa, kun keltainen maalitippa muutti väriä ruskeaksi oli lämpötila sopiva ja tapin saattoi tuikata paikoilleen. Tuolla välttyi kankien yläpäiden ylikuumentamiselta ja siitä aiheutuneelta värimuutokselta sekä krympin menettämiseltä, myös männäntappi tuli just keskelle, eikä miten sattuu.

    [​IMG]

    Jenkkijuutas laittoi tuon toisen koneen uudet laakerit randomilla tulemaan... Runkolaakerit hakanneet irtonaisina toisensa ruvelle ja kolme kiertokangen laakeria oli oikeaa kokoa, yksi .010 alikoko ja neljä paria .020 alikokoa. Paketeissa oli kuitenkin samaa Cleviteä kuin noissa kalliimmissakin. No korvaavat on tulossa, mutta perjantain lakkoilut ym. viivästyttää saapumista. Koneen mäntsarjan ostin toisaalta ja kaikki männänrenkaat oli hujan hajan irrallaan mäntäpaketin ulkopuolella. Yhtään ei ollut poikki, mikä oli sinänsä ihme.
    [​IMG]
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Projektoidaanpa moottori (Mopar BB 400)

    Väänsin tos yhet 452 kannet, virtas aikalailla samat kun OTB sorsakannet. Pari päivää niis tais mennä ja oli 2.14/1.81 venttiileillä. Kansista vaikka milli veke, peltipahvit ja hyvä tulee. Aikoja sitten tollasella motilla, vieläpä valukaselilla mut terveellä rullanokalla ja Team G imusarjalla. Meni 1600 kilosessa katuautossa 11.7 mitenkään optimoimatta kulkua, ja myöhemmin sitten enempi katukilpurimaisessa vehkeessä 10.6 vartilla. Ja kiers, tais olla lähempänä 8 kun 7000 huippukierrokset.
     
  7. Harri S

    Harri S Gearhead

    Re: Projektoidaanpa moottori (Mopar BB 400)

    Vähän sillä mielellä olen tätä rakentanut, että alakerta kestäis rapiat 7000 kierrosta ottaa, niin ei porsi maltillisemmassakaan käytössä.
    Tuo hydylaahurinokka on varmaan yksi rajoitin tässä alkuvaiheessa, mutta pikku päivityksillä tätä on mahdollisuus sitten myöhemmin parannella.
    Mulla on kansissakin pienemmät venat, joten kyllä noissakin petrattavaa löytyy ja näille rautakansillekin on kohta maamoottorialakerta valmiina, jos alukansiin päädyn.
     
  8. Harri S

    Harri S Gearhead

    Re: Projektoidaanpa moottori (Mopar BB 400)

    Pari iltaa mennyt tuon 383:sen kanssa.

    Oikeanlaiset laakerit tuli toissapäivänä ja pääsin jatkamaan niputusta. Männät siis valusellaiset, 400:sen stanuvaluakselilla ja vakioveiveillä. Painoeroa noiden 383 tarvikemäntien ja 400:sen vakiomäntien välillä oli noin yksi gramma, joten tasapainotukset saattoi unohtaa kokonaan. Tämä oli hyvä juttu ja säästi kustannuksia huomattavasti.

    Kasasin alakerran ja nokaksi tuli uudenveroinen moparin purple 280/280, joka meni koneeseen tuprarollerijakopään kanssa.
    Ajoitin sen ohjeen mukaan.
    [​IMG]

    Olin jo aikaisemmin muokannut 400:sen vakioöljypohjan ja pickupin vastaavaksi kuin tuo 400:seen mennyt sourcen pohja on. Lopuksi kone pois pukista ja säilytysrullakkoon, jotta saan talliin tilaa ykkösharrasteautolle, jossa on tarkoitus tehdä taas jakopään remmien ja hihnojen vaihto, koska kolme vuotta tuli taas jakopäälle täyteen ja vaihto on edessä.
    [​IMG]
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Punnitsitko kankia? Moparilla on karkeimmat tehdastasapainot mihin mä oon törmännyt, veiveissä on ollu pahimmillaan 70g ero painavimman ja kevyimmän välillä ja sellannen 2-30g on ihan suht normia. Mopsin mottiraamtun mukaanhan "jos käytetään tuotanto-osia on tasapainotus tarpeetonta, moottorit on tasapainotettu tehtaalla". Iso maa, isot toleranssit.
     
  10. Harri S

    Harri S Gearhead

    Juu. Ei noissa kauheasti heittoja ollut.
    Mutta tuossa 400:ssa olikin sitten senkin edestä ja alapään patteja piti (koneistamossa) hioa tasapainotettaessa melkoisesti, ennen kuin kanget oli samanpainoisia.
     
  11. LPV

    LPV 2nd gear

    Re: Projektoidaanpa moottori (Mopar BB 400)

    Ihan vain uteliaisuudesta; mikä tuo "ykkösharrasteauto" on?
    Kun en yhtäkkiä muista yhtään Moparia tai edes jenkkiä, jossa olisi jakohihnat...
    Paitsi ehkä joku 90-luvulta oleva V6 Sebring tms. :eek:
     
  12. Harri S

    Harri S Gearhead

    Alakerrat meni nippuun ja nyt tulee tälle prokkikselle tuumaustauko.
    Rullakot sujahti talveksi pöydän alle kuivaan piiloon.
    Monenmoista palikkaa on vielä ostoslistalla, ennen kuin noita voi kokonaisiksi moottoreiksi sanoa.
    Yksi viranjakaja, bensapumput, tönärit, kansipari, imusarja, venakopat jne.
    [​IMG]
     
  13. Harri S

    Harri S Gearhead

    Tätä nelisatastakin oli taas pikkuisen aikaa pajottaa.

    Osia on tullut haalittua sieltä sun täältä ja pääsinkin taas hieman koekasaamaan.
    Soppelin mittaiset tönärit löytyi Jegsiltä ja ne pitäis olla jo ensi viikolla kädessä + joitain pikku shimmausjuttuja sekä väliholkkeja ajattelin sorvailla tuonne venakoneiston puolelle, noiden välijousien tilalle.
    Äkkiseltää kurkattuna imusarja istuu tosi hyvin kanavienkin puolesta, vain yhden pienen valuröpösen ajattelin poistaa ennen lopullista kasausta.
    Orkkis valurauta hp-sarja meneekin sitten lopulta tuohon toiseen koneeseen.

    Tuo 750 kaasari menee kiinni ihan sellaisenaan.

    [​IMG]
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sillee kätevät noi jouset et vipan saa sivuun esimerkiks työntötangon irrottamiseks eikä niist kyl oo haittaa koskaan raportoitu olleen kiinteisiin holkkeihin verrattuna. Vaikka itekin on tullut niitä holkkeja laitettua.
     
  15. Harri S

    Harri S Gearhead

    Juu. Jätin ne jouset lopulta sinne akselille.
    Kasailin koneen viime viikonloppuna noilla rautakansilla ja rullavipoilla. Imusarja istui hyvin kuten ounastelin.
    Kone tulikin sitten melko lailla valmiiksi, kun sain tönärit ja venakopat hankittua.
    Vähän maalia sinne tänne, ehkä.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. LPV

    LPV 2nd gear

    Tuli nätti moottori! Mihin tää nyt taas olikaan menossa, A-kroppaan?
    Oletko Desktop-dynonnu tuota konettas? Että mitä sieltä vois irrota...
     
  17. Harri S

    Harri S Gearhead

    Paha noista tehoista mitään on sanoa, kun on niin monta muuttujaa mukana, esim. noi kannet.
    Mutta kestävyyttä pitäis kyllä olla tehoihin nähden ihan riittävästi ja veisi jotakin kevyttä koppaa hienosti.

    Autoa tälle ei ole, eikä kyllä ihan heti tulekaan, josko ikinä, kun on muutama muu (ei autoihin liittyvä) ajatus työnalla.
    Mm. talon maalaus, vesikaton remontti ja autotallin teko tuohon pihalle, jotka kaikki nielee hiukan rahaa.
     
  18. LPV

    LPV 2nd gear

    Tuttua niin tuttua!!! Meillä kans talo, talli, vaja, mukulat, juu neim it... On syöny mun rahat ja vapaa-ajan niin tyystin, etten ottanu FB:tä edes ajoon kesäksi. Ei olisi ehtinyt ajella ja joka reissulla oli jotain romua, tai lauma ihmisiä, kyytissä => Buick STW. Mä olen koittanut saada autotallia järjestettyä siihen malliin, että siellä vois ruveta kasaamaan sitä mun Ponu 406:a. Kiinnostaa tuo sun kone, kun se on samaa kokoluokkaa ja nokka-akselikin on aika lähellä. Mun on Comp XR276HR-H, hydyrolleri. Compin sivuilla oli jollain SBC350:lla dynotettu noi molemmat nokat. Arvot oli aika lähellä, sun oma antoi enempi hevosia, mun vääntöä. Nostotkin taisi olla ihan samat, rolleri aukee ja sulkee nopeemmin, kun on jyrkemmät rampit. Kaikki osat on olleet mulla joulusta 06, keväällä 07 ruvettiin rakentaan ja lisääntyyn, sillä tiellä ollaan.
     
  19. Harri S

    Harri S Gearhead

    Niin se tupaa tuo elämän polku kulkea, mutta vaikka tässä on väillä tuota yksinhuoltajuuttakin tullut vajaat 10v harrastettua, ei nää rakenteluharrastukset silti koskaan ole pois jääneet. Eikä tällä iällä aleta hyvää harrastusta enää vaihtamaan ja uutta opettelemaan. Tää pitää pään paremmin läjässä kuin mikään muu juttu. Välillä rempattu taloja, sitten välillä autoja ja koneita ja sitten ositeltu kaikki ja sama ralli sitten useampaankin kertaan. Nyt tosin olen läheisilleni luvannut, että talonrakennus ja remppaaminen ei ole enää minun elämäntehtäväni ja nykyinen jää siten lajissaan viimeiseksi.
    Noi toukatkin ryömii kohta pois kotipesästä ja silloin sitä otetaan vasta oikeasti miehestä mittaa, jos tuo eläköityminenkin napsahtaa samaan ajankohtaan. Saattaa tulla liikaa luppoaikaa.

    Mutta mennäänpä takaisin asiaan.
    Kun tuo nelisatku alkaa olla nipussa, tuli 383 vuoro ja siihen löytyikin priimakuntoiset 516 numeron rautakannet.
    Pesin ja putsailin noet pois ja purin ne, uusin venttiilivarren kumit, läppäsin pakovenat kevyesti ja ne olis nyt tuossa pöydällä asennusta vaille. Niitä en kaivanut, enkä kaiva, saatikka muutenkaan muuttele. Ruttu tullee näillä tuonne ysin paremmalle puolelle, jos on laskut yhtään osuneet alueelle.
    Kunhan löytäis jostakin loput osat kasausta avittamaan, vaikka mikäpä kiire tässä. Vois joku järkevämpi tässä kohtaa ajatellakin.
    [​IMG]
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Voevoe, suorastaan huutaa isompaa venttiiliä...., ja se joka kairaa karttaa, se liiikennevaloissa seisoo.
     

Kerro tästä muillekin!