Prosenttipelleily ja autokauppa-mafia.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HermotMeni, 1.5.2011.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin ei niissä Taunuscobrissa pidä riittääkään prosentit kun ne on suoraan omavalmisteita. Taunuksissa on itsekantava kori joten kori luukkuineen on yli 50% niin kuin pitääkin.
    Tuon identiteettiasiankin voi ajatella kaksi kolmesta periaattella jolloin identiteetin muodostaa kolme asiaa: Ulkomuoto (Kori), Ajotuntuma(Runko), Teho (Moottori)

    Jos Cobran kori&runkopakettiin laittaa Taunuksen moottorin ja jarrut niin ei sen identiteetti voi olla enää Taunus ja taunuksen paperit vaan se pitääkin olla omavalmiste koska vai 1/3 toteutuu.
    Jos Taunukseen taas laittaa Toyotan moottorin ja jarrut niin se on edelleen taunus kun ulkomuoto ja ajotuntuma pysyy samana, 2/3 toteutuu
    Jos 37 Fordin alkuperäisrungolle jossa on lättäpää ja alkuperäiset tuennat laittaa vaikka PT Cruiserin korin niin kyllä se ajotuntuma ja teho on edelleen 37 Fordia eli identiteetti säilyy vaikka ulkonäkö voi valehdella. 2/3 toteutuu.

    Siksi nuo Cobratkin kannattaa tehdä G-body:n rungolle jos haluaa laskea prosentteja ja itsekantavissa korivaihdoissa ne on automaattisesti omavalmisteita.
    Jos näitä asioita ei halua ymmärtää niin ei tähän asiaan voi mitään ratkaisua löytääkkään. Jotkut ei edes ymmärrä mitä eroa on rungolla ja korilla joten lukekaa ihmeessä tuo linkitetty muistio joka ei sitten ole myöskään mun käsialaa vaan toisen täällä kirjoittelevan harrastajan.
    :wink:
    - Jani -
     
  2. GULF

    GULF Gearhead

    Ja rakentajana AKEN entinen YLI-INSINÖÖRI / TARKASTAJA jolle
    poikkeusluvat myöntänyt hyvä tarkastus toveri...

    Melkeen kaikesta poikkeusluvat ja niin hepposin vaatimuksin että
    oikeen naurattaa...

    Tuote hyväksytty liikenteeseen vain kehittely ja testauskäyttöön = luvat lakkaavat olemasta kun myydään seuraavalle... VAPAA EHTOSIA?

    Kyseinen jantteri akessa ollessaan antoi kirjallisena mitä hauskempia
    lupia ihan vaatimusten vastaisesti. Muutaman niistä otin talteen ja ajattelin esittää muutoskatsastuksessa klasun luvilla :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Ja kyllä tuo kikkare SMARTIKSI aika kallis on :rotfl:
     
  3. jknR

    jknR 3rd gear

    ^ No jotain mätäähän sitä piti tossakin olla. Elikkä jos haluaa omavalmisteen kilpiin, niin ensiksi koulunpenkille ja diplomi-inssiksi, sitten aken lupapuolelle yli-inssiksi, hoitelee omat luvat kuntoon ja jakelee siinä sivussa muillekin vaatimusten vastaisia lupia. Siinä sivussa sitten rakentelee sen omavalmisteen.
     
  4. vinkkeli

    vinkkeli 3rd gear

    No kaikesta huolimatta mäkään en tajua tätä prosenttipelleilyä, sais olla vaikka hieman enemmän tuota luvanvaraista elämistä prosenteissa, vaikka sitten niin että , rahalla saisi vaikka hieman lisää prosentteja, valtio saisi näin varmasti enemmän verotuloja, kuin nykyisellä systeemillä.
     
  5. teppo

    teppo Gearhead

    Janille lähinnä:
    nyt on ruvennu taas haaveiluhammas kolottaa. Kyllähän nuo prosenttitaulukotkin jostain löytyy, mutta eiköhän tämä palsta ole hyvä pohja tällaiselle keskustelulle, vaikka siitä aina jauhetaankin.
    Miltä kuulostaa vanha koppa rungollisesta autosta A. Moottori, voimansiirto ja pyöränripustukset yms. uudemmasta rungottomasta autosta B. Runko olisi lähtökohtaisesti autosta A, mutta todennäköisesti sen joutuisi rakentamaan lähes uusiksi?
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niinpä, jos ei tajua niin ei voi myöskään tehdä johtopäätöksiä asiasta.
    Prosenttirajat on mietitty sellaisella logiikalla että identiteetti säilyy. Jos prosentit ei riitä niin silloin ei identiteetti säily ja tällöin on kyse omavalmisteesta. Omavalmiste on 100% auto ja siihen saa rahalla ostaa ne prosentit. Jos ei omavalmistesäännöt ole ajan tasalla niin silloin on kyse jostain muusta kuin prosenttisääntöjen ongelmasta. Yrittäkää nyt ymmärtää kaksi eri asiaa eikä vaan miettiä itsekeskeisesti mistä pääsis helpolla.
    Valtion verotulot kasvaisivat myös jos omavalmistesäännöt korjattaisiin eli tehtäisiin loppuun niin että ne kattaisivat aukon johon prosenttihirviöt putoavat ja ilman vähäpäästöisyysvaatimusta. Katalysaattori ja 80-luvun päästörajat pitäisi riittää kuten alunperin työryhmässä suunniteltiinkin.

    No noinhan se on tarkoitettu tehtävänkin eli 2/3 on siitä kanta-autosta.
    Kun kori luukkuineen ja runko käytetään niin tekniikkaa saa aika vapaasti päivittää. Runkomuutoksiakin saa tehdä.
    Enempää ei kannata täällä spekuloida eli tutki prosenttitaulukkoa, tee suunnitelma, kysy Trafilta milipide ja laita lupahakemus menemään jos antavat vihreää valoa. Ei täällä kannata yksityiskohtia vatvoa.
    :wink:
    - Jani -
     
  7. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Joo, koko prosenttispedeilyn taustalla haisee autovero, mutta myös äärimmäinen kateus. Suomalaisten kansantaudille emme voi mitään, mutta villi heitto; mitä JOS autovero nykyisessä rekisteröintiveromuodossaan poistetaan? Tämähän automaattisesti negatoi koko prosenttilainsäädännön perusteet kertalaakista.

    ...paitsi, sitten päästään siihen, että prosenttipelleilystä ei edes rekisteröintiveron poiston jälkeen varmasti tässä maassa päästä eroon, sillä kyykytyksestä humaltuneet virkamiehet varmasti haluavat suitsia muita kuin hopeanharmaalla Gorillalla ajavia.

    Toinen asia, mitä voidaan nykyään pohtia, on se mikä on todellisuudessa se väärinkäytöspotentiaali, mikä prosenteista luopumisesta voisi olla? Joskus muinoin korinvaihdot saattoivat ollakin simppeleitä operaatioita, mutta tämän päivän suurlujuushäkkyröissä ja miljardi anturia sisältävissä muovikiuluissa tilanne on aivan eri - sekä rahallisesti operaatiot taitavat olla eri luokkaa, mutta myös teknisesti aivan eri sfäärien asioita, kuin aiemmin. Myös ihmisten tieto on kasvanut, joten voidaan heittää ilmoille ajatus siitä, että moniko oikeasti tänä päivänä olisi valmis ostamaan jonkun 50-luvun Rancheron päälle nikkaroidun SLR-Mersun? Ihan oikeasti, ainakin minusta prosenttijärjestelmän puolesta argumentointi sillä, että joku jobbari-apina väänsi korinvaihtoja 80-luvulla, se on täysin älytön.

    -JJ-
     
  8. KarvaTurpa

    KarvaTurpa 1st gear

    mennään teppoa peesaten ja ans kattoo nytten mitä suunnitelmia täällä kanssa saa aikaseksi! on pitkään ollut hiljasta "harrastus" rintamalla niin josko tässä taas saisi jotain aikaseksi. muutakin kuin sutta secundaa :rotfl:
    ja janiluo, kiitti tuosta linkistä, tarvii tavailla sitä viel ihan ajatuksella läpi.
     
  9. studio57

    studio57 Gearhead

    ennemmin nousisin varresta ulos julkisella paikalla kuin tuosta :rotfl: näytti videolta vielä urpommalta..
     
  10. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    On ne Suomen virkamiehet viisaita kun tähänkin paradoksiin tiesivät vastauksen. 50%.
     
  11. garagektc

    garagektc 3rd gear

    Hyi helvetti mikä pyydys! Aika varoittava esimerkki siitä, ettei yli-insinööriä sovi päästää maatalon pihaliiteriin, etenkään ellei siellä ole valoja.
    Liekö tuokin leimattu sen takia, että on saatu peruste kieltää kaikenlainen autojen ropaaminen vaikka ympäristöpykäliin vedoten, enkä nyt puhu saasteista...
     
  12. Jyrki R

    Jyrki R Gearhead

    Tuo vähäpäästöisyyden vaatimuskin on täytettävissä: http://www.gmperformanceparts.com/erod/

    Jenkeissäkin on ollut ongelma uudemmilta autoilta vaadittava vähäpäästöisyys. Siihen tarpeeseen tehtiin tuo kone. Luulisi olevan uskottavasti vähäpäästöinen Suomenkin viranomaisille. G-bodyn runko ja akselit ja E-Rod LS3. Hmm. Taitaisi kuitenkin tökätä tehopainosuhteeseen.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tää oli hyvä linkki, kiitos.
    :D :D :D
    - Jani -
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kyllähän vaikka 90-luvun vaihteen GM TBI motti tai melkeen mikä tahansa ruiskumotti täyttää ne tarvittavat vähäpäästöisyyden vaatimukset omavalmisteessa. Ei sen vähäpäästöisyyden täyttyminen ole mikään ongelma.
    Ongelma on vain sen todistaminen eli tarvitaan paperidokumentti jossa on virallinen EU-alueen leima. Olen selvitellyt asiaa noiden maakaasumuutoksien takia kun niissä on sama ongelma eli pitää todistaa että vähäpäästöisyys toteutuu muutoksen jälkeenkin ja itse asiassa sama koskee kaikkia vähäpäästöisten moottoreiden virittämistä. Trafin mukaan virittää saa vain jos virityspalikan mukana tulee valmistajan EU-direktiivin mukainen todistus siitä että osa ei huononna päästöarvoja kyseisessä ajoneuvossa. Ei riitä että se on tarkoitettu kyseiseen moottoriin vaan ajoneuvon paino pitää myös huomioida ja siksi se on autokohtainen. Toteaminen pitää tehdä direktiivin mukaisella syklitestillä jossa moottoria kuormitetaan kaikilla kierrosalueilla ja kuormituksilla ja pakokaasut kerätään pussiin josta ne lopuksi analysoidaan. Kaikki tämä vain siksi ettei omavalmisteet tai jälkikäteen tehdyt moottorimuutokset pahentaisi ilmastonmuutosta.
    :mad: :mad:
    - Jani -
     
  15. vinkkeli

    vinkkeli 3rd gear

    moottoripyörällä ajettiin penkissä , muistaakseni n.12 minuuttia, pysähdyksiä, rauhallisia kiihdytyksiä,moottorijarrutuksia vaihtokohdat ja ajonopeudet oli ohjelmoitu ajokarttaan max nopeus oli n.60kmh ja tais kolmosvaihde olla isoin millä ajettiin.
     
  16. Buddy

    Buddy 1st gear

    Nerokasta antiikin filosofiaa. :D
    Mun puupetterin runko on siin ja siin et sen identiteetti on enää tallessa. Väheneekö identiteetti jos tekee rakenteeseen lisäyksiä? :-?
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

    Täst kohdasta mä pidin erityisesti. Haha.
     
  18. spike

    spike 3rd gear

    Mistä löytyy tietoa omavalmiste autoa koskevista lakipykälistä. Itseäni tuo kiinnosta jossakin määrin. Olen yrittänyt googlettaa mutta laihoin tuloksin. Voisi olla ihan mielenkiintoinen haaste.
     
  19. ChevCamino

    ChevCamino 1st gear

    ebaylla oli alkuperänen cobra myytävänä (muistaakseni karvan alle 200 kiloa oli pyynti)...osta se ei tarvii miettiä rosentteja, pankista saa nykyään lainaa helpommalla kun se että saa luvat siihen putkihässäkkään...voi siihen vaihtaa sit taunuksen korinkin tai moottorin ni saa harrastaa.

    Ehdottaisin kaikkiin autoihin 10v tarkastuksen jossa ne purettais osiin valtio sais siitä sit verotuloja
     
  20. hara64

    hara64 1st gear

    tuohon filosofiseen aiheeseen viitaten.
    esim. vanha suomi kärry johonka on koneen leipomisen takia vaihdettu "uusi" vaihto kone(tehokkaampi ja isompi),
    loota menny paskaks->vaihdettu "uuteen" toimivaan(vahvistettuun),
    etu tukivarret ruostuneet->vaihdettu uudet tilalle,
    etupyörän laakeri hirttänyt-> vaihdettu uudet navat varuix kummallekin puolelle
    kardaani menny kierox ojaan ajamisen takia-> vaihdettu uusi,
    taka-akseli poikinut->vaihdettu uuteen(tiheempään ja kestävämpään),
    lokasuojia,ovia ja luukkuja vaihdettu ruostumisen takia(lasikuituseksi),
    sisustaa rotat syöneet-> hommattu "uusia" jakkaroita(sporttikaupasta),
    rungossa pahoja ruostevaurioita-> uutta rautaa tilalle,
    vandaalit särkeneet ikkunat-uudet "sävy"lasit tilalle.

    onkos tämä enään se sama vanha suomikärry vai onko jo omavalmiste kun yli 50% on jostain muusta autosta tai kaupasta :eek: :wink: :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!