Prosenttipelleily ja autokauppa-mafia.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HermotMeni, 1.5.2011.

  1. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Jotenkin minusta tuntuu, että osalla keskustelijoista ovat menneet puurot ja vellit pahasti sekaisin. :odroll:

    Mitä jos unohdettaisiin prosenttisäännöt kokonaan ja keskusteltaisiin siitä, miten omavalmisteet saisi helpommin rekisteriin? Sellaisen säädöksen läpiajava olisi aikamme Legenda ja kaikkien janoisten Sankari.

    Nimim. "Isoisän kirves, johon isäni vaihtoi varren ja minä terän..." :poff:
     
  2. studio57

    studio57 Gearhead

    mulla ois muovinen uusi 41 willys muovikori ja allistonin runko http://www.cachassisworks.com/Home.html josta saisi hyvät kaaret yms.. weldin vanteet ja uudet gummit ... hinta 9.5donaa .. siihen esim malibun runko ja tekniikka iso tai pikkulohkolla ja ehkä ahtimella niin vot :)

    [​IMG]
     
  3. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Äärimmäisen korkeatasoista keskustelua taas... :poff:

    Ihan vain tiedoksi, että prosenttisäännöt löytyvät myös Ruotsista ja Englannista. Siellä vain ei puhuta prosenteista, vaan lasketaan pisteitä tai murtolukuja. Asiallisesti ottaen kyse on kuitenkin ihan samasta asiasta kuin prosenttisäännöissä. Huomata sopii, että näissä maissa ei ole autoveroa.

    Suomen prosenttisäännöissä perseestä on ennen kaikkea se, että osan korvaaminen samanlaisella vaikuttaa prosentteihin. Tähän ongelmaan olisi olemassa toimivat lääkkeet, mutta ystävämme valtiovarainministeriö ei ole kiinnostunut tekemään asialle mitään. Jos haluaa jollekin purkaa asiasta mieltään, ehdottaisin kohdistamaan avautumisen nimenomaan valtiovarainministeriöön.

    Toinen Suomessa perseestä oleva asia on kelvollisen omavalmistelainsäädännön puuttuminen, mutta se ei liity prosenttisääntöihin, joten ei sotketa sitä tähän enempää.

    Siinä Janin linkittämässä "sävyltään vastenmielisessä" (vai miten se nyt oli) muistiossa selitetään, mistä syystä prosenttisääntöjä (tai pistesääntöjä tai murtolukusääntöjä) tarvitaan, vaikka verotuksesta luovuttaisiinkin. Ellei sitä viitsi lukea tai suostu ymmärtämään, asiasta on jokseenkin turha keskustella. Tai no, päätänsä saa toki vapaasti hakata petäjään niin paljon kuin tahtoo.
     
  4. HP_Tre

    HP_Tre 1st gear

    Tästä tuli mieleeni kysymys; Jos hommaa lähtisi joku taho viemään eteenpäin, niin olisiko se prosenttilainsäädännön uudistaminen sen tärkein tehtävä?

    Eli 95 % harrastajista ajattelisi että ei siitä haittaakaan olisi jos niitä prosentteja ei laskettaisi, mutta ei se suurin haittaava tekijä harrastuksessa nytkään ole ja sen kanssa pystyy elämään.

    Ehkä tällä harrastajajoukolla olisi joku akuutimpi asia mielessään, johon he toivoisivat muutosta?

    Jos tekisi gallupin siitä, tulisiko tällaisen ryhmän tehtävä olla:
    1. Poistaa prosenttilainsäädäntö harrasteautojen piiristä
    2. Muuttaa rakennemuutoslainsäädäntöä lievempään suuntaan
    3. Lieventää harrasteajoneuvojen verotusta

    , niin mikä mahtaisi olla tulos?

    Pointtini on se että koska tuollaisissa asioissa on paljon tekemistä ja muutoksen toivoisi koskevan mahdollisimman montaa harrastajaa, olisi syytä varmistua siitä, ettei ajeta vain pienen ryhmän etua, jota kukaan ei vastusta, muttei siitä myös sen kummemmin hyödykkään mitään.

    Toisekseen, tuollaisten hommien teko hyväntekeväisyytenä vaatii aika paljon motivaatiota ja aikaa, joten korvaus siitä ei olisi pahitteeksi, mutta sitä korvausta vastaan tulisi saada tuloksiakin, ettei toiminnan tuloksena olisi ryhmä jolla on hyvä tarkoitus, muttei todellista kykyä tehdä tulosta.
     
  5. EddieK

    EddieK 1st gear

    1 ja 2 menee aika paljon ristiin, toki rakennemuutosten muunkin lainen lieventäminen on tervetullutta

    3. Ihte ainakin olen kohtalaisen tyytyväinen nykyiseen mahdollisuuten poistaa auto väliaikaisesti liikenteestä. Harrasteautojen vero pysyy nykyään miltei siedettävänä. Enempi syljettää nykyinen painon mukaan määräytyvä verotus joka nelinkertaisti käyttiksen (pontiac safari) veron.
     
  6. HermotMeni

    HermotMeni 1st gear

    Byrokraattista kuraa

    Mistä ylimielisyys? Miksi viittaat ruotsin sääntöihin tarkentamatta miten ne käytönnössä toimivat? Onko tärkempää päteä kuin saada tää vitun pelleily ja kansalaisten laillinen kiusaaminen loppumaan?

    Vaikka annan mieluusti krediitit sen dokun tehneille, se on silti oikolukematta, eli siinä on liikaa ilmaa ja tautologiaa. Se myös tehty liikaa dyrokraattista tyyliä kopioiden ja kapulakielen ehdoilla.

    Olisiko mahdollista yhteistuumin keskustella ja tuoda tähän keskusteluun dokumentin substanssi. Helpottaisi yhteisymmärrykseen pääsemistä.

    Nimittäin sanotaa että se joka ymmärtää asiansa sen osaa kuvata asiansa yhdelle A4:e. Väitän että pätee myös tähän tapaukseen.


    Lisäksi omavalmisteet kuuluu ehdottomasti tähän samaan keskusteluun. Ihan samaa verotuksen varjolla toteutettua byrokraattista vittuilua sekin on.
     
  7. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Jaa ylimielisyys? No, jos rohkenee arvostella sellaista keskustelua, jossa suurin osa keskustelijoista ei joko ymmärrä koko identiteetin sääntelyn tarvetta ja perusteluja, tai perustaa väitteensä täysin paikkansa pitämättömään tietoon, niin kai se on sitten ylimielisyyttä. Asia on mulle sinänsä yhdentekevä.

    Toisaalta mua kyllä huvittaa tämä netissä ruikuttaminen. Totuus on kuitenkin se, että nykyisilläkin prosenttisäännöillä pystyy Suomessa rakentamaan erittäin hienoja autoja ja moottoripyöriä, kuten Jani tossa koetti paksusta rautalangasta vääntää. Ja näin myös tapahtuu. Usein näyttää siltä, että "virtuaalirakentajat" ruikuttavat netissä, mutta rakentajat rakentavat ihan oikeita autoja.

    Yllä sanottu ei tietenkään tarkoita, etteikö säännöissä olisi vielä parantamisen varaa.

    Sen substanssin saa ihan itse kaivaa siitä dokusta. Sama koskee muiden maiden lainsäädäntöä. Internet on keksitty, sieltä ne löytyy, jos asia kiinnostaa.

    Semmoinenkin asia vielä tiedoksi, että yhteen aaneloseen saa tietenkin tiivistettyä aika paljon. Vaan semmoisen paperin kuin viskaa päättäjille, saa vastaukseksi tuhat hankalaa kysymystä, joissa perätään lisäperusteluja. Siksi on parempi laatia paperi, joka sisältää vastaukset jo valmiiksi. Ton dokun avulla Suomen prosenttisäännöt muuttuivat vuoden 2007 alusta, ja sikäli kuin tiedän, muut kuin virtuaalirakentajat ovat olleet sääntöihin kohtuullisen tyytyväisiä.
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    Laadukasta keskusteua ... jälleen. ??

    No otetaan hivenen perspektiiviä, eli aikanaan ne prosenttisäännöt on laadittu kotomaisen kaluston rakentelua varten, ei ollut paljoa tuontikalustoa. Hommassa on ollut paljon työtä, no nyt meillä on loistavat prosenttisäännöt, joilla saa aikaan autoja jotka voi päästää kadulle. Kiitos kuuluu sekä viranomaisille että harrastepiireille jotka työn ovat tehneet.

    Maahantuojat jne, ovat aina koettaneet jarruttaa rakentelua ja yksityistä tuontia, se kaikki on heiltä pois. Joukossa on aivan täysipäiväisiä kus... päitä mutta kyllä niitä on meidänkin sakissa.

    Se puskista huutelu ja kusetusyritykset ei auta ketään, päinvastoin tekee asiat hankalammaksi. Nämä hommat tehdään niin kuin on sovittu tai ei ollenkaan, vai. ??

    Se miksi prosenttisääntöjä sitten aikanaa kiristettiin on se että Hassan kebap-auto ja vastaavat veikkoset myi Saksin maalta meidän ihan omille Feijan käytetyt autot - kauppiaille näitä korinvaihto yms. muita kusetus autoja. Meidän ihan omat huijarit munas.

    No nyt se tilanne on se että kaikki vanhojen kanssa pelaavat ovat suurinpiirtein tytyväisiä prosenttisääntöihin ja ne saa olla noin.

    Mutta uudempien kanssa pelaavat ei niinkään, saati sitten jos koetat tehdä sitä Ferrarin kopiota. Tätä varten on jo tehty töitä, esimerkkinä omavalmiste porukka joka on tehnyt loistavaa työtä.

    No nyt tänä päivänä voisin väittää että minkä tahansa auton, myös täysin itse tehdyn replican yms, saa katsastettua ja kilpiin kun maksaa verot. Lukekaa pien-sarja-osuuskunta juttu ja varsinkin Norster porukan tekemiset. Kaikki saa kilpiin kun yhteistyäkumppanina on taho jolla on oikeudet myötää paperit autoon ko. tapauksessa TUV Sanghai.

    Se mitä puuttuu on käytännön kokemukset kotimaisesta vastaavasta hyväksymismenettelystä, meillä ei käsittääkseni ole TUV vastaavaa tahoa joka voisi hoitaa paperit kuntoon.

    Toisin sanoen meillä on periaatteet ja pelisäännöt omavalmisteen tekemiseen, samoilla periaatteilla kaikkien muidenkin autojen radikaaliin rakentamiseen. Ainut mikä puuttuu on se taho jolla on oikeudet ja munaa myöntää tarvittavat paperit.

    Tässä kohtaa tärkein asia on päästöt, ne pitää aina alittaa rekisteröinti päivän määräykset. Kun kerran ollaan tekemässä uutta, ne päästöt pitää mennä tämän päivän mukaan. Sellaista tahoa kuka sen voisi tällä hetkellä Suomessa tutkia ei ole. !!

    Mihin tämä nyt sitten kaatuu, yllätys yllätys se kaatuu verottajaan.

    Verottajalle kelpaa vallan mainiosti se että jo Suomeen rekisteröityä autoa rakennetaan radikaalisti, jos se verotetaan kokonaan uudelleen lopputuloksen mukaisesti.

    Mutta entäs kun se pikku-marsu johon tulee kuitua ja V12 onkin jo kerran maksettu verojen osalta, sekä autovero ja viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalta runsaat polttoaine yms, muut verot.

    Eli nyt menee sormi suuhun, miten verottaa 3 000 € autoa jolle on jo kerran määrätty ja maksettu vero. Kun se sama auto rakennetaan vastaamaan 100 000 € autoa. Tämä on nyt se mihin koko homma kaatuu.

    Teknisesti ja viranomaisten kannalta ei ole mitään ongelmaa, jos löytyy laitos joka voi myöntää luvan ja paperit.

    Niin kauan kuin tämä vero-ristiriita on olemassa tätä koko soppaa ei ratkaista. Siihen ei auta oma "rakennettujen autojen luokka" ja sille määrätty kiinteä XX € vero, koska kohta kaikki kalliit autot ovat niitä, myös uudet.

    Tämä on se mistä auton-maahantuoja-tahot pitävät kynsin-hampain kiini, niin kauan kuin Suomessa on korkea tai edes suhteellinen autovero, koko homma pysyy heidän hallinnassaan.

    Tätä koko roskaa perustellaan aina ympäristösyillä, joka on täyttä puuta-heinää. Missään muualla, paitsi kehitysmaissa ei ole yhtä vanhoja ja saastuttavia autoja kuin korkean verotuksen maissa. Täällä porukalla ei ole varaa ostaa niitä oikeasti hyviä ja vihertäviä autoja, kiitos maahantuojatahojen jotka haluavat hallita ....

    Toinen hyvä väite on se että valtio menee nurin ilman pyhää autoveroa. Tämäkin on täyttä soopaa, koko autoverosta joka sinällään on merkittävä menee autosektorille jokunen prosentti, kaikki muu menee sosiaalipuolelle. No se on hyvä että sillekkin rahalle saadaan käyttöä.

    Koko autovero voidaan silti pyyhkäistä historian hämärään, kun nostetaan alv noin 0,5 - 1 %.

    Mielummin mie maksan 1% joka paikassa lisää jos saan sen jälkeen tehdä mitä tahasa autoilleni, kunhan ne menee katsastuksesta läpi.
     
  9. KarvaTurpa

    KarvaTurpa 1st gear

  10. HermotMeni

    HermotMeni 1st gear

    Näin sitä itsekin tuumailin. Takana on Laakkosmafia ja munattomat(tai ostetut) byrokraatit ja kateus.

    Vihdoinkin aletaan päästä asiaan eikä tuhraantunu edes yhtä kokonaista A4:a

    Tosin hiukan epäilen onko kaikki ihan kohdallaan jos Sporttiauton kaverit kertoo että he eivät voi enää rakentaa uusia Taunus-Sumoja. Mikä siis ennen oli mahdollista. http://sporttiauto.com/projektit/fi_FI/cobra/

    Samaten tehopainosuhdesäännös tuntuu holhoukselta.
     
  11. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Jos viitsii lukea sen linkitetyn dokun, sieltä selviää mm., että verotuksesta luopuminen ei merkitse prosenttisäännöistä luopumista. Muistutan edelleen, että esimerkiksi Ruotsissa ja Englannissa on ihan vastaavat identiteettilait, mutta ei autoveroa.

    Aivan toinen asia, jota ei käy kiistäminen, on tietenkin se, että autoverotus ja ajoneuvoverotus ovat tässä maassa yleisemminkin perseestä. :wc:
     
  12. Älkää nyt unohtako että on muitakin maita kuin Venäjä ,Englanti ja Ruotsi joista mallia /oppia voi ottaa , se Usan malli toimii ,ja työllistää melkoisen määrän ihmisiä alalle syntyneiden työpaikkojen kautta ja ihmisille on saatu harrastus jossa voi toteuttaa omia visioitaan autonrakentelun suhteen , täälläkin olisi aika katsoa asioita hieman avarakatseisemmin ja lopettaa turhasta nipottaminen ja toisten kadehtiminen.

    Tavan tallaaja ei välttämättä autoaan ala kuitenkaan itse tekemään ,mutta on mukava nähdä ihmisten iloisia ilmeitä kun näkevät laitettuja autoja liikenteessä , varsinkin näitä vanhempaa kalustoa edustavia .Yli 30 vuotiaalle kalustolle pitää saada niille kuuluva arvostus ja helpotukset niiden säilyttämiseksi ja liikkeellä pitämiseksi jotta Suomeenkin muodostuisi auto-kulttuuria josta jälkipolvetkin voivat sitten nauttia.
     
  13. spike

    spike 3rd gear

    Noissa maissa prosenttisäännöt ovat sitä varten että voidaan todeta että onko kyseessä omavalmiste vai rakennettu auto. Jos kyseessä on omavalmiste niin niille on sielläkin sääntöjä ja rajoituksia. Tietenkin prosenttisäännöt ovat vähän erillaisia kuin suomessa. Välttämättä koria tai runkoa ei tarivtse olla kanta-autosta ollenkaan. Esimerkkinä tämä:

    http://www.suffolkjaguar.com/suffolk-ss100/

    Tuon voi englannissa pitää rekisterissä jaguar xj6:na.

    Se että omavalmisteesta ei tarvitse maksaa veroa johtuu siitä että siellä ei makseta veroa autosta muutenkaan. Kannatta huomata että noissa maissa autojen verotus on muutenkin aika erillainen. Se ihan oikeasti rankaisee isoja ja isomoottorisia autoja kovemmin jopa kuin suomessa.
     
  14. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Jeps, ja juuri tästä syystä prosenttisäännöt säilyvät Suomessakin, vaikka verotuksesta luovuttaisiin. Toki maakohtaisia eroja on laskentatavoissa, mutta periaate on aika monessa maassa ihan sama kuin Suomessa.

    No niinpä niin. Kannattaa myös huomata, että autoveroa ei sivistysvaltioissa ole yleensä ollenkaan, jolloin köyhemmälläkin on varaa pikkuisen parempaan autoon. Ajoneuvovero, eli käyttömaksu, löytyy kyllä monestakin maasta. Esimerkiksi Saksassa se on kuitenkin sidottu muihin kuin CO2-päästöihin, jolloin se ei sinänsä rankaise isompia autoja ja sallii auton valinnan käyttötarkoituksen mukaan.

    Amerikassa on kanssa monenmoista rajoitusta. Periaatteessa kevyillä vaatimuksilla rakennettuihin omavalmisterodeihin saa siellä "Classic"- tai vastaavia kilpiä. Niiden käyttö on erittäin rajoitettua, saat ajaa näyttelyyn ja takaisin.
     
  15. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Ei ole mitään Usan mallia, vaan osavaltiokohtaisia säännoksiä.
     
  16. Niin , oliko tässä jotain epäselvää ?

    Ei mallia ole pakko ottaa kaikista kieroutuneimmista tai vittumaisimmista systeemeistä , vai onko se joku itsetarkoitus tässä maassa jossa tutkitaan paljonko homo sapiens kestää vittuilua ja pakkasta?

    Itse me ne sääntömme luomme ja jos kaikki vaan tyytyy kyykytykseen niin mikään ei muutu parempaan koskaan. piste.
     
  17. TopiCa

    TopiCa 1st gear

  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuossa tais olla kommentin tärkein anti.

    Jos te olisitte yhtä valveutuneita nykyisistä säännöistä ja niiden syntyhistoriasta ja siitä minkälaista kansaa muut suomalaiset "rakentajat" ja päättäjät ovat niin teitä tai meitä jotka haluamme tehdä itse ja omalla tavalla ei ole montaa prosenttia kansasta ja siksi ne säännöt täytyy tehdä näille muille kuin teille tai meille.
    Omavalmisterodiprojektia rakentaessa olen yllätyksekseni huomannut etteivät edes "rodiporukka" aina tajua mistä oikeasti on kyse ja mikä sen rakentamisen juju on...
    Ymmärrän myös että pidät itseäsi ainoana yksilönä ja niin pitääkin koska kaikki yksilöt ovat erilaisia ja ovat siksi yksilöitä mutta kukaan ei ole missään vaiheessa tässä keskustelussa vastustanut ehdottamiasi asioita. Niitä ei vaan saa läpi suomalaiseseen lainsäädäntöön mutta toivon että todistat olevani väärässä koska hyödyn siitä enemmän.
    Pelkkä usko asiaan ei riitä. Sitä paitsi vaikka tuo "amerikan malli" saataisiin sellaisenaan läpi Suomessa niin väitätkö ettei täällä OD:lla olisi muutama euroharrastaja jotka valittaisiva taas kovaan ääneen siitä miten säännöt olisi tehty vain jenkkiharrastajille ja vaatisi että ne olisi poistettava että saataisiin euroautoja suosiva järjestelmä tai prosenttitaulukot takaisin joilla rajoittaa vapaata rakentelua. Aina löytyy kovaäänisiä vastustajia kaikelle.

    Sitäpaitsi suurin ongelma "laillisessa" rakentelussa ei ole tällä hetkellä prosenttisäännöt vaan teho-painosuhde eli se ettei 7kg/kW saa alittaa. Se jos mikä on jälkeenjäänyt sääntö kun vähäpäästöisen moottorin kehitys on parantanut hyötysyhdetta merkittävästi.

    Odotan innolla koska pääseen rakentamaan ja rekisteröimään tulevia "amerikansäännöillä" rakentamiani rodeja, pitäkää sitten kiirettä ettei sitä tarvitse kovin montaa vuotta odottaa vai oliko tuo sittenkin vain puhetta ja uhoamista?
    :wink:
    - Jani -
     
  19. garagektc

    garagektc 3rd gear

    Asiatekstiä janiluolta. En tosin ymmärrä miten omavalmisteajoneuvoihin tai vapaaseen rakenteluun liittyvien säännösten keventämisestä tulisi euroharrastajapuolelta nurinaa, koska eiköhän se helpottais niidenkin elämää.
    Varmaan yks aika iso kysymysmerkki rakentelusääntöjen luomisessa on vastuu. Kuka voi hyväksyä rakenteet? Millaisilla laskelmilla saa tehdä mitäkin muutoksia? Kun noilla laitteilla kuitenkin liikutaan yleisessä liikenteessä niin ymmärrän että jonkunlainen vaatimustaso etenkin alustarakenteisiin liittyen on oltava. Ja kuten moni on maininnut, ei itse prosenttisääntö ole haitallinen tai peikko, vaan se mitä tapahtuu kun joku prosenttiraja ylittyy.
    Tehorajojen suhteen ollaan säädöksissä varmasti kaukana järkevästä. Periaatteessahan rakenneltua autoa kuitenkin koskevat samat liikennesäännöt kuin kaupasta ostettuakin, eli siltä puolelta ei löydy perustetta rajoituksiin. Eri asia onkin sitten miten muut rakenteet kestävät/toimivat kun kuitenkin tieliikenteessäkin tehoja käytetään...
     
  20. KarvaTurpa

    KarvaTurpa 1st gear

    Nuo tehot se yksi kompastuskivi useesti ollutkin, ja on vieläkin. Kuitenkin tälläsillä voi ajella ihan laillisesti; :eek:
    http://www.iltalehti.fi/autot/2011051513701742_am.shtml
     

Kerro tästä muillekin!