Prosenttipelleily ja autokauppa-mafia.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HermotMeni, 1.5.2011.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo yritin tuolla vain sanoa että aina löytyy joku pieni ääriryhmä joka valittaa kovaan ääneen ja vaatii kaikkea tehtyä työtä peruttavaksi jonkun heille tärkeän asian takia.
    Tämäkin keskustelu alkoin siitä valituksesta että prosenttisäännöt estävät semmoisen harrastamisen jonka estämiseen prosenttisäännöt on tarkoitettu.:eek:
    :odroll:
    - Jani -
     
  2. TopiCa

    TopiCa 1st gear

  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin Suomessa tuota varten on tehty omavalmistesäännöt joiden avulla rekisteröinti olisi mahdollista mikäli 7hv/kW ei alitu ja jos ei olisi typerää/mahdotonta vähäpäästöisyyden todistamispakkoa.

    Tuolla ei siis edelleenkään ole mitään tekemistä prosenttisääntöjen kanssa kun omavalmisteissa ei lasketa prosentteja ennen rekisteröintiä ja rekisteröinnin jälkeenkin kyseessä olisi 100% auto.

    - Jani -
     
  4. No nyt aletaan olla asioiden ytimessä...

    Jos tuossa ylläolevassa on vaatimustason lähtökohdaksi otettu koneen vuosimalli , sehän tavallaan määrittää koko laitteen identiteetin , noin niikuin vaatimusten suhteen , eli eikö tälläistä mahdollisuutta kannata nyt koittaa tännekin saada?

    Turha ensimmäisenä sanoa että EI ,kun ollaan Suomessa , kyllä täällä voidaan tehdä kansallisia poikkeuksia myös siihen suuntaan että kansalaisille saataisiin jotain mahdollisuuksia toteuttaa harrastustaan vapaammin kuin sata viimeistä vuotta.

    Tuo tehoraja on kyllä nykymittapuulla älytön ,varsinkin kun se käytännössä estää uusien(v8) moottoreiden käytön teho-painosuhteen takia , ja toisaalta omavalmisteisiin vaaditaan tämänpäivän päästörajoituksia :poff: Pilkun viilausta Janiluo , se on muuten 7kg/kw ,ei 7hv/kw :lol:

    No ,okei voi rakentaa vaikka rodin jollain opelin eco-nelosella ,mutta sellaisen tekeminen kiinnostaa kuin kilo kiviä. :lol:
     
  5. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kaikki saadaan kuulostamaan mukavan yksinkertaiselta, kun ei viitsitä ottaa selvää asioista.

    Koneen vuosimalli ei määritä laitteen identiteettiä eikä vaatimustasoa, niille on Amerikassakin omat pykälänsä (osavaltiokohtaisesti). Koneen iän perusteella voi joissakin osavaltioissa saada vapautuksen päästönormeista, esimerkiksi Kaliforniassa tämä on mahdollista 500 ensimmäiselle hakijalle:

    http://www.dmv.ca.gov/vr/spcns.htm

    Loput menee sitten ihan samoilla päästövaatimuksilla kuin muutkin uudet autot.

    Lisäksi Kaliforniassa on läjä vaatimuksia mm. valaisinlaitteille ja jarruille ja vähän kaikenlaiselle muullekin. Toki ne ovat paljon järkevämpiä kuin Suomen vaatimukset, mutta on paskapuhetta väittää, että koneen vuosimalli määrää vaatimustason ja vanhan koneen kanssa kaikki on sen jälkeen helppoa ja ihanaa ja fantastista.[/quote]
     
  6. No hyvä on , valellaan itsemme tervalla ja kuumaa tuhkaa päälle , sitten vielä höyheniä että pääsee joku virkamies niitä nyppimään.

    Taidan rakennella omat laitteeni ihan niinkuin ennenkin , katsastellaan niitä sitten tai ei , mutta teen niistä mieleisiäni enkä jaksa vatvoa näitä tolkuttomuuksia ,joihin ei vaan tunnu olevan halukkuutta etsiä muutosta.

    Kivakiittihei.
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jokainen uskoo mihin haluaa ja näkee mitä haluaa nähdä, hallelujaa!

    Siellä omavalmistetyöryhmässä keskusteltiin juuri tästä että omavalmisteen vuosimalliksi voisi valita koneen vuosimallin mukaan mutta se muistaakseni kaatui siihen että jos taas halutaan käyttää uudempaa vaikka uustuotantomoottoria niin mikäs sen vuosimalli ja päästöraja sille sitten tulisi? 2011 vai? Mitäs jos rakennat auton 65 vuoden koneella josta lohko kilahtaa niin saako siihen vaihtaa uudempaa moottoria kuin 65 ilman että vuosimalli muuttuu?
    Se ettet näistä keskusteluista tiedä ei tarkoita etteikö niitä olis käyty.
    Kun kääntää laput silmille niin ettei näe kuin ne asiat jotka haluaa nähdä ja tulos on juuri tuo ja kun ehdottamasi ei mene läpi niin luikit karkuun löytämättä itsestäsi vikaa.

    Mun mielestä paljon järkevämpi ehdotus oli se jonka AKE:n päällikkökin kertasi ääneen omavalmistetyöryhmässä että katsastuksen päästörajat omavalmisteelle olisi 1986-87, vaadittaisiin ruisku lambdan takaisinkytkennällä ja katalysaattorit, ei muuta päästöjen osalta.
    Tämä olisi ollut riittävän hyvä sääntö ja harrastajan toteutettavissa varsinkin uudemmilla koneilla. Silti homma luisui lopuksi vähäpäästöisyyden puolelle tuhoisin seurauksin.
    :(
    - Jani -
     
  8. mcmies

    mcmies Gearhead

    No mutta toihan oli hyvä idea. Kun ei asia ollutkaan niinkuin luultiin, niin sitten valellaan itsemme tervalla, tuhkalla ja höyhenillä.

    Ja juu, tolkuttomuuksiahan ne kaikki vaatimukset ovat. Harmillista tosiaan, että tolkuttomuuksia on ihan ulkomailla asti. Ei niitä tietenkään kantsi vatvoa. Tosta onkin hyvä lähteä etsimään sitä muutosta! Kivakiittiheivaan sullekin!
     
  9. HermotMeni

    HermotMeni 1st gear

    Tässä se jutun ydin paljastui. Suomalainen ei saa poiketa keskinkertaisuudesta. Siitä pitää jokaisen keskivertosuomalaisen sisällä asuva pieni byrokraatti huolen.

    Teille rakentamisen juju on se että saa viitata Neuvostohenkisiin lakipykäliin ja päteä näillä foorumeilla.

    Tätä elämänmuotoa voinee kutsua peruskateelliseksi perussuomalaisuudeksi.

    Sen siitä saa kun umpiossa kasvaa ja pelit on pienet ja parempaan ei itse pysty...
     
  10. HermotMeni

    HermotMeni 1st gear

    [/quote]

    Mitä aivotonta lässytystä tämäkin on. Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin että EI varmasti onnistu koska blaablaa, niin ei varmasti onnistu mikään.

    Ihan kuin jengi täällä ei edes haluaisi järkeistää asioita vaan hinkata jos ei suomalaisen niin amerikkalaisen byrokratian tahtiin.

    Eikö äly riitä kehittämään mitään omaa ja toimivaa???

    Turha lässyttää että kaikki on hyvin. Kyllä sen näkee modatuista autoista jotka tiellä näkyy. Ne ei ole lähelläkään samaa mitä vaikka Tukholman kaduilla näkee.
     
  11. mcmies

    mcmies Gearhead

    Heh, siitä vaan kehittelemään sitä "omaa ja toimivaa". Ellei noiden sääntöjen olemassaolon tarkoitusta edes halua ymmärtää, voi tulla vähän mutkia matkaan siinä asioiden "järkeistämisessä"...
     
  12. Jokainen uskoo mihin haluaa ja näkee mitä haluaa nähdä, hallelujaa!

    Se ettet näistä keskusteluista tiedä ei tarkoita etteikö niitä olis käyty.
    Kun kääntää laput silmille niin ettei näe kuin ne asiat jotka haluaa nähdä ja tulos on juuri tuo ja kun ehdottamasi ei mene läpi niin luikit karkuun löytämättä itsestäsi vikaa.

    Mun mielestä paljon järkevämpi ehdotus oli se jonka AKE:n päällikkökin kertasi ääneen omavalmistetyöryhmässä että katsastuksen päästörajat omavalmisteelle olisi 1986-87, vaadittaisiin ruisku lambdan takaisinkytkennällä ja katalysaattorit, ei muuta päästöjen osalta.
    Tämä olisi ollut riittävän hyvä sääntö ja harrastajan toteutettavissa varsinkin uudemmilla koneilla. Silti homma luisui lopuksi vähäpäästöisyyden puolelle tuhoisin seurauksin.
    :(
    - Jani -[/quote]

    Älä nyt änkee niitä uskonasioita tähän , ja minä en todellakaan ole mihinkään luikkimassa ,muutakuin talliin tekemään niitä autoja sellaisiksi kuin itse haluan ,ja vaikka kuinka rakastat lambdoja ja ruiskuja + katalysaatoreita niin ei ne vaan mielestäni esim vanhempiin rodehin oikein sovi ulkonäöllisesti.

    Ja jos luulet että mennään laput silmillä niin raotappa niitä omia lappujasi vaikka käymällä jenkkilän tapahtumissa ja kerro sitten miltä harrastusrintamalla siellä näyttää... onko ne ihan tuskissaan kun ei prossia kytätä tai verottaja vaani joka mutkan takana?

    Kaikki kehittävät ajatukset saadaan kyllä tässä maassa ammuttua alas ,joten en nyt enää ota antaa tähän keskusteluun kun se ei mihinkään johda kuitenkaan.

    Over and out.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Sen verran hyvin tunnen itseni että noissa lauseissa kaikki on ihan täyttä paskaa ja juuri niitä sun uskomuksia joita täällä viljelet. Pakko on sen verran perehtyä ruisku ja lambdajuttuihin että ymmärtää missä mennään amerikassakin. Tiedän että todellinen roddari rakentaa vain kaasarikoneita mutta miksi kaikkien pitäisi tehdä samoin? Eikö säännöissä voisi sallia muunlaista rakentamista?
    Se että prosenttipelleily ja omavalmisteet sidotaan yhteen, sekotetaan, selitetään seikkaperäisesti jostain amerikantavasta, kuvitellaan että kun idea myydään OD:lla muille niin uusi laki on syntynyt, on kyllä todella kapealkatsesta. Eihän minun hyväksynnällä ole tässä tai missään muussakaan asiassa mitään merkitystä ainakaan muille kuin minulle.
    Yritän vain kertoa niistä rotankoloista joita ehdotuksissa haluat jattää huomioimatta.

    Minä haluan sydämeni pohjasta sen esittämäsi amerikan mallin heti tänne Suomeen. En ole missään vaiheessa sitä vastustanut.
    Kehittäviä ideoita sen eteen kuinka ne tänne saadaan en ole vielä nähnyt.
    No ehkä joku toinen ottaa kantaa ja kertoo kuinka ne tänne saadaan.

    - Jani -
     
  14. ata

    ata Gearhead

    Tämä nyt ei ole katurodi, vaan bonneville-kilpuri, mutta tässä Boydin bonneville-rodissa on sellainen Opelin ecotec-nelonen keulalla. Tosin Amerikan puolella sitä sanotaan vain GM:n Ecotec-neloseksi, mutta ihan sama pannu mitä täällä puolella Atlantia löytyy monesta Opelista.

    [​IMG]
    http://www.youtube.com/watch?v=KOtOFPFXG2M
    Tuohan oli se viimeinen auto, mikä rakennettiin telkkarin American Hot Rod-ohjelmassa ennenkuin Boyd kuoli.
     
  15. Koitahan Jani rauhoittua , en ole ollu kieltämässä minkäänlaista rakentelu suuntausta ,päin vastoin.

    Kerroin vaan oman mielipiteeni tähän nykytilanteeseen ,miltä minusta vanhojen autojen rakentajana tuntuu , ja se on se että parannettavaa vieläkin on ,mutta jos sinusta kaikki tuntuu paskalta mitä toiset ajattelee etkä pysty ottamaan muiden mielipiteitä mielipiteinä ,vaan alat luulla että toiset hiekoittaa sinun ja muiden harrastajien sinänsä hienoja saavutuksia nykysääntöjen saavuttamisesta ,niin olet väärässä.


    Toivotaan että tosiaan joku keksii miten nämä hommat kehittyisi vapaampaan suuntaan ja mielellään sellaisella aikataululla että saataisiin ne helpotukset voimaankin ennen bensan loppumista maailmasta :rotfl:

    Aattelin jo että kannattaa näköjään olla kertomatta ,mutuna , miltä tuntuu mutta kun noin kärkkäästi meet takajaloillesi niin oli pakko vielä avautua.
    Ota iisisti , nää on vaan minun omia ajatuksiani , ei mitään absoluuttisia totuuksia joita tyrkyttäisin muillekkin.

    Ja takas talliin.....
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Hymyssä suin mä olen näitä kirjoitellut ja mun lauseista saa jokainen keksiä mitä haluaa mutta kun mun suuhun laitetaan mielipiteitä jotka eivät ole totta niin pakkohan mun on puolustautua. Nuokin yllä olevat lauseet hyppää silmille kun ovat aika kaukana totuudessa ainakin tuossa yhteydessä.

    Kaikkien putkiaivojen isä ja äiti G.Bush jr. sanoi Irakin sotaan lähtiessään että kaikki maat jotka eivät ole USA:n puolella ovat USA:ta vastaan.
    Ei maailma ihan noin mustavalkoinen paikka ole. On kai puolueettomiakin maita ja ihmisiä. Sama fiilis on tullut tämän keskustelun aikana kun moni olettaa että kaikki jotka eivät ole prosenttisääntöjä vastaan olisivat muka 100%:sti niiden puolella ja vielä kaikkia uudistuksia ja parannuksia vastaan... Mistä moinen olettamus?

    Pitäisi muistaa että kun ääripäitä on kaksi niin vaihtoehtoja on silloin minimissään kolme koska niiden ääripäiden välissä on alue joka ei kuulu kumpaakaan ääripäähän. Jos siis tietää yhden väärän vaihtoehdon niin pitää tietää vielä toinen väärä vaihtoehto ennen kuin voi arvata sen kolmannen oikean vaihtoehdon. Ymmärrys tuskin riittää monella tuohon mutta ne joilla riittää niin tiedätte mitä tarkoitan...

    Massasta poiketen lähdenkin tästä talliin asentamaan kaasusarjaa että voi jatkaa ajelua sitten kun se bensa loppuu...
    :wink:
    - Jani -
     
  17. TopiCa

    TopiCa 1st gear

  18. mcmies

    mcmies Gearhead

    Heh, gusetus ja puljaus osataan kyllä CA:ssakin. En nyt kauheasti paukuttelisi henkseleitäni tosta... itse asiassa tossa on pääosin kyse ihan samasta asiasta kuin Suomen prosenttihommissa, vanha identiteetti yritetään säilyttää keinolla millä hyvänsä.

    Negatiivisuus on eri asia kuin realismi. Mä olen peräänkuuluttanut jälkimmäistä. Se sisältää mm. sellaisten tosiasioiden tunnustamisen kuin että sääntöjä on muuallakin kuin Suomessa, ja että niillä säännöillä on tarkoituksensa. Kaikki ei ole eikä kaikki edes voi olla sallittua - ja hyvästä syystä. Jos tahtoo saada aikaan muutoksia, realismi on se mistä pitäisi lähteä, eikä ruikuttaminen ja haihattelu netissä.

    Nimimerkillä negatiivinen "harrastaja"... :rotfl:
     
  19. Buddy

    Buddy 1st gear

    Akseli... Sait mut itkemään kun nelosmoottoreit irvit. :cry: Mun projektis se nelkku on viel kaikenlisäks alitehone diisseli. Meen vetämään ranteet auki...
     
  20. Buddy , siun projektias oon seurannu mielenkiinnolla , jatka vaan samaan ,omaan malliis , tuolla neloskoneviittauksella meinasin lähinnä sitä että jos ja kun vaaditaan vähäpäästöisyyttä ,niin vaihtoehdoiksi jää nuo pienet moottorit ja silloin on rakentelu melkoisen rajoitettua.

    Keep on rodding , no matter what they say!
     

Kerro tästä muillekin!