Puikko vai TIG

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Heko, 21.12.2009.

  1. Heko

    Heko 1st gear

    Niin, elikkäs tarvitsin hankkia jonkun hitsauskoneen rosteri- ja alumiinihommiin. Tallista löytyy jo peltihommia varten voimavirta kempin mig, eli siitä puolesta ei tarvi huolehtia.

    Kelpaako noissa TIGeissä halpisversiot hyvin satunnaiseen harrastelijan käyttöön, vai pitäisikö heti investoida enemmän? Kävin ETRAlta kysymässä Esabia ja yksi pätevän oloinen laite olisi ollut 3000e... :eek: Onko realistista yrittää etsiä esim. 500e hintaluokasta kelvollisia?
     
  2. 528

    528 Gearhead

    Kuulin tuossa, että Oulusta olisi löytynyt 500 hintaluokassa oleva TIG jossa oli ollut vesijäähdytys kahvassa. Kaveri eimuistanut mistä sen tuttu oli sen ostanut. Veikkaili työkalutoria. Rasnkalainen alkuperä tuolla oli ollut. Onko jollakin tuosta enemmän tietoa?

    Itseäkin kiinnostaisi hommata joku TIG.
     
  3. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    1500e on hintaluokka ranskalaisessa ims vesikahvalla,ilman vesikahvaakin pärjää jollei 200a tarvitse 0.5-1h putkeen soittaa.
     
  4. Mopar

    Mopar Gearhead

  5. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Osta molemmat. Moni tig toimii myös helposti puikko koneena.
    Jos ei oo rahasta pulaa niin osta samantien AC/DC tig niin voit sitten alumiiniakin hitsailla, ja jos pitkää saumaa innostut vetämään vaihtovirralla niin sit jäähdytetty kahva.
    Ja sit kun opit virheettömästi hitsaamaan alumiinia ja saat aikaan vielä kunnollisen juuripalon niin ei pitäs olla enää rahasta pulaa. :wink:
    Menikö jo tarpeeks Oras Tynkkynen?

    Edit: No kappas, eipä mennykkään OT. Nyt vasta tajusin että oli alun hitsuustakin puhe. :rotfl:
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itsekkin oisin ehdottanut jotain semmoista jossa on kumpikin (sekä TIG että puikko).
    Tosin enemmänhän varmaan maksaa kuin kummankaan tyyppisen halvimmat yhteensä, mutta onpa sitten monipuoliseen tarpeeseen vehkeet.
     
  7. v 100

    v 100 1st gear

    En nyt lähtis kummiskaan het tigii ostamahan, mee vaikka piruuttaas
    kattelemahan sellaasia jokka vetää teollisuuser rosteri tai vaikka
    muulla puikoolla saumoja putkihin, ja nekään ei oo mitää ammatti
    ylypeetä, voi ku itte sais omia saumoja joskus ihaalla samooon,

    Kyllä se on niin, että jos hallittet laittehen ja materiaalin, oma
    opettelu on palio paree ku kirioosta luettu.

    T:Harioottelua!
     
  8. Heko

    Heko 1st gear

    Eli tasavirta tigillä ei alumiinin hitsaaminen onnistu, mutta puikkokoneella se onnistuu?

    Onko alumiinin hitsaaminen tigillä hankalaa, vai kannattaisiko suosiolla tehdä niitä sitten migillä? Argoniahan joutuu joka tapauksessa hankkimaan rosteria varten, niin sinänsä tarvitsisi vain jaksaa alkaa langan vaihtoon ja kytkeä eri kaasu migiin.

    Monikohan ampeeriseen koneeseen kannattaisi satsata, voimavirta pistoke minulta löytyy tallista. Uskoakseni tarvittavat materiaalivahvuudet tuskin ylittävät 15mm milloinkaan mitä minun tarvitsisi hitsata ja useimmiten varmasti vähemmän.

    Raha on tietenkin kortilla, mutta en perustyökalujen kohdalla halua alkaa ostamaan hyvää ja halpaa erikseen, vaan ostaa sitten kerralla semmosen kelvollisen jolla ei työnjälki ainakaan laitteesta jää kiinni. Onko kenelläkään käyttökokemuksia noista Stahlwerkin koneista, hinnat ainakin vaikuttaisi aika kohtuullisilta ja tuotantomaana Saksa ei kuulostaisi pahalta?

    Mites tuommonen Wallius http://wallius.workspace6.smilehouse.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=011600000? Ei taida olla vaihtovirta, eli tällä ei alumiini sitten onnistuisi?
     
  9. v 100

    v 100 1st gear

    Heko aivan näin,, tätä mä hainkin hyvät työkalut huono oma
    tunto vai olike se huono oma tunto mutta ty öö töö ja kalut
    ei vain toimi yhteen, vit piti sanoa flikat ja irwinit Nos on jotain
    kaasua ja kuulemma ei tee hyvää haisetella aiven kaiken
    päivää, joku joskus sanooa että huimaa jopa loppu työ
    päistä vaikka mä vähä luulen etta soli ottanu palio pätäkänpää
    ku kossssss.... ei saatana ooonko mä phahanooss.
     
  10. Mopar

    Mopar Gearhead

    Tais lipsahtaa hitsaamisesta juottamisen puolelle :rotfl: :rotfl:
     
  11. v 100

    v 100 1st gear

    Tais lipsahtaa hitsaamisesta juottamisen puolelle :rotfl: :rotfl:[/quo

    Thä mitä mihiänä kohtaa mukaa en kaa mä mu kiriotuusfirhehiä tee?
    Kiva ku kommentootta. Mä luulen että tua Db:n kalia on ny ajanu
    aisansa ja meinaan mennä :pinup: vierehehen.

    Saa toivottaa hyvääkin yätä!
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Oikein kelvollista alumiinipuikkoa ei vielä ole vastaan tullut eli ite sun tapauksessa hitsaisin sen tarpeen migillä ja riippuen materiaalin paksuudesta rosterin&happosen hitsaisin sit puikolla 1,5mm:ä ja paksumpi menee sit jo hienosti puikolla ja ohuempikin mut se vaatii jo pikkasen harjottelua :wink:
     
  13. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead


    Stahlwerk on kiinalainen,joka tod.näk.kasataan Saksassa,mutta epäilen sitäkin vahvasti. Noita samoja laitteita tarjotaan joka viikko sähköpostilla Kiinasta eri merkkisinä ja värisinä,mutta kuoret ja namikat ovat kaikissa identtiset. Sieltä saa tilattua koneen just sen merkkisenä kun haluaa.

    Mulle ei nyt auennut, että meinasitko hankkia Argonia rosterin hitsaukseen migillä vai tigillä? Rosteria ei voi hitsata Argonilla migillä,tigillä kylläkin menee hienosti lähes kaikki hitsaukset.

    AC puolella alumiinin hitsauksessa helposti tarvitaan 160-200A ja isommissa kappaleissa (esim.auton tankit,valualu imarit ym.) joissa tarvitaan vähän pidempiä kaariaikoja,noi halpis koneet voi mennä polvilleen. Mutta varmasti pienemmissä jutuissa ajaa asiansa.

    Sitten yksi juttu mitä kannattaa miettiä ja tarkastella on varaosien saatavuus. Eli jos sieltä pamahtaa jotain vuoden päästä,tai takuu aikana,etkä saa siihen osia,niin kädessäsi on 1000-1500:lla romua,josta ei saa oikein jeniäkään myydessä.

    Tunnettujen merkkien varaosa paletti on aina helpompaa. Edelliseen ongelmaan törmään joka päivä duunissa. Ei tunnettuihin merkkeihin ei vaan löydä osia.

    Wallius on myös siirtynyt tänä päivänä osassa koneita,muuhun kuin kotimaassa valmistettuihin :wink:
     
  14. kolmekax

    kolmekax 1st gear

    Köyhän ei kannata ostaa halpaa. Minulla on Kemppi AC/DC 1600 valovirta kone. Olen korjaillut mp runkoja, takahaarukoita ym ym. Tehot on riittänyt toistaiseksi. Suuremmissa kappaleissa olen antanut kosaanilla esilämmöt. Paha miinus on hinta. Käytettynäkin maksaa paljon jos sattuu löytämään. Omani ostin Lahdesta ISK service:ltä käytettynä noin kymmenen vuotta sitten. Ei yhtään vikaa ole ollut. Jos nyt pitäisi ostaa kone niin säästäisin niin pitkään että saisin kempin.


    23 vuotta tigillä hitsannut.
     
  15. THE61OHV

    THE61OHV Gearhead

    Lainvoima.com sieltä ETEPAn konkurssipesä. Siellä on tiggejä kaupan, kohteet alkavat sulkeutua kohtapuoliin.


    _____________________________________________________________

    JOBIN POSTELJOONI
     
  16. Simo

    Simo 1st gear

    Tietääkö kukaan ketään, joka olisi onnistunut hitsaamaan Kemppi 150 invertteriin myytävällä Tigillä?

    Itsellä on sellainen, Tigillä en ole hitsaillut, mutta ei siitä ainakaan noilla värkeillä mitään tulekaan. Noin 1 mm mustia ja rosterilevyjä olen kokeillut kulmastaan yhteen hitsata (musta-musta, rst-rst tietysti), mutta korkeintaan pari senttiä saa kohtuullisen näköistä jälkeä, sitten on elektrodi pallona, joko sulanut tai kerännyt perusainetta!?

    Elektrodi taitaa olla 2mm, toiset punaisella merkittyjä ja toiset harmaalla. Plussa maissa ja kaasuna puhdas Argon.

    Missä vika?
     
  17. Heko

    Heko 1st gear

    Kummista noista Etepan koneista kannattaisi olla kiinnostunut? En oikein kunnolla löytänyt tietoa noista PS2800:sta saati Minarc 260:stä jotta onko ne tasa- vai vaihtovirta vehkeitä. Ilmeisesti kummasta vaan mallista täydellisenä pakettina letkuineen kaikkineen on alle tonni aika hyvä hinta, vai?

    Mää oon kyllä näistä vielä niin pihalla kuin lumiukko, niin siksi tarvii kysellä jottei ihan perseelleen menisi koko hankinta.
     
  18. meteor

    meteor Gearhead

    Oma tig on kiinanrautaa ja siinä on puikkomahdollisuus, pulssi ym.
    Hinta oli 400eur. ja tyytyväinen olen ollut eikä tuosta korkealta putoa jos sattuu hajoamaan.
    Samaa ongelmaa kuin Simolla on joskus tällä 2mm elektrodilla jos ei ole teroittanut päätä piikiksi, täytyisi kokeilla 1,6mm puikolla niin voisi ehkä toimia paremmin.
    Ammattimiehet varmaan osaavat vastata tähänkin ongelmaan.
     
  19. Radon

    Radon 1st gear

    Harmaa on ok yleiskäyttöön mustalle/rosterille, ja tosiaan kannattaa tarkistaa että eletrodi on tosiaan maissa. Ei elektrodi sitten pääse perusaineeseen tai hitsilankaan osumaan? ei tuossa koneessa mitään pulssisuhteen säätöä ole? se vaikuttaa elektrodiin myös jos sellainen on.
     
  20. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Itellä on tollaset vermeet, ja ihan hyvin onnistuu hitsaaminen. Rosteri menee hyvin, eikä mustassakaan oo mitn ongelmia. Plus-maadotus ja puhdas argoni niinkuin pitääkin.. Mullakin taitaa olla 2mm elektrodeja, punaisia muistaakseni. Täytyy tarkistaa kun oon hitsauskoneen vieressä. Onhan sulla kaasunvirtaus kunnossa ja tig-polttimessa kaasu virtaa kunnolla? Yllättävän hyvää saumaa saa noinkin vanhanaikaisella ja halvalla vehkeellä aikaiseksi, raapaisun harjoittelu vaatii kyllä oman aikansa :wink:. Kaveri on Kempillä töissä ja puhu että ainakin Australiassa hitsaavat paljon just tolla yhdistelmällä, on kuulemma niin halpa hankkia ja välttää jos ei oo paljoa hitsaamista tigillä.. Kyllähän mäkin haluisin sellasen kunnollisen AC/DC Kempin, hintaa oli jtn 3k€ kun viimeks kyselin. Mulle makso uus tig-poltin tohon Minarciin 50€, pullon ja mittarin+langat hain firman piikkiin. Siks tyydyn toistaseks tohon, vaikka vois olla käyttöä enemmänkin tigille, varsinkin alumiinia täytyis hitsailla. Noita kiinakoneita on kyllä tullu kateltua, mun hitsaukset ei toistaseks oo mitn supervaativia, joten sellasella varmaan pärjäis..
     

Kerro tästä muillekin!