Puiset klassikkoveneet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 10.7.2019.

  1. J.J.

    J.J. Gearhead

    Siis venemerkki tuo arriva. Piti vaan päästä sanomaan. :D
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Naapurin äijä osti aika hienon veneen eilen.
    Sveitsiläinen Boesch.
    Vuosimalli 1968. Moottorina Chevy 350.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 19.7.2019
    Dataviilaaja, Pande_K, wilburi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Vastaavan näköisen veneen (ehkä pienemmän) bongasin Saaristokadun jätskikioskin laiturissa joku kesä sitten. Omistaja kertoi itse tehneenä sen. Tekniikkana joku turbodiesel kone, oli lähes äänetön kun lähti rannasta, hieno.
     
  4. valtope

    valtope Gearhead

    Mä oon tehny joskus tollaseen moottorin, väärinpäin pyorivä SBC alunperin sininen (Crusander nimellä ), mielenkiintoinen laite.
    Näitä oli aikoinaan Valkeakoskella 2 kpl, toisen omisti Vesihiihtoseura VesiVeikot, 1967 ?, ja toisen omistin Perolahdet, 1962 ?. Yks samalainen on myös tietääkseni Kauniskankaan veljeksillä, Saimaalla.
     
    Muokattu: 22.7.2019
  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Siinä käytiin ruissalon telakalta kääntymässä pansiossa jossa on aallonmuodostuskielto. Kuvaaja painoi vielä väärältä puolelta lateraaliviittaa. :eek:

    Hieno vene kyllä ja maukkaat äänet.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Merkit voi ohittaa miten huvittaa eikä tosta nyt mitään aaltoakaan tule.
     
  7. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

  8. Maikkarilla on mielenkiintoinen juttu:

    Sotasaaliit vahvistivat Suomen rajavalvontaa: Tulli hankki ensimmäiset moottoriveneensä sata vuotta sitten – räjähtikö niistä yksi Lavansaaressa uutenavuonna 1921?

    Sata vuotta sitten maamme polttavimpia puheenaiheita oli tasavallan rajavalvonta. Erityisesti merirajojen valvontaa pidettiin pahasti puutteellisena. Kevättalvella 1920 ehdotettiin, että valvontaa tehostettaisiin ottamalla käyttöön Venäjän laivastolta Suomeen jääneitä moottoriveneitä. Tulli avaa moottoriveneidensä historiaa tiedotteessaan.


    [​IMG]
    Tasavallan rajavalvonta oli kuuma peruna sata vuotta sitten. Kuvassa suomalaisia tullimiehiä SK-veneen kannella. Kuva: Tulli

    [​IMG]
    Yli 15-metristen SK-veneiden huippunopeus putosi 15 solmusta 12:een, kun moottorit muutettiin käymään bensiinin sijaan petrolilla. Ne olivat silti nopeampia kuin Tullin aiemmat veneet. Kuva: Tulli

    Maikkari ei saanut omassa jutussa kerrottua, minkälaisilla moottoreilla nämä oli, mutta Tullin omassa tiedotteessa mainitaan:

    Veneissä oli amerikkalaisvalmisteiset 150-hevosvoimaiset van Blerck -bensiinimoottorit, joilla päästiin 15 solmun tuntinopeuteen. Tullin käytössä tuolloin olleista valvonta-aluksista harva ylsi yli 10 solmuun.

    Kun hiukan googlailee, niin tulee tämmöinen esite vastaan:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ehkä ne oli jotain tän näköisiä myllyjä?

    [​IMG]
     
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tään täytyy olla väkiste klassikkovene ku BB on noin nuaren näköne

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  10. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Varmaan italialainen
     
  11. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Olisko Riva ?
     
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Vai reva ?
     
  13. paja1

    paja1 Double Gearhead

  14. IL:ssä on tähän sopivaa settiä:

    Sensuroitu Saksan, Italian ja Suomen operaatio toi hämmentävät Hitlerin lautat Laatokalle

    Monikansallista laivasto-osastoa varten Laatokalle rahdattiin merisodankäynnin kummajaisia – massiivisia saksalaisia tykkilauttoja.


    [​IMG]
    Italialaiset nopeat MAS-torpedoveneet olivat saavuttaneet mainetta jo I-maailmansodassa. Kuvassa MAS 529 lähdössä pimenevässä syysillassa tehtävään Laatokalle 20. lokakuuta 1942. [sa-kuva]

    [​IMG]
    Veneiden ja lauttojen siirto Euroopan läpi Laatokalle oli valtava ponnistus. Irtaimesta ja aseista riisuttu MAS 528 Ihalan asemalla 18. kesäkuuta 1942. [sa-kuva]

    Hiukan Wikipediasta:

    Moottoritorpedovene Jylhä

    Jylhä (J 1) oli Suomen merivoimien moottoritorpedovene jatkosodassa. Vene oli alun perin Italian kuninkaallisessa laivaston MAS 526 -luokan moottoritorpedovene MAS 526, joka oli valmistettu 1939 Bagliettossa.


    Moottoritorpedovene Jyry

    Jyry (J 2) oli Suomen merivoimien moottoritorpedovene jatkosodassa. Vene oli alun perin Italian kuninkaallisen laivaston MAS 526 -luokan moottoritorpedovene MAS 527, joka oli valmistettu 1939 Bagliettossa.


    Moottoritorpedovene Jyske

    Jyske (J 3) oli Suomen merivoimien moottoritorpedovene jatkosodassa. Alus oli alun perin Italian kuninkaallisen laivaston MAS 526 -luokan moottoritorpedovene MAS 528, joka oli valmistettu 1939 Bagliettossa.


    Moottoritorpedovene Jymy

    Jymy (J 4) oli Suomen merivoimien moottoritorpedovene jatkosodassa. Alus oli alun perin Italian laivaston Bagliettossa Italiassa valmistunut MAS 526-luokan moottoritorpedovene MAS 529.

    Ja lopuksi Wikpedian artikkeli MAS -veneistä. Ja siitä juttuun sopiva kuva:

    [​IMG]
    The Italian torpedo boat MAS 528 on Lake Ladoga in June 1942, during the Siege of Leningrad
     
    kerkko tykkää tästä.
  15. kerkko tykkää tästä.
  16. Jatketaas vielä samalla aiheella. Hesarissa vanhempi rouva muistelee tuota ja muutenkin Laatokan Karjalaa. Siitä kuva:

    [​IMG]
    Italialaiset moottoritorpedovenemiehistöt olivat Laatokalla hyvin hyökkäyshenkisiä, kertoo Ville Vänskä tuoreessa Laatokan laivasto-osastoa koskevassa tutkimuksessaan. KUVA: SA-KUVA
     
    kerkko tykkää tästä.
  17. Rauno korjasi vanhaa puuvenettä yli 4 000 tuntia – lopputulos saa mykistymään: "Se voisi olla 300 000 euroa"

    Espoossa puuveneenrakentajan vanhan veneen kunnonstusprojekti on ollut vuosien työ.

    Puuveneenrakentaja Rauno Tuovinen saapui 22 vuotta sitten Svartholmen-saareen Espooseen, jossa sijaitsee veneenveistäjän veistämö sekä omakotitalo. Paikka on MYS-yhdistyksen tukikohta.

    Tuovinen on elänyt siitä lähtien perheensä kanssa saaressa, ja päivät pitkät rakentanut sekä korjannut toinen toistaan hienompia puuveneitä.

    Nyt mies on saamassa elämänsä pisimmän projektin päätökseen, kun noin neljän vuoden korjaustyö alkaa olemaan valmis.

    – Kyllä siihen on mennyt yli 4 000 työtuntia, kertoo Tuovinen.
     
  18. Tässä on hyvää tarinaa:

    Kalle Haatanen
    Tehtävä Laatokalla


    Kesällä 1942 Laatokalle syntyi historian merkittävin sisävesilaivasto. Se koostui saksalaisista, italialaisista ja suomalaisista aluksista ja näiden maiden miehistöistä.

    Sotien jälkeinen Suomi ei ole varsinaisesti pitänyt melua aiheesta, olivathan liittolaiset hävinneellä puolella sotaa. Lisäksi laivasto-osasto pyrki katkaisemaan huoltoyhteyksiä piiritettyyn Leningradiin.

    Merisodan asiantuntija, komentaja Ville Vänskä kertoo tästä vähän tunnetusta sotahistoriasta: suomalais-saksalais-italialaisesta yhteistoiminnasta, iskuista Neuvostoliiton saattueita vastaan ja Suhon majakkasaaren valtausyrityksestä.
     
  19. kerkko tykkää tästä.
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onpa vain nätti laite tuollainen torpedovene, varsinkin sotakoneeksi. Mahtaa olla komea meteli kun tuollainen painaa 40 solmua lasissa kahden Isotta Fraschini-lentokonemoottorin voimin.
     
    -71 MoPar ja kerkko tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!