Pultit ja mutterit...?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 4.4.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisi taas kohta kesärenkaiden vaihto edessä.Ongelmana on se, että talvirenkaat on vaihdettu autooni huoltoasemalla ja vedetty rälläkällä kiinni.Kun vielä mutterit ovat aikojen kuluessa hieman pyöristyneet, ei muttereita käsivoimin saa auki.-Eli ajattelin vaihtaa kaikki mutterit uusiin.Pitäisikö samalla vaihtaa myös pultit ja kuinkahan helposti(!?) se käy?
    Tarkoitus olisi jatkossa pystyä vaihtamaan itse renkaat!
     
  2. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Kiristys on varmaan suoritettu paineilmakoneella?

    Jos saat mutterit vielä auki, puhdista pulttien kierteet teräsharjalla, mikäli ei sopivaa kierrepakkaa ole käytössä. Rasvaa pultit hyvin ja, jos saat kierrettyä uudet mutterit sormin pohjaan saakka, älä turhaan osta uusia pultteja. Tämä on siis minun mielipiteeni.
     
  3. juniorijussi

    juniorijussi 1st gear

    Asiaa sivuten olen huomannut ja kuullut että jos pultteihin/muttereihin laittaa jotain öljy/vaseliini mössöö niin voivat kiristyä turhankin tiukkaan ja talvella kun rasvat kuivahtaa niin pultit on kiinni että soi.Suosittelen kuparitahnaa.Ei jämähdä.

    Monessa rengasliikkeessä laitetaan mutterit liian kireelle.Oikeaoppinen tyyli on se että ensin löysät pois ja sit momenttiin mut monet näkyvät vetävän vauhdilla alusta loppuun jolloin momenttiraja ylittyy reilusti jolloin ne jämähtää liian tiukkaan.... huh yllätin itsenikin.. :smile:
     
  4. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Paineilmapulttarit on per***stä pyöränmuttereita kiristäessä. Paitsi että niillä saa mutterit sieluttoman tiukkaan, saa nillä pultit jollei katkeamaan niin ainakin venymään. Itse väänsin viime keväänä (ristikolla ilman jatkovartta ja punttikuuria) yhden pyöränpultin poikki, enkä usko että se ihan ilman pulttarilla venyttämistä olisi rapsahtanut...

    Kuten herrat edellä ehdottavat, osta uudet mutterit ja putsaa pulttien kierteet. Jos mutteri ei sittenkään pyöri kevyesti, kannattanee vaihtaa sitten ne venyneet pultit.

    _________________
    If it jams, force it.
    If it breaks, it needed replacing anyway...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2003-04-04 15:32 ]</font>
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yritin availla muttereita 19mm:n avaimella,joka tuntui koon puolesta olevan sopiva.Tyhmä kysyy tyhmää:eek:vatko nuo mutterit sitten 19mm:n vai onko olemassa erilaisia kierteitä ko. koossa?
    ( Auto on v.-80 oldsi)
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    oldsin mutterikanta on 3/4" eli 19,05mm, kierrettä en muista.Meillä töissä (rengasliikkeessä) pyöränmutterit/pultit kiristetään peltivanteisiin ns momenttisauvalla (90 tai 110 nm) ja aluihin ensin "sormikireyteen" ja lopuksi ristiin 120 tai 140nm MOMENTTIAVAIMELLA. Tuo ristiinkiristys on tietysti myös peltivanteen kohdalla ainoa oikea tapa
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muttereita myydään etu -ja takapyöriin erikseen, onko kierre 1/2" molempiin?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä kiristysmomentti muuten on sopiva aluvanteille, entäs peltisille?
     
  9. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    110 taitaa olla yleisesti käytetty momentti, ja pellivanteet samaan tai johonki 120 saakka. Momenttivarrella on hyvä kiristää jos mahdollist
     
  10. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Aivan,

    aluvanteiden kiristys momenttiavaimella, n. 100nm, peltivanteet paineilmakoneella ja momenttivarrella.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lämmittäkää niitä pultteja, auttaa yleensä, tai ristikon päähän 1m jatko varsi ja kylähän lähtee, meinan pultti poikki
     
  12. G20

    G20 Gearhead

    Usein auttaa kun laittaa mutterin päälle sopivan hylsyn joka ei pohjaa(vanteeseen asti) ja muutama miehekäs lyönti hylsyyn painavalla esineellä ja sitten vasta varsi kiinni ja aletaan vääntämään.
     
  13. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    '80 Oldsissa on samat mutterit joka pyörässä (niin kuin kai melkein kaikissa autoissa?). Itse etsin Oldsiin muttereita muutama vuosi sitten. Turun US Partsista löytyi muttereita 15 mk/kpl, mutta yllätys yllätys, oikeaa kokoa ei löytnyt millään. Sitten ajoin USA Power Shoppiin, jossa kaveri tiesi auton ulkonäöstä mitkä pultit siihen kuuluu ja maksoi muistaaksei 5 mk/kpl. Että näin Turussa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Hyytiäinen 2003-04-25 19:13 ]</font>
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    No,mitkä pultit ne oli?
     

Kerro tästä muillekin!