pulveria pohjamaaliksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja coupe, 11.4.2005.

  1. 6.2

    6.2 1st gear

    [quote="Jza]

    Mutta siis ei sitä ole pakko uunittaakaan. Ensteks yks väri pohjalle ja uunitus. Sitten peitetään / teippaillaan ne ekaan väriin jäävät alueet, ja erivärinen jauhe päälle. Sitten hemmetin varovasti teipit veks ja uuniin... Tää on kyllä kellosepän tarkkaa hommaa ettei tule hupsisseja. Omilla tärisevillä käsillä vähän niin ja näin onnistuminen.[/quote]

    pakkohan se juuri näin on tehdä,eli teipit pois ennen uunia.se allaoleva maali kun sulaa siellä uunissa uudestaan,ja teipit tarttuu maaliin kiinni jättäen rumat jäljet.ja tottakai voi maalata kaksivärisiä juuri niin kuin Trash kertoi.joskus tullut maalattua kolmeenkin kertaan,kaks eri väriä ja sit lakka.se ongelmahan tässä juuri on että imuroimalla ja puhaltamalla ei saa tarkkoja rajoja tehtyä.mutta teippaamalla(silleen et saa nätisti teipit ennen uunia pois) kyllä onnistuu,jos on viitseliäisyyttä.pulveria oon käyttänyt pohjamaalina monesti,ja ainakaan 2k-ms,2k epoksi/pur,ym maaleilla ole minkäänlaista kiehumista tai pysyvyysongelmaa ollut.tietenkin normaali hionta/karhennus ensin niinkuin muillakin maaleilla.
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    ihan tavallinen maalarinteippi kestää syttymättä liekkeihin 200°C lämmön, kokeilkaa vaikka uunissa pienellä palalla. Sen liima tosin "palaa" kiinni ihan julmetun tiukkaan ja teipin poistaminen on perseestä, mutta toimii kuitenkin.
     
  3. vespa68

    vespa68 Gearhead

    No nyt on kokeiltu ja kai siinä ihan hyvin kävi.
    Ei ainakaan vielä ole mitenkään reagoinut.
     
  4. ToniC

    ToniC Gearhead

    Nostan vähän polttomaalauksen soveltuvuutta pohjaksi. Eli joku sanoo, ettei mitään jakoa ja toisella ei ollut murheita. Itse olen kämmännyt kaikilla mahdollisilla tavoilla maalaukset, niin uskaltaa tämänkin kokeilla. Ei ole sellasta maalia, mikä ei hiekkapuhalluksella poistu. (Automaalarin paperit löytyy ja noin 50 maalattua koslaa) no kuitenkin tähän liittyen selvittelen, josko pistäis chevyn pohjapellit pulverimaalatusta itabin myymälähyllypellistä, kun sellaista on noin 50m2 jouten ja tuntuu sopivan paksulle. Koitan ensin rajulla tinnerillä liottaa, niin näkee, ettei se ihan käsiin sula. Sitten kokeilen hitsata , niin näkee, onko vähän hiiltäkin mukana.. Karhennan ensin epäkeskolla sileän ja levyn esim p120 sitten sikillä tai pullmaxilla jäykkärit ja reuna puhtaaksi. Sisälle hitsauksen jälkeen putsaus, pohjamaali, liimat, röpömassa ja maalia perään. Röpömassaa pistän pohjalle ja ovien sisään,kun se vaimentaa kuminoita mukavasti. Itse en aio olla se, kuka hitsaa seuraavalla kerralla. Alapuolelta voi puhaltaa pulverit pois jos sisäpuolen kanssa tulee murheita. Saapa nähdä tuleeko muuta, kun sanomista
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pulverimaalit on vähä ku tiikerimassa. Päälle näyttää jonkun aikaa hyvälle, mutta alla tapahtuu.
    On niille paikkansa varmaan, mutta auto kohteena tuskin on se paras.
     
    passerby tykkää tästä.
  6. passerby

    passerby 3rd gear

    Samaa mieltä. Ei missään nimessä pulverimaalattua peltiä autoon. Paitsi jos poistaa kaiken maalin ensin 100%.
    Yksikin taitos ja jäykistys niin pulverimaali irtoaa pellistä. Ja vaikkei heti irtoaisi niin veden päästessä alle pulverimaali ei välttämättä rapise pois vaan voi jäädä kuoreksi päälle joka pahentaa ruostumista.

    En suosittele.
     
  7. passerby

    passerby 3rd gear

    Ja pulverimaalatut hyllyt on enimmäkseen tarkoitettu sisätiloihin eli pinta jotakuinkin varmasti on karhentamaton eli tarttuvuus siksikin ei paras mahdollinen.
     
  8. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Monta kiloa tullut pulveria maalattua? Sitä saa sinkillä höystettynä, mikä on tarkoitettu juuri pohjamaaliksi. Puhalletulle pinnalle aivan järjettömän hyvä pohjamaali.

    Ei tietenkään auta kysyjää, mutta turha harhauttaa muita omalla tietämättömyydellään.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei siihen tartte maalata yhtään, et voi arvostella niiden käytöstä vanhempana. Varmaan kaikista väreistä löytyy toista parempaa tuotetta ja parempia tekijöitä, mutta kuka sellasen tilatessaan sitten saa, on jo eri juttu.
     
  10. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Autoon varsinkaan entisöitävään en pulvereja sotkisi, näkeehän sen miten maatalouskoneissa muutama vuosi sitten vedetty pulveri käyttäytyy, kun kolhuja tulee niin lohkee se pinta sen verran auki et hetken päästä on se ylläri laajemmalla alueella. No tietysti maatalouskoneita käytetään kovilla otteilla ja yleensä ruosteelle otollisissa olosuhteissa, mutta kyllä se ajoneuvon alustakin vaan kovia tällejä saa itteensä kaikesta lentävästä mitä renkaat sinne sinkoaaa.
    Varmaan komeampi osapuoliki käyttäis jo kynsien lakkaukseen pulverimaaleja jos hyväksi olis todettu.
     
  11. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Höpö, höpö. Vajaapolttoiset sekundat on täysin eri asia kuin ammattitaitoinen lopputulos.

    Pulverimaalatun tuotteen laadun varmistuksena toimii kun sitä lyö kapealla metalliesineellä, esimerkiksi puukonterän selkäosalla. Jos maali lohkeaa on tuotetta uunitettu liian vähän aikaa, liian alhaisessa lämpötilassa tai pintaa ei ole puhdistettu kunnolla.
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Juuri meinasin sanoa että varmaan maaleja sekä maalareita on eritasoisia... Käsittääkseni monet aluvanteet on pulverimaalattuja/lakattuja, joskus ajattelin lasikuulapuhaltaa M-B OEM alut (sellaiset joissa etupinta koneistettu ja lakattu), se lakkapinta meni vain mataksi mutta irti ei lähtenyt vaikka kuinka hinkkasi samaa kohtaa. Dartin vanteet kävi pulverissa muutama vuosi sitten ja ovat täysin ok edelleen, ei ole lohjennut tai irronnut mistään.
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Joo, mutta tässähän oltiin tekemässä hyllylevyistä autonpohjaa, tulee väistämättä mieleen, että kolhun jälkeen ruoste leviää maalin alla.
    Se niin monesti nähty laitteissa, mitä käytetään ulkotiloissa.
    Noista hyllylevyistä vaikea kenenkään sanoa, miten hyvin valssihilseet poistettu ennen pulverointia.
     
  14. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Kuten mainitsin kommenttini ei ollut kysyjälle, mutta turha väittää, että pulveri huono maali pohjalle.

    Ohutlevyssä harvemmin valssihilsettä ja vaikeaa sitä on uunittaa vajaapolttoiseksi. Asian voi testata taittamalla pelti kaksin kerroin, tai lyömällä siihen vekin vaikka vasaralla. Irtoava maali on merkki huonosta kiinnipysyvyydestä.
     
  15. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Irtoaa se kova kerros joskus kumminkin mielummin kiven iskemänä materiaalin taipumisena, siksi mielummin elastisempaa pinnoitetta ajoneuvon alusta väritykseen.
     
  16. darpen

    darpen Gearhead

    Enduropyörän runko kävi polttomaalattavana vuosia sitten.
    Ei mitään ongelmia että olis maali lohjennut iskusta ja tohon kuitenkin otti kivet ja kaikki mahdollinen kiinni.
    Naarmuja tietysti tuli ja hieno metallinhohto hävis, mutta ei mitään vakavampaa.
     
  17. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Enduropyörä onkin enduropyörä ei mikään nelipyörä.
     
  18. darpen

    darpen Gearhead

    Kivet hakkaa samalla tavalla maalipintaan ja metsässä/montulla vielä rajummin.
    Toinen esimerkki on polttomaalattu pelti mistä sadevesikourut tehdään. Tollasesta 0,6mm pellistä on tullut väänneltyä kaikenlaista eikä maali oo murtunut.
    Mutta eipä näistä kannata väitellä, jotkut tietää kokeilematta että joku homma ei toimi ja silloin keskustelu on melko turhaa.
     
    -kk- tykkää tästä.
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos oikein maalattu ja uunitettu et taivuttelemalla etkä hakkaamalla maalia irrota.8 v vedin pulverilinjaa ja tuli tehtyä kaikenlaisia testejä ja maaleja,ps jopa soutuveneen alle telarullat maalattiin ja pantiin käyttöön testiin,muutama vuosi mennyt niin sinkitty tela levittää ruostevettä. esson jutut asia erikseen ja ne asiantuntijat
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Aika monesti teräspellistä olevat kourut on muovipinnoitettua, ei pulverimaalattua.
    Alumiinikourut on pulverimaalattuja ja ei voi verrata teräspeltisiin hyllylevyihin sään kestossa.
     

Kerro tästä muillekin!