Pumppupensa Mestari?????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 27.9.2005.

  1. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    mitenkä olis,jos suomessa järkättäisiin tommoset kisat niin kuinka olisi mielenkiintoa osallistua?
    sen verta tota jo pyöritelty että vaasan suunnalta kennot omaava kerho(näitä tarvittaisiin 2kpl,kauhajoelle toiset) innostui järjestelyistä.mutta kiinnostaisi näin alustavasti tietää teidän mahdollisten kisaajien kiinnostus ko.tapahtumaa varten.tämä ajettaisiin tyylillä:katsastus,siirtymä,kisalähdöt,siirtymä,kisalähdöt.1-2pvän aikana.
    säännöt esimerkiksi:
    kaikki katsastetut autot tervetulleita!!!

    auton tekniset varusteet:kaikki mitkä papereissa.
    renkaat:VAIN katurenkaat.
    sliksit,dot-sliksit,drag radiaalit,mikeythompsonit kielletty.
    ilokaasu:kielletty
    ahtimet:jos papereissa.
    turvavarusteet:ajan mukaan.
    polttoaine:pumppupensa 95-98e
    ajoreitti:vaasan kentällä katsastus,josta samantien siirtymä ajo kelloa vastaan(määrätty aika) koskenkorvalle jossa tankkaus mahdollisuus valtatien varressa olevalla shellillä,jatkaen kauhajoen kentälle suoraan line uppiin saapumis järjestyksessä.30min tauko ja siitä pareittain ajaen 3-5kisavetoa joiden keskiaika ratkaisee.maalista paluu suoraan lineuppiin.line up rullaa koko ajan eli ylimääräisiä taukoja ei tule.line up pysähtyy ainoastaa rasvaukseen ja autojen hakuun maalipäästä.konepeltiä EI SAA aukaista koko suorituksen aikana(siirtymät,line up odottelu).
    kun lähdöt kauhajoella ajettu,30min tauko ja siirtymä takaisin vaasaan ja samat 3-5 lähtöä vaasan kentällä.
    MUTTA NÄMÄ vasta pohjaideoita ja toiveita teiltä,arvon kilpailijat,pyydän.
    jos 30-50 autoa saisi kasaan niin aika karu happeninki.
    ja tuosta katurengas säännöstä:heikot hyötyy ja nopeat kärsii.eli pikkasen tasaa tilannetta.jos taasen hommaan tulee jatkuvuutta niin voitaisiin harkita dot-rengas sallimisia.
    ja kilpailupaikat esimerkkejä.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, ei. Mehän ollaan periaatteessa ajeltu tollasilla vessoilla aina. Tosin renkaina on ollut dottia ja drag radialia, tavallsillakin radialeilla ollaan kyllä koetettu. Rengasrajaus on aika vaikee parissakin mielessä, joukkoon pääsee varmasti livahtamaan etua antava rengas ja toisaalta tavallisilla radialeilla ajaminen on suorastaan vaarallista, ei pelkästään tasoituksen antamista. Rajan vetäminen ns katusliksin ja tavallisen rättirenkaan välillä on aika vaikeeta, kuten myös drag radialin ja tavallisen radialin. Tarkottais kai sitä, että tietyt rengasmerkit olis kiellettyjä, ja muut sitten sallittuja. Nelivedot olis lisäks aivan eri asemassa. Yks selkee asia on myös elektroniikan mukana tuoma etu; sä voit tehdä säätöjä ynnä muita läppärillä, mutta kaasarivehkeessä se ei onnistu. Mun mielestä Hot Rod magazinen pumppubensakisasääntö sopis ihan sellasenaan, mutta järjestetään vähän vaikeusastetta lisää. Selväähän on, että auton turvavarustuksen pitää olla kulun tasolla. Sen lisäks katsastukseen vois osallistua AKE:n henkilökuntaa varmistamassa, että autot on tieliikenneasetusten ja säädösten mukaisessa kunnossa. Tollasenaan mä en hommalle kauheesti lämpeä.
     
  3. dart69

    dart69 Gearhead

    Kuulostaa hyvältä! Ehkä konepellin aukasu ennen viivalle menoa olis suotavaa niin ei tulis "turhia" radan rasvauksia jonkun öljy/vesiletkun ym. vuodon takia. Rengas homma ei mua haittaa :D ...toki tuollaset matkat ajais katuslikseilläkin...
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niin, ei meillä ainakaan oo vuosiin muita renkaita autoissa ollutkaan kun katusliksit tai drag radialit.
     
  5. Mutku

    Mutku Gearhead

    Asiaa !!!

    Tuommoset kisat ois just niin makeet. Parasta mitä katuautorintamalla oon kuullu vuosiin!

    Ja renkaat: katusliksit on katurenkaat! Jos kumit siis on katulailliset ja leveys täsmää papereihin, niin ok. Kovat jätkät vaan ajaa katuslikseillä, muita renkaita ei edes joillain ole!

    Eli kun paperit on kunnossa, niin olkon vaikka tuhatheppanen turbo-Supra tai mikälie 4-vetohilpatin, Mosse tai vaikka 30000-hevosvoimanen diesel-Mersu ..... --> jos leima on otteessa ja auto otteen mukanen, niin viivalle vaan?

    Kympin ajavia V8:ja on jo lukuisia, ysejä on vilahdellu.... Tuomosessa kisassa ois kattomista ;-)
     
  6. fennia

    fennia Gearhead

    Mä olen ainakin kiinnostunut, jotain tuon tyylistä olen odotellutkin. Toi rengas säännön tulkinta on aina vähän ongelmallista, Paras kai olisi, kun listais erikseen ne renkaat joilla saa ajaa ja loput olisi sitten automaattisesti kiellettyjä, ei ainakaan tulisi mitään jälkipelejä. Muuten on kyllä hyvä idea rajata kumit ihan normaaleihin katurenkaisiin. Mä en ainakaan lähde yhteenkään sliksi kisaan, kun renkaiden lisäksi pitäisi laittaa koko voimansiirto uusiksi.
    Mua ei ainakaan huolesuta se, että nelivetoisille tulisi joku suhteeton etu normaali renkailla ajettaessa, tai jos tulee, niin voihan säännöillä rajata vetävät fillarit 2:een.
    Luulen, et tämän tyyppinen kisa keräisi paljon eillaisia autoja samaan kisaan. Ainakin mun mielestä olisi ihan mielenkiintoista nähdä vanhaa rautaa ja uudempaa muovi pulkkaa samalla viivalla.
    Sen verran on kyllä epäluuloisuutta omia rakennelmia kohtaan, että öljyt tsekkaisin mielellään lähtöjen välillä, vai pitääks mun tehdä nokkapeltiin reikä tikkua varten, ettei diskata...
     
  7. Mutku

    Mutku Gearhead

    .... ja täyslaidallinen vahvoja mielipiteitä heti perään:

    >> "niin voihan säännöillä rajata vetävät fillarit 2:een. "

    EI. EI ei ja ei.... ei mitään keinotekosia sääntöjä !!!! Tarkoitan, että jos 4-tai vaikka V5-vetoja ei sallita vaikka ne kumminkin ovat rekisteröityjä katuautoja, niin sitten se 4-vetosälli ja ennenkaikkea kaikki sen parhaat autottomat kaverit pääsee itkemään jälkikäteen, että "kyllä meidän Pena ois voittanu, se on niin nopee se sen XYZ-4-veto..."

    Eli kaikilla rekisteröidyillä kulkineilla voi tulla viivalle. Olkoon vaikka brasilialainen kuuraketti kunhan se on meidän lakien ja asetusten mukaan leimattu, ja kaikki viivalle tuotavat muutokset on otteessa.

    ?

    ....ja peace... :oops:
     
  8. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    ...Brasilialainen kuuraketti... :D :D :D Mistäs semmosen vois ostaa, laillisilla renkailla, heheeeeeeee...
     
  9. HEMI

    HEMI 1st gear

    Joo toi vois olla mielenkiintonen mutta kyllä jonkin sortin katuslickisit vois olla sallitut kaikille ja eipä kai noissa kaasuissakaan mikään olis tuleehan niilläkin se bensan paineensietoraja vastaan :odroll:

    Muutokset otteessa
    Pumppubensa
    Dot kumit sallittu
    Kaasut sallittu ja ahtimet tietysti myös jos sellanen on merkattu(ei /metanoli/etanoli/vesiruiskuja ja ei jäitä kuuleriin)eli katotas että kuin pitkälle pumppubensalla todellakin pääsee ilman "vippaskonsteja".
    Ei ryhmittelyä kaikki vastaan kaikki vaan(patska juttu tietysti jos osallistuu vakiolla ladalla mutta hittoako osallistua jos tuntee ettei pärjää) :lol: ja ei mitään painorajotuksia ja erikoiskohtelua pienempi tehoisille.

    Näin mä näkisin.
     
  10. Mutku

    Mutku Gearhead

    Rock !!!!!

    Päivän paras kommentti:

    >> "...Ei ryhmittelyä kaikki vastaan kaikki vaan... ja ei mitään painorajotuksia ja erikoiskohtelua pienempi tehoisille..."....

    Juuri noin! Se on nopein se joka on nopein, ei sitä "Mikkelin torillakaan" liikennevaloissa jaeta poikia eri luokkiin kun valot vaihtuvat?


    Ja lisää vettä myllyyn: prätkätkin mukaan vaan! Jos se turbo-Hajapusa sitten on Suomen nopein katuvekotin, niin sitten on? Automiehet katsokoot peiliin (...ja rankkasateella ja talvella taustapeiliin ... ;-)

    Ok, jos prätkän ja auton laittaminen samalle viivalle on vaarallista tai muuten kisajärjestäjien sääntöjen vastaista, niin vedän kaksi napsua takaisin.

    Muussa tapauksessa, eli jos on mahdolllista saada kaikki samalle viivalle: se ei pelaa joka pelkää! Kaikenmaailman indeksit ja luokkajaot ja jarruttelut on hitaille ?


    ..peace, hyvällä asialla tässä ollaan.... :lol:
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Nää on kai niitä 80-luvulla Suomessa myytyjä brassiescortteja :eek: Nehän olis kaikki parhaimmillaan ammuttuna jonnekin avaruuteen, vaikkapa kuuta kiertävälle radalle :rotfl:
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei tosta prätkähommasta pitäis mitään ongelmaa muodostua jos ajetaan vain aikoja, prätkät ajaa pareittain. Sen sijaan toi konepellin kiinnioleminen voi niille olla jonkinlainen ongelma.
    Mä en kyllä oikein tiedä tosta, olisko tarkotus ajaa mahdollisimman laittomalla kikkareella "kunhan pokka pitää"? Mitäs jos järjestetään ratisa tossa siirtymällä? Tai kisan jälkeen lasketaan auton tehoja kulusta ja painosta, lähteekö kilvet jos onkin alle 5 kg/hv?
     
  13. Muki

    Muki Gearhead

    Entäs jos otettaisiin sellainen kisa, että tietyillä säännöillä tehtynä esimerkiksi se letukan 350 ja 454, tai miksi ei ford 302 ja 460, tai mopar 360 ja 440 ;

    eli ihan puhdas dynokisa. Iso- ja pikkulohkoille omat sarjansa.

    Hieman kuten ameriikassa on ne pump gas engine kisat.

    Kuitenkin niin, että olis jotenkin maanläheisemmät säännöt ? Että ei nyt ihan pro koneella kuitenkaan ; voisi olla ehtoina vaikka tehtaan rautakannet, hydraulikeppi, ei ruiskuja vaan yksi 4-bbl kaasutin yms.

    No en nyt tiedä onko toi niin hyvä idea, mutta kun kaikilla tuntuu olevan ne omat vahvat mielipiteet miten moottorit pitäisi tehdä, niin tuossahan niitä pääsisi vertailemaan.

    Eikä olis pitokaan ongelmana -
     
  14. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    tos kokopäivän tuumailin tätä asiaa,taas, niin ei moottoripyöriä,piste.sliksit,dot sliksit ja drag radiaalit kielletty.sportsman pro ja indy profile sallittu.muuten otteessa olevat katurenkaat.
    saa olla jäätä ahtimen coolerissa mutta konepeltiä ei aukaista katsastuksen jälkeen.jos nestevuotoja,pihalle.
    JOS tämmöinen kisa järkätään on valitettavasti ensimmäisen vuoden säännöt helpot.sorvataan jatkossa lisää jos tarve vaatii.
    2-ja 4veto sallittu.
    tällä tarkoitus lähinnä saada myös uusia kuskeja viivalle,ei pelkästään vanhoille konkareille.
    ja jos oikein ilkeiksi ruvetaan niin otetaan reaktioajat mukaan loppuaikaan,eli jos ajat 11,5 ja lamppu on 0.700,niin loppu ajaksi tulee 11,7.punalampusta sekunti.
    tarkoitus saada tasainen kisa isolle automäärälle.
    jotta järkeä järjestää,olisi n30 autoa minimi.
    ja katurenkailla ajaminen ei sen kummempi turvallisuusriski kuin sliksit.
    paitsi niille joilla vain on/off asento.
     
  15. Fastback

    Fastback Gearhead

    Hienoa että joillakin on intoa moista kisaa järjestää, mutta rengaspolitiikasta sen verran että mielestäni DOT renkaiden pitäisi olla sallittuja kuten drag radialit tms. Jos auton pitää olla katsastettu ja sen saa katsastettua dot renkailla, joten miksi niitä kieltämään?
     
  16. luppes

    luppes 1st gear

    street uusiks

    Moi !

    Tiedän että on paljon keskusteltu, jopa meillä FHRA:ssa street ryhmien tulevaisuudesta.
    Toivon että street ryhmät jatkaisivat edelleen mukana yhtenä kiihdytys kisa ryhmänä. Ideoita pyörii päässä useampiakin esim. kilpailutapahtumat
    olisivat seuraavanlaiset ns. lentokenttä kisat WSC, pori, kiikala ym. mahdolliset kisat olisivat ns. keräily osakilpailuja josta siten esim. 16 eniten pisteitä kerännyttä pääsee sm- finaaleihin jossa ratkotaan virallisemmat CUP voittajat.
    Itse teknisiin sääntöihin muutoksena olisin kallistumassa uuteen ryhmä jakoon esim. Real Street ja Outlaw Street.
    Bracket jatkais entiseen malliin ehkä dial inn minimiraja nousis 10.50 kieppeille ja Outlaw jatkais kanssa entiseen malliin joskin autoja pitäis saada radalle lisää.
    Tässä ehdotukseni uusista street säännöistä.
    Real Street: Katsastus voimassa ei 6kk vanhempi, suoritettava ajo n. 20-30km. moottorit alle 4.0l 4 ja 6 syl paino 950 kg +kuski 77 kg, pikkulohkot max 380cid paino 1250 kg + kuski 77 kg , isolohkot max. 480 cid paino 1400 + kuski 77 kg. moottorin ahtamiset kielletty.
    Renkaat dot merkatut max 10.5 tuumaset, poltttoaine pumppubensa 95 tai 98 + lyijylisäaine OK ei okt boost., äänenvaimennus oltava 110 dBa , vain konepelti saa olla muuta kuin peltiä. corvetet ja muut muoviautot on asia erikseen.
    Outlaw Street. ei katsastus pakkoa mm. hammastanko juttu ok. , ei ajolenkkiä. moottorit pikkulohko max. 400 cid ja isolohko max. 510 cid ei alu tai billet lohkoja ei koske ns. euroja. Painot 4 ja 6 syl 950 kg + kuski 77 kg, SB 1100 kg + kuski 77 kg ja BB 1300 kg + kuski 77kg , ahtaminen sallittu lisäpaino ? , ei ilokaasua, Renkaat max. 14,5" dot Polttoaine bensa.
    Turvamääräykset ( kaari, kehikko, ajovarust ym.) vuoden 2005 sääntöjen mukaan.
    eli siinä oli pääpiirteiltään ehdotuksen tynkää.
    Tästäkö lähetään ehdottamaan FHRA:n johtokunnalle, kommentteja.

    - Luppe -
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toivottavasti saat joskus tilaisuuden ajaa sellasta laitetta jossa sitä paukkua on edes vähän, se meinaan on aika paljonkin suurempi turvallisuusriski. Vauhtia kuitenkin tulee yli kakssataa, ja kun siinä vauhdissa on pito irti, niin ei sitä hirveen turvallisekskaan uskalla väittää. Siit on varmaan reilu kymmenen vuotta aikaa kun löijyllä tuli hangattua 205 renkailla varttimailia, se kulki silloin 12.16/186.5 ja 60 jalkaa 1.938. Sen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Tossa pari vuotta sitten kokeilin uudestaan, eikä hommassa ollut järjen hiventäkään. Tollasella dominaattorilla laite reagoi niin härskisti pieneenkin kaasun painallukseen, että tarvii olla tavallinen fakiiri joka siitä sellaset asennot löytää joilla mennään lujaa ja turvallisesti. Kolme lähtöä jaksoin yrittää jonka jälkeen toetesin, että ehkä ne katusliksit on kuitenkin ihan asiaa. Parhaaks ajaks jäi 11.60/207. Jos tarvii jotain tollasia keinotekosia rajotuksia tehdä, niin laittakaa sitten samantien vaikka maksimileveydeks 155 ja ainooks sallituks merkiks Barumit, niin saatte vähän lisäjännitystä. :rotfl:
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ihan mielenkiintoisia ajatuksia tuossa lupen ehdotelmassa. Eniten omaan silmään pisti nuo ehdotetut "sipulinleikkurit" joilla sit pitäis ajaa. 10,5" Real Sreet autoon ja 14,5" Outlaw Streettiin :eek: Jossain pikkukoneisissa pienen luokan vehkeissähän tommoset kai on ok mut isolohkokoneinen 10,5" kumeilla? Johan siinä jää esim. meidän huvittelukäyttöön tehdyssä pikupissa raideväli vai mikä lie se renkaan reunasta toiseen äärimitta niin kaposeks että autohan kaatuu jos lähtee yhtään mutkittelemaan. Nyt esim. meillä on alla tänä syksynä sinne muutoskatsatetut 15,5" katuslicksit ja tuumaa leveämmätkin olis vielä mukavasti mahtuneet alle ilman mitään levityksiä mut tossa tuli meillä raja vastaan mitä sai muutoskatsastettua. Ja toi meidän lelukin liikkuu aina noilla pyörillä, viimeks perjantaina pyörähti Kouvolasta Kausalan cruisingissa yms. ajelua balttiarallaa 100 km sinä iltana eli kyseessä ei oo mikään kilpuri vaan hauska katurassi 8)
    Mut ehdottomasti tossa oli siis paljon hyviä ehdoituksia ja ajattelemisen arvoista ideaa :D
     
  19. Henski

    Henski 1st gear

    Re: street uusiks

    Pari pähkäilyä:
    Miksi tossa Real Streetissä pitää olla noi kapea max.rengaskoko ja ylipäänsä joku max.kuutiotuumaraja, jos kerran "tuore" leima vaaditaan? Nykyäänkin saa jopa 15,5" renkaat leimattua ja isot "pajakoneet", jopa alsalohkoiset, yleistyneet kadulla. Ja sen verran pitäs kunnioitusta muita kilpailijoita kohtaan olla, että samalla motilla ajetaan kun leimataankin. Ylipäänsä jos muutokset otteessa mm.kuituosat, niin niillä mentäis, kunhan ei painot mene alle...

    Samoin tässä Outlaw streetissä tuo alu tai billet lohkojen kiellon syy kiinnostaa?

    Sitten tulee vielä ratakysymys:

    Miten voi nuo tehokkaat katuautot ajaa turvallisesti liukkailla lentokenttäradoilla? Varsinkin Kiikala ja Hyvinkää liimamattomina melkoisia luistinratoja kovimmille autoille, minne nekin nyt "pakotettaisi", jotta pääsisi edes kerran kunnon pidolle Alastaroon ajamaan.
     
  20. lammaspaimen

    lammaspaimen 1st gear

    Hienoa tossahan toi kiteytyy, mikä pitää olla sijoitus, että tuntee pärjäävänsä?
     

Kerro tästä muillekin!