Pumppupensa Mestari?????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 27.9.2005.

  1. ere

    ere Gearhead

    hyvä

    Hienoa Luppe, Mahtavaa.

    Renkaat lienee kulutuspinnan mitattu leveys, eikä merkintä.
    18.5 oli vissiin 14.5-15.2 leveet luonnossa?

    Muuten ei mitään valittamista, ehdoita säänöiks.
    eiköhän tuolla sais -98 jälkeen poisjääneitä kilpureita takas viivalle.

    PS.saako kuskin ylipainon vähentää auton painosta?
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jep, niinkuin sanottu niin enimmäkseen hyvää on tossa ehdotuksessa mut muutama arvelluttava kohta siinä on eli tuo rengasjuttu ja sit kohta "Katsastus voimassa ei 6kk vanhempi". Mitäs jos auton vuosikatsaastus osuu syksylle esim. rekisterin viimeinen numero on vaikkapa seiska tai isompi niin etpä saa leimattua vielä keväällä ja syksyn leimauksesta tulee yli tuo 6 kk. Eli pitäisko tuokin olla vaan että auto pitää olla voimassaolevassa leimassa?
     
  3. HEMI

    HEMI 1st gear

    Jua kirjotin jotenkin oudosti :odroll:

    *mikä pitää olla sijoitus, että tuntee pärjäävänsä?*

    No jokainen sen varmaan itse tietää parhaiten mikä tyydyttää ja mille sijalle kuvittelisi sijoittuvan, jollekin se 4 sija on hyvin pärjätty jne multa nyt on ainakin sitä turha kysyä ja voihan sitä osallistua vaikka tuntus ettei tule pärjäämään....tuskin mulla on siihen asiaan määräysvaltaa :odroll: Jos siellä olis 30 vakio ladaa ajamassa kisaa niin siitä tulis piiiiiitkä kisa :lol: mutta tosiaan mä tuskin sitä asiaa pääsen määräämään kuka pääsee kuka ei, mielummin sitä vaan nopeita autoja kattelis, eikös ne jenkeissäkin valkannu ketkä saa osallistua vaikka vois sitäkin valkkaamis syysteemiä vähän viilata.

    Nii seuraava kysymys olis sitten varmaan että miten nopea on nopea auto......niin siitkin on varmaan jokaisella oma käsitys :lol:

    Luppe tarkottaako toi ahtaminen kielletty isolohkoja vai kaikkia meinaan turbo pikkulohkoista tulis luultavasti nopeimmat vaikka samakai se.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No mulla on kyllä luppen ehdotelmaan suoralta kädeltä ainakin yks valitus,ja jostain syystä se on toi "ei alu- eikä billet lohkoja". Meinaan loppuu ainakin mun ajamiset laakista jos en saa lohkoani käyttää. Silloin kun sen ostin,ei muuta ollut tarjolla, samantienhän tuo sulkis pois vaikkapa LS1 motit,ja on kai noita muitakin ollut alsalohkolla ihan tehtaalta. Valmistajaa myöten kerrotaan sen lohkon antavan tasoitusta vastaavalle rautaselle tehoissa vähintään parikymmentä hevovoimaa, joten kai siitä on aihetta rankaista? Samoin kuttaperkkaosien rajaaminen konepeltiin tekee mädistä peltiosista kultaaakin kalliimpaa. Eli tolla kaavalla ei taida toteutua se, että nykyään ajavat vois ajaa jatkossakin. Ehkei niin oo tarkotuskaan, ja jos niin on, niin olkoon. Ainahan sitä voi sitten perustaa oman sarjansa tai käydä naapurimaissa ajamassa.
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eiköhan se jo rajais autot kokolailla mukaan halutuiks oikeiks katuvehkeiks kun säännöt sanois että auton pitää olla leimassa oleva ja leimattu sillä koneella mikä siinä on kiinni, niillä renkailla mitä aikoo käyttää jne. eli oleellista on että kaikki autossa olevat jutut pitää olla siihen leimattu normaali katsastuksessa. Ja siihen päälle vielä reilu ajolenkki ennen skabaa niin eikö noilla perusteilla oltais lähellä todellisen katumestarin löytämistä? Tuolla toisessa topicissa oli aikaisemmin puhetta siitäkin että jos kisoihin saadaan runsas osaanottajajoukko niin sekin jo karsii eksoottisimpien, ylikireiden vehkeiden mahdollisuuksia selvitä koko kisarupeamasta, etenkin jos autojen pitää pitkien kaavioiden lisäks kestää vielä tuo ajolenkkikin.
    Joten jos suunnilleen noilla eväillä saatais aikaan sarja niin uskoisin kiinnostuksen lähteä mukaan kasvavan nykyisestä. Me ainakin lähdettäis ja taidetaan ens kesänä lähteä huvimielellä kokeilemaan D:tä muutenkin jos vaan lelut pysyy kisoihin asti kasassa niin ettei köyhän harrastajan budjetti mee jo ennen kauden alkua kuralle :wink:
     
  6. eno

    eno Gearhead

    Taitaa karata aika kauas nää ehdotelmat ja rajoitukset ton topikin aloittajan ajatuksesta että olis todellinen katuautokisa.

    Jos neliveto antaa etua takavetoisille niin takaveto tekee saman etuvetoisille.

    Asiahan on toinen jos halutaan tehdä säännöillä ne isolohko monsterit voittajiksi.

    Eiköhän se todellinen voittaja KATUAUTO selviä niillä "Mikkelintori" säännöillä.

    Auto leimassa,laillinen ja that`s it ,jos ei voi ajaa radalla täysiä niin ei se onnistu kadullakaan.
     
  7. Muki

    Muki Gearhead

    Ehdotuksessa Real Street BB max 480 ja Outlaw Street 510 cid. Erotus siis 30 cid.

    Ilmeisesti iskutilavuusraja ei ole niinkään matemaattinen vaan viitannee joihinkin suosittuihin kokoonpanoihin ? Tuo 30 cid on sinällään aika pieni erotus.

    Kävisikö Real Street max 480 tai JOS alunperin varustettu esim 500 cid niin se + normaali huoltovara 030/060 tjsp. ;

    ja Outlaw Street 540 nyt ainakin, on tarttunut silmään että sellaisia kokoonpanoja olis tyrkyllä a siellä b täällä. Ainakin tohon tietynmerkkiseen ?

    Nostaisin iskutilavuusrajoja vaikka sitten painosanktioilla.
     
  8. OK

    OK Gearhead

    Just näin !!

    Just näin!
    Jos auto on sellaisessa "kondiksessa" että sillä ei voi ajaa turvallisesti radiaaleilla varttimailia niin ei sen kuulukkaan menestyä tällaisessa pumppupensa katuautokisassa. Ei ole katusliksitkään mitenkään turvalliset ajella matalilla paineilla siirtymäosuutta varsinkaan jos sattuu olemaan sadetta.
    Tuo reaktioajan mukaanotto olisi myös hyvä idea. Eihän liikennevaloissakaan jälkeenpäin selvitellä reaktioaikoja, jos Dodge katoaa horisonttiin niin olet armotta hävinnyt :p :p
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tosta rengasasiasta oon kyllä ehdottomasti eri mieltä chevy2:n ja OK:n kanssa. Täysin kisakäyttöön tarkoitut slicksit tietty kiellettävä mut jos kerran katuslicksit on täysin hyväksyttävät jopa Suomen tunnetusti tiukkapipoisen tielainsäädännön mukaan niin mikä ihmeen syy olis kieltää niiden käyttö tommosessa kisassa. Etenkin kun nuo samat autot on kyllä tuolla katuvaloissakin aina ne samat pallot alla eli ei niillä varustetut autot anna sielläkään rengastasoitusta. Ja siks toiseks joku huimapää tulis kuitenkin ns. tavallisille renkaille turvallisuuden kannalta liian nopealla autolla radalle ja järjestäjäkö sit ottaa vastuun siitä ettei ko. autolla oo mitenkään turvallista liukastella niillä baarumeilla, pyyhkäsis laidasta laitaan soutaessaan vielä naapurinkin pihalle. Eli renkaiks pitäis kyllä kelpuuttaa kaikki KATULAILLISET gummit. Jokainenhan voi kuitenkin ihan vapaasti hommata omaan autoonsa mielestään siihen sopivimmat renkaat kadullekin.

    Ja ps. nää mun kommentitkin on ihan vaan homman mielekkyyden ja järkevyyden vuosi ilman mitään kotiinpäinveto ajattelua tms. Meillä on hauska katulelu mut sillä ei oo kuitenkaan mitään asiaa lähellekään kärkitaisteluita, vaan jos ollaan mukana niin ihan vaan pitämässä hauskaa ja mahdollisesti tekemässä ja parantelemassa omia ennätyksiä :wink:
     
  10. KB

    KB Gearhead


    Sorry chevy 2 ja OK. :(

    Rengasasiassa olen samaa mieltä Big Bad Chevyn ja Mopemanin kanssa, vaikka eivät pohojalaasia olekaan. Kyllä tässä asiassa täytyy turvallisuusjutut olla etusijalla, eikä tietoisia riskejä oteta. Jos autossa on paukkua, niin sen käyttäytyminen on aivan toista katuslicksillä kuin normaalilla radiaalilla. Tämä myös kadulla.
    Vaikka ei ole kyse eipäs-juupas -väittelystä, niin äänet katulaillisille renkaille - kaikille oman valinnan mukaan 8)
    T: TO
     
  11. TMO

    TMO Gearhead

    Mistäs lähtien nämä DOT hyväksytyt katusliksit on tulleet Suomessa laillisiksi? Itsellä kokemusta niillä katsastamisesta sen verran et vuonna
    -98 konttorilla merkkasivat otteeseen merkinnän "takarenkaat muutettava E hyväksytyiksi kahden viikon kuluessa" ainakin silloin löysivät jostain pykälän joka vaati E hyväksynnän renkaissa.
     
  12. Käkö

    Käkö Gearhead

    Re: street uusiks

    Real Street:
    Ajolenkki on ihan hyvä juttu, ajamaan autot on yleensä tehty.
    Ei tolla 6kk katsastus-systeemillä taideta saavuttaa mitään oleellista parannusta nykyiseen järjestelmään muuta kuin sen et katuvessat käy leimalle just ennen kauden alkua ja katsastuksen jälkeen ne osat vaihtuu kisaosiin niinkuin ennenkin...
    Painorajat on hyvät.
    Moottorien koot on siinä ja siinä, noinhan ne on aika lähellä nykyäänkin.
    Ahdin pitäis sallia jos se on rekisteriotteessakin.
    Renkaitten koot; pitäisi olla samankokoiset kuin on rekisteriotteeseen merkitty, eli se maksimileveys mikä siinä auton rek.otteessa on.
    Kuituosat; jos etupäässä on kuitulokarit ja kuitukonepelti niin miksi ne pitäisi vaihtaa peltisiin? Eli sallittakoon kuidut etupäässä.
    Ja pakoputket tietysti kiinni.

    Outlaw Street:
    Moottorin koot isommiksi.
    Alsa, billet ym. erikoisuudet tulisi hyväksyä.
    Painot on hyvät.
    Maksimirengaskoko 18.5"
    Ei ahdin lisäpainoa.
    Pakoputket kiinni.
    Auton ajovalot täytyisi toimia.

    Ja sit toi 16 parasta finaaleihin ajamaan, saiskos muutaman lisää?

    Niijuu, osakilpailujen määrä on myös syytä miettiä tarkoin, sillä vaan että jos noita WCSC-kisoja, Kiikala, Hyvinkää, ym. niin monessako kisassa pitäisi käydä yrittämässä?
    Neljä tai viisi kisaa olis varmaa hyvä...
    Ja finaalit päälle...
     
  13. Käkö

    Käkö Gearhead

    Kyllähän tuommoinen kisa kiinnostaa jos noita sääntöjä vähän viilais, esim.renkaitten osalta sekä konepellin aukaisemisen osalta.
    Ja taitaa mennä kaksipäiväiseksi tuon suunnitelman mukaan...
    Toisaalta eipä sekään haittaisi...
    Idea on silti hyvä!
     
  14. LS454

    LS454 1st gear

    Jos kunnon renkaita ei saa käyttää ei koko hommassa ole mitään järkeä.
     
  15. SG440

    SG440 3rd gear

    Mikähän siinä on, että kun kauden kisat on ajettu niin kiinnostus lajiin on suunnaton.Ajatuksena toi on ihan ok.Mielestäni teknisiä rajoituksia ajamiselle pitää entisestään vähentää.Katsastuksessa ei ole resursseja valvoa kovinkaan monimuotoista säännöstöä.Auton- ja henkilökohtaiset turvavarusteet teknisen tarkastuksen pääpainoksi.
    Jos löytyy riittävän iso porukka k.o. kisaan niin varmasti sen joku teille järjestää.Jos on pumppubensa kriteerinä niin eikö se riitä.Ei siinä mitään siirtymiä tarvita...
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ja mikähän siinä on, että huhujen mukaan FHRA:lla olis kovastikin kiinnostusta noita katuluokkia kohtaan, mistä lienee toi Luppen ehdotuskin kumpuaa? Jos mä tosta ymmärsin oikein, niin tarkotus olis laittaa nuo katuluokat ajelemaan lentokentille, jotta oikeat kilpa-autoilijat ei niistä häiriintyis ja sais break outtailla rauhassa. Sitten finaaleihin kelpuutettais ajamaan street kaavio.

    Mä voin siinä vaiheessa tehdä vielä paremman ehdotuksen; miks FHRA:lla ylipäätään pitäis olla minkään valtakunnan tekemistä katuautokisojen kanssa? Sen enempää sääntöjen, kuin ajattamisen osalta? Eiks se vois jäädä sellaseks Superliigaks, ja perustettais sitten katuautoilulle oma kattojärjestö hoitamaan niiden asioita ja ajamaan niiden etuja? Katsojat varmaan tykkäis kun jonninjoutavat cup-luokat siivottais pois kokonaiskuvaa häiritsemästä ja mä luulen, että noi luokat kuitenkin jollekin toiselle järjestäjälle vois kelvata?
     
  17. HEmiTERO

    HEmiTERO 1st gear

    entä outlaw street mihin siinä vedetään autojen muutosten rajat?omalla lattialla?omalla takarungolla?omalla eturipustuksella? ja onko putkirunkoinen vessa suoraan outlaw vessa.
     
  18. SG440

    SG440 3rd gear

    Aika suurista jutuista on kysymys kun puhutaan kattojärjestöjen perustamisesta ja uusien sarjojen järjestämisestä.FHRA on kuitenkin lajin kattojärjestö suomessa.
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En mä tiedä, moivuotiset suunnitelmat nykysääntöjen mukaisen auton rakentamiseen on jo aika pitkällä ja rahatkin kasassa, ens kesänä olis ollut tarkotus ajaa sillä. Nyt näyttäis siltä, että on jonkinlainen hinku muuttaa sääntöjä sellasiks, ettei tuo, saati sitten monet vuosia työn alla jo olleet autot enää kelpaiskaan, joten asia aavistuksen korpee.

    FHRA on toki tällä hetkellä kattojärjestö, mutta jos tuntuu siltä, ettei FHRA edistä tätä street-luokkien toimintaa, eikä FHRA:n toiminnasta ole katuautoluokissa ajaville mitään hyötyä, niin mitä varten meidän pitäis FHRA:ta tukea? On kuultu etenkin toiminnanjohtajan olevan sitä mieltä, että ainakin heasds up katuautot on sarjassa lähinnä riippana, ei luulis olevan FHRA:lle siinä tapauksessa mitään väliä missä ne katuautot ajaa? Toiminnanjohtaja varmaan itse tuo esiin näkemyksensä ja visionsa jos ei nämä sitkeät huhut pidä paikkaansa?
     
  20. SG440

    SG440 3rd gear

    Olen itse ollut ajamassa asiaa eteenpäin.FHRA:lla on todellakin huoli katuatoryhmien osanottajamääristä.Asian tiimoilta on tarkoitus järjestää palaveri vielä syksyn aikana.Sama osanottajapula näkyy yhtälailla WCC:ssa.Tarkoitus ei ole siirtää katuautoja pois FHRA:n kisoista vaan päinvastoin.FHRA:ta tarvitaan mielestäni siihen, että se on ainoa kerho tällä hetkellä jolla on resursseja järjestää kunnon kisoja suomessa.Kunnon kisalla tarkoitan lähinnä suorituspaikan kuntoa.
    Mun ajatus on että kynnystä osallistua pitää ensisestään madaltaa.Turvallisuus etusijalle ja turhat tekniset yksityiskohdat pois.
    Sinäkin Mopeman kun nyt satsaat kalustoon niin varmaan haluat ottaa siitä kaiken irti kunnon radalla.
    Se pitää muistaa, että vaikka kyseessä olisikin katuauto niin kun ajat sen varikolle ja lähdet vetämään niin silloin siitä tulee kilpa-auto.
    Ihan mielenkiinosta kertokaapas miksei BCC:in Money Bracket kiinnosta enempää...voitas sitäkin kehittää...
     

Kerro tästä muillekin!