Pumppupensa Mestari?????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 27.9.2005.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Totta turiset noista suorituspaikoista, sen takia ainakin me ollaan FHRA:n kisoissa käyty, että olosuhteet ovat lähes aina niin hyvät kuin vaan mahdollista. WCC:ssä ja pohojanmaalla panostetaan myös ratoijen kuntoon, kun taas nää etelän kisat ajetaan "luonnon olosuhteissa". Ja hyvä on , jos siihen pyritään sääntötoimin, että autoja saatais kisaamaan enempi, vielä parempi tietysti jos siinä myös onnistutaan. Vaikka sitä tikulla silmään joka vanhoja jne., niin tota asiaa puitiin viimeks 90-luvun lopulla jolloin tein fyyralle asiasta jonkinlaisen ehdotuksen. Ei siinä varmaan paljon tolkkua silloinkaan ollut, mutta on edelleen käytettävissä jos jostain löytyy. Se tosin perustu pitkälti tohon paino/tilavuus käytäntöön, joka sotii yksinkertasuutta vastaan, ehkä.

    Money Bracket ei ainakaan mua kiinnosta sen takia, että tapahtumia on kesässä aika paljon ilmankin ja jostain pitää karsia, että ehtii välillä viettää elämääkin. Meidän kohdalla yks niistä on ollut toi money bracket johon ei vaan oo ollut tarpeeks hinkua lähteä.



    Edelleen odottaisin tolle FHRA:n toiminnnanjohtajalle kaapista tuloa ja visioidensa selvittämistä,,,,kuten sanottu, streettipiireissä liikkuu asian tienoilta paljon ikäväsävyisiä huhuja, ja huhut ei kai ole koskaan kauheen hyvästä? Ja nimenomaan hänen toimintaansa ja lobbailuunsa tän asian tiimoilta. Ne ois aika helppo joko todentaa tai poistaa.
     
  2. Henski

    Henski 1st gear

    Jos kerran katuautojen katsastus on se FHRA:n resursseja vaativa toimenpide, niin voisiko ajatella sellaista käytäntöä, että säännöt pilkulleen samat kaikissa kilpailuissa FHRA/WCC/ym. ja yksi katsastus kauden ensimmäisessä kisassa missä mukana kattaa kaikki kesän kisat? Eli yksi katsastus, jossa liimataan joku stickkeri autoon ja sillä saa ajaa kauden. Sehän on kuskien hölmöyttä jos laittaa vain väliaikaisesti jotain lainavarusteita autoonsa... Tuo katsastus ja ilmoittautumis rumba tuntuis olevan se eniten aikaa vievä sessio sekä lentokentillä, että ihan FHRA:n kisoissa. Jotain toiminnallista muutosta noihin järjestelyihin niin jää enempi resursseja itse kisatouhuun.
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kannatan tätä, yksinkertainen on kaunista. Nykyiset säännöt pysyvät, mutta kynnystä tosiaan alaspäin:

    1. hammastanko-ohjauksen salliminen (ei kai kukaan nyt huonompaa ohjausta laita kuin alkuperäinen?)

    2. tilavuusrajojen nosto C-ryhmässä 410cid kuten WCSC:n puolellakin.

    3. D-ryhmässä voisi yli 480cid koneet sallia, mutta vain vapaastihengittävänä ja ehkä isommalla minimipainolla?

    4. Jos ei muuten vähintään 8-kaavioita synny niin B,C ja D ajaisi samassa ryhmässä pudotuskisan.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Virossa muuten oli käytössä pistelaskussa aika hauska homma, jos ei jossain luokassa, vaikkapa Outlawssa, ollut pudotuskisaa varten tarpeeks kilpailijoita, kilpailijat siirrettiin pienempään luokkaan. Ne sai silti kisamenestyksensä mukaiset pudotuspisteet omaan luokaansa mukaanvietäviks.
     
  5. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    ihan kertauksen vuoksi:TÄLLÄ TOPIKILLA EI MITÄÄN TEKEMISTÄ SM TAI WCSC KISOJEN KANSSA.AINOASTAAN YHDEN KISAN JÄRJESTÄMISESTÄ.EI CUP KISAA VAAN YKSI AINOA KISA.kiitos
    ja asiaan:kuinkas jos tehdään rengas säännöstä tälläinen:dot-ryhmä ja radial ryhmä?
    dot ryhmässä dot sliksit ja drag radiaalit,radial ryhmässä katukumit?
    toki radan liimaus asettaa toisille huonon aseman,koska radial ei liimalla pidä ja sliksilliset valittaa jos ei liimata.
    ja kaikki ajavat sen siirtymän 100-200km ryhmänsä renkailla.
    ja mopeman:eek:len ajellut paljonkin 11,0 kulkevalla autolla katurenkailla,mutta sen auton omistaja ei niin hullu että 205 kokoisilla ajelis.vaan viisaana miehenä ihan 12,5 thompsonit. :D ei herneitä...
    mutta paljon kuullut molempien renkeiden osalta ja PAINOTAN että ko.kisan säännöt vasta hieronta asteella ja eniten ratkaisee kiinnostus.
    ja toi siirtymä etappi kyllä karsii 10sek autoja pois jonninverran.
     
  6. SG440

    SG440 3rd gear

    Ilmoittaudun jo nyt ajamaan, kunhan ette laita kisaa päällekkäin SM tai Nordic- kisojen kanssa ...
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ootko ajanut sen 11.0 niillä katurenkailla, ja onko sun katurenkaat tossa kisassa sallitut?

    Mikä on drag radial? Onks se eri asia kun street radial? Mullahan on tollaset street radialit, oikeen lukee renkaan kyljessäkin, että ET STREET RADIAL. Eli ei kiitos mitään tolalsia "drag radiaalit" kiellettyjä, nehän ei oo yleensä edes katurenkaita, vaan lista niistä renkaista jotka on kiellettyjä. Ja sitten porsaanreikiä kattomaan....

    Kyllä 205 radial ainakin ton 11.60 edestä pitää liimatulla radalla. Parinsadan kilsan siirtymä ei pitäis noille renkaille olla mikään ongelma, mä oon noilla tavallisilla katuslikseillä vuosien varrella vetänyt vähintään 10000 km siirtymää, ja noi radialit ei eroa "tavallisista" renkaista ajonsa puolesta millään lailla. Mutta sama tuo mulle on; jos järjestätte kisat, niin tehkää selkeet, yksselitteiset säännöt ja pitäkää niistä kiinni. Se on sinänsä sama millaset ne säännöt on, kaikille ne ei käy kuitenkaan.
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Palataas nyt kerran vielä tähän rengasasiaan. Tuolla aikaisemmin katuslicksien vastustuksessa esitettiin mm. tällainen perustelu: "Muuten on kyllä hyvä idea rajata kumit ihan normaaleihin katurenkaisiin. Mä en ainakaan lähde yhteenkään sliksi kisaan, kun renkaiden lisäksi pitäisi laittaa koko voimansiirto uusiksi." Ei voi sanoa kun että no voi mahoton :eek:
    Jos autossa on voimaa niin kai se voimansiirtopuolikin pitää olla kunnossa, eihän noi oo mitkään kuminpolttokisat vaan tarkoitus on päästä paikoiltaan lähtien pisteestä a pisteeseen b mahdollisimman sukkelaan. Eli eihän tossa rengasasiassa voi olla muuta järkevää rajausta kun että alla pitää olla katukäyttöönkin hyväksytyt otteeseen merkityn kokoiset kumit.
    Vaan se tosta asiasta. Saa nähdä kehittyykö tastä mitään uutta mutta jos vaan vehkeet on nipussa niin me kyllä aiotaan osallistua johonkin skaboihin ens kesänä, vaikkapa nykyiseen D:hen jos ei parempaa vaihtoehtoa kehity. Siinä seurassa meidän mottona tulee kylläkin olemaan enempi näyttävyys ja hauskanpito kuin nopeus :rotfl:
    Mut toivottavasti joko tonne D:hen tai vastaavaan sarjaan saadaan sit riittävästi autoja että luokkaa ajetaan :wink:
     
  9. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    mopeman kirjoitti:niin tehkää selkeet, yksselitteiset säännöt ja pitäkää niistä kiinni.
    tämä olis pyhä tarkoituskin.sen takia mieluusti mahdollisilta kuskeilta kyselenkin että voitaisiin muodostaa "kultainen keskitie" tai miksikä sitä kukin haluaa sanoa.
    mopeman kirjoitti:. Ja sitten porsaanreikiä kattomaan....
    ja näitähän riittää yhtä paljon kuin mahdollisia ajajia.viimeinen tulkintaoikeus tulee olemaan kilpailun katsastajilla.ja niissä ei valitusoikeutta muutenkuin overin voorumilla. :rotfl:
    mutta rengasasia EI VOI OLLA ongelma osallistumiselle.ja jos paikalle tulee leimattu auto joka 150kmh vauhdista rupeaa sutimaan sen auton normaaleilla renkailla(ei sirkkelinterillä)niin hattua nostan.ja nosturilla.
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Se jo vaarallinenkin pito-ongelma lienee enempikin siinä että jos auto ei alusta alkaen löydä mitään kohtuullista pitoa niin se alkaa helposti kirjoitella eli hakea laidata laitaan ja se ilmiö senkun kasva vauhdin noustessa hailahdus heilahdukselta. Eikä meidän autoonkaan ole olemassakaan kuin nuo yhdet renkaat joilla ajetaan myös kaikki cruisailut. Meillä tosin renkaat on vaan lievemmästä päästä katuslicksit eli MT Sportsmanit mut ne kuuluu ton auton vakiovarustukseen ja sillä siisti. Tosin joutavia, tosi halpoja 295 kokosia tavallisia renkaita huolitaan kyllä jos jollain on kaupattavana mut niiden käyttötarkoitus on vaan se jos joskus oikein leikittää ja pitää päästä kunnolla polttamaan nakkia. Siihen tollaset tavalliset kapeat on ok, ne kun alkaa samantien jauhamaan niinkuin jäällä pyörittelis :wink:
     
  11. pirre

    pirre 3rd gear

    Ja tokihan ahtimet pitää olla sallittu jos niistä rek.otteessa maininta. Dot hyväksytyt renkaat riittänevät varmasti myös. Joku ehdotti että ruiskut kiellettäisiin, haloo, ihminen on käynyt jo kuussa, tuskin revin pyttyrivin välistä orginellejä ruiskuja asentaakseni kaasuttimen tilalle. Ja jos joku haluaa ajaa nelarilla tai etuvedolla tai takavedolla niin sou not, mukaan vaan. Nelarin painavammat akselistot antaa ihan tarpeeksi tasoitusta kaksivedolla ja vaikka ei antaisikaan, mitä sitten. Tarkoitushan oli ajaa katulaillisilla autoilla kilpaa, eikö? niin että auton voisi ajaa suoraan katsastukseen kisan jälkeen ja leima heilahtaisi !!!! Ei varmastikkaan kaikki tule ajamaan vanhoilla jenkeillä tuota kisaa. Allekirjoittanut varmasti mukana jos saatte järkisäännöt aikaiseksi...
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Nelikot varmaan hyötyis jos ajettais puolikasta matkaa eli 1/8 mailia mut kuten pirre sanoi niin täysmatkalla pitohyöty vähenee ja voimansiirto syö kuitenkin tehoja eli peli on varmaan hyöty/haitta suhteessa aika tasoissa. Toki kaikkein rankimmat turbonelivedot voi mennä aika vihaseen koko ton vartinkin mut mitäs sit jos nekin on semmosenaan kadulle rekisteröityjä ja siellä ajettavia autoja :wink:
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllähän toi aika varttimaililla tehdään alussa. Mitä kovemmaks saat vauhdin 60 jalan aikana, sitä parempi aika. Lopussa sitä ei enää paikata kunn alkuun tarpeeks kuluttaa. Mutta mitäs siitä, ei kai se synti oo nelivetosille antaa etua, jollekinhan sitä aina tahtoo siunaantua. Ainakaan minä en puuttunut ruiskuihin, ainoo mitä tarkotin on, että jos säännöissä pyritään kieltämään erilaiset säätöhommat kilpailun aikana, niin laptopilla tapahtuvat ruiskujen/hukkaporttien säädöt ei taas oo oikeen linjassa sen kanssa, ettei konepeltiä sais avata. Tokihan se vaikkapa öljyjen/vesien tarkistus/lisäys voidaan myös hoitaa kabiinista käsin. Mitä tulee johonkin suurvisiirilaumaan joka tekee päätöksiä epäselvissä tapauksissa, niin enpä haluais olla niiden housuissa kun joku katiskansa hilaa X00 kilsaa paikan päälle ja tulee hylätyksi vaikkapa "väärän merkkisten" renkaiden takia. Ahtimet sallittuja,luonnollisesti, ja tehot otteiden tai AKEn säännösten mukaisissa arvoissa, mikäli muutoksitta suoritetaan myös pitkät katuajelut. Kantsii mainostaa reippaasti etukäteen, että viranomaiset kerkee seuraamaan. en tiedä, pari vuotta sitten olis voinut tulla sitä hattua nostattelemaankin, mutta kun viimeaikoina on enempi tai vähempi lauennut jotain suunnilleen aina kun on käynyt ajamassa, ni otetaan vaan tällanen ulkopuolisen nokkijan asema,ainakin toistaiseksi.
     
  14. ere

    ere Gearhead

    Hieno keskustelu, hyvä vaan että on asiasta lipsuillut yleiselle tasolle.

    Tällaiselle luokalle jossa on siirtymätaival ja katulaillisuusvaatimus on tarvetta on selvästi.kuinka tiukasti siirretään sit katuautokisoissa radikaalimpaan luokkaan riippuu näköjään kertojan omasta autosta.
    Suurin "fusku"on aina mitä ei itsellä ole. Ylikokomotti,Ahdin,tuplaturbot,
    Alipaino(kuituosat, muutettu lattia),Ilokaasut, linkit, ymsyms

    Siirtymätaival riittänee 20km ja voitanee järjestää yleisimpiin tulosuuntiin tarkistuspistein sekä Vaasas että Kauhajoel ja missä sitten järjestetäänkin.

    Tavalliset renkaat tekee kyllä 13sekunnin isolohko-autosta jo
    kadullakin vaarallisen. toisaalta maaliin voi tulla perä eeltä kun
    18,5 renkailla loppuu pito 200m jälkeen.
    Katuslikseillä voi tosiaan ajaa töihin ja takas, miksei siis kisoissa.

    Koulukuntia kun on enempi kuin kaksi, raja pitää vaan vetää johonkin
    Kokopeltiset omaan lohkoon yms.mainittuun perustuvat muskeliautot.
    ja katukilpurit on aika järkevä jako.

    Katsastus pitää ja voidaan hyvin katuautoluokassa vaatia,
    jos ei muutoksiakaan sallita.
    Katukilpuriluokassa ei voitane muutoksia vaatia otteeseen, vuosikatsastuspakko ehkä kuitenkin pitäisi ufot loitolla.

    Konekoko 540isolohko 430 pikkulohko ihan että kaikki pääsis ajamaan katuautoillansa. Tehoa saa pienestäkin irti.

    Tanko ohjaus tuntuu olevan hyvä keino saada novan ihme
    eturipustus toimimaan kunnolla ja öljypohja järkeväksi.

    Siinäpä sitä taas. toisaalta mulla on autot kumpaankin ryhmään.
    oldsilla töihin ja takas, novadilla voi korkeintaan kylillä pyöriä.
    osallistumaan lähden, en voittamaan(paitsi kuminpolttokisoja)
     
  15. fennia

    fennia Gearhead

    Voe mahoton. Mullapa on vaan tollainen kuminpolttaja... Luulen et aika monella muullakin on tilanne sama, ei ole halua / varaa ostaa kunnon renkaita / voimansiirtoa sen takia, et käy ajamassa kisan pari vuodessa. Toisaalta ei viitsisi lähteä vanhoilla Cooppereillakaan viivalle, kun ei ole teoreettisiakaan mahdollisuuksia pärjätä, tai edes saada tasaväkisiä lähtöjä.
    Säännöthän on aina kompromisseja täynnä. Halutaanko paljon kilpailijoita, vai nopeita aikoja? Mitäs jos olisi kaksi luokkaa renkaiden mukaan, niinkuin Chevy 2 ehdotti?
    Vanhat kisaukot on tietysti taas täysin eri mieltä, mutta mun mielestä olisi hyvä, kun sais edes yhden kisan (no onhan niitä brackettejä...) johon vois tulla ja ajaa jokseenkin tasaväkisesti ihan "tavallisella" katuautolla. Sais varmasti sitä kautta paljon uutta porukkaa innostumaan myös virallisiin sarjoihin.
    Sitten on tietysti eri asia, jos halutaan tehdä kynnys kilpailemiseen korkeaksi ja ihmetellä jatkossakin osallistujien vähyyttä. No, nää on vaan mun mielipiteitä, eikä kenenkään tarvitse samaa mieltä ollakkaan...
     
  16. Käkö

    Käkö Gearhead

    Menneenä kesänäkin oli tilaisuuksia kohtuu monta, FHRA Street Cup 4 kisaa, WCSC 4 kisaa, Kiikala, Hyvinkää, Pori Money Bracket, V8/GTI-päivä,Rovaniemelläkin ajettiin kilpaa, monessako kävit ajamassa?

    Kyllä tilaisuuksia on, taitaa olla vaan viitseliäisyydestä kiinni...
     
  17. fennia

    fennia Gearhead

    Eipä ollut lelu kasassa (voihan siihenkin viitseliäisyydellä olla osansa), eli ei tullut yhdessäkään käytyä (paitsi katsomossa). Eipä silti, noista kisoista Bracketti on ainut, jossa olis voinut teoriassa olla jotain järkeä näillä mun kriteereillä. Bracketti vaan ei muuten tunnu mielekkäältä. Olenkos jäänyt jostain tiedosta paitsi, kun olen pitänyt noita V8/GTI päiviä enempi testi, kuin kilpailu tapahtumina???
    Ens kesänä tulee varmasti jossain käytyä katsomassa mitä tuo romu, koneen päivityksen jälkeen kulkee, mutta kilpailemiseen ei ole nykyisillä säännöillä kauheaa mielenkiintoa.
    Jos näissä mielipiteissä ei kukaan näe mitään rakentavaa, niin lopetan piipityksen ja tyydyn edelleen toteuttamaan myöhäis puberteettiani liikennevaloissa.
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No eipä meilläkään mitään pärjäämisen mahdollisuuksia oo, mut huvikseenhan tonne olis kiva lähteä viihdyttämään itteään ja kansaa :D
    Tosta voimansiirtoasiasta oon kyllä melkein sitä mieltä että jos autossa on yhtään paukkua nin pakkohan se on joka tapauksessa olla kunnossa ja kunnollinen tai muuten loppuu liikennevalolähdötkin jossain vaiheessa aika äkkiä ja yleensä vielä nolosti monen katselijan silmien edessä :oops:
    Mut me siis ollaan ainakin liikkeellä sillä mielellä että toivottavasti saatais paljon vähän kaikentasoisia isolohkorottosia viivalle ja ei kun ajamaan. Pärjäminen on sivuseikka, mut kuten Mopemankin jossain aikaisemmin sanoi niin iso osallistujamääräkin tasoittaa peliä tavallisempien autojen eduks, ne kun kestää nipussa isojenkin kaavioiden ajot.
     
  19. OK

    OK Gearhead

    Mä oon.. :)
    Jos tarkoitus on saada aikaan yksi uusi "luokka" jo kiihdytysajoja kiertävälle kansalle niin
    ilman muuta katulailliset sliksit yms. sopii kuvioihin.
    Mutta jos tapahtuma on suunnattu myös tavallisille kadunmiehille, tunaajille, euro- tai jenkkiharrastajille
    niin silloin kynnys pitäis olla matala.
    Ei tavallista kadunmiestä kiinnosta osallistua koko hommaan jos etukäteen jo
    tietää huonot menestymismahdollisuutensa.
    Sliksit on autossa vain pro-ukoilla ja niiden antama etu on selvästi liian suuri.
    Toisaalta taas luokkiin jakaminen ei sovi tähän juttuun.
     
  20. fennia

    fennia Gearhead

    Big Bad Chevy Kirjoitti:
    "No eipä meilläkään mitään pärjäämisen mahdollisuuksia oo, mut huvikseenhan tonne olis kiva lähteä viihdyttämään itteään ja kansaa
    Tosta voimansiirtoasiasta oon kyllä melkein sitä mieltä että jos autossa on yhtään paukkua nin pakkohan se on joka tapauksessa olla kunnossa ja kunnollinen tai muuten loppuu liikennevalolähdötkin jossain vaiheessa aika äkkiä ja yleensä vielä nolosti monen katselijan silmien edessä
    Mut me siis ollaan ainakin liikkeellä sillä mielellä että toivottavasti saatais paljon vähän kaikentasoisia isolohkorottosia viivalle ja ei kun ajamaan. Pärjäminen on sivuseikka, mut kuten Mopemankin jossain aikaisemmin sanoi niin iso osallistujamääräkin tasoittaa peliä tavallisempien autojen eduks, ne kun kestää nipussa isojenkin kaavioiden ajot."

    Ei mullekkaan pärjääminen pääasia ole, vaan se kilpailemisen fiilis, jota ei synny, jos ei ole lähellekkään tasaväkisiä lähtöjä. Ja hauskaa mäkin olisin sinne lähdössä pitämään, en mä mitään palkinto pyttyjä hyllyyni tarvitse. En ala voimansiirrosta sun kanssa väittelemään, mutta tietysti liukkaammilla fillareilla voima erot vähän tasoittuis, niinkuin edellä jo mainittiin. Ymmärrän kyllä vanhojen kisakonkareidenkin kannan aiheeseen, mutta ymmärsin, että keskustelun aloittaja haki aikalailla samoja asioita kuin minäkin, eli paljon autoja, tasaista kilpailua, pientä kynnystä osallistua...Mä olen mukana jos alkuperäisillä linjoilla pysytään.
     

Kerro tästä muillekin!