Punaiset sivuvalot, taas kerran.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja slant six, 5.12.2007.

  1. slant six

    slant six Gearhead

    Jätin tänään katsastusmääräyksiä /-sovelluksia pohtivan "lautakunnan" eräälle jäsenelle ehdotuksen että myös erilliset punaiset sivuvalot tulisi hyväksyä koska niiden toiminnan kieltämiseen ei ole mitään järkevää syytä. Hän myönsi tämän saman asian ja lupasi ottaa asian esille kun kokoontuvat seuraavan kerran v.2008 alkupuolella. Eli mitään ei nyt heti tapahdu mutta odotellaan. Ja myös vinkiksi muille; kannattaa ottaa yhteyttä päättäviin elimiin ja ilmaista perustellusti asiansa ilman suurempia tunnekuohuja. Katsotaan mitä tuleman pitää, vai lienevätkö edelleekin vaaralliset :poff:
     
  2. Blizzard

    Blizzard Gearhead

    :eek: mulla on ollu vanissa jo 3 vuotta punaset sidemarkkerit ,eikä gestapot o ratsioissakaan mitää sanonu

    toki katsastukseen oon oranssit vaihtanu tilalle :-?
     
  3. gintonicice

    gintonicice 3rd gear

    Eipä ole haitannut katsastuksessakaan nuo punaiset sivuvalot.
     
  4. slant six

    slant six Gearhead

    Siksipä juuri tuon yhteyden tuonne viranomaispuolelle otinkin. Jotkut katsastajat ja poliisit eivät noita mitenkään noteraa, jotkut taas pitävät suurrikollisena jos noi autossa ovat tai jopa palavat. Haen siis YHTENÄISTÄ
    ja SELVÄÄ ohjetta niiden suhteen. Selväsanaista tekstiä myös AKE:sta perusteluineen. :poff:
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    AKEsta on kyllä turha selväsanaista perustelua odottaa asiaan, mitä on lähes mahdoton perustella, sen sijaan voi tulla semmoista kapulakieltä, että sen ymmärtämiseen ja sulatteluun menee muutama kymmenen minuuttia per rivi.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ainakin Poliisilla :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  7. niin ja eipä nuo tuolla akessa tunnut itsekkään tietävän mitä saa tehdä ja mitä ei... yhden ainoan kerran olen puhelimen päähän saanut ihmisen joka oli perillä uusistakin säädöksistä, muuten on sitten ollu arveluja ja mää luulen niin perusteluja mutu tuntumalla...
    itsellä alkaa ainakin keittämään, teet niin tai näin niin aina on jonkun mielestä väärin ja viimeistään gestapo jurputtaa tien päällä... oli eilen katsastuksessa tunteet pinnassa likellä oli jotta ei inssillä pyrkiny nenä niskan puolelle :poff:
     
  8. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Eipä mulle ole "napistu" äärivaloista, sehän on turvallista kun pimeellä näkee milloin auto alkaa ja loppuu.. -Onhan uusissa volvoissakin sivussa valoja, vaikka on meetrejä lyhyempi..!!! :poff:
     
  9. Watti

    Watti 3rd gear

    Nimenomaan ja vieläpä punaisia ledejä! En käsitä miksi uusissa autoissa saa olla punaisia sidemarkereita, mutta wanhoissa ei.
     
  10. jones88

    jones88 Gearhead

    Aikaisemminkin on jo puhuttu että punaiset jos rakenteellisesti kuuluvat takavaloihin. Olen Volvoissakin huomannu, että jos sivuvalot on siellä kyljessä, niin silloin ne on keltaiset.
     
  11. Watti

    Watti 3rd gear

    Pitääkös ne sitten olla rakenteellisesti tehtaalta, vai käykö jälkiasennus?
     
  12. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Ensi kesänä pääsee konttorille kokeilemaan, minkälaista tekstiä tulee tuon -96 Sable wagonin valoista.

    Auto maahantuotu muuttoautona -98 Kanadasta, eikä valoihin ole tehty mitään muutoksia, eli punaiset takasivu-markkeritkin paikallaan ja toimivat.
     
  13. WTF

    WTF Gearhead

    Mulla oli pickupissa sellaiset takavalot, missä oli 5W punainen takavalo sivullepäin ja katsastuksessa tarkasti vaan että löytyi DOT merkintä.
    Dot valothan saa olla henkilöautoissa -97 loppuun asti.

    Voihan noiden punaisten sidemarkereiden tilalle iskeä keltaiset ja muuttaa ne vilkuiksi.

    Edit
    Siis nuo valot oli jälkiasennuksena.
    Tuossa kuvakin, mutta aika huonosti erottuu tuo sivuvalo noista takavaloista tuossa kuvassa.
    http://public.fotki.com/K1500/k1500/16.html
     
  14. WTF

    WTF Gearhead

    Muuttoautoissa taitaa olla ihan omat säännöt.... :-?
    Eihän niihin tartte uudemissa valojakaan vaihtaa.
     

Kerro tästä muillekin!