Puolankäämijöitä????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ToniC, 6.3.2023.

  1. ToniC

    ToniC Gearhead

    Osaisko joku tehdä 24v puola/jakajacombosta luotettavan ja jytyn kipunan antavan 12v mallin? Konkatkin mennee uusiksi? Tila ehkä haaste?





    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Muokattu: 6.3.2023
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Entäs jos kuitenkin tekisi sille piiloon jäävän 12V => 24V muuntimen? Osat saa valmiina eikä siitä tule suuren suuri. Suurjännitemuuntajan teko vaatii erityisosaamista ja välineitä. Tommosen puolaa tuskin on 12 volttisena, mutta jostakin maailman kaikkeudesta kenties voi löytää varaosat alkuperäisspeksissä.
     
  3. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Muunnin olis varmaan helpoin ja toimiva ratkaisu tai sitten laitat johonkin piiloon 12v yleismallisen puolan ja vedät siitä johdon jakajaan. Kyllä noita puolia on jotkut onnistuneesti käämineet on vaan melko työ toisiokäämintä. Jollain 0.05mm langalla kierroksia pitää olla varmaan tuhansia
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuossa joutuu purkamaan harvinaisen, mutta vielä toimivan puolan ja mahdollisuudet on tekijästä riippuen 10/90 ... 90/10. Se puola on todennäköisesti ihan täynnä käämiä ja ensiö melko varmasti sisempänä rautojen päällä. Menee kokonaan purkuun ja se, mitä siellä täytyy muuttaa, on just se alimpana oleva ensiökäämi, minkä vähäiset kierroksia vähennetään ja tehdään eri paksuisella langalla. Ja sitten päälle ne tuhannet kierrokset hiuksen hienoa käämiä koneella, jotta ei mene limittäin vaan vieri viereen, jotta sinne mahtuu kaikki se lanka...

    Jännitteen korottimia saa valmiina. Ihan ensiksi pitäisi tietää, paljonko se puola ottaa virtaa. Sitten mitoittamaan korotin. Ne jännitteen korottimen osat on niin pieniä, että voi piilottaa varaosat auton rakenteisiin. Siis jos pelottaa elektroniikan epäluotettavuus.
     
  5. Minä komppailen edellisiä.

    Tässä Mooneyessweden projetikissa akku tulee penkin taakse:



    Jostain sen vierestä voisi löytyä hyvä paikka muuntimelle ja siitä kaapeli sytkälle.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se konvertteri voisi syntyä tämänkaltaisista muuntimista. Yksi mahtuu "tikkuaskiin".

    https://www.aliexpress.com/item/1005001266721719.html

    Koska kuorma on on-off-on-off, niin laittaisin muuntimen perään isohkon kondensaattorin tasaamaan virran vaihtelua ja ehkä noita konverttereita voisi laittaa 2 rinnakkain niin käyvät vähän kauempana täydestä suorituskyvystään.

    Minulla saattaa olla noita pari vielä ihan pussissa. En ole käyttänyt vielä mihinkään. Ostin audiohommiin. Nurkat väärällään 5 voltin töpselimuuntajia ja esivahvistin tarvitsisi 2x15 volttia. Ruokkiihan noilla puolaakin varmaan. Se selvää kokeilemalla.
     
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Ei oo hinnalla pilattu!:D
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kiinalaiset dumppaa samaa tavaraa, mitä ne on ensiksi saaneet välittäjäportaan kautta kauppoihin. Aamulla katselin Apple lightning jakajaa. Saisi pitää vanhan puhelimen laturissa ja samalla kuulokeliitännästä stereoihin Spotifyä. Täällä kaupassa maksaa monta monta kymppiä. Alilta 3,12 euroa. Tulee joskus toukokuussa.
     
  9. Kuinka monta amppeeria tommoinen sytkä vaatii?
     
  10. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mä mittasin Bilteman sinisestä puolasta 4 A
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se virta on todennäköisesti eri jännitteille tarkoitetuilla puolilla vähän eri. Moparin 12 volttinen taitaa rohmuta etuvastuksen läpi jotakin 2,5 ampeeria. Tiedä sitten, olisko militäärisytkään laitettu vähän vakiota enemmän pauhua.
     
  12. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Tuon puolan toiminta pitäisi mitata, niin voi tietää miten sen käyttö olisi mahdollista (järkevää).
     
  13. Toi ranskiksen sytkä on varmaan jonkunlainen lisenssi jenkeiltä. Toisessa ketjussa on tarinaa jenkkien Moparin 361:sta ja vastaavasta syrkästä ja sen on Autolite tehnyt:

    [​IMG]
    Mut joo. Tämmöinen tuli Googlella vastaan:

    [​IMG]
    Typical waterproof M-series distributor with cover and cap removed. Most such distributors on common M-series vehicles – jeeps, M37s, etc. – do not have a vacuum advance but rely on centrifugal advance alone. Though basically the same as 6 and 12 systems, waterproof distributors are bit harder to work on and troubleshoot than conventional types, but should not be daunting to HMV owners. Service procedures will be covered in Part Two of this article.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Moparin versiossa puolassa on liitynnät vakiopuolan tapaan. Voi jopa kuvitella, että tuon kehyksen poistamalla sieltä saa vedetyksi ihan tavallisen puolan, joka on vaan vähän paremmin sääsuojattu ja militäärihinnoiteltu. Ranskalaisen puola, no semmoista en ole missään nähnyt, mutten ole kovin montaa ranskalaisen puolaa tähystänytkään.
     
  15. Siis toi piirustus ei ollut Moparin, jos sitä tarkoitit. Tässä on se Ebayn Moparin jakajan kuva sisältä:

    [​IMG]
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuossa ja ranskalaisessa on niin paljon yhteistä, että laite on varmaan jonkun kolmannen osapuolen tuote ja soviteltu milloin mihinkin. Suurin suojavaikutus kokonaisuudella on ne lentokonetyyppiset kierrekiinnitteiset tulpanjohdot. Mut näyttävän näköisiä ovat.
     
  17. ToniC

    ToniC Gearhead

    Voisin kokeilla iltasella, jos se puola nousee pois... ja ottaa Mitat.. Voishan siihen jopa löytyä 12v tilalle.

    Ebayssa näkyy ihan saman näköstä 24v JEEPpiin...
     
    Muokattu: 8.3.2023
  18. Tossa toisessa Military -osassa on jotain juttua:

    There is a third type of ignition system you may occasionally encounter in your HMV experience. These are generally found on vehicles, such as M37s, M38s and A1s, M715s, M211s and early gas-powered M35s, that were previously owned by fire departments or municipalities (though individual owners will sometimes build one of these). This is where someone has morphed a 24-volt distributor into a 12-volt system.

    This is usually accomplished by adding a 12-volt external coil and a few extra bits of wiring. If done properly, these work fine, and there may come a time in an emergency situation where you might want to build one yourself, but of course they are not “correct.” You may find such modified systems on many HMVs advertised as being “totally stock” or “fully restored.”

    If you want to convert your 24-volt HMV to a 12-volt system, it would be better to find a 12-volt distributor. This is usually no problem for M38s, M38A1s, M37s, M715s, or GMC and Reo deuces.

    There isn’t much practical purpose in making a 12-volt conversion and retaining your 24 volt distributor unless you actually need a truly waterproof ignition system. I once installed a 24-volt distributor from a GMC M211, complete with wires and spark plugs, on a 1963 Toyota Landcruiser FJ-45 and converted the distributor to 12-volts. Why? Because I thought it looked cool, and I had the parts and time to play. But if you only want a 12-volt system, then why would you want the 24-volt distributor with its relatively hard to find parts? Better to just make a complete conversion with all civilian components. Plus you will get a vacuum advance.


    Tosin toi ei ole varmaan ihan samanlaisesta. Mut siis, joku on laittanut ulkoisen puolan johonkin systeemiin.
     
  19. ToniC

    ToniC Gearhead

    https://forums.g503.com/viewtopic.php?t=63454

    ""There isn’t much practical purpose in making a 12-volt conversion and retaining your 24 volt distributor unless you actually need a truly waterproof ignition system. ""

    Eli Ei mitään järkeä.... :) No Koskas näissä hommissa olis... Se vaan on erikoisen näkönen pulikka, niin ois jees... Järkisyytä en keksi =)
     
    Riku Rotten tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!