puristukset&nokka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Capri26i, 22.1.2003.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Niin, tilasin Cranen 260/270, 9.76mm/11.05mm dual pattern-nokan, ja kertoivat suositeltavaksi puristussuhteeksi 8.5-9.5:1. mä taas olin kaavaillut 10.5 omaan koneeseen.. mikä tarkkaan ottaen on tuossa suosituksessa takana?
    otanko suosiolla paksumman kuparilevyn tiivistemateriaaliksi?
    toisaalta toi pakovenan nosto on aika suuri joten voi olla että joutuu tekeen kolot mäntiin, joka laskee kans puristusta.. toimiiko kone huonommin/ei vaikutusta/paremmin jos poikkean yhden pykälän suosituksesta?

    jostain jenkkilehdestä luin että jos tiputtaa puristusta yhdellä niin teho tippuu ~12 hv. onks tässä mitään perää?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    niinku varmaan tiedät, motit toimii "pakettina". Toi sun valitsemas nokka on "parhaimmillaan" noiden puristusten kanssa. Se, että sulla on enemmän, tarkottaa sitä, että niille puristuksille joku toinen nokka vois olla parempi kombinaation kannalta. Mutta ei se suinkaan sitä meinaa, että sun mottis tolla nokalla toimis huonommin tolla rutulla kun pienemmällä; se vaan toimis vielä paremmin jollain toisella nokalla. Ei "liika" suuresta puristussuhteesta haittaa ole kunhan pysytellään nakutusrajan alapuolella. Se raja taas on moottorikohtainen ja riippuu mm. nokasta ja monista muista asioista. En usko, että siihen rutun vaikutukseen on mitään yleispätevää nyrkkisääntöä. Jotkut tarjoavat siihen hyötyyn/haittaan myös jotain prosenttikaavoja, ne ehkä jossain määrin voi pitää paikkaansa kunhan muutoksen suuruudessa liikutaan just jossain yhden pykälän sisällä.
     
  3. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo sitä mieltä tässä on vähän yks sun toinenki ollu kun olen kysellyt. eli ei se ainakaan huonommaksi siitä mee. nakutusta ei pitäs vielä 10.5:llä esiintyä, ei ainakaan edellisissä tekeleissäni ole ollut ongelmia. ja saahan sitä puristusta sit laskettua paksummalla tiivisteellä jos ongelmia jostain syystä tulee.
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    Joo voi laittaa toisen kansipahvin kunhan se ei ole quench-tyyppinen palotila, silloin kannattais mieluimmin koittaa ohuempaa pahvia. Mutta veikkaan ettei ongelmia tule tolla puristuksella.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: triniemi 2003-01-22 21:44 ]</font>
     
  5. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    tää on amme-palotiloilla, eli ei vissiinkään quench?
     
  6. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Voisiko tuossa tapauksessa vääntökäyrä nousta alapäästä verrattuna suosituspuristuksiin. Eli eikös silloin puristuspaine ole suurempi alakierroksilla? Yläkierroksilla nokka sitten vuotaa mitä vuotaa eikä korkeampi puristussuhde nosta puristuspainetta niin paljon.
     
  7. triniemi

    triniemi Gearhead

    No jos siinä on männässä tasainen alue joka osuu kannen tasaiseen osaan niin että siihen jää 1-2mm rako niin quench-efektiä voi hyödyntää. Varmaan tollanen neljännesosa porauksesta olis hyvä olla siinä tapauksessa quench aluetta.
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    [/quote]
    Voisiko tuossa tapauksessa vääntökäyrä nousta alapäästä verrattuna suosituspuristuksiin. Eli eikös silloin puristuspaine ole suurempi alakierroksilla? Yläkierroksilla nokka sitten vuotaa mitä vuotaa eikä korkeampi puristussuhde nosta puristuspainetta niin paljon.
    [/quote]

    Kaippa tuo puristussuhteen nosto vaikuttaa ihan koko vääntökäyrään joka kierrosluvulla.
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Eikös tehoja aikoinaan jenkeissä v.1971
    pudotettu juuri laskemalla puristuksia esim.
    vuonna 1970 oli 10.25:1 ja vuonna 1971 8.50:1 (Corvette 454 LS-5)

    ja vaikutus senaikaisiin hevosvoimiin oli vuonna -70 390hp ja -71 365hp, en tosin ole varma tehtiinkö kaasarille jotain, nokka kyllä vaihtui. Ei se tehonlasku kovin dramaattinen ole ainakan tässä esimerkissä.
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Eikös tehoja aikoinaan jenkeissä v.1971
    pudotettu juuri laskemalla puristuksia esim.
    vuonna 1970 oli 10.25:1 ja vuonna 1971 8.50:1 (Corvette 454 LS-5)

    ja vaikutus senaikaisiin hevosvoimiin oli vuonna -70 390hp ja -71 365hp, en tosin ole varma tehtiinkö kaasarille jotain, nokka kyllä vaihtui. Ei se tehonlasku kovin dramaattinen ole ainakan tässä esimerkissä.
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Niin, ja vääntö oli äskeisessä esimerkissä vuonna -70 500lbs ft
    ja vuonna -71 465lbs ft
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    No joo toi nyt on miten sitä haluaa ajatella
    eli mulla on Sb 350 12:1 männillä ja 76 palotiloilla ja näin ollen puristus suhde on jossain 10.5 paikkeilla ja lievää nakutusta saattaa ajoittain esiintyä.. no sen tietysti saa aisoihin ennäkon saadöllä mutta jos ajattelee että parhaan tehon sais aikaseks jollain noin 38 asteen ennakolla niin nyt ennakkona on 32 ast. Tämä kaikki johtuu tietysti osaltaan surkeasta bensasta jota nykyisin tarjoillaan..

    Eli tässä on monta monessa .. kaikki vaikutaa osaltaan hieman...
     
  13. triniemi

    triniemi Gearhead

    Millanen nokka, auton paino ja mitkä välitykset? Tarpeeksi overlappia vaan ja pitäis pelata tolla 10.5:1 jos ei nyt kone oo missään vanissa. Toisaalta sitten käyttöominaisuudet kärsii. Onko jäähdytys kunnossa?
     
  14. 68corvette

    68corvette Gearhead

    :capri

    Laskennallinen puristussuhde määräytyy pää osin nokan mukaan, koska nokan asteet määräävät kuinka paljon voi vuotaa venttiilin ohi esim minulla corvetessa on xe274 nokka jonka kanssa pumppu bensalla maksimi puristukset chevyssä rauta kansilla ovat ~10.5, maksimi dynaaminen puristus, eli se joka jää palamaan pyttyyn on 98 bensalla ~8.3-8.5.
    Netistä löytyy monesta paikasta hyviä laskureita joihin voi syöttää moottorin tiedot ja se laskee mekaanisen ja dynaamisen puristuksen.
    Alumiini kansien kanssa voi käyttää ~1baarin kovempaa painetta ilman nakutusriskiä.
    eli pää osin puristuksiin vaikuttaa se milloin imu menee kiinni.
    Tosin palotilan muoto ja kanavatkin vaikuttavat myös todella paljon, jos virtaukset ja quench ovat päin persettä ei kakkukaan pala parhaalla mahdollisella tavalla ja voi tapahtua ennen tai jälkeen palamista.
    Itse olen noin tehnyt kaksi volvon konetta, toisessa oli 307 asteinen nokka ja ruttu 11.7 ja toisessa oli 277 asteinen nokka ja ruttu 10.4, molemmat toimivat, tosin molemmissa oli puristukset ääri rajoilla ja jälkikäyntiä ilmeni, muttei nakutusta.
    corvetessa mulla on 10,3 puristukset eikä jälkikäyntiä ilmene.

    Mä voin sulle lähettää mailissa tosi hyvän softan millä noita voi laskeskella.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miten ihmeessä on mahdollista Jaguarin 12 pyttysessä koneessa n. 13:n puristukset?
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    13 puristukset? Taidat puhua puristuspaineesta. Se ei ole sama asia kuin puristussuhde, ja voi olla vielä suurempikin. Puristuspaine voi myö olla paljon pienempi kuin 13 vaikka puristussuhde oliskin suuri, esimerkiks mulla oli n. 120 PSItä ja puristussuhde 11:1.
     
  17. triniemi

    triniemi Gearhead

    En usko että missään tuotantokoneessa on 13:1 puristus-suhdetta. Sitten uskon jos joku kertoo ko. koneen porauksen, iskun, männän dekkikorkeuden, männänlaen tilavuus ja kansipahvin paksuus ja poraus.

    68Corvetelta hyvää juttua, mutta mun mielestä on virheellistä puhua puristus-suhteesta silloin kun otetaan huomioon nokan aiheuttama "bleed-off". Ns. cranking pressure kertoo jonkin verran onko koneessa sopiva nokka ja puristus-suhde, tais olla jotain 200 psi mikä oli suositeltu maksimi hipo-street koneelle.

    Ja jos on mekaaniset nostajat, voi kokeilla pienentää venttiilinvälystä. Jos vääntökäyrä paranee, kone hyötyy luultavasti isommasta nokasta. Kun välystä suurentaa ja vääntö paranee, pienempi nokka olisi varmaankin parempi.
     
  18. 68corvette

    68corvette Gearhead

    tolla pystyy vaikuttamaan myös aika paljon nokan asteisiin.
    muuttamalla välyksen 0.4 => 0.3mm asteet muuttuvat jo aika paljon, riippuen nokasta.
    varsinkin vanhan mallin rampissa tuo korostuu.
    volvossakin laitettiin nurinkurisesti pakopuolelle 0.3 ja imuun 0.4 välykset.
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toi cranking pressure on lähinnä kiinni imuventtiilin sulkeutumisesta noin nokan osalta. Eli, samankin nokan ajoituksella on myös suuri merkitys puristuspaineisiin.
     
  20. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    aika isot välykset volvossa muuten.. mulla 0.15 imu ja 0.2 pako, vois vieläkin pienentää hiukan kun pitää vähän rapinaa. tosin kohta aletaan olla riskirajoilla.
     

Kerro tästä muillekin!