puristussuhde

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja juhhi, 22.5.2007.

  1. juhhi

    juhhi Gearhead

    Mitattiin koneen puristukset ja näytti olevan 12-13 välillä kaikki. Eikös tuo ole aika tiukka, riittääköhän 98-Vpower? Tiedä siitä nakutuksesta kun on "kauhee" meteli muutenkin.
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mikä kone, kuinka iso poraus ,minkälaiset palotilat, minkälainen nokka, kannen materiaali, paljealue. jne jne.

    Onhan toi aika paljon ainakin antiikkiselle kasille(siis pumppubensalla), toi nokka (dynaaminen puristus) ratkaisee paljon.
     
  3. roku65

    roku65 Gearhead

    Mittasitte vissiin puristuspaineen puristuspainemittarilla vai mistä moinen hajonta puristussuhteen laskemisessa?. Puristuspaineena 12-13bar on aivan tavanomainen lukema "normaali" moottorissa
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Ihan kunnossa kone puristuspaineiden perusteella ja toimii sekä 98:lla että v-powerilla mainiosti puristusten puolesta!
     
  5. juhhi

    juhhi Gearhead

    Jees eli puristuspainemittarilla tulpanrei´istä katottiin. Yritän vaan pähkäillä syytä tuohon öljynkulutukseen, mutta luulis että venttiilit ja männänrenkaat on kunnossa kun tommosia lukemia antaa. Kannet on edelin rpm alukannet, nokka 280/280, rullanostajat. No eipä se tästä pähkäämällä edisty, yritän viikonloppuna ehtiä nostaa kannet ylös.
     
  6. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    venttiilivarrenkumeilla ite lähtisin koittamaan ja samalla ny kattoo sitte että onko sylinterit millasen oloset kun ottaa kannet veks.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Puristuspainemittaus antaa yleensä hyviä lukemia, saa olla jo ohivuotoa melkosesti, että puristuspaine oleellisesti laskee. Öljykontrollilla ja puristuspaineella ei välttämättä oo mitään tekemistä toistensa kanssa, öljyrengas hoitaa öljykontrollia pytyn puolelta, muttei osallistu puristusten pitämiseen juuri lainkaan. Ja sama puristusrenkaiden osalta tohon öljykontrolliinn osallistumisen kanssa. Puristus tai ohivuotomittaus ei kerro mitään siitä, paljonko mahdollisesti venttiilien kautta öljyä moottoriin pääsee. Vois kuvitella, ettei noilla edelbrockeilla kuitenkaan oo vielä maapalloa kierretty, eli ilman jotain valmistevikaa niiden ei pitäis olla niin kuluneita vielä. Jos motti tosiaan polttaa sen öljyn, ja kaikki näyttää muuten olevan kunnossa, niin yks todennäköisimpiä syitä on vuotava imusarjan tiiviste, jolloin öljyä pääsee nostajakammiosta johonkin imukanavaan.
     
  8. juhhi

    juhhi Gearhead

    Termit hiukan hukassa, siis puristuspaineet ja ohivuotomittaus eri asia.
    Miten katson moottorin puristussuhteen?
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

  10. DX

    DX Double Gearhead

    Puristussuhde on alku- ja lopputilavuuden välinen suhde murtolukuna ilmaistuna, eli mäntä alhaalla= kokonaistilavuus/ mäntä ylhäällä= palotilavuus.

    Esim.

    5.7 koneessa yksi sylinteri on n. 712 cc ja kannen tilavuus vaikkapa 70 cc venttiilitaskut ja kansipahvi huomioituna.

    712/70, sievennetään nimittäjä ykköseksi, 10.18/1 on puristussuhde.

    Elikkäs öljynkulutuksen metästykseen et tartte tätä.
     

Kerro tästä muillekin!