Puristussuhteesta pari kysymystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja arskatehtaalla, 9.1.2015.

  1. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Elikkä rakentelen chevyn 350 konetta.

    Vaihdoin männiksi sealed power:n h617cp:t
    näissä on 11.8cc patti. Palotilan mittasin 68cc kokoiseksi ja mäntä jää 0.7mm alle dekin. Kansipaffit on ohuet n 0.8mm puristettuna ja niissä reiän koko 104.5mm. männän koko vakio 101.6mm ja isku 98mm

    Yritin laskea p-suhdetta ja pääsin lukemaan 11.37:1.

    Onko oikein laskettu ja pelaako vielä tavan 98 gasolla?

    Jostain lukenut, että rautakansilla ei kärsi kovaa puristusta..miksei?

    Siinä nyt alkuun..:)
     
  2. rodhot

    rodhot Gearhead

    Muistaakseni cbarge totesi joskus et väärää p-suhdetta ei ole vaan väärä nokka :)
     
  3. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Nokaksi tulee veten vakio rullakeppi.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pelaa se vaikka 95:lla eri asia miten ennakkoa käännät. Alumiinin ominaisuudet kannessa jeesaavat ettei kilise.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Saan pikasella laskutoimituksella pikkasen enemänkin ruttua,jopa 11,9:1.
    En kasais tuolla kokoonpanolla liiallisen puristussuhteen takia,et jos nuo kaikki romut on jo hankittu niin männistä pattia pienemmäksi tai sit nokkaa virikaupasta kun on melkoisen pitkällä iskullakin tuo...
    Jos jo puntitettukin niin raskaampaa männäntappia metsästämään.
    Tai siirry E85 käyttäjäksi ;)
     
  6. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear


    Eikäkö vakio isku siinä on.. lipsahti numerot väärinpäin olisko 89mm lähempänä..:)
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Tota,tota....voi olla etten ehkä taaskaan ymmärrä missä mennään,mutta kun puristus on noin kova siis lähelle 12.1,niin miksi meinaat laittaa sinne tämän vakionokan?
    Luulis että se detonoi itsensä hengiltä.Sen verran on oma lehmä ojassa,että mulle on rakenteilla myös 350 motti ja siihen tulee 11:1 puristuksia.Nokka on yli 250@0.050 asteinen ja uskoisin että näin se vois pysyä hengissä(kannet alumiinia).Meniks oikein?
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä tuo 11.37:1 pitää paikkansa mutta silti on 98-bensalle aika paljon kun vakion vette-nokan kanssa dynaaminen puristussuhde nousee reippaasti päälle ysin.

    Mikäli tuota nokkaa käyttää olis hyvä saada sitä puristustilavuutta kasvatettua vähintään 5cc:tä männän pattia madaltamalla / palotilaa kaivamalla.

    Asian korjaaminen nokkaa vaihtamalla vaatis aika paljon vakiota rajumman, n.280 perusasteet ja lähelle 70 astetta ABDC:n omaavan kepin.
    Käyttötarkoituksesta ja kansistakin riippuen ei välttämättä ole viisasta korjata yhtä vähän pielessä olevaa asiaa toisella pielessä olevalla osalla sen takia että se sattuu vaan matsaamaan sen toisen kanssa.
     
  9. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear


    Niinpä niin.. Taidampa ruveta palotilojen uudelleen muotoiluun/pyöristelyy. Olikos juurikin sinulla "artsiracing" kokemusta noista swril kansien parantelusta?
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Yhdet SwirlPortit tein ihan hupina ja taskuporttauksella ja venttiilin muotoilulla virtaukset parani 167 cfm:stä 218:sta.
    Myös palotilan puolelle tein virtaukselle vähän lisätilaa, sä voit tehdä sitä vähän reippaamminkin!
     
  11. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear


    Voiskos tuohon hommaan saada neuvoja ehkä jopa kuvaa noista sinun tekemistäsi? :oops:
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Niistä oli keskustelu otsikolla "SwirlPort- kannet" ja kaverin laittama kuvalinkki, mutta toimineeko enää..
    Voin kaivella jos löytyis vielä kuvia ja sähköpostiin voin lähettää.
     
  13. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Se on kyllä tavattu moneen kertaan, mutta niinkuin sanoit kuvalinkki ei pelaa. Tuossa osoite jos sattuu, että kuvia löytyy. Kiitos!

    ari.ojala(ättätättä)gmail.com
     
  14. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Mittasimpa nyt kuitenkin vielä tuon männän patin.. valmistaja ilmoittaa 11.8cc patin kooksi. Mittaamalla sain tuloksen 8.3cc
    Näin ollen puristussuhteeksi tulee 10.98:1
    Ja jos palotilaan tekee vielä imuventtiilin takakaarteeseen pienen muotoilun saattaa siitä lähteä n.2cc niin alkaa vissiin olemaan jo turvallisemmalla alueella?
     
  15. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

  16. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

Kerro tästä muillekin!