Purkaa akkua.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 1963bonneville, 25.6.2015.

  1. 1963bonneville

    1963bonneville 1st gear

    Sarjassa tyhmiä kysymyksiä. Luulin, että akku on tsippi ja uusin sen, mutta kyllä nyt auto purkaa johonkin. Miten -63 bonnevillen lähtisitte etsimään purkamisen kohdetta? Osaan kyllä mittailla tuleeko vai ei, mutta siinäpä se. Siihen vielä muutaman harrastajan tekemä sähkötyö, joten haastetta riittää, mutta onneks tää ei estä ajamista.
     
  2. Chevy1987

    Chevy1987 1st gear

    Pistä päävirtakatkaisin nii pääset helpoimmalla.. 8)
     
  3. 1963bonneville

    1963bonneville 1st gear

    Sitä tuossa mietin, että olis helpoin ratkaisu, mutta sit täytyy ohittaa soittimen virta. Niitä ei jaksais joka kerta virittää uudestaan. Toisaalta helppo ratkaisu on toistaiseksi ylläpitolaturi, mutta ei sitä aina jaksais..
     
  4. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Yleismittari navan ja kaapelin väliin ja sit nyppimään sulakkeita yks kerrallaan irti niin näät mikä piiri kuluttaa.
     
  5. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Onko autolle tehty jotain remonttia / muutoksia viimeaikoina?

    Aika moni "nykyaikainen" radio syö virtaa vaikka olisi pois päältä, eli onhan radiolle otettu virrat virtalukon takaa jotta sille menevä virta varmasti katkeaa kun avaimen kääntää 0 asentoon?
     
  6. timppa50

    timppa50 2nd gear

    Cadillac -70,... tehty sulakkeiden irroitus, mutta silti A-mittari näytää yli sallitun.... sitten laturi ohitettu,.... EI vaikutusta...??????

    T-50 8)
     
  7. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    ^ Akustahan menee startin solenoidille plussa ja siitä yleensä virtalukon kautta sulakerasiaan jossa jakaantuu eri laitteille. Ota se virtalukosta pois ja kato vieläkö kuluttaa. Kyl se jossain se vika on.
     
  8. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Paljonko on "yli sallitun"?
     
  9. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Joskus ku oon mittaillu noita vehkeitä niin normikulutus on jotain luokka 0,02Ah.
    Jos mittari näyttää esim 2,00Ah niin voit siitä laskea että 10 tuntia on jo 20Ah eli kolmasosa tommosesta tavallisesta akusta.1,5 päivää ni akku on tyhjä.
     
  10. timppa50

    timppa50 2nd gear

    Joo...nyt näytää yli 2A... alussa yli 5A...maadoitus liittimiä putsailtu
    ja kiristetty, seuraavaksi irroittelemaan ed. ilm.kaapeleita... onko tossa fusible link's jossain päävirta johdoissa???? Käkkylä ajossa...päävirtakytkin laitetaan ,kyllä.

    ..Kiitosta vaan tiedoista 8)
     
  11. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Fusible link on mulla ainakin ollut vissiin se heti ekana akusta lähtevä piuha ( töötille, valoille, virtalukolle). Siihen laitoin itte sulakkeen. Kannattaa laittaa sitten "hidas" sulake, niin vastaa paremmin sen alkuperäisen toimintaa. Minkä kokoinen sen sit pitäis olla - riippuu sähkölaitteiden määrästä, 20-40 A?
    Minäkin uskoisin kulutuksen seisonnassa olevan muutaman kymmenen milliamppeeria, eli tuo 2A on ihan selvästi liikaa.
    Jos Sulla on auto sammuksissa ja virtamittari akun plussan ja plussakaapelin välissä ja paria amppeeria näyttää, niin pistä kaveri kattomaan sitä mittaria ja käy kaikki sähkölaitteet ja piuhat nykien ja kolistellen läpi. Jos jossain on joku oikarin poikanen, niin siinä kohtaa se lukema varmasti notkahtaa johonkin suuntaan.
    Ensin ottaisin irti sisävalon polttimon, sitten raplaisin virtalukkoa ja sitten laturin piuhat irti. Jos noi ei vaikuta lukemaan, niin sit vaan käyt läpi, mitä on jäljellä. Ei niitä auton sähkölaitteita niin valtavan paljoa ole...
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jotkut autostereot purkaa akkua jos niiden "auton virta-päällä (tai ACC)" virta on otettu jatkuvana, eli niin että soitin kuuluu myös ilman virta-avainta.
    Stereoissa on yleensä kaksi plussaa, toinen jatkuvana ja toinen sitten kun laitetaan avaimesta virta päälle tai avain ACC-asentoon.
     
  13. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Mun "retroradio" teki just tän. Viikossa meni akku tyhjäks...
     
  14. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Oliko sulla keltainen ja punainen piuha samassa virrassa?
     
  15. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Joo, jatkuvassa..?
     
  16. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Joo, jatkuvassa..?
     
  17. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Keltaisessa johdossa pitää olla jatkuva virta, että soitin saa muistivirran myös sen ollessa sammutettuna. Jos jatkuva ja katkeava virta on kytketty väärinpäin niin soitin ei saa sammutettuna muistivirtaa ja tästä syystä soitin hukkaa muistiin tallennetut radiokanavat.

    Punaisessa johdossa pitää olla katkeava virta esim. virtalukolta, Joka käynnistää soittimen kun laitetaan virrat päälle ja sammuttaa sen kun avaimet otetaan pois virtalukosta. Jos punaisessa on jatkuva virta niin soitin voi olla sammutettunakin lepotilassa ja viedä sähköä niin paljon, että tyhjää akun muutamassa päivässä.
     
  18. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Joo, yleensä näin. Mut tässon just se, että jos punainen on virtalukon takana, niin;
    1) virrat kytkettäessä radio menee itsekseen päälle, tai ei mene - sattuman kauppaa (punainen jatkuvassa sähkössä kuski voi avata radion niin halutessaan)
    2) punaisen ollessa jatkuvassa virrassa radiota tai muistitikkua voi kuunnella aina niin halutessaan, ilman että täytyy kuormittaa starttipiiriä virtoja päällä pitämällä
    3) radio ei näytä kellonaikaa, kun punaisen sähkö on katkaistu

    Musta ois vaan toimivampaa käyttäjän kannalta, että punaista vois pitää myös jatkuvassa virrassa, mutta kulutus vaikuttaa kuitenkin liian suurelta siihen. Vähän niinku "paska tuote"...
     
  19. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    No entäs jos laittaisi punaisen myös suoralla virralla, mutta katkasijan kautta?

    Pysyisi muisti, ja saisi halutessaan kuunnella musaa ilman virta-avaimen kääntämistä.
     
  20. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Joo-o, toi korjais kohdan 2). Ei vaan sinänsä huvittais laittaa mitään ylimääräisiä "vimpaimia" vanhaan orkkikseen bilikaan...ja sit se pitäis aina ajaessa nykästä vielä lisäks päälle. Mut ei oikeestaan huonokaan idea...
     

Kerro tästä muillekin!