Pussihousuprojekti -35 Chevy Standard

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Catiska, 16.12.2021.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sain käsiini hyvin säilyneen Suomiauton vuodelta 1935. Chevyn Standard joka on uutena päätynyt vihtiin eräälle kauppiaalle. Vanhoista rekisteriotteista päätellen ei ole keskitalvena paljon ajellut koska leimaveroa on maksettu joka vuosi vain yhdeksältä kuukaudelta. -47 auto on poistettu rekisteristä ja jäänyt ilmeisimmin talliin odottamaan myöhempiä seikkailuja.
    Auto päätyi sitten Yleisradion omistukseen rekvisiitta-autoksi. Sieltä sitten mutkikkaiden vaihdeiden jälkeen minulle.
    Auto on sinänsä mainio aihio kunnostukseen, käytännössä ruosteeton ja puutteeton toimiva auto. Auto on maalipintaa myöden alkuperäisessä kunnossa joten loistava aihio rodiksi.

    Ensimmäinen homma oli tehdä koekasaus aiotulla tekniikalla ja jousituksella.
    [​IMG]

    Tuossa tuli huomattua että joustovaroja ei näillä renkailla juuri jää, mutta riittävästi kuitenkin. Etenkin kun jousitusta on pakko säätää vähän ylemmäs, nyt keulan alla ei ole kuin 2" maavaraa. Jousitus on kuitenkin säädettävissä edestä ja takaa.

    Ilman lokasuojia asia olisi kuitenkin helpompi.
    [​IMG]

    Teenkin auton siten että minun on mahdollista ajaa lokasuojilla tai ilman, fiiliksen mukaan mennään.

    Koekasauksen jälkeen alkoi rungon viimeistely, eli TIG sauhusi jokusen tunnin jotta kaikki heppaukset oli korvattu ympäri hitsatulla saumalla. Kaikki saumat rungossa on hitsattu ympäriinsä ja runkoaisojen osalta hiottu sileäksi. Nyt itseasiassa on menossa rungon maalaus.

    [​IMG]
     
    rekkamies, SK-, 4d sedan ja 33 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kauanko on mennyt kalenteriaikaa kotiinkuskauksesta siihen, että alusta on rakennettu uusiksi?
     
  3. Nättiä työtä. Kerros hiukan tekniikastakin.
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Hankin tuon auton siten että runkotyöt oli jo aloitettu. Tein koekasauksen, tarkistin mitat ja parin pienen muutoksen jälkeen hitsasin sen kasaan.
    Hitaasti nautiskellen olen tuota tehnyt, fiiliksen mukaan. Eli onhan tuo minulla jo pari kolme kuukautta lojunut tallissa.

    Tekniikassa ei ole mitään ihmeellistä. Alkuperäinen toimiva tekniikka on varastossa odottamassa oikeita pussihousuja. Tuohon varattu tekniikka on 145Hv pikkulohko -78 Pontiac Grand Prix autosta lohkon stanssauksien perusteella. Sopiva teholuokka tuollaiseen vanhukseen.
    Erikoinen moottori kaikkiaan tuolle suffix koodille koska on yksiosaisella takastefalla... Kampurana Eaglen 3,75" iskulla oleva akseli ja poraus 3,796 eli hieman alkuperäistä 5.0 moottoria enemmän. Veiveinä Eaglen H-profiiliset. Männät KB tasapäät, puristus kannet sun muut huomioiden 9,96:1. Kansia on hivelty sisäisesti, imuventtiilit 1,94". Nokkana Compin Thumper sarjasta 227/241 nostolla oleva hydraulinen rullanokkapaketti.
    Kaksitasoinen imari ja Demonin 625 kaasarina.

    Vaihteisto odottaa vielä huoltoa ja vahvistuksia, TH200R4 ja turbiinin huollatan/säädätän jonnekin 2000rpm stallin seutuville.

    Perä on Chevyn 10 pulttinen, 3,36 välityksellä ja lukolla. Sekin tietty täysin läpikäyty jarruja ja pulverimaalausta myöden.
     
    Gary Grand, Make500, Seevu ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sähköautoukoilla on joku ylimääräinen varavoima käytössään. Kolme kuukautta! Sama suorittamisen tahti on toisella puolella Harri S:llä - sähköautoilja myös.

    Pitäisköhän mun hankkia joku patterivehjes, kun oon niin hitaalla?
     
    Gary Grand, FuryIII '71, Seevu ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Komea peli. Jostain syystä selvinnyt jopa sotavuodet!
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Hieno on auto joo. Ruotsissa oli samanlainen viime kesänä myynnissä ja sitä katselin mutta ei tullut ostettua kun on projekteja sen verran että voisi satsata ne rahat niiden valmistamiseen vaikka himot oli kyllä kovat :D
     
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    2-ovisuus pelastanut
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Useimmin kai se, että on ollut purettuna osiksi ja esitetty käyttökelvottomana noutajille.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuolta naamakirja sivuilta löytyy enemän kuvia tästä (toki aikaisemmistakin projekteista) projektista. Kuvat pääsee katsomaa vaikkei naamakirjaan olisi kirjautuneena.

    https://www.facebook.com/eastcoastfellows
     
    Isamu tykkää tästä.
  11. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Seurantaan meni, komean näköistä!
     
    Catiska tykkää tästä.
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Pari kuvaa autosta ennen kuin sitä on alettu muokkaamaan.
    Kadun reunassa muitakin kaaroja joista YLE halusi eroon.
    [​IMG]

    Nuo alla olevat Nokia rättirenkaat on ilmeisesti kunnollista kumia. Vanhat kuin taivas muttei vieläkään halkeamia. Tietty auto on pidetty sisällä pimeässä/hämärässä hallissa jolloin valo ei haurastuta renkaita eikä polta maalipintaa. Varapyöränä on joku vanha Goodyear mikä on valmistettu Ruotsissa. Ihan hetkeen sielläkään ei kait ole tuolla merkillä ollut rengastehdasta.
    [​IMG]
     
    rekkamies, SK-, teippi-mikko ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Jääkö tämä Yle -siniseksi vai tuleeko uutta maalia pintaan?
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ainakin toistaiseksi taitaa jäädä tuohon väriin. Pitää vielä kuutioida asiaa päässä ja katsella sitä kunhan saan tuon taas kasaan.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Muistahan pistellä tännekki päivityksiä, erittäin mielenkiintonen projekti.

    Väri on kyllä vähän niinko ajankuvaa, minusta nätti ja autoon sopiva.
     
    tooke tykkää tästä.
  16. Mä olen samaa mieltä. Punaisia jne. rodeja on maailma täynnä, niin toi väri alkuperäisyydellä on positiivinen poikkeus.
     
    LPV, Kustom STW, kad_boost ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei missään nimessä uutta maalia päälle, tuo on just hieno.
     
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Juurikin näin..ainakin mun mielestä
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Mun mielestä kun laitetaan uudempaa toimivaa tekniikkaa ja uutta maalia pintaan, niin katoaa samalla auton henki ja fiilis.
    Omaa tunnelmaa tulee kun harrastepeli välillä vähän temppuilee ja sitä joutuu välillä vähän houkuttelemaan liikkeelle. Ajamisen pitää tuntua harrastevehkeellä ajamiselta, pitää tulla vähän palaneen öljyn hajua, kolinaa, natinaa ja tärinää. Jos on liian mukava, niin sama kuin ajaisi nykyautolla.
    Aito on aina aito, vaikka tisseissä. No jotkut tykkää kumitisseistä, makuja on monia.
     
    Muokattu: 23.12.2021
    Gary Grand, Inlinee, tooke ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä tuo väri jää ainakin toistaiseksi (väliaikainenhan on se pysyvin) koska itsekin pidän tuosta sävystä.
    Jouluna en kovin paljoa ilennyt touhuta auton kanssa, tenavat oli tulleet minulle Jouluksi kylään. Vähän kävin pariin kertaan närppimässä autoa, eli maalasin alustan loppuun, asensin perän, ohjauksen ja etujousituksen paikoilleen.

    Takaiskareille täytyy tehdä taikoja. Lokasuojien kanssa ajettaessa pitää perää saada vähän ylemmäs joten hommasin Gabrielin Hi-Jackerit. Niiden silmukoiden lenkit on aavistuksen pienemmät kuin edellisissä, eli kiinnityspulttien kanssa pitää askarrella. Vai saisikohan tuon sisäholkin vaihdettua. Pitää pohtia kumpi on helpompi ratkaisu.
    Sen jälkeen olisikin aika askarrella jarrulinjoja. Tehostajan ja pääsylkän asensinkin, samoin jarruletkut, runkoläpiviennit ja paineen säätäjän.

    [​IMG]
     
    tukkijulli, teippi-mikko, Kähmy 545 ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!