Putkirunko ajatuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 24.9.2017.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Tossa parin viikon päästä pitäis käydä yks rullaava putkirunko hakee, ollut aikanaan moparin pikkulohkolla.

    Lähinnä se kun se ei ole kauhian pitkä niin kardaani jäi sillon joskus tosi lyhyeks, mitenhän lyhyeks tuon kardaanin uskaltaa jättää sit? Varmaan joustoa pitäis löytyä kummiskin jostain.
    Eli tarkotus varmaan jatkaa vähän runkoa/siirtää tekniikka jollain tapaa eteenpäin jotta saa kardaaniin vähän pituutta että sallisi edes jonkinlaista joustoa ilman että ristikko räjähtää munille.

    Ei mikään offroad vehe, lähinnä jäällä, hiekkamontuilla tjsp sillä tarkotus ehkä käydä leikkimässä.

    Yritän käydä tässä joku päivä näpsii parit kuvat vehkeestä vaivihkaa..

    Tietty voiskai sinne jonkun rivinelosenkin tunkea mutta kovasti houkuttais joku pikkulohko tjsp kun rakennelma on kummiskin pieni ja kevyt ni vois olla aika vehe pikkulohkolla.
     
  2. Jsp

    Jsp Gearhead

    Kuinka pitkä se kartaani on sitten tällähetkellä?
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Ei sitä ole enää mutta ollut jonkun 30cm tjsp vissii+ristikot eli lyhyt
     
  4. Jsp

    Jsp Gearhead

    Heh, niin lyhyt että sama tökätä laatikko suoraan perään kiinni.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei ollut aksila paljoa pidempi, kun laitoin manuaalin tilalle th 400:sen Jeep cj 5:seen, ja kyllä se vain kummasti kesti kutitetun pikkulohkon ;)
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tossa melkeen kuorma-auto purkaamolta liukua ettimään.
    Jossain ilma-alustaisessa saattaa kardaanin liuku olla jopa pidempi kuin toi 30cm

    Tai etuvetoisen vetarilla toteuttaa se kardaani, jos molemmissa päissä 5cm varaa, niin luulisi riittävän
     
    xarper tykkää tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh tää on ihan alustavaa teoreettista ideointia vaan, homma sen verta jo selvis että keulalle tulee 350, joku 250hp tjsp olis tarkotus, runko paino liekkö jotain 200kg, 300kg max ehkä.

    Perä on jostain 144 tjsp volvosta tällä hetkellä.

    Ensviikolla käyn hakee sen rungon ni pääsee tekee mitotuksia, jostain varmaan löytyy mitat pikkulohko+laatikko pituuksille yms ni saa ne todelliset mitat mittailtua sit.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tai sitten se volvon jäykkä akseli lepikkoon ja jotain erillisjousitettua tilalle, niin ei tartte kardaanin pituuksia tai joustoja ees miettiä

    Sopivasta laitteesta kun hommaa takakelkan, niin siinä on jouset ja iskaritkin kiinni, sen kun asentaa/hitsaa
     
    xarper ja Rotten tykkäävät tästä.
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Nonih nyt kuulostaa heti paremmalta, hyviä ideoita mistä tommostaa kannattais harkita? Budjetti on vähä/nolla, sillä ensin mielessä askartelu kun se ei juuri mitään maksa sen sijaan että lähtis tekee kokonaan uusiks.

    Oishan mulla tossa pihalla varaosa Omega kyllä, siitä taitais löyty melkeen kaikki jo, miten ny vaan mitotukset sattuu
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Njaa muistilo tais tehdä tepposiaan, olevinaan mersuissakaan ei ole takakelkka jousilautasilla, vaan jousilautaset on korissa


    Kerran tosin nähny tollo peloton asennelman jossa oli lehtijousiin laitettu tukivarsien palat kiinni ja erilliset vetarit
    Jotain viritelmää siinä oli perän takana estämään lehtijousien leviäminen, helpommillaan traktorin työntövarret, on säädettävät ja nivelet molemmissa päissä
    Tai sitten vaan tanko pultata/hitsata niiden tukivarren palasten väliin


    Jollainhan se volvon akselikin on kiinni oltava siinä putkirungossa
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    [​IMG]

    Sellasta
     
    Rotten, isalmela, peto ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Sitten tunnista-akselit/jarrut leikki!

    Taka-akseli:
    [​IMG]

    Etukelkka, jotenkin tuli heti Aspeni mieleen ylätukivarsista mutta ei kyllä hajuakaan oikeesti.. Jarrut on myös aika erikoisen näköset, näyttäis olevan 2 ilmausnippaakin?
    Hammastanko näyttää kyllä ihan samalta kun 740 Volvossakin oli mutta ilman tehostinta vaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä nuo volvon jarruilta näyttää tosin niissä kyllä on 3 ilmausnippaa, ja taitaa nuo akselistotkin olla molemmissapäissä volvoa.

    edit takana 200 sarjaa ja edessä 100 sarjaa tosin simpukka korvattu hammastangolla.
    edit: 100 sarjaa taitaa olla sittenkin taka-akselikin josi vain on vaihtanu paikkaa akselin takaa iskarin ympärille.
     
    Muokattu: 26.9.2017
    xarper tykkää tästä.
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jotkut 140 tai 160 sarjan Volvo akselit, kaksijarrupiiriä, siksi myös kaksi jarruletkua ja molemmille piireille ilmausnippa...näkyyhän tuossa olevan Volvon vanteetkin edessä.

    [​IMG]
     
    xarper tykkää tästä.
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    [​IMG]



    Toi on helppo

    Akseli pois jättää tukivarret paikalleen ja kääntää noi nelilinkki tangot sisään päistään ja korvat tukivarsien päälle

    Sit omegan perälle teline ja navat noihin tukivarsiin kiinni


    Tai sitten tukivarret pois ja jousitolpat jättää paikalleen roikkumaan, sitten se omegan takakelkka kiinni tohon putkisen perään ja sopivaan kohtaa omegan tukivartta noi iskari tolpat kiinni nivelillä luonnollisesti


    Eikä ton takarungon tartte olla noin korkea, kun kardaanikaan ei mahdu nousemaan

    Ite laskisin tota takarunkoa sen verran et saa sen omegan apurungon kiinni
     
    Muokattu: 27.9.2017
    xarper tykkää tästä.
  16. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Kyl toi etukelkka on 100 sarjaisesta volvosta. Tohon on vaa muutettu hammastanko ohjaus ku alkuperäisenä on simpukka Ja perä muistuttaa 200 sarjaista. Olisko toi etuakseli vielä käännetty nii, et toi raidetanko on etupuolella, alkuperäisesti kuuluus olla takapuolella...?
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Miksi ihmeessä sinne jotain Omegan risuperää pitää rydätä...eikös tuo nykyinen olisi paljon järkevämpi ja toimivampi (kestävämpi ainakin, Dana) ? :odeek:
     
    peto tykkää tästä.
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Tossa mitä kahtelin ni konetta kyllä sais varmaan hyvin pienillä muutoksilla siirrettyä parikyttä senttiä ainaskin eteenpäin, ja jousto on melko olematonta mitä tossa hypittiin ton päällä, joten en usko että munille räjähtävä kardaanin ristikko tulis olemaan ongelma kulmien takia, tästä kummiskaan mitään offroad vehettä oo tarkotus tehäkkään.

    Ei kellään sattuis olee mittoja kone-laatikko paketista? Vaikka 350+350?
    Apulaitteista hännän päähän tjsp.

    Perässä ei vissiin ole lukkoa tällä hetkellä joten kemppiä sille näytän kyllä pikimmiten minkä seurauksena kyllä odotan sen räjähtävän varsin ilosesti jos asvaltilla erehtyy sudittelee, ainaskin mitä kaaverilla nähny Volvon kanssa kun kempillä ajellu, millon ristitappi poikki tai vetari poikki.
     
    Muokattu: 27.9.2017
  19. xarper

    xarper Gearhead

  20. Jsp

    Jsp Gearhead

    No höh.
     

Kerro tästä muillekin!