PVC- massan aiheuttamat traumat+vertaistukiryhmä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja sdfsd, 29.11.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hitsailin tossa kohtalaisen hyväkoppasena pitämääni autoa ja asiallisen näkösen PVC massan alta tuli ruosteen kauhut kaikkine ilmenemismuotoineen esiin. Todellisuus löi vasten kasvojani.

    Nyt olen saanut korjattua noi suurimmat, mutta mites nyt sitten.

    Millä tota PVC- massaa pystyisi hoitamaan ettei toi ruoste nyt riehaantuisi uusissa paikoissa massan alla? Kannattaako tohon suihkia koteloöljyä tai jotain? Otin kaikkialta tota massaa pois mistä oli kuplinut ja sinne ainakin sumutan ML:lää mutta kannattaako sitä ton massan päälle sumuttaa?

    Vai pitäskö vaan vajota murheen alhoon ja todeta että mitään ei ole tehtävissä ja olen kahlittuna joka vuotiseen hitsausrumbaan siihen saakka kunnes viimeinenkin muovimassanpalanen on poissa pohjasta ja saavutan autohitsauksen nirvanan ja valaistumisen? :oops: :cry:
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Lastaa, taltaa ja muuta vastaavaa, niillä paljaalle pellille se pohja ja uudet tarkoitukseen sopivammat maalit sekä massa tilalle
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Täytyy varmaan tehä noin, jos nyt vielä ens talven jälkeen on enää jäljellä mitään mistä kaapia..
     
  4. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itse yhden pösön helmoista vedin tuon pvc massan rälläkän punotulla teräsharjalaikalla irti, loppuviimen aika nopeakin homma, mutta hyvät suojalasit ja/tai visiiri ja pitkät nahkahanskat on tossa hommassa pop, koska katkeilevat harjan teräspiikit ovat aika ikäviä. Sitten uusi päällystys alueelle, massa/maali, miten parhaimmaksi näkeekin.
     
  5. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ivecon lattian pellitys loppui siihen , kun huomasi tavaratilan laitettuaan että siistissä hytin lattiassa ei ollut enää peltiä PVC:n takana ollenkaan. Todella veemäistä tavaraa. Mutta noin tuo on onnistunut muissa tikittävissä aikapommeissa, että kaapii puhtaalle pellille asti huonot paikat ja sitten suojaa. Tosin pelkkä ML pintaputsatun ruosteen päällä ei kauaa kestä. Suosittelisin alle kunnon maalia kuten epoksia tai uretaania tai ainakin jotain ei-kuivuvaa ekaan suoja-aine kerrokseen ja useita kerroksia.

    Ja siltikin jos teräs on yhtään epäpuhdasta, niin joka vuosi pitää tarkistaa tilanne.
     
  6. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Nostetaan vanhaa aihetta, löytyykö tähän kyseiseen paskaan jotain ainetta millä liukenee? Perus tinnerit, tärpätit, atf, ym kokeiltu, ei muutu miksikään. Osa putsattavasta pinnasta monimuotoista, koloa, kulmaa, ym. eli rälläkän harjalla ei pääse.
     
  7. rotax

    rotax 1st gear

    Kokeile jäätä / hiilihappojäätä, kun jäätyy niin kovettuu ja sit pitäis irrota.
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuo on kyllä loistavaa ainetta, irti ei lähde millään, mutta ruosteen päästää alle todella tehokkaasti. Se on voittajatunne, kun pohjaa puukolla tökkiessä ei kuulu edes voitaikinapellin "krunts"-ääntä, vaan pelkkää "lops, lops, lops..." Silloin alakoululaisen ikäinen 99 oli terve vain kattopellistä. Ilmankos ne poistuikin liikenteestä nopeaan tahtiin.
     
  9. stoneland alley

    stoneland alley Gearhead

    Myös MB 123 mallissa, siinä "parhaassa mersussa" ikinä oli sama juttu ku noita joutui silloin joskus työkseen pajottamaan.
     
  10. tito

    tito Gearhead

    Olikos muistaakseni ton kumin poistoon joku kone, pyörivä n 5 cm leveä tela päästä L muotoon taivutettuja teräslankoja..
    123 oli ittelle ainaki hyvä mersu kunhan hitsaili..
     
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Faija kerto aikoinaan jutun, w123 edeltävistä w115 mersuista. Oli vanhempi mestari hitsaillu aikansa kasaan ( olivat kuulema melkosia mätäpommeja, niinkun toki varmaan moni muukin siihen aikaan) semmosta herkkua. Sai sen kasaan, ni seuraava rojekti oli ollu... W115 mesen hitsaus katsastukseen :odbiggrin:

    Ukko oli höpissy lähtiessään ja perkele tätä en enää hitsaa, ja tarinan mukaan laski koivun kylkeen ja lunastukseen korjaamon piikkiin :odbiggrin::odbiggrin:
     
  12. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Piikkisika nimellä oon ite tosta kuullut puhuttavan. Ruostetta oon tolla poistanut tehokkaasti, ja tekee hyvän, vähän hiekkapuhallusta muistuttavan pinnan sileään peltiin tartuntaa varten.

    https://www.etra.fi/fi/hiontatarvik...eet-e141602/rc7091-harjahiomakone-10380019710

    Tommonen löyty pikasella googlettelulla.

    edit.
    Laitteessa mitä ite käytin, oli edessä vielä poikkitanko, jota vasten harjakset pyöriessään taittuivat ja sitä myöten iskeytyivät suuremmalla voimalla kappaleeseen. Miinus puolena että harjaksia katkeilee kyllä kovalla tahdilla, eli laikkoja kuluu.
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuolla lähti myös parhaiten buickista thermoplastinen maali peltipuhtaaksi.
    Piikit tylsyi ja taittui, mutta sai kuntoon kun käänsi toisinpäin ja ajoi karhea betoniin tai tiileä vasten.
     

Kerro tästä muillekin!