Pyörintäsuunta ja pito

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja cartman, 11.1.2003.

  1. cartman

    cartman 1st gear

    Oon muutamaan kertaan mietiskelly, että kummin päin tällanen Goodyearin Aquatred tyyppinen rengas, joita nykyään on useilla eri valmistajilla (siis sellanen V-kuvio, tai nuolikuvio), pitää paremmin kiihdytyksessä kuivalla asfaltilla. Normaalistihan rengas on niinpäin, että renkaan alapuolella nuolen kärki osoittaa taakse päin. Mutta jos rengas olisi väärin päin, niin kitkavoima renkaan ja tienpinnan välillä pyrkisi levittämään lamelleja pois päin toisistaan ja imemään rengasta kiinni tienpintaan, samalla kasvattaen kitkakerrointa. Näin minun aivoillani ajatellen voisi olla. Ja voisihan asian ajatella niinkin, että rengasta suunniteltaessa usein jarrutuspito on tärkeämpi tekijä, kuin kiihdytyspito. Ja kääntämällä rengas väärinpäin kiihdytyspito paranisi ja jarrutuspito heikkenisi. Eiväthän asiat tietenkään aivan näin yksinkertaisia ole... ja sitten taas soralla ja varsinkin märällä kelillä rengas menee varmaan helposti tukkoon jos on väärin päin. Mutta mitä olette muut mieltä?
     

Kerro tästä muillekin!