Pystyykö vuotavan hammastangon korjaamaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja freetime-cruiser, 3.11.2012.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Opel Astra G '98 tiputtelee öljyä hammastangon haitarikumista, eli ohjaustehostimen ölppää pukkaa ulos.
    Autossa on sähköhydraulinen tehostin, mutta itse hammastanko lienee ihan perustavaraa kuten muissakin autoissa.

    Onko käytännön kokemuksia, auttaako ulomman stefan vaihto, jos sen nyt edes sinne haitarikumin alle saa vaihdettua? Vuoto ei ole mitenkään paineellista, vaan vuotaa pikkuhiljaa.

    Autossa kuuluisi olla vihreää ohjaustehostin-öljyä, mutta ihan perus punaista ATF:ää sieltä ulos tuli, liekkö väärä öljy tehnyt hallaa tiivisteille?

    Vaikken vanha olekkaan, niin tykkään ajatella wanhaan tyyliin, eli en mielelläni vaihtaisi koko prkleen pakettia yhden vuotavan tiivisteen (tai männän) takia.
    Uusi hammastankopaketti maksaa "muutaman" pesetan, joten senkään vuoksi en ensimmäisenä haluaisi lähteä koko pakettia vaihtamaan.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mulla kusi saapin hammastanko ja siellä oli atfää. kaadoin naftaa öljyn sekaan ja vuoto lakkas. ei o hukannu yhtään sen jälkeen. ennen sitä meni säiliö tyhjäks sadan km matkalla
     
  3. hannkul

    hannkul 1st gear

    Sukulaistytön astraan vaihdettiin peruskorjattu. On paska vaihtaa, kuulemma konetta kallisteltiin j.n.e. En suosittele poppakonsteja, jos mielii ajella ihmisten ilmoilla.

    Hantta
     
  4. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Poppakonsteja ei ole tarkoitus kokeilla (näihin luen mm. ne Leak Stop aineet), koska vuotaa kuitenkin sen verran että jotain konkreettista pitää tehdä.
    Pitänee huomenna napata gummi auki ja vilkasta onko siellä vaihdettavaa stefaa, käytettyjä hammastankoja on kyllä tarjolla kohtuuhintaan mutta stefan vaihdolla pääsisi niiiiin paljon helpommalla...

    Selailinpa tuossa netin ihmeellistä maailmaa, ja kunnostettuja hammastankojahan noihin on tarjolla, joten kait tuo sitten korjattavissakin on jos sopivia osia sattuisi jostain löytämään.
     
  5. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Nyt loppu meitin (ja parin työpaikan asentajankin) ammattitaito kesken...
    Öljyä tulee hammastangon putken sisältä, josta se pääsee haitarikumiin raidetangonpään sisänivelen kierteeseen tehdystä juorureiästä / urasta.

    Mistä se ölppä sinne putken sisäpuolelle pääsee? Hammastangon ulkokuoren ja hammastangon välinen stefa olikin ehjä, jonka oletin vuotavan...
    Putki halki? Vai onko siellä joku juorureikä jonka kautta öljyt valahtaa haitarikumiin jos jotain hajoaa?
    Tehostin kuitenkin toimii vallan mainiosti eikä pidä ylimääräisiä ääniä, öljyt vaan ei taho kestää sisällä.
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    joppajoo.
    viskositeetti jos on liian korkea niin meinaa työntää paineella väärälle puolelle kun tehostaa liikaa. siinä se tiivistysaineen juju on ja voi se pikkasen turvottaakin niitä koppuroituneita kumei.

    stefat kuulemma meinaa mennä kasaamisvaiheessa rikki pitäis jotain ohkasta muovia pitkin ujuttaa sitä hammastankoo muuten repii särmät.
     
  7. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Jep, tuskin ne ihan huvikseen suosittelee omaa öljyään, veikkaan että ATF:llä tuo kyseinenkin hammastanko on tapettu.
    Eikä mikään ihme, olisin vaihtanut oikeat öljyt mutta AD:n tiskillä vastaus oli "en mä tohon oikeen osaa myydä mitään", eli perstuntumalta 95% myynnin ammattilaisista suosittelee väärää öljyä...

    Tilasin purkaamolta ehjän hammastangon, pitänee vkloppuna vaihtaa se paikoilleen (ja toivoa että vuodon syynä on nimenomaan hammastanko eikä pumppu).
    Sitä ennen pitää Motonetistä hakea oikeat öljyt.
     
  8. pontso

    pontso Gearhead

    koitappa että autaako kun käännät ratin äärilaitoihin parikertaa edestakas ilman että kone käy ja sitten kokeilet että vuotaako enää , oli joskus sellanen peli korjattavana minkä pojat ajo sillon tällön kantarin reunaan ja pullautti stefan reunan paineest väärään suuntaan (toimi sulakeena ). ei vältämättä auta tässä tapauksessa
     
  9. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Ei saata auttaa tässä tapauksessa, mutta kokeilla toki voi...
    Prkl soittivat sieltä purkaamolta josta tilasin sen "varmasti ehjän" hammastangon, kuulemma öljyt valahtanu haitarikumista kun olivat autosta sitä irrottanu.
    Tänään sitten kysyin toisesta purkaamosta, kuulemma löytyy, myyjä lähti varastosta varmistamaan asiaa ja sanoi soittavansa hetken päästä. Siitä hetkestä on nyt 8 tuntia aikaa...

    Ei nyt oikein suju tää homma.
     
  10. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tuli tässä mieleen... Kun sisempien raidetangonpään nivelien kierreosassa on urat, joista tämä öljy nyt tulee sinne haitarikumiin putken sisältä.
    Mitä mahtaa tapahtua jos vaan tulppaan sen hammastangon sisäosan, jotta se öljy ei pääse sieltä ulos?
    Perhana kun ois joku rikkinäinen hammastankosysteemi jonka vois leikellä auki opintomateriaaliksi...
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    kyl mä oon aiemmin hyvällä menestyksellä "korjannu" bilteman leakstopilla (sisältää 100% kerosiinia - paloöljyä ~ naftaa) ja huvikseni kokeilin naftaa laittaa tippa sekaan kun leimaukkokin siitä laitto korjauskehotuksen. kyseli jlkinäytöllä että mitäs oot tolle tehny kun ei enää vuoda...
    eikä o vuotanu gm tuote vaikka jotain 4000km oon ajanu.

    en tosin ole käynyt "ihmisten ilmoilla", vaan tääl lounaissuomessa ajellu.
     
  12. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Saattaa toki toimiakin joissain tapauksissa, mutta jotenkin en usko että mikään tiiviste falskaa jonka kautta öljy pääsisi sinne hammastangon putken sisään.
    Enemmänkin uskoisin että siellä on joku "paineentasausventtiili" tms, joka olisi jumittunut auki. Tosin en tiedä minkä takia siellä mitään venttiiliäkään olisi, eikä ole netistäkään löytynyt sellaista räjäytyskuvaa josta näkisi...
     

Kerro tästä muillekin!