quadrajet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rytari, 21.5.2013.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    m4me quadrajetin kanssa väähn ongelmaa, rempaattu laitos, kaikki uudet tiivisteet, läppäakseli puslitettu yms.


    käy tyhjäkäyntiä reilusti yli tuhannen.

    alkujaan kierrokset oli vielä kovemmat ja seos oli laajakaistan mukaan laihalla, yli 20 afr... kierroksia ei saanut millään laskemaan, vaikka olis seosruuvit ruuvannut pohjaan ei ollut vaikutusta, samoin vivustoon vvaikuttavat säätöruuvit niin löysällä etteivät edes koske ja läpät sulkeutuu kiinni asti.

    purin kaasuttimen uudestaan, tarkistin kohon korkeuden, katsoin että kanavat on auki ja power valve liikkuu vapaasti, isonsin idle restrictor reikiä ja säätöruuvin reiät primäärireikiin.

    nyt säätöruuvit vaikuttaa koneen käyntiin, ruuvit kiristämällä sammuu, jollain 800 rmp käynillä havaittavissa pientä pätkintää käynnissä alle sen ei suostu käymään ollenkaan. afr:t 17.8-18.6,(hc 1500 co 2.3 o2 9.00)eipä mene leimasta noilla...

    ruuveista ruuvaamalla saa afr:t nousemaan 14.3 asti ja käynti tasaantuu, mutta silloin on taas sen 1500 rpm kierroksia

    kädellä peittämällä kierrokset aavistuksen kasvaa, seokset saa meneen 10 asti, ja läpän sulkemalla tukehtuu heti.

    kaasarista alipaineletkun irrottamalla ei muutosta, imusarjasta irrottamalla selkeästi käynti huononee, cleaneria ympäri kaasutinta ja imusarjaa suihkimalla ei muutosta.

    mistäs vois löytyä apuja asiaan...
     
  2. Väne

    Väne Gearhead

    Millaisessa koneessa kaasari on?
    Minkä kokoinen idle tube ja down channel restriction?
    Jos tarkoitat tuossa kaasuläppiä etkä imua.. niin taitaa olla läpät liikaa auki ja tyhjäkäynti ilman bypass kanavat liian pienet. Montako kiekkaa tyhjäkäyntiruuvia pyöritetty siitä kun vastaa vivustoon? pitäis toimia alle kiekalla.
    Jos läpät on oikeassa asennossa, seosruuvit säädetty parhaimmalle alipaineelle, ja teet pienen ilmavuodon, jos käynti paranee niin vaatii isommat bypass kanavat.. jos huononee niin vaatii lisää bensaa, eli isompaa tyhjäkäyntiputkea. Tai jos seosruuveissa ei piisaa säätövara voi vaatia isommat bypassit ja idle tubet.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tämä ei varmaan ole selitys tähän ongelmaan, mutta muutaman kerran on ollut tilanne että tyhjäkäyntiseosruuvien säätövara laihempaan suuntaan on loppunut kesken kanavien suurentamisen jälkeen kun se säätöruuvin jousi on ollut liian pitkä ja painunut kasaan/alkanut pohjamaan ennenkuin neulan kartio on uponnut tarpeeksi syvälle. Jousen lyhentäminen auttaa silloin.
    Toinen neuloihin liittyvä ilmiö tuli vastaan äskettäin, kaverin kaasarista oli mennyt kierre huonoksi säätöneulasta, laitettiin kierteeseen putkimienhenteippiä niin huono tyhjäkäyntikin ja seossäätöön vastaaminen parani. Eli se sai liikaa ilmaa kierteen kautta.
     
  4. mirage

    mirage 3rd gear

    Kierteeseen on joskus laitettu myös silikoonia. Viheliäinen vika, kun seosruuvi vuotaa.
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead


    ihan perus 80 luvun 305 sbc, 1.6 vipat ja performer imusarja, muuten vakio

    en nyt muista numeroarvoja muttta toi on niitä quadrajettejä missä on alunperin ollut säätöruuvit sinetöityjä, restrictorin porasin 2 mm

    ryyppyläppä
    kaasuläpät on täysin kiinni, ruuvit ruuvattu niin ettei koske vivustoon, tyhjäkäyntiruuvit n. 4 kierrosta auki saan afr 14 ja risat mutta 1500rpm, tyhjäkäyntiruuvit n. 1.5 kierrosta auki saan 800 rpm, hieman ontuen ja afr yli 17 eikä kelpaa leimalla kun on o2 liikaa (ja hc)

    periaatteessa ruuveissa ei piisaa säätövara koska seosta ei saa tarpeeksi rikkaalle, mutta millä nuo kierrokset saa putoamaan
     
  6. Väne

    Väne Gearhead

    Jos läppien puslaus on linjassaan eikä akseli ole puneella, toisiopuoli on tiivis ja muuta vuotoa ei löydy niin bypass kanavat on liian isot. Kanavien ahtain kohta on läppärungossa, riippuen versiosta kuristus onnistuu sillai että laitat sopivan kuulan tms. reiän päälle ja kopistat vasaralla, sitten poralla mittoihin, tai sitten tukit reiän vaikka alumiinitangolla tms ja poraat sen läpi pienemmän reiän.
    Tyhjäkäyntiputki on pieni jos ei piisaa säätövara ruuveissa, mutta onhan ennakkoa tarpeeksi?
     

Kerro tästä muillekin!