Quench

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mjaa, 29.3.2006.

  1. mjaa

    mjaa 1st gear

    Onko liian vähän jos quench height on 0.033". Mäntä keikkuu sylinterissä eli mäntä tulee maksimissaan 0.008" yli lohkotason toisesta reunasta (jos mäntä suorassa niin tulee noin 0.0045" yli) . Männät on dish top, h-beam veivit, fel pro 0.041" pahvi ja poraus 4.42" 0.0055" välyksellä.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kun mennään alle .040" aletaan olee "omalla riskillä", ja tollaseen onko liian vähän ei oikeen voi sanoa muuta kun luuloa. Mun luuloni on, että ei oo liian vähän, oon ite käyttänyt isommallakin porauksella vieläkin pienempää ja vuosikausiahan tolla on ajeltu. Mutta noi on vähän tapauskohtasia, eli alle millin mentäessä teräsveiveillä alkaa olla syytä olee vähän varovainen ton suhteen.
     
  3. mjaa

    mjaa 1st gear

    Edelbrockin tiivarit olis 0.048" paksut niillä päästäs lähelle tota milliä, mutta CR putoo 11.2:sta 11:n. Kai noi edelin tiivisteet on käyttökelpoisia?
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei oo mulla kokemusta niistä, mutta olettaisin, että on. En olis huolissani 0.2 pykälän puristuksen putoomisesta lainkaan, siinä varmaan teoreettiseti menettä suunnileen yhden hevosvoiman?
     
  5. late^^^

    late^^^ 1st gear

    Onkos tää Quench sama asia kuin squishband?
     
  6. Nappi

    Nappi 1st gear

    Voisko joku selittää tyhmälle mitä toi quench tarkoittaa?
     
  7. mjaa

    mjaa 1st gear

  8. Mutku

    Mutku 3rd gear

    Quench on kai se rako männän laen ja kannen välissä. Ja kai se quench-ilmiö on se kun se ilma/bensa joutuu sitten livahtamaan sieltä "raosta" palotilaan puristustahdin herkkuhetkillä.

    Koskee siis vaan kiilamuotosia palotiloja, ei Hemiä tai vastaavia.

    Eli teoriassa jos on kaks muuten samanlaista konetta, joissa siis molemmissa on vaikka 10:1 puristukset, mutta toisen männät jää yhden millin päähän kansista yläkuolokohassa ja toisessa koneessa kahen millin päähän, ni se yhen millin quenchin kone ois hyötysuhteeltaan / teholtaan parempi?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä se koskee hemiä ja muitakin palotiloja yhtälailla, on vaan vähän vaikeempi saaavutta ja hahmottaa hemissä. Vaatii käytännössä jokaisen männän käsin sovittamista palotilaan, ja hyöty jää silti pienemmäks.
     
  10. mjaa

    mjaa 1st gear

    Miten ootte mitannu ton quench heightin, maksimiarvoa etsien mäntää "keikuttamalla" vai mäntä suorassa? Kun kone lämpenee niin eihän toi mäntä niin paljon vatkaa kun välykset pienenee... :eek:
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä oon mitannu ihan suorassa.
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Samoin ja nyt tulee n.0,05mm:iä yli lohkotason! Uskomatonta kun mittasin lohkotasot runkolaakerilinjasta niin sadasosalleen olivat samankorkuiset ja mittasin monesti ne! Kiitos kuuluu asiantuntevalle koneistajalle tuonne aution autoon ylivieskaan!
     
  13. mjaa

    mjaa 1st gear

    Mulla tulee yli lohkotason 0.20mm mäntä suorassa, mutta onneks edelbrokilta löytyy 1,2mm pahvi niin ei tarvi ostaa mitään kalliita pahveja :-?
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ja ite kyllä ottaisin "riskin" ja kokeilisin ihan normipahvilla. Jos sitte pitää ääntä, ni laittaisin paksumpaa. Mulla tulee tason yli 0.42 milliä ja pahvi on 0.51", eli 0.87 milliä ja vielä olis varaa pienentää väliä. Mulla olis ollut ohuemmat pahvitkin hankittuna, mutta en sitten viitinyt kuitenkaan lähteä sitä 0.72 milliin asti pudottamaan.
     
  15. mjaa

    mjaa 1st gear

    Mun koneessa ei oo kaikissa pytyissä samat korkeudet eli menee parissa ylikin ton 0.20mm, ja mulla toi quench alue on nyt aika pieni kun piti ottaa kompromissina noi proben männät missä on aika kapee rinkula tota aluetta. Ois flattopilla menny yli 12 puristeet eikä viittiny tilaa custom mäntiä :oops:
     
  16. mjaa

    mjaa 1st gear

    Nyt sitten Hyvinkäällä palo toinen kansipahvi............. Toivotavasti ainakin. Otin toisen kannen pois ja yks mäntä oli hyvin puhdas, eli vei noin 7 litraa vettä ennen kuin heitin pyyhkeen kehään. otn tulpat pois ja yhessä tulpassa oli vettä. sama pytty oli kokenut puhdistumisen :rotfl: pitää tutukia vielå lisaaa ja jos ei muuta löydy niin udet pahvit jamenoks. Nyt kyllä otan felprooot ja quench on sit vähän "parempi" :p
     
  17. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Lainataas vähän vanhaa ketjua.. Moottorin kasaus menossa, kannet sais lätkäistä päälle mut toi paljealue rupes mietityttään. Lohko oli koneistamolla, mittasivat dekkikorkeudet, höyläsivät tasot suoraksi. Nyt on männät sisällä ja oon noita korkeuksia mittallut (tapin kohdalta) niin eroa korkeimman ja matalimman välillä 0.2mm (dekistä korkein 0.1 yli, matalin 0.1 alle) Kansipaffeja löytyis hyllystä paksuudella 0.039 ja 0.047, molemmat fel pro, kummallako laittais? Ohuemmalla paffilla "tiukin" paljerako 0.89mm, onko tämä jo käyttömoottoris liian tiukka? mäntä kuitenkin keikkuu n. 0.25-0.3mm sormivoimin pytyssä (joo lämpimänä tietysti tivistyy) Paksummalla paffilla suurin rako 1.3mm luokkaa, onko täs kohtaa paljeraosta enää hyötyä? Täs kohtaa mun mielestä hyvä olis 0.042 pahvi, mut kysytään nyt kuitenkin. Moottorissa muokatut hyperipattimännät, patin korkeus 1.5mm (madallettu 2mm) veivit rautaa, kannet alumiinia, poraus 4.02
     
  18. Eikös tuo 0,89 mm ole aika hyvä? Liian iso välys on huono, kun bensa pääsee sinne paljealueelle ja aiheuttaa nakutusta. Mieluummin varoisin sitä. No jollain viisaammalla on parempia ajatuksia.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Johtuuko toi ero nyt männistä vai koneistuksista?
     

Kerro tästä muillekin!