Quench

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mjaa, 29.3.2006.

  1. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Koneistuksesta, männät samankorkuisia, ainoastaan pattiosaa työstetty, ei lakea.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Mä kysyisin kansipahvisuositusta sieltä koneistamosta siinä tapauksessa.
     
  3. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Tosta paljeraosta oli koneistajan kans puhetta sillon kun toi homma on tehty, muistaakseni sano et 0.75 raolla voi vielä laittaa, en kyllä tohtisi. Koneistamon koekasauksen/mittauksen mukaan männät jäi dekistä alle 0.1mm, oon nyt noi moneen kertaan mitannu, keskiarvokin on lähempänä nollaa. Ennen oikomista korko-ero oli 0.35mm eli on se nyt paree kuin oli.
     
  4. jakulepi

    jakulepi Gearhead

    Mun sbc:ssä paljealue on nipin napin 0,8mm ja hyvin pelittää. Ruttua 10.6, vakioveivit, jne. Mäntä tulee muistaakseni puoli milliä dekin yläpuolelle, joten pahvit on aika paksut
     
    xarper tykkää tästä.
  5. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kenen hatusta tämän tempaisit?
     
  6. En nyt muista mistä olen tästä joskus lukenut, mutta tuo paljealue normaalisti työntää seoksen pois. Jos on liian suuri väli, niin sitä bensaa jää sinne ja aiheuttaa epänormaalia palamista. Loogista?
     
  7. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ei, eikä siellä oikeastaan bensaakaan ole vaan erilaisia kaasuja.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. Seosta..Mutta tässä on yhden Amerikan Joen näkemys:

    It depends on the chamber and piston shape(think you said flat top pistons). Some chambers could care less about quench. If your chamber DEPENDS on quench then you can induce detonation by reducing it. Generally .030"-.050" is acceptable for "quench" chambers and .050"-.085" is a danger zone. Anything past .100" doesn't matter as far as detonation goes but does reduce efficiency.

    Lähde nyt ei ole ihan paras, mutta nätisti kerrottu. Tässä parempi lähde, mutta huonommin kerrottu:

    So what are the benefits of all this squishing and quenching? The benefits are small, but >> often important. Pump-gas engines that run on the ragged edge of detonation, for example, can greatly benefit from a tighter piston-to-head clearance to reduce rattle. That sounds contradictory since increasing compression should lead to increased detonation. All the engine builders we spoke to mentioned that tightening the quench (reducing the piston-to-head clearance) to get it under 0.050 inch will increase the static-compression ratio, but this tighter clearance also creates a more powerful squish effect. This additional turbulence creates a more homogenous “soup” in the chamber, reducing the harmful effects of lean air/fuel ratio pockets. With all other variables being equal, this contributes to creating an engine that is less prone to detonation.

    Sama jutussa noita suosituksia:

    Since piston clearance plays such a big part in piston-to-head clearance, it is possible to run a piston-to-head clearance tighter than 0.040-inch if you feel brave. Noted horsepower hero John Lingenfelter says that clearances of 0.037 to 0.040 inch are possible, but you must know what you’re doing. The late Smokey Yunick also recommended a quench clearance of 0.040 inch as a safe but critical clearance.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Jos on sama ruttusuhde, toisessa on tiukka kuentsi ja toisessa väljä niin väljä detonoi herkemmin. Se ei johdu siitä että sinne väljään väliin jää "bensaa" .
     
  10. Sille "kuentsille" on suomenkielinen ilmaisu paljealue. Mutta ilmeisesti ymmärsit mitä tarkoitin.
     
  11. rodhot

    rodhot Gearhead

    Sbc:n (383) nokan ajoin sisään 0.7mm välyksellä ja 0.04” pahvilla.
    Vaihdoin 0.05” tiivisteet kun vieno naputus kuului.
     
  12. fxsts

    fxsts Gearhead

    Mutta, jos panee rutut kohdalleen ja kone käy niin eikö kaikki ole ok?
     
  13. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    En ymmärtänyt mutta haitanneeko tuo mitään.
     
  14. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jossain kaksitahtikoneen viritysohjeissa joskus sanottiin että maksimikierroksilla saa vähän tulla kosketusjälkeäkin, mutta mitä ensimmäisenä hajoaa jos kosketusta on liikaa?
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Gearhead


    Kyllä noi em. mitat tulis siellä esiintyä, tai sitten voi kierroksilla käydä huonosti.
    Joku 0,8mm pitäisin ehdottomana miniminä amerikan moottoreiden kokoluokassa.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. 4d sedan

    4d sedan Gearhead


    Mäntä.
     
  17. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Noted horsepower hero John Lingenfelter says that clearances of 0.037 to 0.040 inch are possible, but you must know what you’re doing

    Pitäsköhän mun vaan taas keskeyttää hetkeks ja tilata ne 0.042 pahvit, vittu ku ei tiedä mitä täs tekis. Onko yleisesti ottaen tän homman kans merkitystä onko hypereutic männät, takomännät vai tavalliset?

    jakulepi: mitkä männät sulla on tos konees?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Taitaa olla, koska niillä on muistaakseni erilaiset lämpölaajenemat.
     
  19. Lämpölaajenemat ovat varmasti erilaisia, mutta jos ei nyt ihan mitään minimivälystä laita, niin en usko että silloin on enää merkitystä. Ei se lämpölaajenema kuitenkaan niin paljon poikkea toisistaan.
     
  20. darpen

    darpen Gearhead

    Hypereunukki-, tako, ja valumäntä on kyllä ihan erilaisia keskenään. Itellä ollut noissa V2-koneissa jokaista ja suurin ero tulee männänrenkaiden katkosvälyksissä, eunukki tahtoo ylimpään reilusti enemmän.
    Poraus on takomännillä ollut väljempi siitä syystä ettei tarvi lämmitellä niin kauaa paikallaan, johtuen tuosta ilmajäähystä.
    Paljealue ollut aina 0,9-1,0 välillä ja ei ongelmia minkään männän kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!