racekone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja duster70, 24.12.2005.

  1. duster70

    duster70 1st gear

    kirjoittelinkin tossa jo aikaismmin.. jos "tietäjät" viittis kattoo onko tässä kokoonpanossa järkeä! eli siis 360 lohko, h-beam veivit, kb191 männät ruttua on 64 palotilalla 13.2, mutta mäntiä saa muokattua!,hughesenginesin stage3 alukannet (kertovat näin: 625HP The Stage III porting level feature new, replacement, 2.055" diameter (#1007) high flow intake valves and the maximum amount of porting without welding. These heads are recommended for very high horsepower 360ci or Stroker applications), victor 340+iso kaasari,cranen nokka 691701. Gold race vipat kannattaa varmaan laittaa tai vastaavat, HIGH volume öljypumppu, mutta uskaltaako tohon kompinaatioon jättää vakio kampiakselia?? yhdessä mopar performance kirjassa sanottiin näin: crank is suitable for race use, mutta en sit tiedä oikein. ja aikaisemmin puhuin et max7200rpm ei enää ole voimassa :)
     
  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    Jos jätät sen vakio kampuran niin suosittelisin jättämään myös sen 7200rpm max tai sitten aluveivit ja pirun kevyet männät.
     
  3. SC 285

    SC 285 1st gear

    Mulla oli omassa vakioakseli, eaglen h-beam teräsveivit ja trw:n kohtuupainavat männät. Alteredissa kierrätin 7800 - 8000... Nipussa pysyi ilman mitään ongelmia. Tämä nyt on vain yksi moottori, enkä tarkoita että kaikki kestää. En myöskään välttämättä suosittele, mutta ei ne kamat aina tarvi sitä viimeistä hipoa olla...
     
  4. SG480

    SG480 1st gear

    Saman tyyppinen alakerta kuin mulla oli omassa Barracudassa

    http://kuvablogi.com/nayta/1/20869/

    Eli '72 360 lohko (030) ja valuakseli (010), Eagle H-Beam ja Rossin männät. Kanttia Battenin alukansilla 12.4:1. Itse ajelin koneella pari kesää, nykyinen omistaja suhannut SG -luokassa pari kautta. Ainoa murhe alakerrassa oli viime kesänä kun yks sylinteriputki sai hiushalkeaman. Konetta kierrätetty 6.800-7.200 rpm välillä.

    Kuten Arska tossa aiemmin kirjoitti niin aika hyvin nää kombinaatiot on tykänneet pysyä nipussa.
     
  5. Fireball

    Fireball Gearhead

    En olis niinkään tosta kammesta huolissaan, mutta ite en käyttäs tota halpismäntää enää tolla tasolla vaan panisin sen parisataa lisää ja oikiat rallimukit monttuihin. Niin tai näin niin kyllähän noilla hilppeillä huilaa.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Samaa mieltä noista männistä; ton tasosessa koneessa ei enää oo paljon mieltä käytellä valumäntiä. Mä ne oikeen jaksa noihin hughesin lupauksiin luottaa noiden tehotasojen ja virtauslukujen suhteen, ne ei oikeen oo vastanneet muiden penkeissä lupauksia ja nykyään ne ei vissiin enää edes virtausnumeroita ilmottele kun niistä syntyi aikoinaan spekulaatiota. Kovia teholukemia lupailevat portatuille edelbrockeille. Nokkavalinta on kanssa aika kovilla arvoilla. Kyllä toi varmaan toimiva paketti olis, vaikka ite ehkä suosiolla siirtyisiin eksoottisempiin kansiin joissa on pitkät venttiilit ja riittävät jousien asennuskorkeudet.
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ruttua on aikas rajusti, mutta sehän on rallimotti millä ei puppubensalla enää kadulla ajeta?
     
  8. duster70

    duster70 1st gear

    noista battenin kansista voisin kysellä missä hintaluokassa mennään, vai tietääkö joku? sopiiko vakioimusarja batteneihin? yllättävän kovaa barracuda oli menny sillä yhdistelmällä :D kui paljon auto muuten paino? oma auto pitäis jäädä siihen minimiin(1250kg).
     
  9. SG480

    SG480 1st gear

    Noita Batteneita ei enää tehdä vaan parempaa versiota noista valmistaa nykyään Indy. Nuo mun kannet oli varmaan 15-20 vuotta vanhat - löysin ne Mopemanin avustuksella pölyttymästä Hämeestä. Imusarja oli muokattu W2 eli vakiosarja ei käy ja tuo W2 -sarjakin vaati hommaa koska nuo mun Batten versiot oli rect.portit. Toiset tommoset kannet taitaa olla Kulmalan Valiantissa ja kolmannet Isokivijärvellä. Neljät niitä US-Partsin mukaan joskus myytiin eli missä yhdet?

    Tässä kuva koneesta. Yritin etsiä kuvia sisuskaluistakin mutta en tähän hätään löytänyt

    http://kuvablogi.com/nayta/1/21348/

    Barracuda on putkirungolla eli se tietty avittaa kulkemista. Laatikkona Simuna PG 5800 rpm limpulla ja 4.86 rattaat. Painoa taitaa olla kuskin kanssa jotain 1200 kg. Lisäks täytyy mainita että koneen rakensi Esko A. jolla on tapana ollut saada koneet sysäämään.

    Eilen nykyinen omistaja soittelikin ja nyt taitaa käydä niin että tuo "aspenin" motti jää varakoneeksi ja keulalle tulee jotain aivan muuta.
     
  10. duster70

    duster70 1st gear

    kiitos tiedoista! jos "aspenin" kone tulee myyntiin niin olisin kiinnostunut siitä, riippuu tietysti hinnasta :D
     
  11. duster70

    duster70 1st gear

    minkälainen bensapumppu riittää tuon tyypin koneseen? itellä on yks holleyn sininen mut sen saa varmaan heittää nurkkaan.
     
  12. SC 285

    SC 285 1st gear

    Mä ajoin Valiantilla just tolla holleyn sinisellä. Alterediin hommasin Aeromotiven pumpun, mut se oli jo isolohkoa silmälläpitäen...
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Väittäisin jälleen kerran, että hyvin harva täällä ajaa vajaatuottosilla polttoainejärjestelmillä, ainakaan pummpujen suhteen. Jos käyttää orkkislinjoja, niin ne voi olla joissain tapauksissa ahtaat, mutta ei tollasen motin pensantarve muuten oo mikään sieluton. Esimerkiks mun 780 heppanen motti vei täydellä teholla alle 132 kiloo tunnissa kakkua. en muista bensan ominaispainoa, mutta vaikka 0.6:lla se tekis 220 litraa tunnissa, mikä olis vajaa 60 gallonaa. Löijyllä ajettiin joskus tollasilla "hydraulibensalinjoilla", joidenka juntturien sisähalkaisija oli reilusti alle 6 milliä, pumppuna oli Malloryn 140 ja laite kulki sinne 11 pintaan moitteitta. Holleyn sinisen rehussa se bensa kulkee vissiin neljämillisen reiän läpi, ja neulaventtiileissä lienee yleensä vajaa parin millin reikä. Kyllä yhdellä Holleyn sinisellä pärjää suht pitkälle.
     
  14. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Täysin samaa mieltä. Tähän asti mullakin tuo yksi sininen pumppu riittänyt. Tosin enhän minä aja yleensä edes täysillä :rotfl:

    Kerran on vedetty 9.386s kaasu pohjassa eikä pakokaasun lämmöt ainakaan kielineet bensan loppumisesta. Pumppu on vielä "melko paljon" käytetty. (ts. auton edellisen omistajan hankkima?)
     
  15. OL

    OL Gearhead

    Yhdet battenin kairaamat W-2 rautakannet ovat eräässä comppikilpurissa
    luuranneet jonkun vuoden ja ovat rec versiot eli ovat tallessa 8)
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tollasia rect portattuja W2 rautakansia on vissiin enempikin, yhdet kiertopalkinnot oli täälläkin edullisesti myynnissä jokunen vuosi sitten, mutta tais vuotaa vähintään riittävästi. Mut niinku sanottu, niin Batten taitaa olla lopettanut toimintansa ja Indy osti siltä noi kansimuottisysteemit ja muutteli niitä hiukan sekä kanaviltaan, että palptiloiltaan ja lisäs kiinnityspultti mahdollisuuksia. Indyllä on myös tarjolla päteviä imusarjoja niihin, taitavat olla tän päivän helpoimmat varsin suorituskykyiset kannet. Mopsilla on noita uudempia Wedge W7-W9 sarjaa tarjolla, mutta ne vaatii sitten jo paljon muutakin erikoista ja käsityötä. Ja tosi friikkiä varten on sitten P7 kannet....
     
  17. triniemi

    triniemi Gearhead

    Hot Rodin artikkeli väitti että myös regulaattorin sijoituksella on merkitystä bensan toimituksessa ainakin kovemmin kiihtyvissä laitteissa:

    http://hotrod.com/techarticles/42478
     
  18. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    ...HOT ROD has data-logged a 12.5-second carbureted street car that experienced this situation, producing wildly fluctuating air/fuel ratios from 10:1 to 16:1, all within the first 60 feet at the dragstrip.

    Miettikääpäs tätä! Kauanko tollaisella autolla 60' kestää? Yli 1.5s ainakin? Uimurikammio ei kerta kaikkiaan ehdi tyhjentyä kokonaan tuossa ajassa. Bensaahan virtaa sisään kuitenkin. Johtuisiko tuo siitä, että jos kiihtyvyys eteenpäin on 1g, takimmaisessa uimurikammiossa bensa makaa takaseinällä. Ts. suuttimilla ei ole yhtään bensaa. Ja etupiirin suuttimet vastaavasti saavat. Siellä bensaa riittää kattoon asti...
    Tuo seossuhteen heittely johtuu bensan liikkeestä , läikkymisestä, kaasuttimen sisällä. Jälleen kerran; luulisin...
     
  19. SG480

    SG480 1st gear

    Vai Grottiksen?
     
  20. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Apple Racing,in artikkeleissa muistaakseni oli joskus juttua Holleyn sinisestä,riittävä noin 700 hv bensatarpeelle,mutta regulaattori riittäisi noin 570 hv,yhdellä kaasarilla.Tuntuu nykyään vain siltä että Holleyn sininen saa naureskelua osakseen jo vakiojenkissäkin,pitäis olla vähintään BG 400.Sinistä itse olen käyttänyt,viimeksi kokeilin 2 kpl Bosch,in ruiskupumppua isolohkossa,tuotto riitti kevyesti,moposta ei ollut kysymys,turbon säädettävä paineensäädin,letku imusarjaan säätimestä,jolloin tyhjäkäynnillä/kevyessä ajossa bensanpaine pienempi kuin täyskaasuajossa.paluulinja tankkiin,vaparissa,Holleyn kaasarilla.Se tuntui paremmalta vaihtoehdolta myös kaasarikoneessa.Pumput sarjaan kytkettynä. Paluulinja oli Holleyn sinisessä myös käytössä,kuristimen kautta takaisin tankkiin osa bensasta,teoriassa,että mahdolliset ilmakuplat/bensan lämpenemiset vähenisivät,jos sellaista nyt olisi saattanut tapahtuakaan.
     

Kerro tästä muillekin!