räikkä shifteri (manuaalivaihteiston) kadulla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja jyrie, 5.5.2004.

  1. jyrie

    jyrie Gearhead

    onko kokemuksia, pystyykö vaihtaan 4-3-2-1 eli oon kuullu et se toimis muka niin että se latoo vaan isoja silmään mutta ei muka toisin päin esim liikennevaloihin saavuttaessa...onko tää tosi? onko täällä niin race ukkoja että tietäis?
    kutonen ja räikkä...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaveril oli joku phordin crash box räikkäshifterillä. Ja siinä ylöspäin vaihto suju 1>2 keppi taakse, 2>3 keppi eteen, 3>4 keppi taas taakse. Pienemmälle 4<3 keppi eteen, 3<2 etu/keskisormella kepin etupuolella olevasta vivusta ylös ja keppi taakse, 2<1 sama mut keppi eteen. Eli 1 ja 2 xxx-vipu ylhäällä. Vaihdot suju ilman kytkintä hiukan kaasua oikein annostelemalla. Loota oli kovametalli-rattailla ja hassun näkösillä synkkarenkailla, niissä oli ainoastaan noin joka kuudes hammas tallella. Vaati hieman totuttelua ko loota, mut pienen totuttelun jälkeen oli mielenkiintoinen kokemus kiihdytellä kovalla lootalla ilman kytkintä, niskat tuli kipeeks :grin: Mikä oli kysymys??? tarkoititko et toimiiko räikkätoiminto myös pienemmälle vaihdettaessa? tietysti toimii. Kyllähän se loota vaihtaa ihan mille vaihteelle sä haluat. Tosin eihän se mikään sequental-loota ollu, niissähän vaihteet menee peräkkäin ylös/alas.
     
  3. jyrie

    jyrie Gearhead

    just tätä tarkotinkin ...koska kokemattomien tyyppien stoori on se että ei vois vaihtaa pienemmälle muuten kun pysähtymällä liikenne valoihin...kokeiltiin kamun kanssa tota räikkää yhessä putkirunko jutussa ja se just tuntu toimivan ihan kuin normaali keppikin, mutta ainoana erona se 3-2 vaatii sen liipasimen käytön..aattelin vaan että eihän sellasta sit viitti nelivaihteisen kylkeen duunata..vois vaikka alottaa dusteriprokkista tollasella. elikkä myyntiin tulis sit yks B & M shifteri nelivaihteiselle ja sit yks kunnostusta kaipaava hursti...mitäs mä noila...

    saa tarjoo...kuviakin saa jos pyytää..
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Sehän on ihan normali H-kaavioinen shifteri paitsi, että H on pystyasennossa oleva jousikuormitteinen kulissi. Tolla haarukalla sitten vaihdetaan alaspäin se H:n sivusuunta. Ei lainkaan ylivoimaista.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo just, noita "ei noin voi tehdä"-neuvoja on itekin tullu kuultua. Eihän se shifteri sitä lootaa mitenkään muuta. Empä ole kuullu etteikö nelilovisella vois vaihtaa pienemmälle :smile: Tolla crash boxilla vaikeinta oli se pienemmälle vaihtaminen, eli paljonko pitäs antaa lisää kierroksia. Pienellä treenillä vaihtaminen sujui ihan hiljaisesti. Tuntuu et duunipökötillä laatikko valittaa paljon pahemmin, raks...raks...nomenihänsevaihdepäälle :grin:
     
  6. jyrie

    jyrie Gearhead

    joo no onhan siinä kytkin mitä käyttää...mä en haluu sitä 833 od laatikkoa särkeee...mut aatelin et kun tollanen shifteri on niin oishan sitä käytettävä...ja vois se stripillä olla karvan nopeempikin ...?? ehkä.
     
  7. veekasi

    veekasi Gearhead

    Ei vakio lootalla oo ehkä järkee vaihtaa ilman kytkintä, toi loota olikin puhtaasti rallimalli erikoisosilla kasattu.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä ton "vertical gate" shifterin ainoo etu on se, että vaihdemissi sillä on vaikeempi tehdä kakkoselta kolmoselle vaihdossa kun tavallisella. Ja ehkä sivuttaisliikkeen puuttuminen sitä vaihtoa aavistuksen nopeuttaakin. A833 alumiinikuorinen ylivahdelaatikkohan on kuuluisa kestävyydestään, etenkin vähän kuluneena :grin:
     
  9. jyrie

    jyrie Gearhead

    niinpä, mutta tokkopa tuo aski mulla niin paljoo kului, mä ajoinkin niiiin nätisti...mulla ei oo askista mitään huonoo sanottavaa, kevyt, ilmeisen vahva kuiteskin, ja se loikkari on kyllä hyvä...bensaa kulu joku 10-11 litraa sadalla (3 x 2 solexia, ja moden 276° asteinen nokka ja kaikenlaista) hehhehehe...noi tasauspyörästöt sitävastoin sanoi poks.
    luulen et toi shifteri ois just sopivan "napakka" sellaseen normaalikäyttöön. ja tois sopivaa race meininkiä...
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Melkeen mikä tahansa tasauspyörästö ilman lukkoa sanoo poks varsin helposti. Sen sijaan jopa 7 1/4" lukolla on hämmästyttävänkin kestävä. Mulla oli sellanen 340 + manuaalin perässä eikä ollut ongelmia. Ton ylivaihdelootan ongelma on se sivuakselin laakerointi, joka on laakeroitu suoraan lootan kuoreen. Siihen saa kyllä laitettua pikku koneistuksella oikeen laakerin, jossain lähiaikojen moapr musclessa oli siitä artikkeli.
     
  11. jyrie

    jyrie Gearhead

    joo...7 1/4 sano kans poks...mulla on sellasen kamoja jos kiinnostaa jotakuta.
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Voi olla juttua useammassakin Mopar Musclen numerossa, mutta ainakin 10/2001
     

Kerro tästä muillekin!