Rakenneltu auto löytyi barnista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja kaarne, 5.6.2017.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    tossa yhdessä linkissä sanottiin että koko perä olisi chevyn "large truck" perä eli jonkin sortin (pikku)kuorkkiperä. Niitä on tehty full floattereina eri kantavuuksille ja rakenne samankaltainen kuin ford 9" eli pinioni laakeroitu molemmista päistä ja purkautuu eteenpäin. Navat tuli bubblesta, mitkä sitten olikaan.
     
    Muokattu: 6.6.2017
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Autoja en vihaa, mutta en pidä tavastasi avata päivittäin pari uutta aihetta joutavista asioista. Turhaa länkytystä mielestäni. Ylläpito voisi laittaa Kaarnetrollin kesälomalle? Suomi24:lle välillä?
     
  3. Rusty

    Rusty Double Gearhead

  4. kaarne

    kaarne Gearhead


    Älä viitsi nolata itseäsi tuolla.

    Aikuinen mies vollottaa koska joku on tehnyt keskusteluketjun.
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Voisi muutkin ottaa kaarnesta mallia eikä tarviis kenenkään kiihtyä täällä netissä. Eikä muutenkaan elämässä kun se ei johda kuin sydän infarktiin.
     
    Harri S, hantta ja kaarne tykkäävät tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mun mielestä GM:n full floaterit oli tohon aikaan sellasia, ettei vetari osallistunu kannattelussa mihinkään. Napa oli kartiolaakereilla akselissa, ja vetari tuli pulteilla kii napaan. Ja niitä napoja tuskin oli muita ku 8-pulttisia. Luulen.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Niinjoo siis full floaterit on tuon vetoakselin suhteen kaikki tollasii, merkistä riippumatta, siksihän se on full floater eikä semi floater. Varmaankin on 8 tai 10 pulttia. Mutta ei ole kummonen homma (oikeelta ammattilaiselta) vaihtaa akseliputkien päät laippoineen ja napoineen semi floaterin romuiksi. Onhan siinä hommansa, mutta jos bubbletopin kisaperä nimenomaan katsottiin sen verran arvokkaaksi että otettiin uuteen kilpuriin niin jotain speciaalia siinä oli.

    Tuossa runko seisoo pyörillään mutta perässä ei ole mitään sisällä....mene ja tiedä. Perkele, kyllä ennen vanhaan osattiin tehdä siitä mitä oli käsillä.

    [​IMG]


    Chevyn truck periä tehtiin kirjallisuuden perusteella tuohon aikaan (60 kuvun alku) myös semifloatereina mutta tuo pinionin laakerointi on niissä sitä heikompaa mallia. Liekö olleet ihan normi pikuppijuttuja.
     
    Muokattu: 7.6.2017
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. StoneSour09400

    StoneSour09400 3rd gear

    Onko tossa ihan rumpujarrut joka nurkassa?
     
  9. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Kiitokset Powerstrokelle tiedoista, analogisen aikakauden kasvattina oma tiedonkeruu perustuu painettuun kirjalliseen muotoon.

    Rumpujarrujen käyttö oli perusteltua tuon aikaisten levyjarrujen huonon käyttövarmuuden takia. Kyllähän nykyään osa kuorma-autoilijoista kiroaa levyjarruja raskaassakalustossa, mutta levyjen halkeamiset perustuu kait enemmän huoltojen laiminlyöntiin ja alimittaan ajettuihin levyihin.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Stock- carissa ei jarruja tarvita ;)
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Paras tieto edelleen usein on painettua. Kaivoin tässä tapauksessa esille vanhan 60-luvun alun USAlaisen korjaamokirjan (Motors Truck & Diesel Repair Manual), jossa käsitellään 50-60 lukujen chevyjen kuorkkiperien rakenne ja kaikki specksit sun muut. Ei ole netissä ihan heti noita shimmejä ja momentteja ja rakennekuvia.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Painettu tieto edelleen on sitä oikeaa ja syvällistä tietoa. Netistä nyt löytää wikipedia tietoutta ja ihmisten mielipiteitä asioista. Yleensä joutuu hakemaan jonkun kirjan jos haluaa jostain tietää enemmän kuin pintaraapasu.


    Rumpujarru varmaan siksi että jos tolla ajetaan rinkiä, jarrua tuskin hirveemmin joutuu käyttömään joten häipyminen ei ole ongelma ja rumpu on tehokkaampi mitä levy lähtökohtasesti.
     

Kerro tästä muillekin!