Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jumankeuta.... LX-sukupolvi, eli eikun tunkemaan Hellcatin yms tekniikkaa Magnumiin :D :D :D
    "Vertailuajoneuvona saa käyttää merkiltään, mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlaista ajoneuvoa, jota on valmistettu suurina sarjoina tiettyä markkina-aluetta varten."
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Riippuu mitä copo:a tarkotat..
    "Muille kuin Euroopan markkina-alueille valmistettua ajoneuvoa voidaan käyttää vertailuajoneuvona vain sellaiseen ajoneuvoon, jota on alun perin valmistettu
    näille markkina-alueille.

    Vertailuajoneuvoksi käy ainoastaan mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlainen ajoneuvo, jota on valmistettu vähintään 500 kappaletta ja jonka valmistusmäärästä on valmistajan todistus. Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta 1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys."

    Eli 500kpl valmistussarja..
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Litratilavuusrajat siis poistuu ja tehon kasvu kohtuuden rajoissa mahdollista.

    Laskeskelin vähän omaa kalustoa miten tuo vaikuttaa, niin valmiiksi painava ja "tehokas" jeep pääsee ihan hyviin sallittuihin lukemiin, kun taas kevyet matalatehoiset pysyy myös matalatehoisina. No saa niihinkin lisää, mutta kohtuudella.

    Jeepissä siis 2150kg/243kW vakiona, eli 8.84kg/kw joka pienenee lukuihin 5kg/kW joten tuolla massalla 430kW olis maksimit, eli 575hp. Eli turboa hemin kylkeen! No en taida ruveta virittelee, mutta näköjään mahdollista lain puolesta.
     
    12345678910 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  4. XJR

    XJR 2nd gear

  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Hyviä asioita tuossa muutoksessa siis, mutta pisti silmään hyvä osoitus suomibyrokratiasta yhdessä kohdassa... Kuvastaa kyllä hyvin yleistä trafi virkamies asennetta jos tollanen pitää erikseen sallia..!

    "Ajoneuvon laitteiden ja varusteiden vähäiseksi muutokseksi, joka ei vaikuta liikenne eikä aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta, katsotaan seuraavat muutokset ja niitä vähäisemmät muutokset: 1) pysäköintitunnuksen kiinnittäminen auton tuulilasin sisäpuolelle oikeaan reunaan, jos tunnus ei haittaa näkyvyyttä autosta ulos eikä vaikuta auton turvajärjestelmien toimintaan;"

    Olishan se hienoa muutoskatsastaa pysäköintitunnus. Ettei nyt vaan sallita liikaa vapauksia.
     
  6. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Eihän tässä pitäisi olla ongelmaa. COPO Yenko:akin on kaiketi tehty riittävästi vuosina -67 - -69 mitkä ovat samaa mallisarjaa. Tehot taisi olla L72:ssa 450 (ilmeisesti SAE Brutto). Muuntokertoimella 0,7 tulee tehoja 315 eli 235 kW ja siitä 6,9 kg / kW ja uusien sääntöjen mukaan tällaisen laitteen tehopainosuhteeksi saa muuttaa 5 kg / kW. Camaron motista saa siis ottaa irti 325 kW. No, eihän tuokaan ihmeitä ole mutta hyvä näinkin. Sitten vaan miettimään kuinka 572:sta saa himmattua riittävästi, että tehot putoaa tuolle tasolle ja todistusta hakemaan.
     
    Muokattu: 27.1.2021
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Omatekoisella kaasuttimen/läppärungon adapterilla. Sehän on vain muotoseikka. Voimat on koiteltava penkissä, jonka käyttäjä kirjoittaa tehoista todistuksen.
     
    Concarne tykkää tästä.
  8. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Hydraulisen käsijarrun saa laittaa kunhan mekaaninen käsijarru jää autoon. :D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    Muutoskatsastin oman -69 camaron verrokkina -69 ZL1, moottoriksi tuli Merlin 540

    https://musclecars.howstuffworks.com/classic-muscle-cars/1969-chevrolet-camaro-zl1.htm

    Moottorista osanumerot, lohko ja kampura.

    Alkuperäisestä work shopista piti olla kopiot, mistä selvisi tehot. Lisäksi dynolappu, jossa oli käyrät ja erillinen tehonmittaus todistus kun nämä oli kunnossa, oli katsastus helppo.
     
    Concarne tykkää tästä.
  10. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Nyt vaan toivoisi, että joku kokoaa näistä kaikista uusista säännöksistä pikaisesti "kansan kielisen" version, että kaikki rakentelijat saavat tietoa... Ainakaan ite en jaksa aloittaa tuota pykäläviidakossa kahlaamista...
    Varmaan jossakin maamme Jenkkiautolehdissä ja Tuunikilehdissä näitä selostetaan... Toivottavasti... sano...
     
    12345678910 ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mullahan menee carinan kanssa mukavasti, vertailukohteeksi käy nyt myös japsi mallit joten pääsee juuri alle 10kg/kw luokkaan, Saa viimekesäiset tehot jo melkein lailliseksi. Vaikkakin uusi kone rakenteilla josta pitäisi kisasäädöissä hieman enempi puristaa.
     
  12. spike

    spike 3rd gear

    Tästä tulkiten että ilmajousituksen säätöpanelia ei taida enää saada olla kojelaudassa, tai se pitää olla disabloituna ajon aikana jotenkin jos on yleisosilla koottu:

    alustasarja ei saa olla ajonaikana säädettävä lukuun ottamatta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon tarkoitettua tehdasvalmisteista alustasarjaa, joka on tarkoitettu ajonaikana säädettäväksi, ja joka on asennettu valmistajan ohjeiden mukaisesti;
     
  13. jpe

    jpe 2nd gear

  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minun tulkinnan mukaan japsimallit ei käy verrokiksi, mitä luetaan eri lailla?
    Mielellään saisi kyllä käydä: 128kW vs 182.9kW...
     
  15. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    On tuo tietsti siinä rajoilla, kun kaippa tuo pitäisi olla japsi malli että voisi japsi mallia käyttää, mutta kuitenkin täysin sama malli kuin japsien sisämarkkinoiden mopoisin versio. Pitänee käväistä konttorilla tiedustelemassa tarkemmin miten suhtautuvat.
     
  16. fenix

    fenix 2nd gear

    Tässä on hyviä jo ennalta odotettuja uudistuksia teho/painosuhteesta.
    Mutta samaan aikaan oman tulkinnan mukaan 80/90 vaihteen vähäpäästöisten autojen muutoskatsastus normipääästöiseksi lakkaa?
     
  17. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Onko noita saanut muutettua? Oma kokemus oli, ettei ole mitenkään mahdollista... muutama vuosi sitten. Vedettiinkö nenästä? sano...
     
  18. fenix

    fenix 2nd gear

    Ollut konttorin tulkinnasta kiinni.
    F-body- ja Mustang clubissa noita jokunen muutoskatsastanut viimeisen 3v. aikana.
     
  19. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Onko tämä nyt siis näillä uusilla säännöillä katsastettu? Vanhoillahan tuon ei kai pitäisi olla mahdollista ilman poikkeuslupaa.
     
  20. Ei ei ei!!! Joku saanut 69 camaron leimattua 540cid koneella. Nyt pitää kyllä jokaisen pahoittaa mielensä. Ei tämä ole mahdollista, kaikille pitää olla samat säännöt. Sosiaalidemokratiaa vaadimme !!!

    Noin se Suomessa menee. Aina joku itkee. Minä nostan hattua jos jossain jotain saatu leimaan oli se nyt sitten jokaisen pykälän ja asetuksen mukaista pilkulleen vain ei.
    Niin ja lisäksi se että montako katsuria kiinnostaa jos siellä 396cid tms. camaron keulilla on GM:n 572cid tai +600cid kone. Eipä taida kiinnostaa muita kuin niitä jotka kahdetii tai on mielensäpahoittajasukua
     
    kuutio, Dataviilaaja, 12345678910 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!