Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Silti kannattaa pitää ne vanhat kerätyt bonukset pitovehkeissä tallessa. 75% vanhan ajan bonuksia antaa kymmeniä prosentteja halvemman hinnan vs lahjaksi saatu uusio 80% vakuutus. Lähtöhinnat on eri taulukoista. Mut onhan nuo halpoja. Itte turbotetun motskarin liikennevakuutus maksaa 1/4 vs 50cc kiinanskootterin vastaava.
     
    Sierra ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  2. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Nyt seuraava askel olis saada noi varmasti tulevaisuudessa kiristyvät ajoneuvoverot pysymään edes kohtuullisina näissä harrastekalustoissa. Menee ihan pelleilyksi, jos pitää veivata liikennekäyttöön ja pois, jos haluat/ehdit ajella viikonloppuna. Jos vuosivero on joku +2000€, niin takuulla se menee siihen, että autot otetaan pois liikennekäytöstä niinä päivinä, kun ne olis muutenkin seisseet siinä pihalla.

    Olis EDES niin, että +30v ikäisissä autoissa olis touko, kesä, heinä ja elokuu verohelpotusta.
     
    Sierra, Kylmit, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. JJHa

    JJHa 3rd gear

    Ei nyt liity suoraan otsikon aiheeseen mutta onko muutoskatsastuksessa moottorin vaihtojen ketjutukselle jotain sääntöä ? Vuonna 2000 tehty Metro-Auton todistus liitteenä 250 L6 - 350. Mitään muu ei muuttunut, tehot merkittiin 265hv. Nyt vaihtuu 455, teho tuskin hirveästi tuosta kasvaa, levyjarrut edessä. Voiko otteeseen tarjota alkuperäisen huoltomanuaalin mukaista suurinta tehoa saman mallisarjan moottorista (400cid, 360hp). Vaihtuva uuden koneen perusmoottori neljä vuotta autoa tuoreempi jolloin tehon laskentatapa oli jo eri. Auto siis '69 Firebird jos sillä merkitystä.

    Siis pointti on että en edes tiedä tuon alkuperäisen L6:n tehoa eikä siitä tai moottorista ole otteessa enää mitään merkintää.
     
    Muokattu: 21.2.2021
  4. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Ei se auton alkuperäinen moottori merkkaa mitään, vaan se tehokkain siihen autoon uutena saatavissa ollut moottori on se ratkaiseva tekijä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    "Prosentit" on menneet jo ensimmäisellä kerralla, eikä niitä saa takaisin, eikä myöskään voi menettää toista kertaa.
     
    Vermilion, 1purehell ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  6. JJHa

    JJHa 3rd gear

    Todetaan nyt tähän vielä että missään ei ole mitään merkittyjä prosentteja näkyvillä, otteen lisätiedoissa vain lakoninen lause "vaihdettu 350 moottori". Mutta ymmärsin mitä tarkoitit. Metro-Auton vastaavuustodistus myös vain toteaa että moottori kuuluu mallisarjaan.
     
  7. Sierra

    Sierra Gearhead

    Prosenteissa ymmärtääkseni joku raja jonka alle jos jää vaihdetut osat, niin niitä ei tarvitse merkata. Mulla ainakin meni yks moottori+aski muutos niin ettei otteeseen tullut prosentteja.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Juu ei tuukkaan, mutta moottoria voi vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa, eikä lopu prosentit sen takia.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. spike

    spike 3rd gear

    Prosentit saattaa mennä uudelleenlaskentaan kuitenkin jos otteessa lukee vaikka että moottori ja vaihdelaatikko vaihdettu. Tämä siis sitten kun yrittää muutoskatsastaa jotain muuta muutosta. Katsastusmiehen ei vain tarvitse niitä kirjoittaa otteeseen jos on alle jonkun luvun, mitä en nyt muista.
     
  10. Sierra

    Sierra Gearhead

    Tuossa varmaan myös ikäraja, vanhemmissa muutoskatsastuksissa ei prosentti juttuja vielä ollut tai sit tekniikka muutettu ennen maahantuontia.
    Ja taas nykyisin ei heti niitä tartte merkata jos jää 25% alle.
    Sitten autoa myydään ja hehkutetaan ettei otteessa prosentteja, mutta mistä se johtuu onkin sit tapauskohtaista ja onko aihetta riemuun.
     
    Muokattu: 25.2.2021
  11. T5

    T5 Gearhead

    Siis sanot, että nykyään ei alle 25% muutoksia merkitä otteeseen?
     
  12. Keme

    Keme Gearhead

    Ei siellä mitään tommosia vapautuksia ole. Vaikkei ne näkyisi otteella, niin trafin tiedoissa ne prosentit lukee kuitenkin. Sinällään merkityksetöntä, kun noilla prosenteilla ei käytännössä ole mitään väliä muutenkaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Sierra

    Sierra Gearhead

    Ei katsastaja trafinkaan tietokantoihin prosenteista mitään kirjoitellut. Nopeesti laskettiin että mitä vaihdettu, jäi tuon 25% alle, ei aiheuttanut toimenpiteitä.

    Katsastajissakin on toki pilkunviilaajia ja ei tarvitse kuin seuraavan muutoksen autoon niin sit tuo raja ylittyy ja sitten merkitään.
     
    Muokattu: 26.2.2021
  14. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ainakin muutama vuosi takaperin oli tilanne se, että muutettuun autoon tehtäessä uusia muutoksia , pitäisi kaikki tehdyt muutokset laskea uudelleen. Nimimerkillä 49,7 % vaihdettua...
     
  15. T5

    T5 Gearhead

    Hiukan epäilen tuota tarinaa.
    Sisäkkö halusi autoonsa madallusjouset -> muutoskatsastus ja 2% otteelle. Minä jouduin vaihtamaan yhteen autoon myöskin vähän osia ja lopputulos oli tämä:
    [​IMG]
    Jos vaihdat vaikka 20% edestä osia, niin mistä se inssi ens vuonna muistaa, mitä autoon on vaihdettu? Tai jos käytätkin sen eri konttorilla, niin silloin voisit periaatteessa tuolla tavalla muuttaa autoon vaikka 100% osia vuosien saatossa ja kukaan ei pysyisi siinä mukana.
     
  16. Sierra

    Sierra Gearhead

    Alettiin käymään paperilla läpi mitä vaihdettu, inssi kirjoitti siihen prosentteja, lopulta tokas ettei ylity tuo raja että pitää merkata ja pisti paperin roskakoriin.
    Mutta kyllä sinne koneelle toki yksilöi että mitä ja mistä osa vaihdettu, että ne kyllä näkyy trafin tietokannassa, ei otteella.
    Eli kyllä sieltä seuraavassa muutoskatsastuksessa helppo inssin on ynnätä muutosten määrä.
    Muistan itsekkin lukeneeni tuon pykälän ettei tartte merkata otteelle jos muutokset alle 25%.
    Onhan tämä ennenkin nähty että kaikki on inssikohtaista.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Jokos näitä on konteissa tulossa...tietenkin jollain 305 leppäkyljen wanhan liiton kaksikurkkuisella kasilla...

     
    Pläkkäri tykkää tästä.
  18. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ei oo kontissa vaan just sain käymään lm7 ms3+msx -78 malibussa. Hienosti toimii muuten mutta kylmänä jumalaton piston slap.....
     
  19. Keme

    Keme Gearhead

    jknR, Pumba, 1purehell ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Tyylikäs suoritus!:cool:
     
    impala-63 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!