Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. bbford

    bbford Gearhead

    Mahtavaa!!
    Mikä lässy tuohon nyt tuli? 4.8 vai 5.3?
     
    Akseli von Gardan tykkää tästä.
  2. Keme

    Keme Gearhead

    5.3 alulohko
     
    Pläkkäri, Jm-vallin, jknR ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. mikki72

    mikki72 3rd gear

    Löytyipä perustelumuistiosta tuollainenkin lause.

    "Kohdassa 3.11.2 poistetaan jousitusmuutoksen enimmäiskorkeudenraja-arvo.Kohtaan myös lisätään jousitusmuutosten toteuttamisvaihtoehtoja, vaatimuksia korkeudenmuutosten tekemiseen ja kielletään korkeussäädettävän alustasarjan asentaminen kuormantuntevalla jarruventtiilillä varustettuun autoon."

    Eikös aika monessa autossa ole taka-akselilla kuorman tunteva jarruventtiili?
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Missäköhän nämä uudet voimaan astuneet määräykset ovat muuten nähtävissä ?

    Koko topicci vain vanhoja trafin-linkkejä täynnä.
     
  5. Täällä.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Jaa se on tuo, tuon olen klikannut auki monta kertaa...nuo päivämäärät 25.1 ja 19.2 hämäsivät ja se kumottu 19.2 teksti...Kiitos.
    Oletin vaan että olisi olemassa jokin 1.3.2021 päivätty lakipräntti/asetus tms. kokonaisuutena.
    Nämä on näitä lakimiestenjuttuja, joita ei voi tavallinen kansalainen ymmärtää :odconfused:
     
  7. fmila

    fmila Gearhead

    Vanhemmassa kalustossa kyllä, mutta Suomessa liki kaikki 2000-luvun vehkeet olleet ABS-jarruilla ja ilman ko. venttiiliä. Siis suomalaisten maahantuojien tuomat automallit.

    t. AM
     
  8. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Kyllä niitä kuormantuntevia venttiileitä on abs jarrullisissakin.
     
  9. spike

    spike 3rd gear

    Varsinaisessa versiossa lukee:
    Kuormantuntevalla jarruventtiilillä varustetun ajoneuvon alustan korkeutta muutettaessa tulee venttiili säätää vastaamaan muuttunutta korkeutta.

    Eli ei ongelma.
     
    Sierra ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Eikös ne ole kaksi eri asiaa nuo alustan korkeuden muuttaminen ja korkeussäädettävän alustasarjan asentaminen, ainakin mikäli korkeutta voi muuttaa jopa ajon aikana.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. mikki72

    mikki72 3rd gear

    Muutama rivi alempana lukee:

    Säädettävän alustasarjan asentaminen on sallittua seuraavin ehdoin:

    3)alustasarjaa ei asennetamekaanisella kuormantuntevalla jarruventtiilillä va-rustettuun ajoneuvoon.

    Mekaaninen kuorman tunteva vena on kai sit eri härpäke?
    :(
     
  12. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Ei ole eri härpäke, vaan ajon aikana/pysähdyksissä esim. paineilmalla säädettävän alustan asentaminen mekaanisella kuormantuntevalla jarruvoiman säätimellä on kielletty.

    Eri asia, jos laitat korkeussäädettävän alustan, joka säädetään työkaluilla johonkin korkoon. Silloin pitää vain säätää se jarruvoiman säädinkin vastaamaan jousituksen korkeutta.
     
    mikki72 ja artsiracing tykkäävät tästä.
  13. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Noinhan se lienee ajateltu, mutta valitettavasti lakiteksti taas kirjoitettu vasemmalla kädellä. Joten kyllä tuo aikaselvästi tulintana menee niin että kieltää sen työkaluillakinkorkeus säädettävän. Valitettavasti.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  14. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    3.8.1 Moottorin vaihto ja muuttaminen

    Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.

    Moottorin vaihtaminen edellä tarkoitettua tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen edellä mainittua enemmän on sallittua, seuraavin edellytyksin:

    1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää;
    2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;
    3) jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus.

    Jos ajoneuvoon on asennettu ahdin, ei tehonmittaustodistusta hyväksytä, jos sen mukaan ahtimen asentaminen on lisännyt tehoa enintään 20 prosenttia. Asennettaessa tiettyyn moottoriin tarkoitettu tehdasvalmisteinen muutossarja, katsotaan muutossarjan valmistajan antama todistus maksimitehosta riittäväksi selvitykseksi, vaikka sen mukaan tehon lisäys olisi 20 prosenttia tai vähemmän. Tapauksissa, joissa muutossarjan valmistaja ei ole yleisesti tunnettu kaupallinen valmistaja tai muissa epäselvissä tapauksissa katsastajalle on esitettävä tehomittaustodistus.

    Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:

    1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
    2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
    3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
    4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
    5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.

    Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyppihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7- kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

    ******

    Pitääkö tämä nyt ymmärtää seuraavalla tavalla:
    - Chevrolet Caprice Classic sedan 1985 omamassa googlesta katsottuna 1524,07 kg. Tehokkain laatikko-Caprice on kaiketi 190hv 9C1 = 139,7kW --> 139,7kW/1524,04kg=10,91

    ==>> Mallisarjan tehokkaimmassa teho-painosuhde on 1kW/10,91kg, eli tässä tais nyt kasvattaa sitä lukemaan 1kW/7kg, eli 1524,07kg/7=217,7kw=296hv. Eli tähän vois leimata sitten jo LS-sarjan koneita?
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla

    Vararengas mukaan, tankki täyteen, kaikki kevyet osat pois ja valurautaa tilalle, ehkä jopa lyijypainoja sopivasti piiloon jos meinaa mennä liian kevyeksi :D
     
  16. 3964

    3964 2nd gear

    Ja lopulta huomaat omistavasi 2. Paikkaisen ajoneuvon.
     
    Gary Grand, Fuselage ja Inlinee tykkäävät tästä.
  17. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    75kg per henkilö lasketaan omamassaan päälle.

    Kyllähän itsekin ottaisin mielummin nelipaikkaisen auton v6 kuin 2 paikkaisen v8:lla;)
     
  18. M.K.

    M.K. Gearhead

    Sama täällä... Asiaa sivuten:

    Mulla on V8 Granada joka on rekisteröity 2 hengelle (niinkuin urheiluautot aina ovat). Uskottavuus syistä haluan pitää ajoneuvon olemuksen vakiona. Saakohan 2 hengelle rekisteröidyssä ajoneuvossa olla takapenkki paikoillaan?
     
  19. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Olisikohan tuo tehojen pudottaminen niinkin yksinkertaista, että ottaa tuplapumppu Holleysta toisiokurkut pois käytöstä. Pitäisi kohtapuoleen kelkkoa Camaro dynolle ja ajaa lähtötilanne. Alkaa sitten selviämään paljonko niitä tehoja tarvitsee pudotella. Dynossa voi tietysti kokeilla tuota sytkän myöhäistämistäkin.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Tehoja tulee penkissä varmaan vähemmän jos vaan ei paina kaasua pohjaan. Voihan sinne askarrellapaskarrella vaikka kuristuslevyn kaasarin alle jos haluaa. Tai säätää ennakkoa alemmas. Ei se lopputulokseen vaikuta.
     

Kerro tästä muillekin!