Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Jo edellisenkin lain aikaan ahdettujen penkkilapuissa piti näkyä myös ahtopainekäyrä.
     
  2. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Tuossa varmaankin pitäisi käyttää vertailumallin painoa myös tehopainosuhteen laskemisessa, eli teho ja paino siitä?

    Se taas nopeasti googlaten 100kg painavampi eli 1060kg.
    Eli sitten 1060/99=10.71
    Sittenkö mennään 10kg/kw arvolla?
    960/10=96kw

    Menikö oikein?
     
    Muokattu: 20.5.2021
  3. Keme

    Keme Gearhead

    Ei. 10-15kg/kW saa keventää 7kg/kW asti.
     
    Vermilion ja Sierra tykkäävät tästä.
  4. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Hyvä eli hieman nousee max teho verrattuna vanhaan lakiin.
    Ennen oli 162hv
    Nyt saa 186,5hv
    Mutta pitäisi punnita tarkka omapaino niin tarkentuisi tuo.
     
    Muokattu: 20.5.2021
    Vermilion tykkää tästä.
  5. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Noita, ennen sai ns. tehorajattomia autoja, yksi hemmohan myi tuolla Caprin koria "joka" tehorajaton muuta rajoitusta kuin 2.0 moottori ja ahdettu. Noilla joskus hyväksytty tieliikenteeseen. Joskus oli kovaa keskutelua voiko katsastus hylätä tuollaisen vai ei. Siis esim jos tuollainen tuli katsastukseen ja tuossa olisi vaikka 1000 heppaa.... ja katsastus pystyisi jotenkin todentamaan sen.
     
  6. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Mistä kunnon vaakoja? Akseli massat ois hyvä tietää. Itse etsin rengaskohtaista vaaka juttua mutta en löytänyt mistään... Hyötypaperilla ois täällä vaaka mutta 100kg tarkkuudella kuulemma näyttää.... kokoauton painon vaan sellaisella ei tee mitään.
     
  7. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Ite ajelin kerran konttorille ja teki siellä punnituksen, inssi tulosti vaakalapun ja allekirjoitti sen.
     
    timopajala tykkää tästä.
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No jos sulla on tuhatheppanen oohoosee minkä sä saat pysymään läjässsä niin kauan että siihen tarvii oikein leima hakea, niin kyllä sä varmaan saat sen myös leimattua.
     
  9. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Siinä oli joku cossun kone ollut joskus tekniikka myyty ja kauppas vaan koria. Pyysi jossain vaihessa pelkästä putkihäkkyrä korista 11999€.

    Kyllä sen saa pysymään. 1000km välein vaatii vaan ventiilikoneiston uusinnan ja alakierros vääntö vähän huono. (nyt puhutaan eri vehkeestä, ei siitä tehorajattomasta)


    (todellisuudessa kait oli joku 800hp)
    Tuo auto ollut vesivehmaalla ajelemassa, viime kesäkin.
    https://1drv.ms/v/s!Ak0ev910-aPV91eWLVEOh-nTQuk1
     
    Artsi Bunker, Sierra ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  10. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Mun tarvis samalla säätää taka-coiloverit. Lappu ei siis ihan riitä.
     
  11. Keme

    Keme Gearhead

  12. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

  13. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Tänään kävin säädättämässä kunnolla kohdilleen ja samalla ajettiin 180hv penkkilappu 0.7bar paineella. Tolla lapulla saan otteelle lailliseksi nyky ahtimen ja turbon. Isommilla ahdoilla anto sit yli 400hepoa.
     
    Muokattu: 22.5.2021
    bbford tykkää tästä.
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ennakollako alennettu tehot? pikaisesti laskeskelin että jos kone toimisi kunnolla niin tuo 0.7 pitäis tuottaa vielä yli 270 hevosta.
     
  15. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Joutu Venäjän 76 oktaaniselle pumppu bensalle vähän karttoja muokkaamaan.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  16. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    On vähän pitkä ketju kahlattavaksi mun adt:llä joten kysyn suoraan: tietääkö joku joutuuko ahtounelmat hautaamaan kokonaan jos ajaa jo valmiiksi mallisarjan tehokkaimmalla autolla?

    Vähän syvällisemmin: alla on JK Wrangleri 3.6 litraisella bensakoneella. Tuohon saisi näppärästi Edelbrockilta remmiahdinsarjan. Mutta kun tämä pulkka on jo tehokkain versio JK:sta... Seuraavaan mallisarjaan eli JL:ään jenkki onkin sitten pistänyt 392:n hemin, mutta sepä ei taida kelvata vertailuksi vaikka runko on sama, ja koristakin varmaan 80 pinnaa...

    Ja juu, voin kysyä katsuriltakin, mutta josko täällä olisi jo joku lyönyt päänsä tähän mäntyyn.
     
  17. T5

    T5 Gearhead

    Lainaan toisesta topikista tätä:

    "Tehorajat 03-2021 alkaen;
    Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
    1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
    2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
    3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
    4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
    5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW."


    Eli Jeepukan tehot jaetaan omamassalla ja sit vaan katsotaan, että mihin "lokeroon" se sujahtaa ja paljon saa teho nousta.

    E: Uudempien ahtamisessa saattoi olla vielä jotain kommervinkkejä pykäläviidakon osalta. En tiedä, miten uusi tuommoinen Jeeppi on.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  18. spike

    spike 3rd gear

    Googlen mukaan valmistettu 2007-2018 eli pitää olla jotain dokumenttia joka kertoo että muutos on soveltuva päästöjen osalta.
     
    White Elemant ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  19. Keme

    Keme Gearhead

    Riippuu onko auton päästöluokitus Euro3 vai Euro4. Euro3 ei tarvi mitään muuta kuin katsastuksen päästömittauksen ja vielä 2008 on ollu Euro3 autoja.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  20. jknR

    jknR Gearhead

    White Elemant tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!