RAM SRT-10 Rekisteröintikatsastus vaikeuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja asperiini, 14.5.2014.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

    Koetin tässä rekisteröintikatsastaa 2004 mallista Dodge RAM SRT-10 pikkaria pakettiautoksi mutta eihän se nyt vaan onnistunut.
    Kaikki muut asiat oli ihan OK mutta homma tyssäs siihen että katsurin mielestä autossa ei ole tarpeeksi kantavuutta pakettiautoksi, tässä siis kantavuus 556 kg ja tarttis olla kuulemma 680 kg vähintään.
    Lisäksi teho/painosuhde ei ole OK, eli auto on ihan liian tehokas.
    Nyt siis tuo suhde on 0,129 ja sais kuulemma olla vain 0,05.
    Jäin ihmettelemään että mihin nämä muka perustuvat ja onhan tähän maahan nyt ennenkin tämmöisiä katsastettu + onhan niitä tehopainosuhteeltaan kivoja laitteita tehtaiden jäljiltä muitakin ja niidenkin kilpiin saaminen onnistuu, Corvette, Mersun AMG, BMWM5 ja niin edelleen. Katsuri sanoi vain että soita Trafiin.
    No niin soitankin mutta hyvä olis ehkä löytää muutenkin jotain dokumenttia tai kokemuksia näistä, tietääkös täällä kukaan vastaavista?
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Löydätkö jostain vastaavan auton rekisterinumeron, sitä vois tarjota inssille, että kopioisi tiedot sen rekisteriotteesta?
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Saa siitä pakettiauton mutta siitä joutuu maksaan samat verot kuin henkilöautosta. Ei käytännössä siitä tulee 2 käyttöauto eli hyöty on ?

    Pakettiauto on alennetun autoveron alainen, jos se täyttää seuraavat edellytykset (autoverolaki 8§):

    auton kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa
    autossa ei ole muita istuimia tai istuinten kiinnitykseen tarkoitettuja laitteita (pl. pyörätuolin kiinnittämiseen tarkoitetut laitteet) kuin kuljettajan istuin ja tämän vieressä olevat istuimet
    kokonaismassan ja omamassan välinen erotus (kantavuus) on vähintään 680 mutta alle 1 000 kilogrammaa ja tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on enintään 0,05, tai kantavuus on vähintään 1 000 kilogrammaa ja tehon ja kokonaismassan osamäärä on enintään 0,06.


    http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... ettiauto_2
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Kyllä EU-voisessa suomistoliitossa katsastusmies on edelleen jumalasta seuraava, kun yrität Amerikan kulkinetta saada maahantuonti katsastettua.

    Meidän samanvuotinen 5,7 padalla aiheutti kanssa ongelmia, kun alkuun ei meinannut kelvata valot eikä pakoputkistot eikä mikään muukaan.

    Tossa kantavuus on 641 kg ja teho / painosuhde menee kyllä yli 0,05 hempallakin.

    En sitten tiedä mitä tarkoittaa N 1 / Pakettiauto alaluokka III mutta sellaiseksi tuo sitten loppujenlopuksi saatiin rekisteröityä.
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Nää Suomen pakettiautoilut on kyllä sellasta korkeemman tason sekoilua ettei normi-ihminen ymmärrä. Auto ilmeisesti on pitkähyttinen? 556kg:n kantavuus riittää 4-paikkaiseksi pakettiautoksi. Mulla on muutama virallinen kuponki Trafilta missä sanotaan että jos autossa on avolava, se on alunperin tarkoitettu tavaran kuljetukseen eikä voida rekisteröidä henkilöautoksi. Joutaa lainaks, tms, jos tarvii.
    Viimesin ylläri oli että pakujen EU-säännökset eivät ole voimassa Suomessa kuin uusissa autoissa. Toinen mielenkiintoinen on se että EU-laki ja Suomen laki ovat päinvastaiset, vaikka Suomen laki on kirjoitettu perustuen EU-lakiin. Eli EU:n mukaan pakettiauton tavarakantavuus tulee olla suurempi kuin henkilökantavuus. Suomen pykälien mukaan taas henkilöauton henkilökantavuuden täytyy olla suurempi tai muuten on paku. Tämä ajattaa tilanteeseen että EU-pykälän mukaan minkä tahansa auton voi rekata henkilöautoksi mutta vain vaaditut ehdot täyttävän pakettiautoksi. Suomen pykälistä löytyy aina kohta millä auton voi katsastaa päinvastoin kun auton omistaja haluaa. :poff: Koomisin esimerkki taitaa olla kovat lavakatteet; verovapaassa pakussa se katsotaan katoksi, verotetussa ei vaikka olis kiinteästi korissa kiinni. :lol: Näitä riittää.. :rotfl:
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Nykyäänhän amerikankulkineen leimaus on melko helppoa jos verrataan muutamia vuosia takaperin.

    Alaluokka 3 tarkoittaa yli 1760kg painoisia pakettiautoja. Kun puhutaan 680kg kantavuudesta ja teho/painosuhteesta niin puhutaan alennetun autoveron alaisista pakettiautoista. Jos nää vaatimukset ei täyty niin sitten se on täyden autoveron alainen pakettiauto. Ei se nyt niin kauheen vaikeeta ole.
     
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ joo naulan kantaan.

    Ei onnaa Ram SRT-10 pakuksu. Samaan ollaan törmätty crew cab 3.5 eco-boost F-150 kanssa.

    Ei mene alennetun veron pakuksi, monipaikkasuuden ja liikatehon takia.

    Lavakate alennetun veron pakussa saa olla mutta se korkea malli. Hytin korkuinen ei riitä.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Nykyään saa olla 1.4.2009 jälkeen rekisteröidyissä pakettiautoissa kova lavakate. Lavan vaatimukset koski 23§ ja 24§ mukaan hyväksyttyjä pakuja jotka on siis rekisteröintikatsastettu suomessa ennen tuota päivää. Eli jos tuot esim 1995 vuoden pakun maahan ja se hyväksytään nykyisillä 8§ mukaisilla ehdoilla (penkit,kantavuus,teho/paino) niin saa olla kova kate.

    http://www.trafi.fi/filebank/a/13224784 ... ajille.pdf
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ niin näkyy olevan.

    Mut aikaisemmin verotetut menee vanhoilla säännöillä. Taas lisää eriarvoisuutta..

    Meille eivät kertoneet mistään Kw kertoimista. Sanoivat vaan et max hv 230!?!?
    Saatto olla et kerrottiin auton painot et kertoivat niistä, en muista..
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    Jos lavakate tulkitaan kuormatilan katoksi, niinkuin vanhemmissa, ei pakettiauton kuormausaukon korkeus useimmissa tapauksissa täytä EU-laissa vaadittua 600mm:ä. Voiko viranomaisella olla yhdestä asiasta kaksi päinvastaista tulkintaa?
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Siis kyseessä ei ole lavapressu eikä peitelevy vaan kate.
    Onhan siin lastausaukkoa hytin korkuusella n. 1200mm ja korkealla katteella n.1500mm

    Suosittu kova (yksiosainen lasikuitu pumpuilla) lavapeittolevyhän on laiton pakettiautoissa(alennetun veron alaisissa) juuri tuon kuormatilan min. korkeuden takia. Koska se katsotaan kiinteäksi rakenteeksi. Pressu-mallin on laillinen.

    Kuorma-autoissa molemmat laillisia.
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Juu, tarkotin matalaa lavan laitojen korkuista lavakatetta, tai "lavapeittolevyä".
     
  13. asperiini

    asperiini Gearhead

    No tää SRT-10 on lyhyt malli ja istuinpaikkoja on 2,5 eli keskipenkki jossa on vyöt lienee tarkoitettu jalattomille invalideille...
    Anyway mä en konttorilla edes hakenut mitään alennetun veron statusta, kyllä mä nuo reunaehdot tiesin jo ennestään. Katsuri vaan oli tiukasti sitä mieltä että pakussa pitää aina olla kantavuutta yli 680 kg. Koetin kysellä että miten ne Suzukit yms kääpiöpakut sitten on leimattu mutta siihen en saanut vastausta.
    Kai se on soitettava huomenna sinne Trafiin vaikka sylettää jo etukäteen.
     
  14. asperiini

    asperiini Gearhead

    No tuolla Trafin sivuilla lukee ihan selkeästi pakettiauton määritelmä:
    Pakettiauto on tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia. Pakettiauton suurimmasta sallitusta kokonaismassasta tavarakuorman osuus on oltava yhteenlaskettua henkilökuormaa (yksi matkustaja = 68 kilogrammaa) suurempi ja istumapaikkoja saa olla kuljettajan paikan lisäksi enintään kuusi.

    Pakettiauto on autoveron alainen ajoneuvo. Pakettiauton autoveron määrä on auton CO2-päästöistä (g/km) tai kokonaismassasta ja käyttövoimasta riippuen 5–50 prosenttia auton yleisestä vähittäismyyntiarvosta (autoverolain 6 § ja lain liitteen verotaulukko 1).

    Toisin sanoen kyllä tuo täysin verotetuksi pakuksi täytyy mennä, ei siinä ole mitään muuta ehtoa kuin se että kantavuus tarvii olla suurempi kuin matkustajien yhteispaino. 2 paikkaisessa autossa siis yli 136 kg kantavuutta riittää.
     
  15. asperiini

    asperiini Gearhead

    Olen tässä huomista odotellessani koettanut löytää Trafin yms sivuilta jotain mainintaa tuosta teho/painosuhteesta joka koskisi tehtaan tekeleitä mutta ei semmoista löydy laeista eikä määräyksistä.
    Ainoa sinnepäinkään asiaa sivuava koskee noita koneen vaihtoja ja virityksiä mutta jos kone on tehtaan jäljiltä niin ei sen teholle tuolta löydy mitään ylärajaa.
    Laittakaa linkkiä jos semmoisen tiedon löydätte.
     
  16. asperiini

    asperiini Gearhead

    Niin siis poislukien tuo alennetun veron paku joka siis ei saa olla tehokas. Tässä siis kyse täyden veron autosta.
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Jos sinulla on vastaavuustodistus ni ei pitäs kasurilla olla nokan koputtamista. Siinä paperissa seisoo tyyppikoodi jolla kyseinen malli on hyväksytty EU-alueelle.

    II. asia: Oletko tietoinen että kyseisessä moottorimallissa on katastrofaalinen suunnittelu virhe?

    Aiheuttaa muutamien kiertokankien ja kampuran tuhoutumisen.. Tapahtuu ihan normi ajossa, kilvanajossa jopa ekalla kerralla. Ja se remontti maksaa helposti 8-10k€

    Olen korjannut Vipereitä ja niiden koneita.

    Itselläni on samanlainen tehdasuusi odottamassa laatikossa.

    Jos haluat ettei motti mene rikki, ota yhteyttä.
     
  18. rb

    rb Double Gearhead

    Onhan noi nyt jollain onnistunut noita SRT 10:jä saamaan kotimaisien kilpien väliin, kun pari näytti olevan kaupankin.

    Helvetin hieno auto sulla.

    Tollaista olisi kyllä mieli tehnyt, mutta tässä kohtaa joutui tyytymään hieman vaatimattomampaan tekniikkaan...
     
  19. asperiini

    asperiini Gearhead

    No nyt on SRT-10 katsastettu.
    Sain Trafista lausunnon jossa sanottiin asioiden olevan just niin kuin tuossa aiemmin kirjoittelin, tämä sitten kelpasi konttorille.
    Nyt vain odottelemaan sitä 50% verolappua...
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Hienoa !!

    Poikkea nyt ton kunniaksi illalla Heurekassa, niin näkis ekaa kertaa ihan luonnossa SRT 10:n...
     

Kerro tästä muillekin!