Ram Van käy ylikierroksilla osa 2: O/D

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Juola, 4.3.2006.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Tervehdys taas, arvoisat ihmiset!

    Jatkoa taannoiseen tyhjäkäynti- ym. ongelmaan. Auto on siis dodge ram van 250 5,2 l V8 moottorilla (318); automaatti sähköloikkarilla. Ja aiemmin tapahtunut: tyhjäkäyntimoottori meni paskaksi ja uusiksi, samalla reissulla myös ylivaihde alkoi itsekseen kytkeytymään pois päältä ja samalla heitti cruisen pois päältä. Ajotietokone (ihan uusi sellainen) ilmoitti, että siellä oli jotain virhetoimintaa od:ssa. Koeajelulla ilmeni myös, että od saattoi olla päällä, vaikka se oli kytketty pois!? Kaksi päivää myöhemmin, kun se tyhjäkäyntimoottori uusittiin, laitettiin pelit ja vehkeet vielä kerran tietsikkaan, ja nyt ei virheestä enää valitettu.

    Lähdin siis Dodgella Lappiin. Matka Rovaniemelle meni mukavasti. Pari kertaa satunnaisesti heitti od:n ja cruisen pois päältä, mutta enimmän matkaa ajeltiin 80 km/h jotain 1600 kierroksella jalat pois pedaaleilta. Perillä lähinnä taajama-ajoa, mutta tarvittaessa od toimi. Tänään tulin pois. Nyt voisi sanoa, että pari kertaa satunnaisesti od (kuin myös cruise) toimi normaalisti. Enimmän matkaa ajelin od pois päältä kytkettynä (joka - siis se off-kytkin - nyt toimi) kun oli niin vittumaista se jatkuva nykiminen 1400-2400 rpm välillä! Ja silloin kun ylivaihde suostui edes jotenkin toimimaan, kierrokset heittelivät kuitenkin: kun pidin nopeuden n. 80:ssä hyppi mittari siellä 1400-1800 rpm välillä. Tuon vakionopeudensäädin vielä sieti, mutta jos se oli päällä, niin myös nopeus vaihteli +/- 10 km/h. (Toisaalta cruise saattoi kytkeytyä pois vaikka pitkän alamäen jälkeen, kun kierrokset yhtäkkiä tippuivat jonnekin tuhanteen, ja sitten kohta sen jälkeen meni od:kin taas pois.)

    Joo, ja olihan pohjoisessa pakkasta, mutta ei näyttänyt olevan isosti väliä sillä oliko auto kylmä vai lämmin.

    Auto siis toimii oikein mukavasti ja jouhevasti tällä erää, kun od on pois päältä, mutta sitten tuo kulutus tietysti on vähän suurempi.

    Eli mikähän voisi olla ongelma tällä kertaa? Joku ehdotti aiemmin sitä jotain anturia kun antaa tietoa ajonopeudesta tietokoneelle. Ei tietokone sellaisesta mitään puhunut... valitteli vain häiriötä od:ssa... sitten ei valitellut enää... nyt voisi taas valitella.
     
  2. jylppy

    jylppy Gearhead

    Throttle position sensorissa tai sen liitännöissä jotain häikkää. Se on siinä kaasarin kupeessa. (potikka)
    Tahikka sitten se jarrupolkimen kytkin jossa on esim. jarruvaloille cruiselle ja ylivaihteelle liitännät. Polkimen palautusjousikin saattaa olla kuoleentunut, jolloin poljin ei nouse ylös asti, ja kontaktit kytkimestä jää auki.
     
  3. PK

    PK 1st gear

    Vielä siitä nopeusanturista, niin katsottiinko koeajolla testeri kiinni autossa että mitä nopeutta anturi antaa tietokoneelle. Itsellä oli niin että kun ajoi tasaista 80 nopeutta niin anturi antoi välillä nopeudeksi 40, 30, 50 yms, jolloin pudotti aina OD:n ja cruisen pois. Tietokone ei herjaa tästä mitenkään koska eihän se tiedä että anturi on sökö vaan luottaa vain sen antamaan nopeustietoon.
    Voi tietenkin olla noi TPS ja muut signaalit, mutta eikös niidenkin pitäisi näkyä kun laitetaan testeri kiinni ja suoritetaan testi nimen omaan AJAMALLA autoa eikä vain korjaamohallissa kaasuttelemalla.
     
  4. klaniese

    klaniese 1st gear

    Mulla on tehnyt samantyyppisiä oireita Chevy Lumina APV 3.8 V6.Mitään vikaa ei ole löytynyt, olen summassa vaihtanut halvempia osia sytytys ja bensapuolelle.Viat on välillä olleet pois mutta aina palanneet.Nyt lopulta kun viat on menneet jo niin pahoiksi että saattaa sammuttaa auton vauhdista alkoi polttaa vikavaloa ja vika on näillä näkymin lämpöanturissa joka ilmoittaa moottorinlämpötilan tietokoneelle.Huomenna on aika pajalle vaihtoon niin saas nähdä onko apua?
     
  5. Juola

    Juola 1st gear

    No niin... tänään ehdin lopulta käyttää autoa taas tarkastuksessa ja... kyllä vain: sehän oli se nopeusanturi joka siellä reistailee! Ei tarvinnut kyllä tehdä koeajoa, sillä tällä kertaa tietokone/testeri ilmoitti heti missä vika! Kas kun se ei edellisellä kerralla asiasta mitään maininnut vaikka sama vika esiintyi jo silloin...?

    No kuitenkin... nyt on sitten selvittelyn alla mistä uusi anturi saadaan ja mitä se kustantaa. Näitä on kuulemma kahta mallia näitä antureita näissä vaneissa: toiset on kiinni vaihdelaatikon kyljessä, ja nämä toiset - kuten tässä minun 89 vuosimallisessa - se on tuollainen pieni vekotin konepellin alla ratin vieressä pitkän vaijerin nokassa...!
     
  6. PK

    PK 1st gear

    Joo elikkä sulla on mittarivaijerin välissä tuo anturi, sama kuin mulla oli. Kyselin silloin pari vuotta sitten tarvikeliikkeistä ja ei saanut kuin chrysleriltä alkuperäistä uutena south west tradelta olisi silloin saanut käytettyä mutta en muista hintaa koska ei mielestäni kannattanut ostaa käytettyä vaikka uusi maksoi 120 euroo, mutta niinhän tahtoo mikä tahansa anturi maksaa nykyään. Eli valitettavasti yhteys merkkihuoltoon ja jos tapansa mukaan jumpittelevat kun on muka niin vanha auto etteivät viitsi etsiä osaa, niin yhteys suoraan maahantuojaan eli ARO oy:lle. Ainakin minulla on aron kautta viimeistään löytynyt apu.
    Tosin kannattaa varmaan kysyä tarvikkeena, ainahan tilanteet vuosien varrella muuttuu.
     
  7. Juola

    Juola 1st gear

    Uusi anturi löytyi sitten lopulta Arolta ja hintaa 142 euroa!!?? Jo on arvokas moinen pikkuinen palikka... vaan ei auta!

    Perjantaina osan pitäisi olla täällä ja saa tuo mekaanikko sen sitten paikalleen asentaa. Samalla tarkistetaan sen uuden tyhjäkäyntimoottorin säädöt... niistä alikierroksista kun tuossa jo toisaalla valittelin..!
     

Kerro tästä muillekin!