Ram Van temppuilee taas...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juola, 2.3.2007.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    ...mutta nyt en puhu halaistua sanaa happianturista!

    Siis: uskaltauduin dötsillä - nyt kun se taas on toiminut - hiihtolomareissulle pohojoseen. Ajelin Lahdesta Rovaniemelle (750 km) ongelmitta yhtä soittoa. Kulutus 12,5 l/100 km, eli oikein hyvä. Maantiepainotteista seka-ajoa pohjoisessa n. 500 km 14 litran kulutuksella. Nyt takaisin Lahteen, ja kulutus edelleen kohdallaan... eli sen reilun 12 litraa satkulla... eli tältä osin kaikki kunnossa, MUTTA:

    SÄIKÄYTTI auto taas kunnolla kun olin vajaat 200 km aamusella ajanut. Iissä (siis "Ii" - pieni Pohjois-Pohjalainen pitäjä 40 km Oulusta pohjoiseen) 4-tietä hidastaa kaksi sellaista nykyään niin suuressa suosiossa olevaa kiertoliittymää. No, kun ensimmäinen tuli eteen ja piti alkaa jarruttelemaan, niin EIKÖS AUTO SAMMUNUT kesken ajon (ihmettelinkin kun niin tehokkaasti jarrutti). Helvetin hauskaa pysähtyä vanilla KESKELLE liikenneympyrää, kun on jono autoja takana! Käynnistyi uudelleen kuitenkin ja eikun eteenpäin. Seuraava ympyrä JA SAMA JUTTU! Nyt käynnistyi - sammui HETI kun annoin kaasua - käynnistys taas, ja pompahdellen ympyrästä läpi. Ohjasin sitten tien reunaan kun tuli bussipysäkki, ja heti kun vauhti pysähtyi, moottori sammui!

    Käynnistyi jälleen, mutta meinasi hyytyä liikkeelle lähtiessä. Vaan sitten kun liikkui, liikkui ongelmitta. EI MITÄÄN ONGELMIA vauhdissa! Hyvin kiihtyi tasaisesti kulki, moottori kävi nätisti... KAIKKI OK!

    Sitten Oulu, josta piti noutaa kaveri keskustasta kyytiin. Tosi kivaa kun jokaisissa valoissa sammui moottori! Kerran pysyi käynnissä, kun valoihin liukuessa laitoin N:lle ja annoin kierroksia toisella jalalla samalla kun toisella jarruttelin. Siinä sitten kaasuttelin paikallaan, ja kun valo vaihtui siirsin drivelle niin, että oli niitä kierroksia vähän enemmän ja talla pohjaan saman tien. Meinasi hyytyä sittenkin, mutta taas viimein hyppäsi liikkeelle. Sitten vielä sadan metrin matkalla kai viisi sammumista, ja olin lopulta kohtauspaikalla parkissa.

    Nyt otin koodit. 45 sanoi tietsikka. 45 Turbo boost limit exceeded (engine was shut down by logic module) sanoo tuo allparin sivu??? Mikä vatun turbo boost? Soitin mekaanikolle, että katsoo korjausoppaasta. Siellä taas puhuttiin jostain OD:n solenoidista? Eihän od:n toiminnassa mitään häikkää mulla ole ollut. Asianmukaisesti toimii... ja vaikkei toimisikaan, niin ei kai se nyt moottoria sammuta?

    Tuntui lähinnä siltä, kuin ei kone saisi tarpeeksi bensaa. Tankki oli melkein täysi vielä, joten bensapumppua mietin... mutta se ainakin kuulostaa ihan normaalilta (siis se surahdus kun sammuttaa auton). Tai jotain smäidää jossakin letkun mutkassa, ehkä? Bensasuodatin on vaihdettu alle vuosi sitten.

    Auto seisoi Oulussa ehkä 20 minsaa. Sitten potkaisin varalta vähäsen bensatankkia, ja käynnistin. Starttimoottori pyöri pitempään kuin yleensä, mutta käynnistyi.

    Loppumatka menikin ihan ongelmitta. Pari kertaa pysähdyttiin vessaan tai muuten vain. Ei sammunut moottori ennen kuin avaimesta käänsi, mutta käynnistyy nyt joka kerta hivenen vaivalloisemmin kuin yleensä.

    Ehdotuksia otetaan vastaan, että mistä alan vikaa tällä kertaa etsimään. Ja jos jollakin on jotain tietoa tuosta vikakoodista, että mikä turboboost...?
     
  2. Antti - I

    Antti - I Gearhead

    Moro,
    chiltonin korjausopas sanoo, että koodi 45 on OD:n solenoidi: "Open or short circuit detected in overdrive solenoid." Tuskinpa tuo siihen sammuiluun liittyy...
     
  3. Juola

    Juola 1st gear

    ...juuei luulisi od-solenoidissa esiintyvien häiriöiden moottoria sammuttavan. Jarruttaessahan se sammui ainakin pari kertaa, mutta sitten kyllä muutenkin, eli uudelleen käynnistettynä kävi kyllä paikallaan, mutta kun yritti lähteä liikkeelle, niin "töks".

    Imupuolen vuodot kai tuon voisivat tehdä...? Mutta mutta, siis kun Oulussa 20 minuuttia seisotaan, niin 520 km ajetaan aivan ilman ongelmia! Ja nyt tänään kävin tuossa tankkaamassa ja vähän ajelemassa ympäriinsä, niin ei sitten minkäänlaista merkkiäkään eilisistä ongelmista!

    Joo... ja tasan 13 litraa oli nyt tuo eilisen päivän kulutus.

    Konehuone on karseen näköinen... ihan kuin koko auto, kun sitä suolan paskaa lensi eilen tien päällä. Plussakelissähän sitä ajettiin Kemistä alaspäin, joten olisihan tämä voinut olla suolaveden aiheuttama joku sähköhäiriö kai myös?

    Jotain paskaa bensan joukossa? Mites se on tuo Teboilin myymä sotku nykyään, kun ryssä sen osti? Olen antanut itseni ymmärtää, että siitä huolimatta Teboilin mittareista ei saa venäläistä pensaa, mutta mutta... Katsokaas, kun minä tankkaan aina Essolla (nyt kun niitä vielä on), mutta kun sukulaiset tarjosivat tankin täyteen lähtiessä, niin se täytettiin sitten teboililla... ja jo alkoivat ongelmat! Sehän minulla kyllä IHAN ENSIMMÄISEKSI muistui mieleen, kun auto sammui, mutta sanokaa vaan, jos olen vainoharhainen!

    Tuosta vikakoodista vielä... manuaalihan on helppo saada sammumaan vastaavissa tilanteissa kun mokailee kytkimen kanssa. Mitenkä se on tuo automaattilootan sielunelämä, jos siellä siis jotain häiriötä on... niinkuin että liikennevaloihin rullatessa ei vaihdakaan pienemmälle ja sitten hyytyy tms. No, öljyt tarkistin - oli sitä ainakin jonkin verran (hankala nähdä kun se on niin vaaleaa... punaista ja puhdasta kuitenkin).

    Joo... ja sitten ennenkuin tyhjäkäyntimoottoria ehdotetaan, niin sehän vaihdettiin vuosi sitten! Ei luulisi vielä sipanneen...!
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Ei kyllä liity todennäköisesti tähän vikaan, mutta Helsinki Televisiolla oli aikoinaan Dodge Ram (NFF-83, missäköhän nykyään), joka sammui valoihin ja siinä jäi selvästi veto päälle, jonka kyllä huomasi siitä, että jarrua sai tosissaan painaa.

    Oli muistaakseni vasta 1400km ajettu tuolloin ja rikki se oli ilmeisesti saatu 3500kg ulkolähetysvaunua vedettäessä ja autoa tarkemmin tuntematta, taisi siinä jokin OD-nappi olla ja sen väärällä käytöllä se oli ilmeisesti rikottu ja rikottiin kyllä jatkossakin...

    Pointti, jota haetaan on se, että jotain OD:hen/turbiinilukkoon viittaavaa vikaa siinä oli ja samantapaista sammumista ilmeni.

    -Tosin Juolalla etsisin vikaa ensimmäisenä sieltä polttoainepumpusta, jonka mittaamiseen ajossa ei taida olla yhtään helppoa/kunnollista tapaa, mutta välttävä konsti voisi olla amppeereiden mittaus ajossa, koska amppeereissa luultavasti tapahtuisi muutosta sammumisten aikana (juuri ennen).
    Tuo muutos voi tietysti johtua monestakin eri syystä, mutta sentään vähän auttaisi paikallistamaan vikaa.
    Jos siihen laittaisi jännitemittarin vielä rinnalle, niin sitten vasta voisi varmuudella todeta pumpun olevan tiensä päässä, jos amppeerit laskee, mutta jännite pysyy samana... :-?
     
  5. Juola

    Juola 1st gear

    Jaa... läheltä liippaa, NFF-53 on mulla! Mutta muistelisin, että tämän vanin alkuperäinen omistaja oli joku putkifirma Tampereella tai jotain...

    Joo, mutta kumminkin od menee normaalisti päälle siellä jossain vähän alle 60 km/h nopeudessa ja turbiinilukko sitten 70:ssä. Ja taajamissa kun ajelen, niin tottakai kytken od:n pois... mutta eihän se sitä sano, etteikö tuokin voisi mennä rikki!

    Ja se pumppu... siis kuulostaa ainakin normaalilta (kun joku sanoi täällä kerran, että rikkinäinen surisee pitkään auton sammuttamisen jälkeen, vaan tämä surahtaa nätisti kuten aina ennenkin), mutta voihan sekin olla rikki!

    Tuo mittaaminen kuulosti vähän vaikealta kerran läpiluettuna... mutta minäpä kyselen vähän kavereilta apua siihen (vaan en Esson baarissa. Essolla vain tankkaan)!
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Vai surisee pitkään... Kyllä se on boksi/rele, joka sen surinan pituuden määrää, eikä viallinen pumppu, mutta saattaa se ääni olla kovempi tai muuten epämääräisempi kulahtaneella pumpulla tai sitten ei...

    Mittaaminen tapahtuu niin, että amppeerimittari johonkin sopivaan väliin kiinni ja samaan saa jännitemittarin plussan ja siinä tuo kaikessa yksinkertaisuudessaan... -Vaikka hyvin epämääräinen tapa, niin helppous ja se, että noissa arvoissa tapahtuu taatusti muutosta silloin, kun pumppu alkaa hyytymään sen takia, että itse pumpussa on vika, puoltavat noinkin epämääräisen mittaustavan käyttöä.

    Ja toki, jos jollakin helpompi ehdotus tuon mittaamiseen ajossa, niin ideoita kehiin. -Tämä oli vain yksi/ensimmäinen ehdotus...
     
  7. Juola

    Juola 1st gear

    Mutta palataanpas nyt vielä siihen OD-solenoidiin - etenkin kun tuo ennakkotapaus löytyi siitä NFF-83:sta: nimittäin käväisin tuossa nyt vielä Helsingissä illalla kun oli vähän asioita, ja pitäähän tätä autoa nyt testailla...! OD (ja turbiinilukko) päällä moottoritietä kahdeksaa-yhdeksääkymppiä ongelmitta, kunnes saavuin kaupunkiin ja ensimmäisiin valoihin, joihin piti pysähtyä. Sitten pysähdyinkin kunnolla. No, iltayhdeksän jälkeen ei sitä trafiikkia siinä onneksi niin mahdottomasti ollut... starttasin taas ja... mietti hetken ja päätti käynnistyä. Sittenpä tajusin heti kytkeä OD:n pois päältä, ja - vähän jurnuttaen - auto lähtikin eteenpäin, eikä sammunut seuraavissa muutamissa valoissa, ja pääsin keskustaan asti parkkiin. (Oulussa ja Iissä en kyllä välttämättä hätäpäissäni tullut O/D OFF -nappulaa painaneeni, kun piti yrittää päästä pois tietä tukkimasta!)

    Menin sitten asioilleni, ja auto sai jäädä huilaamaan muutamaksi tunniksi. Nyt ajelin yöllä kotiin od pois päältä kytkettynä, ja hyvin meni!

    Eli ehkä tämäkin asia vaatii vielä lisäselvityksiä... mutta tosiaan, loota tuntui vähän kankealta ja äänekkäältä sen sammumisen jälkeen... niin muuten myös aiemmilla kerroilla... mutta levättyään toimi normaalisti.

    Laatikkoremonttiin ei nyt oikein olisi varaa... tietääkö joku tästä solenoidi-jutusta enempää?
     
  8. Juola

    Juola 1st gear

    Juu... kyllä tästä nyt taisikin tosiaan tulla vaihteisto- ja voimansiirtojuttu... eli kun nyt on tässä tullut tutkailtua tätä hommaa ja myös haastateltua vähän ihmisiä, niin pari muutakin enemmän tai vähemmän vastaavaa tapausta on tullut vastaan...

    Eli mekanismi on jotensakin seuraavanlainen: kun on ajettu OD ja turbiinilukko päällä ensin jonkin aikaa tasaista vauhtia ja sitten jarrutetaan kevyesti TAI nostetaan vain jalka kaasulta ja annetaan auton rullata kohti lähestyvää risteystä/liikenneympyrää/mitä-vain, niin JOKO ylivaihde jää päälle, eli ei vaihdakaan pienemmälle TAI lukko jää päälle (tai jos vaikka molemmat) JA vauhdin hidastuttua riittävästi MOOTTORI SAMMUU.

    Samoin liikkeelle lähtiessä, kun Oulussa motti sammui heti uudelleen, niin tokihan niin käy jos aivan liian isolla vaihteella yrittää liikkeelle lähteä (miten se sähköinen ylivaihde heti on päällä kun starttaa??? tai niin, jos solenoidi on rikki, niin kai se voi tehdä mitä vaan). Helsingissä lähti kyllä liikkeelle, mutta loota jurrasi (lukko päällä?).

    Tutkimukset jatkuvat. Hyvin toimii tässä taajama-ajossa, kun en ylivaihdetta tarvitse. Avataan tuo aski tässä joskus kun jaksetaan. OD solenoidista siis herjaa, ja A500 on tuo laatikko. Tietenkään mekaaninen vikakaan ei vielä ole poissuljettu...!
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Alkuperäinen lambda-anturi ja turbiinilukko/OD...
    Mulla on jo kaksi oikein, :rotfl: joko kolmannesta jaetaan palkinnot... :p
     
  10. _henkka_-

    _henkka_- 1st gear

    tuskinpa toi sun vika ainakaa bensan laadusta johtuu. Ite oon ajanu ramilla varmaan 10 vuotta pelkästää venäläisellä ja joskus olen laskenu jopa venäjän 92 tankkii hyvin on kelvannu eikä mitää sen suurempia pulmia ole bensan kanssa ollut.
     
  11. petro_din

    petro_din Gearhead

    no vaikka od jäis päälle niin ei sen vielä pitäs sitä autoa sammumaan saada.. laiskasti se kyllä varmasti liikkeelle lähtis sitten moisen jälkeen..

    mutta jos turbiinin lukko jää päälle niin se kyllä osaa hyvinkin sammuttaa auton..
    ja ikävän ilkiää se on sitte uudelleen käynnistelyn jälkeen vetää pykälää päälle josse lukko ei vieläkään ole hellittänyt..

    turbiininlukkoon vaikuttaa vaan ite turbiini, tietsikka ja solenoidi laatikossa joka ohjaileepi jollain tapaa sitä lukon kytkeytymistä siellä turbiinin sisällä..
     
  12. Juola

    Juola 1st gear

    ...joo, niin minä vähän olen itsekin arvellut, että LUKKO jää päälle, eikä od... päätellen siitä laatikon käyttäytymisestä, äänestä ja tuntumasta noin yleensä... mutta siis kun tietsikka sanoo, että OD:n solenoidi, niin liekö A500:ssa yksi ja sama solenoidi sekä od:lle että lukolle? Joissakin laatikoissahan on vissiin molemmille omansa?? Tai näin mulle on ainakin kerrottu... mutta onko siis tässä 500:ssa vain tuo yksi?

    Juu, kun en ole vielä varaosaliikkeeseen ehtinyt eikä oo tuota lootaakaan vielä avattu... joskus tässä lähiviikkoina sitten.

    Ja niin... tietääkös kukaan tuollaisen solenoidin hintaa... jos nyt olisi niin hyvä tuuri, että vain sen vaihtamisella hommasta selviäisi?
     
  13. Antti - I

    Antti - I Gearhead

  14. Juola

    Juola 1st gear

    Ok... eli ne vaihtuvat sitten samalla kertaa molemmat. Täytyypä kai tilata tuonne varaosaliikkeeseen... siinähän sen samalla vaihtaa, kun laatikon kerran avaa!

    Kiitos tiedosta... ja teille muillekin kaikista vinkeistä tälläkin kertaa!
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Itse tarkoitin OD:llä tuohon OD:seen liittyvää vikakoodia, jonka oli Juolan auto antanut. Ilmeisestihän se liittyy myös turbiinilukkoon.
     
  16. Juola

    Juola 1st gear

    ...niin ja sillä minä kyselin, että montako solenoidia sieltä löytyy, kun ongelma haiskahtaa enemmän turbiinilukolta, mutta vikakoodi on OD... mutta siis kun se on tuollainen pakettiratkaisu tuo solenoidi, niin se lienee tämä sama koodi 45, joka voi tarkoittaa kumpaakin! Eikös?

    Joten lienemme tällä hetkellä yksimielisiä asian suhteen? Minä sitten kerron miten kävi ja mitä löytyi... mutta saa nyt pari viikkoa odottaa tuo loota, kun on muita kiireitä...!
     
  17. Antti - I

    Antti - I Gearhead

    Sille turbiinilukon solenoidille on oma vikakoodinsa, 37.
     
  18. Juola

    Juola 1st gear

    No helvetti... niinpä näyttää (en tuota ensin huomannut kun itsekin kahlasin koodeja läpi)! Juuri kun luulin, että tämä on selvä tapaus... no, vaihtoon ne menee kuitenkin... ei tuo nyt ainakaan huonommaksikaan tuosta mene!
     
  19. Sten

    Sten 3rd gear

    Mulla on ihan vastaava ongelma mun Chevy Corsicalla kun se jää kiinni ODlla kun on ajanut vähän pidempään ODlla. Mutta kun auto on kylmä niin se toimii niin kun pitää. En viitsinyt etsiä sen kummempaa sitä vikaa, niin mä irrotin vaan sen pistoke solenoidiin niin se ei pääsee ODhen. Mutta olisi hauska kuulla jos sä saat sen kuntoon ja millä konstilla niin ehkä määkin saisi mun oma ko4rjattu. /Sten
     
  20. Sten

    Sten 3rd gear

    No ´nyt sain vastauksen jenkeistä siitä solenoidista ja ne väittää että se kuumenee liikaa niin että se jumittaa koko homman. Se voi vissin puhdistaa ja tarkistaa että kaikki toimii laämpösenäkin mutta ne vaan vaihtaa uuden osan paikalleen ja sillä siisti. /Sten
     

Kerro tästä muillekin!