Ram Vanin happianturi - jälleen!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juola, 9.11.2006.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Heipähei, piiitkästä aikaa!

    Enpä olekaan aikoihin teitä täällä vaivannut, kun on ollut muita kiireitä, ja kun dodgekin on toiminut kuin unelma...

    ...siis tämä B250/1989/318/A500 -vani, jossa on ollut kaikki mahdolliset viat ja vaivat. Kun sitten lopulta oli katalysaattori heivattu mäkeen, nopeusmittariin vaihdettu molemmat vaijerit, ja vielä vähän muuta pientä, niin helevetin hienosti pelitti auto koko loppukesän ja alkusyksyn... ei nyt mitään hirveitä matkoja ole tehty, mutta heinä-lokakuussa kuitenkin useita tuhansia kilometrejä 15 litran keskikulutuksella.

    Vaan nyt tuossa toissapäivänä kun aamulla kylmänä käynnistin, niin pukkasi nokea hangelle putkesta. Kerrankos tuota, kun pariin viikkoon ei muuta kuin lyhyen lyhyttä kaupunkiajoa, mutta tämä auto tuntien alkoivat hälytyskellot päässäni soida! Ja sitten tänä aamuna töihin ajaessa sammui valoihin! Tuosta vaan... vilkku oli päällä, ja ihmettelin kun alkoi niin verkkaiseen nakutella... sitten laski öljynpaineet, syttyi se "öljylampun" kuva siihen mittarin viereen kanssa... hiljalleen vain hyytyi siihen! Ja kun valo oli sitten vihreä, eihän se auto mihinkään mennyt. Starttasin sitten uudelleen, ja hyvin kuitenkin käynnistyi. No, paikallisen mopar-spesialistin paja on onneksi tuossa työmatkani varrella, ja olinkin jo siinä ihan nurkilla. Ajoin suoraan korjaamon pihaan ja pistettiin testerin piuhat paikalleen: HAPPIANTURI! Ilmankos tuli nokea piipusta, ja ilmankos oli näyttänyt tuota pensaakin kuluneen parina viime päivänä!!!

    Oltiin siinä korjaajan kanssa ihmeissämme... tämä ongelmahan piti olla poistunut jo keväällä yhdessä katalysaattorin kanssa!

    Eli mikä v-u sen taas särki? Nyt ei siis ole enää pakoputki tukossa. Vuotoja ei pakosarjassa/-putkissa missään ole havaittu. Ei ole jäähdytys- tai muitakaan nesteitä pakosarjaan päässyt... kaikki helevatan kannentiivisteet sun muut venttiilit on tarkistettu sen tuhat kertaa! Joskus valitin täällä pikku säksätyksestä kylmällä koneella... pakosarjan tiivisteissä voisi jotain falskausta olla ja siitä tulla se säksätys, mutta kun tuokin ääni on kuulunut vain pari kertaa, ja aina lakannut viimeistään tuollaisen kilometrin ajon jälkeen.

    Tämä viimeisin lambda toki OLI vaihdettu rikkinäisen katin vielä ollessa paikoillaan, ennen äärimmäisen tukkoista Vantaa-Lahti ajelua jollain 40 litran kulutuksella... mutta jos se olisi silloin vaurioitunut, toimisiko se sen jälkeen kunnolla jotain 5-6000 km ja sitten vasta hajoaisi?

    Ei me nyt kyllä tiedetä... huomenna laitetaan taas uusi anturi, mutta jos kellä mitään mieleen tulee, niin kertoa saa... ettei tarvitsisi taas 1/2 vuoden päästä tai jotain uutta laittaa!
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ton happianturin hajoamien pitäis vaikuttaa noin paljon kulutukseen? kyllä jotain muutakin vikaa pitäis löytyä.
     
  3. Juola

    Juola 1st gear

    ...juuei, siis tuo mainittu 40 litran kulutus oli siis kun katti oli hajonnut ja pakoputki oli täysin tukossa... se oli silloin.

    Mutta kulutus nousee tietysti happianturin ollessa poissa pelistä. Autohan käy silloin rikkaalla koko ajan, bensaa palaa, mutta moottorin lämmettyä se ei kyllä tehoja ainakaan lisää - päinvastoin. Rikkinäisellä lambdalla mutta höyryjen vielä kulkiessa pakoputken läpi oli dodgen kulutus matka-ajossakin vajaa vuosi sitten reilu 20 - ehkä jopa 25 - litraa satkulla, kun normaalisti maantiellä pysytellessä pääsen tuollaiseen 12 litran tuntumaan.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tolla happianturilla ole "valtuuksia" kovinkaan paljon seosta muutella. GM vehkeet toimii loistavasti ilman lambdaakin mutta jos moppe sitten on herkempi??
     
  5. Juola

    Juola 1st gear

    ...voi sitten olla niinkin. Nimittäin muistelen muidenkin huomanneen ramvaneissa rikkoutuneen lambdan rikastaneen seoksia/lisänneen kulutusta lähelle kohtuuttomuuden rajoja...!

    Mutta mutta... jotain muutakin nyt lienee vialla. Illalla ajelin töistä kotiin 7 km ongelmitta. Aamulla starttasi kylmänä hyvin. 4 km ajelun jälkeen SAMMUI SUORALLA TIELLÄ! Nyt en siis edes ollut valoihin pysähtynyt tms. Kesken ajon vain sammui!!! Ohjasin (pirun raskasta muuten kun tehostin on poissa pelistä) tien sivuun ja käänsin virrat pois (jotka siis jäivät päälle. Vain moottori sammui). Starttasin sitten heti uudestaan, ja sama juttu kuin eilen, eli heti käynnistyi, ja ajelin korjaamon pihaan ja luovutin avaimet mekaanikolleni.

    Hall-anturi tuli mieleen, mutta kun käynnistyy hyvin uudelleen, ja ihan heti. Ei tarvitse antaa moottorin jäähtyä. Olen antanut itseni ymmärtää, että HALLin kyseessä ollessa kone EI käynnisty heti uudelleen, vaan vasta jopa useamman tunnin odottelun jälkeen...!

    No, saa nähdä, mitä löytyy tällä kertaa...!

    -----

    ...ja mitäänhän ei oikeastaan löytynyt! En odottanutkaan...

    Lambda jumitti, no se tiedettiin. Vikakoodia se ei jättänyt missään vaiheessa, mutta jännitteet pysyi samassa antoi kierroksia eli ei. Vaihdettiin lambda, mutta jumittaa meinasi sekin. Tammikuussa vaihdettiin se moottorin keskusyksikkö eli älylaatikko. Ajateltiin jopa sen olevan ns. maanataikappale ja sijoitettiin konetilaan toisesta vanista peräisin oleva varmasti ehjä loota. No, kierroksilla alkoi heilua jännitteet, tyhjäkäynnillä lyhyen seilaamisen jälkeen 86-88 (volttia? millivolttia? mitä vain. V siinä oli perässä). Oma tietokone takaisin, ja nyt toimi samoin: kierroksilla hyppii kuten pitääkin, tyhjäkäynnillä hypiti-hyp ja sitten 86-88 V, Rich, ja siinä pysyy. Siis pointti on: kierroksilla seilaa, tyhjäkäynnillä pysyy paikoillaan. Kuuluuko asiaan vai ei? Saastelaitteet EGR:ää lukuunottamatta poistettu kokonaan tai ainakin käytöstä.

    Korjaaja oli käynyt ajelulla aamupäivällä, vaan ei saanut autoa sammumaan. Normaalisti oli toiminut, mutta valitteli laiskuutta ylämäissä. Laiska se niissä onkin, ja rallattus kuuluu joskus moottorista kun mäkeä noustaan. Olen ajatellut, josko jakajan ketju olisi kuitenkin hiukka venynyt, mutta ei pidä meteliä muuten... EIKÄ SELITÄ MOOTTORIN SAMMUMISTA KESKEN AJON. En ole toisella 318 koneen vanilla mäkiä kiivennyt niin en tiedä, ja mekaanikon omassa vanissa on isompi kone, niin saattoihan tuo minun auto tuntua laiskalta. Vai onko sitten jotain muuta säätöä... hitto näiden tietokoneajan autojen kanssa!

    Pitkään tuossa korjaamolla kaasuteltiin, ja helvetin ärhäkästi vastasi kaasuun kun sitten lopulta korjaamon pihasta poistuin. Enpä ajatellut uuden lambdan tehoja lisäävän (mäkiin en vielä ole ehtinyt).

    Jään odottelemaan uusia sammumisia. Voisiko Hall-anturi ilmoitella tällä tavoin etukäteen ennenkuin sitten joku päivä lopullisesti hajoaa?

    Ihan vienoinen öljystä muistuttava tuoksu tuli, kun korjaamolla isosti kaasua annettiin. Auto ei savuta kuitenkaan normaalioloissa yhtään (eli siis jos öljyä sinne pakosarjaan joutuisi, niin ei se happianturi siitäkään tykkää hyvää). Ei mitään sinistä katkua. Kesällä kului öljyä jonninverran, mutta kovin kova öljysyöppö ei ole ollut. Kesällä oli myös kuuma. Talvella ei mittatikussa taso laskenut yhtään kuukausien kuluessa.

    Juuu... täytyy taas ajella. Kovin pitkille matkoille ei nyt arvaa lähteä!
     
  6. Antti - I

    Antti - I Gearhead

    Terve,
    minkä merkkisiä lambdoja olet käyttänyt? Onko ne jotain yleismallisia tarvikkeita vai oikein mopar-tuotteita?

    Itse vaihdoin kesällä samanlaiseen härveliin motonetin yleislambdan, kun se ei vanhalla mennyt päästöistä läpi. Vanha oli luultavasti alkuperäinen, ainakin se oli ruostunut niin kovaan kiinni ja töpselissä oli moparin logot. No, meni päästöistä läpi, mutta sitten tietokone alkoi silloin tällöin ilmoitella "lean condition" -vikakoodia, ja parin kuukauden ajelun jälkeen maantiekulutus pompsahti 14 -> 20 L, ja samalla tuli käynnistysongelmia. Vanha lambda meni irroitettaessa poikki, muuten olisin laittanut sen takaisin.

    Pistin ramin talviteloille, mutta pitää keväällä kokeilla seuraavaksi vaikka bilteman yleislambdaa, se on vielä halvempi ja yksi on jo hyllyssä... No, pitää ensin irroittaa lambda ja yrittää testailla sitä.

    Putsailin imukurkkuja carburetor cleanerilla, en tiedä olisiko se rikkonut lambdan, hirveä usva tuli pakoputkesta. Mitään vikaa, vuotoja ym. en löytänyt.
     
  7. Juola

    Juola 1st gear

    ...siinä on nyt kai menossa kolmas tällainen "Standard"-lambda... "Standard Motor Products, inc" USA:ssa näitä valmistaa. Muuan paikallinen varaosaliike, josta jenkkeihinkin osia helpohkosti saa, näitä on myynyt, ja nimenomaan pitäisi olla oikeanlainen tuohon dodgeenkin.

    Tiedä häntä sitten... maksaa 98 euroa, eli ei mikään halpa! Jos kohta taas menee, niin minäkin siirryn motonettiin... oliko se KajS täällä vai kuka joskus sanoi motonetin lambdalla pitkään pärjänneensä.

    Ajelin juuri kylmällä autolla tänne työpaikalle... ei sammunut kesken ajon! Vaan siis miten se nyt on tuon tyhjäkäynnin kanssa? Pitääkö niiden lambda-arvojen hyppiä vai pysyä paikallaan?
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mulla Pontiacista oli just hiljan vaihdettu lambda taas pimeänä. Yhteistä ton
    sun kuvauksen kanssa pakosarjan säkätys välillä, yhdestä haarasta puuttui
    toinen pultti kokonaan. Saa nähdä kestääkö anturi nyt kun ei enää säkätä.
     
  9. rrauta

    rrauta 3rd gear

    jos siellä on pakosarjassa pienikin vuoto, menee seokset rikkaalle ja rikas seos alkaa noeta lamdaa, ja samalla pakokaasun lämpötila laskee ja se alkaa noeta sitä lamdaa ja jos ajetaan lyhyitä matkoja lamda ei ehdi lämmetäkunnolla eli sekin nokeaa lamdaa.
    eli katso pakosarjojen tiiveys, ja kun autolla ajetaan se pitää ajaa kunnolla lämpimäksi että lamda puhdistuu (ainakin silloin tällöin)

    ja ei ne anturit välttämättä ole rikki, pilleillä polttaa noet pois niin saattaa lähteä toimimaan. :eek:
     
  10. Juola

    Juola 1st gear

    Jaa, täytynee siis ottaa vakavammin tuo pikku säksätys ja tarkistaa tilanne. Joku sanoi, että - etenkin kun on vähäistä eikä päivittäistä säksätystä - jos jonnekin suuntaan vuotoa on, niin pakosarjasta ulospäin eikä niin, että hörsisi kovin paljon ilmaa sisään. Jos taas imisi ilmaa sisään, niin tilanne putken sisällä olisi sama, kuin jos ilmapumppu olisi vielä toiminnassa. Säksätys loppuu aina kun paikat ovat riittävästi lämmenneet (lienee sitä lämpölaajenemista).

    Mutta joo, niin mulle päästöjen mittaaja keväällä kanssa sanoi, että ei tykkää lambda hyvää, jos vuotoja on...!

    Tutkitaan.
     
  11. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo kyllä se pienikin pakopuolen vuoto siis ennen happisensoria sekoittaa lambdan ja auton käynnin. Ja kapeakaistalambdan toimiessa oikein ja koneen ollessa käyntilämpöisenä sen jänniteet heiluvat tyhjäkäynnillä nopeaan tahtiin välillä 0.2-0.9 V, noin suurinpiirtein. Siis kun kone ja muut vermeet ovat kunnossa... Onhan katottu, että ei ole imupuolen vuotoja?
     
  12. rrauta

    rrauta 3rd gear

    kyllä se vetää ilmaa sisälle jos pakopuolella reikä.

    ja ilmapumppu puhaltaa pakosarjoihin kylmänä, ja lämpöisenä ainoastaan katalysaattoriin.
     
  13. Juola

    Juola 1st gear

    Huomenna ajetaan auto halliin sisälle ja katsotaan ja tutkitaan taas...

    ...mutta tällä välin todettua: maanantaina ajoin Lahdesta Tamppereelle ja takaisin. Auto oli monta tuntia roikassa ennen lähtöä, että lämmin oli. Matka sujui täysin ongelmitta. Perillä seisoi ulkona muutaman tunnin, että paikat olivat toki ehtineet jäähtyä, mutta myös paluumatka Lahteen meni hienosti. Auto toimi ihan kuin pitääkin.

    Tiistaina vain kaupunkiajoa. Pientä raskautta liikkumisessa.

    Tänä aamuna kylmänä ed. iltapäivästä asti pihalla seisoneella autolla töihin. Jälleen maagisen 4 km ajon jälkeen moottori sammui suoralla tiellä!!! Käynnistyi heti uudellen - sata metriä ja sammui taas. Käynnistys, ja korjaamon pihan kautta töihin. Eli nyt on selvää, että auto sammuu aina pitemmän seisomisen jälkeen siinä vaiheessa, kun moottori on pikkaisen ehtinyt lämpenemään, eli sen 4 km ajon jälkeen, ja tämä kohta on ihan pian sen jälkeen, kun myös ryyppy on lähtenyt pois päältä, eli kun kierrokset ovat hivenen laskeneet. Aina sama kohta!!!

    Lämpöanturi? Se ajateltiin vaihtaa... kyllä se tietsikan mukaan lämpöjä mittaa ok, mutta tulisiko tässä kohtaa sillä joku virhearvio? Myös se voisi selittää ajoittaista laiskuutta mäissä ja muualla. Siis joku yhteys siinä on, tuo 4 km, ryyppy pois, moottori ei saakaan tarpeeksi bensaa, kone sammuu, käynnistyy kuitenkin aina uudelleen.

    Näissä uudelleen starttauksissa muuten ei kuulu sitä tyhjäkäyntimoottorin "bzzzz" ääntä kun se virrat pois - päälle tilanteissa sitä jotain läppää avaa - sulkee. Merkanneeko mitään?

    Joo, ja huomenna katsotaan varuilta myös tulpat ja piuhat. Sillä välin saa taas kaikenlaista ehdottaa, jos jollain mieleen jotain tulee.
     
  14. buick8791

    buick8791 1st gear

    No lambdan tappaa glygoli ja väärät silikonit...siis jossakin kohtaa koneessa tiivistämiseen käytettynä. Sen tappaa myös superrikas seos ainakin sillä tavalla, että kone ei saa sitä putsattua enää kunnolla.

    Lambda voi tappaa itse itsensä silleen, että se lambda ei sovi ko. autoon.
    Nuo "yleismallit" eivät pelaa kauaa kaikissa autoissa.

    Siis onko katsottu imupuoli, että ei vuoda mistään?
    Mite se uusi lambda, toimiiko se?

    Mites polttoainepaineet?

    Tyhjäkäyntimoottori antaa kyllä myös vikakoodin, jos se on pielessä.

    Uuden lambdan kannattaisi varmaan hankkia vasta sitten, kun sen mahdollinen tappaja on selvinnyt se.
     
  15. Juola

    Juola 1st gear

    Joo, siis ne imupuolen ja muittenkin paikkojen mahd. vuodot tarkistetaan huomenna kun saadaan auto halliin sisälle.

    Ei siinä tyhjäkäyntimoottorissa mitään vikaa liene - sitä paitsi se(kin) on ihan uusi... tai siis vajaan vuoden ollut. Mutta kun se näissä totkeissa ainakin silleen jännästi surisee, kun laittaa virrat päälle, ja vastaavasti vähän vaimeammin, kun laittaa virrat pois, niin ne äänet, eli tämän polttoaineläppä-mikälie avaaminen-sulkeminen jää väliin näissä aamuisissa tielle sammumisissa ja uudelleen käynnistämisissä. Ajattelin senkin vain mainita ihan kaiken varuiksi...!

    Ne aiemmat lambdathan selittyivät(kö?) sillä, kun katti oli lopulta täysin tukossa, eivätkä höyryt päässeet enää kunnolla virtaamaan. Lambdan raja-arvot ylittyi(alittui) ja se heitti pelaamasta. Sitten mentiin oikein sikarikkaalla, ja nokea ja karstaa kertyi kolossaaliset määrät sinne putkiin.

    Viimeisellä niiden aikojen nokeentuneella lambdalla sitten ajetiin kuukausia ja tuhansia kilometrejä kyllä vielä, ennenkuin se nyt viime viikolla hälytti.

    Mutta siis sammuilu vain jatkuu kerran alettuaan. Vikakoodia ei anna mistään. Laskin aamulla välähtelyt: 12 55, eli akulta kenkä pois hiljattain ja kiitos ja loppu. Ei muuta. Se lämpöanturikin siis toimii teoriassa - ja tietokoneen mielestä, mutta pienikin toimintahäiriö sillä kai VOISI selittää nämä sammumiset aina aamulla samassa kohtaa... eikö?
     
  16. rrauta

    rrauta 3rd gear

    siis sammuuko se kesken ajon , vauhdista?? vai tyhjäkäynniltä? :eek:
     
  17. Juola

    Juola 1st gear

    Joo. Se sammuu nimenomaan kesken ajon, vauhdista! Sammui se silloin kerran valoihinkin, tyhjäkäynnillä, mutta sama 4 km kylmällä koneella oli takana. Se on sammunut tasamaalla kesken ajon (jolloin olen vain kevyesti antanut kaasua tai antanut auton vain rullata) mutta myös lievässä ylämäessä jolloin jalka on taatusti painanut kaasupoljinta!

    Nyt kävin tuossa juuri vähän ajelulla. Välillä pelasi hyvin, välillä oli raskassoutuista tuo meno. Tein sitten myös pikkupyrähdyksen moottoritiellä ja kiihtyi sataseen (hups! eihän sillä niin kovaa saa ajaa) melko mukavasti. Sitten tuollaista 90 km/h köröttelin pari km, ja lopulta valitsemastani liittymästä sisään ja silloin: kun nostin jalan kaasulta alkoi auto potkimaan. Ajelin sitten parkkiin ja katsoin vikakoodit - joita nyt tulikin: 12 52 55! 12 oli siis se akku, tai tässä tapauksessa kai tietokone, joka oli hiljattain hetken pois kytkettynä, 55 lopetus... mutta se 52 - yllätys yllätys - OXYGEN SENSOR STUCK AT RICH POSITION!

    ...no siinähän se tyhjäkäynnillä jumitti jo ennenkin, nyt sitten kai myös ajaessa. Siis kun lambda sanoo, että rikkaalla mennään, niin ruisku antaa vähemmän pensaa, että menisi laihemmaksiko? Ja kun ruisku ei anna tarpeeksi pensaa, tulee käymishäiriöitä - kö? Ja jos lämpöanturi valehtelee, jumittuuko lambda silloin?
     
  18. audiq

    audiq Gearhead

    Ei se lambda-anturi voi valehdella, että nyt on rikkaalla.
    Lisää bensaa se haluaa vanhemmiten, eli valittaa, että käy laihalla ja ECM tottelee toivetta ja kulutus nousee, muutenhan kulutus voisi jopa laskea.
     
  19. Juola

    Juola 1st gear

    Niin... siitä kulutuksen kasvamisesta on kyllä karvaita kokemuksia, mutta nyt se on siis jumittunut tilaan RICH. Väittää koko ajan, että on rikkaalla, ja ruiskut toimii sitten minimiteholla. Näin sanoo tietokone.
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Mitä se nyt sellaisia väittää...?
    Euroissa toimii paremmin ilman anturia, kuin viallisella lambdalla.
    En kyllä lukenut kokonaan juttua, että oletko jo kokeillut. Silloin ainakin on rikkaalla oikeastikin (tietysti vaan kokeilu!).
    Lähinnä hämää tuossa rikkaassa seoksessa se, että ei se jännite voi oikein ilman energiaa nousta ja energiaahan se saa juuri bensasta, ei se pelkällä hapella toimi.
     

Kerro tästä muillekin!