Ram Vanin happianturi - jälleen!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juola, 9.11.2006.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Niin, no en ole nyt kokeillut... tämä on siis ensimmäinen kerta kun on tämänkaltaisia lambda-ongelmia tässä autossa.

    Vaan aiemmin (ja tänne olen silloin ahkerasti kirjoitellut) on ollut niitä lambdaongelmia, että se ei ole ollenkaan pelannut, ja sitten on todella käynyt rikkaalla... ja yleensä meno on muuttunut melko tukkoiseksi vähän matkan jälkeen, kun kone on meinannut tukehtua bensan määrään... kulutus ollut sen mukaista.

    Nyt auto on pajalla... tulpat, tulpanjohdot, virranjakajat, pakosarjat ja muut vipottimet ja letkut syynätään...

    ...kerron sitten myöhemmin, mitä löytyi.
     
  2. ramman

    ramman Double Gearhead

    No jopas taas koettelee :eek: Ilman sitä lambdaa ei toimi todellakaan, menee vaan limppimoodiin ja sitten pensaa palaa ihan aikuisten oikeesti. Onkos siinä sun rotkessa alkuperäinen toi tietokone? Liittimet kannattaa putsailla ettei tule mitään kosketushäiriöitä sieltä suunnalta. Noita tietokoneitahan on poikunut rampoista kyllä ennenkin. Mulla kun ramvanista rupes tietokone kans pätkimään niin silloin se teki kaikkia ihme nykimisiä ja sammumisia, mulla sai ton boxin buutattua ainakin kun irrotti akusta kaapelit vähäksi aikaa, toimi taas pari päivää ihan ookoo, kauaa ei jaksa tolleen irrottelemalla kyllä pelleillä, mutta väliaikaisrataisuna toimi kyllä :odroll:
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Kulutuksella ei varmaankaan ole merkitystä, jos vain kokeilee ilman lambda-anturia.
    Ja toi "limppimoodiin" meneminen on tarkoituskin.
    Sillä ei varmaan sammuile, jos vika olisi lambda-anturissa, kun taas esim. syttyvika varmaankin pahenisi. Saisi vähän suljettua vikoja pois.
     
  4. rrauta

    rrauta 3rd gear

    epäilen että siinä laitteessa on kyllä vähintään kaksi vikaa.

    toinen vika aiheuttaa sen sammumisen, joku kosketushäiriö, eli sähköt katoaa tilapäisesti.

    ja toinen vika joka heittelee sitä seosta.

    onko se lamda lämmitettävä vai yksijohtoinen, voisiko lämmitettävässä kosteuden / suolan / rikkinäisen liittimen yhdistelmä "vuotaa" jännitettä siihen tunnistimen johtoon. ei oikein muuten näytä liian rikasta.

    tai sitten se ruisku vuotaa jostain bensaa koneeseen ja vie seoksen rikkaalle.

    voisiko joku tilapäinen vuoto imusarjassa, egr tai joku letku, tehdä sen että välillä vuotaa, ja sit yhtäkkiä lakkaa vuotamasta ja tietokone ihmettelee että tuli joku häiriö kun saa liian rikasta.
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Tuohon liittyen, niin mietin, ettei jännitehäviö moottorin ja korin välillä voi aiheuttaa virheellistä anturitietoa, kun lambda-anturissa on muistaakseni ääretön vastus, muulloinhan jännitehäviö voisi nostaa lambdan jännitettä turhaan. Ei siis mitenkään poissulje rraudan diaknoosia, vaan lähinnä muut lambdasignaalia vääristävät tekijät.
     
  6. Juola

    Juola 1st gear

    Jaahas... osaankohan minä vastata kaikkiin kysymyksiin...? No ainakin siis TIETOKONE on uusi! Se vaihdettiin kuluvan vuoden tammikuussa, eli ei vielä vuottakaan käytössä ollut. Edellinen huomattiin yhden happianturin vaihtamisen yhteydessä rikkinäiseksi kokeilemalla. Eli kun tietsikan antamat vikakoodit sun muut eivät tuntuneet vastaavan todellisuutta laitettiin tilalle toisesta samanikäisestä vanista samanlainen tietokone ja nyt informaatio oli oikeellista. Tilattiin siis minun autooni uusi yksikkö (440 euroa) ja siinä se on nyt ollut... siis ollut, kohta seuraa lisää tästä aiheesta.

    Lambda? 1-johtoinen, 2-johtoinen... minusta tuossa on vaikka kuinka monta johtoa...! Kai se on sellainen lämmitettävä versio! Joku täällä tietää varmasti paremmin... anyway, koskapa oletettavasti uuden anturin johdot ovat kuitenkin ehjät, meinaat siis, että ne autosta siihen menevät piuhat tai se liitin olisi jotenkin viallinen? Niin, miksipä ei... voiko sen jollakin mittarilla tarkistaa?

    Pakosarjan vuodot tämänpäiväisen tutkimuksen perusteella hyvin epätodennäköisiä... korjaaja ei kokemukseensa nojaten usko oikein mihinkään letku-/venttiili- ym. vuotoihin, koska auton käynti on muuten niin tasainen, ja on sitä koko ajan ollut. Toki kaikki voidaan tarkistaa, mutta jos jotain vuotoja olisi, se kuulemma käyntiäänessä kuuluisi jne. Mutta dodge hurisee nätisti, ei aaltoile, ei köhi, ei suhise, ei mitään... nätti tasainen hurina.

    Yllätyksekseni kuulin, että ilmapumpusta (siis ei toiminnassa) voisi vielä joku letku mennä pakosarjaan! Luulin, että ne oli kaikki tukittu, mutta ilmeisesti vain kattiin menevät... tarkistetaan, jos on, tukitaan, eikö vain?

    Minusta se moottori on sammunut niinkuin bensan loppuessa. Ei sähköt mihinkään häviä. Eilen illalla vielä myöhäsellä kun lenkin tein, sammui 70 vauhdissa (tuntui taas sellainen potku persiissä ja... niin, no huomasin toki, että moottori sammui), mutta tällä kertaa yskähti sitten vauhdissa uudelleen käyntiin, eli nyt ei tarvinnut ohjata sivuun ja startata uudelleen.

    No mutta... nyt oli tovin korjaamolla, ja ensi viikolla jatketaan, kun on aikaa. Lämpöanturi tulee maanantaina (vain reilun kympin kustansi!). Nyt vaihdettiin virranjakajan kansi - oli hapettunut! Sen jälkeen taas testeri tietsikkaan, ja nyt lambda-arvot seilasivat vähän, ei enää jumittanut, MUTTA: nyt tilanne on tuttu - näyttää koko ajan, että laihalla mennään, ja ruiskut työntävät sitten lisää bensaa ja savu nousi taas. Vaan nyt lambda ei ole hirttänyt kiinni! Arvot kyllä heiluvat tietyissä rajoissa, mutta laihaa näyttää jatkuvasti.

    Kun ei tuo ota jos ei annakaan, niin laitettiin se talvella kokeiltu toisen auton tietokone tuohon minun vaniin... JOS se uusi yksikkö KUITENKIN olisi sekundaa...

    Jäähdytysnesteet olivat huvenneet. Ei havaintoa minne... mutta ainakaan edellinen lambda ei ollut märkä. Vain nokinen. Kaadettiin uudet nesteet syyläriin ja sinne pulloon kanssa.

    Öljyä näyttää syövän nykyään enemmän, kuin ennen... nyt oli mittatikun skaala puolessa välissä. Täyttä näytti viimeksi parituhatta km sitten kun lisäsin. Eli ei mitään kauheaa kulutusta, mutta vähän... en tiedä minne menee. Kumpikaan neste ei ainakaan alakautta mihinkään valu. Jäähdytysnesteet tarkistettiin ed. kerran vuosi sitten. Viime talvena toki käyttelin lohkolämmitintä suht runsaasti... onhan sitä siinäkin haihtunut.

    Maanataina siis auto ajetaan sisään halliin uudestaan... ja aivan kaikkia ehdotuksia edelleen otetaan vastaan... koskapa kuten korjaaja sanoi: mikään mahdollinen mieleen tuleva teoria ei tunnu toisten seikkojen vuoksi loogiselta, koska auto kuitenkin käy niin nätisti, eikä mitään muita vuotoihin, alipainehässäköihin ym. ym. ym. viittaavaa oiretta ole.
     
  7. buick8791

    buick8791 1st gear

    Niin tuota ööh, jos on kysymyksessä ihan "perinteinen" 1- johtoinen zirkonium O2- anturi, niin maallakin on merkitys eli se tarvitsee auton korista maan paluujännitettä varten ymmärtääkseni, vai onko tämä nyt eri asia.

    Joka tapauksessa, kaikki ulkoinen mömmö(sisäisten lisäksi)- öljyt pakkasnesteet, väärät teippaukset -anturin lähellä sotkevat sen toimintaa, koska anturi ottaa referenssinsä ulkoilmasta. Jos se ei saa sitä, anturi alkaa työntää muunneltua totuutta ECM:lle.
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Tarvitsee maan, mutta jos maa puuttuisi, niin jännite olisi alhainen, nythän se oli ymmärtääkseni korkea.
    Eli meinasin, ettei jännitehäviö voi nostaa lambdan jännitettä, ainoastaan laskea sitä, johtuen tuosta äärettömästä vastuksesta.
    En kyllä ole tuota kokeillut, niin en mene vannomaan, että onko se juuri noin, mutta jos anturilla on ääretön vastus, niin silloin sen mielestäni pitäisi mennä noin. Korjatkaa viisaammat.
     
  9. ramman

    ramman Double Gearhead

    4 johtoinen lambda löytyypi tuollaisesta rammarista.
     
  10. rrauta

    rrauta 3rd gear

    elikkä ajatus tosiaan oli että sen lamdan liittimen kautta saattaisi vuotaa jännitettä siihen johtoon joka ohjaa tietokonetta. vastustahan on megaohmeja jännite on alle voltin ja kosteus ja suola johtaa hyvin sähköä.

    mutta se kesken ajon sammuminen ei kyllä johdu mistään lamdasta, itse kyllä tarkastaisin sen tietokoneen sähkönsaannin, liittimet sulakkeen liitokset ja erityisesti maadoituksen.
    on ihan mahdollista että maavika sekottaisi sen lamdan arvonkin ja sitten jossakin kohtaa maa heikkenee niin paljon että koko hoito sammuu.
    ja mahdollisesti jopa niin että kun tietty lämpötila saavutetaan kytkeytyy esim ilmapumpun ohjaus solenoidi ja lisää sähkönkulutusta niin paljon että tietsikka kyykkää.(voisi olla selitys siihen että sammuu aina tietyn matkan jälkeen)

    sähköviaton usein tosi vit...sia etsiä, ei auta muu kun liitin ja liitos kerrallaan käydä läpi kunnes vika poistuu.

    onko ramissa jonkinlainen iso liitin konehuoneen ja sisäosan välillä jos on niin siinä on mahdollinen vikapaikka.
     
  11. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo, ei välttämättä lambdasta suoraan ja ja yksinomaisesti munkaan mielestä. Pelkkä lambda ei tosiaan saa seosta niin rikkaalle että auto kesken tehokierrosten kyykkäisi, jos ei ole muuta vikaa. Mutta muiden vikojen kanssa saattaa sitten myötävaikuttaa... Noi tommoset viat ovat tosiaan kenkkuja juttuja metsästää. Tu lambdakeskustelu kohdistui oikeastaan vikaantuvaan lambdaan.
     
  12. Juola

    Juola 1st gear

    Joo, no nyt ei ole eilisillan ja tämän aamun ajeluitten aikana potkinut, vaan nythän tilanne onkin siis, että lambda näyttää koko ajan laihaa ja ruiskut antaa bensaa yllinkyllin... rikkaalla käy, bensaa palaa, mutta kone pysyy käynnissä.

    Siis kertauksena/tarkennuksena vielä: happianturi oli jumittunut näyttämään rikasta jatkuvasti - tietokone totesi tilanteen ja käski ruiskujen laihentaa seosta - ruiskut toimivat minimillä - kone ei saanut tarpeeksi bensaa ja moottori sammui. Siis se ei käynyt rikkaalla sammuessaan.

    Autossa nyt siis toinen tietokone tilapäisesti... noin kokeilun vuoksi. Vikakoodeja en ole katsonut, mutta kierroksista ym. päätellen rikkaalla tuntuu käyvän. Lambda ei kuitenkaan ole enää jumissa (ainakaan ollut vielä eilen). Jännitteet vaihtelee, mutta vain pienessä mittakaavassa näyttäen, että laihalla mennään jatkuvasti.
     
  13. buick8791

    buick8791 1st gear

    Eli O2- anturi väsähtänyt? Tai imupuolen/pakosarjan vuoto.
     
  14. Juola

    Juola 1st gear

    No joo... siis nämähän ovat ne ensimmäiset mieleen tulevat asiat, mutta kun happianturi on vasta viikon vanha, eikä normaalisti toiminut ensimmäisenä päivänäkään (siis alusta alkaen jumitti "rich"-asennossa tyhjäkäynnillä, sitten myös ajaessa, kunnes eilen virranjakajan kannen vaihdon jälkeen siirtyi näyttämään laihaa). Joten ei se voi olla rikki... tai teoriassa tietenkin, mutta kai täytyy olettaa uuden, suoraan kaupan hyllyltä peräisin olevan osan toimivan?

    Nämä vuodot: pakosarjan vuodot eilisen silmämääräisen tarkastuksen jälkeen kuulemma hyvin epätod.näköisiä... eikä ole sitä paitsi säksätellytkään viime päivinä. Imupuolen vuodot ja muut vuodot, falskaavat venttiilit ym? Kun korjaajan mukaan pitäisi sitten olla joitain muitakin oireita. Se kun tuntee tuon minun autoni jo vuosien ajalta, ja on vastikään sillä itsekin ajellut... kuluneen vuoden aikana tehnyt siihen kaikenlaista remonttia... eli nämä on juuri niitä mistä sanoi, että nämä mitkään todennäköiseltä tuntuvat syyt eivät muitten seikkojen vuoksi loogisesti ajateltuna kuitenkaan tunnu todennäköisiltä...

    Vaan kun minä en ole mikään spesialisti. Eli miten muuten nämä vuodot ilmenevät? Mitä pitäisi kuulua konehuoneesta. Tai miten auton voisi odottaa käyttäytyvän? Vai voiko AINOA oire olla lambdojen tuhoutuminen tai toimintahäiriöt?

    Juu. Kai meidän täytyy tuota vehjettä alkaa purkaa osiin ja letku letkulta, liitin liittimeltä jne. vain syynätä kaikki paikat.

    Se lämpöanturi kuitenkin vaihdetaan maanantaina. Ei tietokone siitä herjaa, ja testeri näyttää celsiuksia jotka tuntuvat vastaavan mittarin näyttöä, mutta joskus tuntuu olevan niin kovin pienestä kaikki kiinni näissä tietokoneistetuissa autoissa. Ja sitä lämpöanturia kun ei ole ainakaan viime vuosina vaihdettu, niin eihän tuossa mitään menetä... no 13 euroa korkeintaan. Sen se maksaa...!
     
  15. Juola

    Juola 1st gear

    Nyt sammuilee taas... 4 km ajelun jälkeen kylmällä autolla. Tällä kertaa moottori kuitenkin kävi kierroksilla koko ajan ennen sammumista! Aiemminhan ryyppy on lähtenyt pois päältä hetkistä aiemmin (ajoin tuttua reittiä ja panin oikein merkille kun moottorin ääni ei muuttunut tietyssä kohta kuten aina ennen).

    Säksätti - tai siis sellaista "tsup-tsup-tsup" ääntä hitaammassa tai nopeammassa tempossa riippuen moottorin kierroksista - aamulla kun käynnistin. Ääni kuitenkin lakkasi jo muutaman sadan metrin ajamisen jälkeen. Sen nyt kuitenkin sain paikallistettua, että apumiehen puolelta konehuoneen suunnasta tuo tulee...

    Vaan jotain uuttakin: eilisillasta lähtien on moottorista kuulunut myös ulinaa tai sellaista kirskunaa... vähän vaikea kuvailla. Ajaessa välillä vinkaisee... hyvin epämääräinen ääni, erilainen kuitenkin kuin vinkuvat hihnat, ja nämä ovat sellaisia lyhkäisiä "kriiik"-ääniä joita välillä kuuluu. Eivät tunnu olevan riippuvaisia kierroksista, vauhdista ym. muuten, mutta ainakin tähän asti ovat kuuluneet vain ajaessa.

    Joo, ja vikakoodia ei antanut...!
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nuo kirahtelut vois viitata jonkun apulaitteen kuulalaakerin pettämiseen.
    Esim. ilmastoinikompuran hihnapyörän laakeri jumiessaan jaksaa sammuttaa
    koneen tyhjäkäynniltä.
     
  17. Juola

    Juola 1st gear

    Ei kuulkaa... kaiken epätodennäköisyyden uhallakin, kyllä nyt nuo oireet eilisillasta asti ovat olleet sellaisia, että taitaa olla PAKOPUTKI TUKOSSA (taas!)! Viimeksi meni se katti, niin nyt on varmaan äänenvaimentimen sisälmykset lauenneet. Niin on tukkoista, niin on tukkoista... Ainoa ero viime keväiseen on, ettei kuulu suhinaa samalla tavalla.

    Tänä aamuna oli jo pelkkä käynnistyminen työläänpää... yleensä tuo totke sentään vähän murahtaa, nyt vain inisee... ja sitten muutaman kilometrin vaivalloisen ajon jälkeen kun paikallaan kaasutin, niin näyttää, ettei edes höyryjä tule putkesta ulos...!

    Jotenkin juuri tällaista EN odottanut, mutta näköjään noiden pönttöjen elinikä on sitten aika tasan samanmittainen!

    Niin, no tätä teoriaa ei ole vielä todistettu, mutta kaikki merkit nyt viittaavat siihen! Mitäs maksaa äänenvaimennin... siis halpa ja vaatimaton, eihän ameriikan auton ääniä liikaa sovi vaimentaa...?
     
  18. original

    original 1st gear

    mun -90 ram vanissa oli sama ongelma ja samat koodit ja happianturillahan se vika ja koodit hävis.
    Onhan se aika mukava ajaa liikenneympyrään ku sammuu ja tehostajat tippuu pelistä.
    Ja niistä pöntöistä, 2,5"putkelle 45cm pitunen, simonssi makso ad:llä 45€, perus mattamusta.
    kiinnitys tarpeet päälle n.5€.
    kun vaihat sen pöntön ni carmista että putken loppupää on suunnilleen samalla korkeudella ku mitä alottaessa, muuten voi käydä ikävästi.
     
  19. Antti - I

    Antti - I Gearhead

    Moro,
    Omastani otin katin ja puhkiruostuneen änkkärin pois ja laitoin tilalle kaksi halpaa tarvikevaimeninta, olikohan ne jotain raptoreita tai vastaavia petoeläimiä, 2 1/4 tuuman halkaisijalla, ja noin puoli metriä 2 1/4 tuuman putkea. Ne kävi hyvin paikalleen ja kustansivat yhteensä noin 60 E paikallisesta vauhtikaupasta. Tietysti vähän piti hitsailla. Äänet on melkein yhtä hiljaiset kuin alunperin katin kanssa.
     
  20. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    Saatko irrotettua(ei kokonaan pois) pakoputkiston ennen tai jälkeen katin noin testimielessä, mieluiten ennen kattia? Siis siten, että se puhaltelee pakokaasut ulos irroituskohdan raosta.
     

Kerro tästä muillekin!