Ram Vanin happianturi - jälleen!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juola, 9.11.2006.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Joo, no ei tänään vielä alettu putkia irroittelemaan ja teoriaa testaamaan. Aamulla meinasi hyytyä tämän tästä tuolla muutaman kilometrin matkalla korjaamolle.

    Kerroin tilanteen ja luovutin avaimet hra mekaanikolle ja häivyin itse töihini. No, korjaaja oli käynyt ajelulla... körötellyt, kiipeillyt mäkiä, kaasutellut, kiihdytellyt, ja nyt oli toiminut taas normaalisti! On se prrkele kumma... eikä toki ensimmäinen kerta. Juu, ja sitten sitä lämpöanturia ei vielä ollut tullut, joten ei sitäkään vielä paikalleen saatu!

    Mutta onhan tuo äänenvaimennin kuitenkin vanha ja ruosteinen, että kyllähän sen yllä mainituilla hinnoilla vaihtaa voi - oli tukossa tahi ei! Niin, ja ei ole poissuljettua myöskään sen tukkoisuus: niinhän se kattikin ensin oireili vain silloin tällöin, ennenkuin meni lopulta ihan umpeen...

    ...vaan tässä vaiheessa yhä kaikki muutkin sähkö-ym. viat ovat yhtä mahdollisia ongelman aiheuttajia!
     
  2. Juola

    Juola 1st gear

    Lämpöanturi vaihdettu. Ei muutosta tilanteeseen. Nyt myös varmuudella KAIKKI ilmapumpun putket tukittu. Lambda jumittaa ja kone käy liian rikkaalla. Muuten lyhyehköillä (max. 20 km) toiminut pari päivää suht hyvin. Eli on äänenvaimentimessa tukkoisuutta eli ei, ainakin tällä haavaa höyryt läpi pääsevät. Moottorilla jarruttaessa, eli kun risteyksiin rullataan ym. ym. auto kuitenkin alkaa nykimään ja potkimaan, vaikkei sitten sammuisikaan. Kuitenkin myös ajoittaista sammumista yhä esiintyy.

    Tuota on nyt jo vakikorjaajan lisäksi ehtinyt kummastelemaan laajempikin asiantuntijaraati. Ihmetystä herättää dodgeni käytös.

    SEURAAVA KYSYMYS: Kuten jo aiemmin todettu - EGR-venttiili on yhä paikoillaan ja periaatteessa ainakin toiminnassa. Koska sillä ei mitään todellista merkitystä enää ilman muita saastelaitteita ole, aiomme seuraavaksi eliminoida sen. Nyt on vähän kiirus, mutta heti ensi viikolla toimenpide suoritetaan. MANUAALIN MUKAAN vuotava EGR-venttiili (itse se tatti tai siihen menevät/siitä lähtevät letkut) voi aiheuttaa käyntiongelmia. VOISIKO VUOTAVA/VIALLINEN EGR-venttiili aiheuttaa myös nämä lambda-ongelmat? Mielipiteitä? Korjausoppaan mukaan tuokin osa pitäisi joskus ainakin vaihtaa. Ei ole varmaan ikinä vaihdettu tässä vehkeessä, ja kuten sanottu: turhaa se siellä tässä tapauksessa enää on.

    Jos tämäkään ei auta, niin sitten kai seuraavaksi rakennetaan uusi sähkölinja tietsikalta lambdaan... jos vika on sitten siinä...

    (Pitäisi katsastaa kuukauden sisään tuo auto. Ei taida mennä päästöistä läpi tässä jamassa!)

    ---

    Ja pikku lisäys pari tuntia myöhemmin:

    Kävin kioskilla. Matkaa alle 2 km. Sammui kaksi kertaa. Ensimmäinen liikennevaloissa. Käynnistyi uudelleen VASTA ehkä kolmannella yrittämällä (ehdin kuitenkin punaisten vielä palaessa käynnistää uudelleen). Toinen P-alueella kesken ajon. Käynnistyi hyvin uudelleen. Käynti kioskilla ja sammuilematta takaisin työmaan pihaan (pitkä päivä). Katsoin koodit ja:
    TÄSSÄKÖ RATKAISU? 12 11 55! Manuaalin mukaan 11: "No ignition reference signal detected during cranking (bad Hall effect) OR timing belt skipped one or more teeth; OR loss of either camshaft or crankshaft position sensor" ja vielä kursiivilla: "Can cause the engine to stop working entirely with no limp-home mode" (joo, huomasin)! Siis sittenkin Hall? Vai mitä nämä muut vaihtoehdot ovat? Kyllä minä englantia osaan, mutta kun on tuota ammattisanastoa, eikä ole tässä sanakirjaa muutenkaan just nyt käsillä... camshaft, crankshaft?

    Entä Hall-anturin hajoaminen noin suhteessa tuohon lambdan jumitteluun?

    Joo... pelasin muuten Vikingiä kioskilla. Tässä saisi tällä menolla rikastua seosten lisäksi myös kuski...!
     
  3. rrauta

    rrauta 3rd gear

    noinhan tossa oli egr:stä juttua jo edellisellä sivulla, eli aiheuttaa vuotaessaan ihan varmasti käyntihäiriöitä. ja voi vuotaa pakokaasua imusarjaan tai ilmaa imusarjaan tai pakosarjaan. :odroll:
     
  4. Juola

    Juola 1st gear

    ...uups, sori, joo! Tää se on kun on monta sivua jo tätä tekstiä, niin ei huomaa ja muista kaikkea.

    Eli toimintasuunnitelma on nyt: EGR:n lopullinen eliminointi JA uusi hall-anturi. Kerron sitten ensi viikolla tuottiko toivottua tulosta.
     
  5. Anssi

    Anssi Gearhead

    Crankshaft=kampura, camshaft=nokka-akseli. Tuossa siis sanotaan, että nokan ajoitus pielessä, tai nokan tai kampuran asentoanturi voisi olla viallinen. Sehän vaikuttaa sitten suoraan sytytykseen ja jos sulla on sen takia kipinät väärään aikaan paikalla tai osittain puuttuvat, niin seoksethan voivat lambdan mielestä silloin olla ihan mitä sattuu. Ecu saattaa sen takia rikastaa seosta järjettömästi. Voipi siis olla, että lambdaa on vaihdeltu ihan turhaan, eikä vika ole alunperin johtunut siitä ollenkaan. Tosin vika on saattanut aiheuttaa lambdan hajoamiseen liian rikkaan seoksen takia. Saatat siis joutua vaihtamaan sen taas kohta uudestaan..

    Tuo asentoanturin viallisuus kyllä ainakin mun mielestä voisi aiheuttaa täysin yllättäviä sammumisia.

    Lambdan "jumiutuminen" rikkaalle (kuten aiemmin on havaitu) voisi taas johtua siitä, että on sotkettu lambdan signaali- ja lämmitysjohdot uutta asennettaessa. Silloin lambda ei kyllä antaisi missään vaiheessa mitään lähellekään todellisuutta viittaavia arvoja. Liekö mahdollista..
     
  6. Juola

    Juola 1st gear

    ...niin onkin, juu... sain minäkin sitten illalla vielä suomennettua cam- ja crankshaftit. Onko ramvanissa joku cps vielä erikseen? Eikös se Hall juuri pelaa näitten sytytysjutskien kanssa. Joka tapauksessa tunnettu tosiasiahan on, että (viallinen) hall kyllä saa moottorin sammumaan. Piti vain tapahtua näköjään toistuvasti usein, ennenkuin tietokone ymmärsi yskän!? Entäs tuo "timing-belt"? Jaa mikä hihna... ketjuhan tuossa on?

    Ei liene mahdollista asentaa lambdaa väärin päin. Mulla on tässä esillä tuo vanha lambda, ja tämä töpselin muotokieli vaikuttaa sellaiselta, ettei sitä voi kuin yhdellä tavalla sinne liittimeen työntää...! Niin, ja pidänkin tämän vanhan lambdan toki tallessa, sillä sehän voi tosiaankin olla myös ehjä. Katsotaan...!

    Mitenkäs muuten... kun tuo egr siis kierrättää pakokaasuja. Syökö se tehoja miten... noin edes teoreettisesti? Tietysti hulluahan noita on enää mihinkään kierrätellä, kun ei ole sitä kattiakaan... vielä jos tuo on rikkinäinenkin... mutta siis eikö sellainen härveli ota tehoja myös pois?
     
  7. buick8791

    buick8791 1st gear

    Käytännössä normaalikoneessa ja yleensäottaen ei syö tehoja(ei ainakaan siten, että sillä olisi merkitystä). Niin, siis rikkinäinen EGR aiheuttaa sitten monenlaisia ongelmia riippuen siitä miten se on rikki.
     
  8. petro_din

    petro_din Gearhead

    Niin, kyllä se ketjukin vaan osaa venyä ja PALJON..
    osaa sotkea todella hyvin käynnin, kun eihän siinä rassukassa kiristintä ole..
    vaikka todennäköisesti sinullakin siinä rullanokka+nostimet ja rullaketjukin on..
    itsellä oli alle 300tkm jo se ketju loppu..
     
  9. Juola

    Juola 1st gear

    Joo... kyllä se ketjukin täytyy tarkistaa - tai siis vaihtaa - jossakin vaiheessa ihan varmasti! 270 tkm alkaa piakkoin häämöttämään. Vaan eikös sen pitäisi venyneenä sitten jo korvin kuultavasti rämistä tai muuten metelöidä (sanovat viisaammat). Käyntiäänen tasaisuudesta ja hiljaisuudesta johtuen ei ketjuun olla paljoa ajatuksia uhrattu. TOSIN niissä mainituissa hivenen vaivalloisissa mäkiin kiipeilyissä kuuluu sellainen ritinä tai "rolina" konehuoneesta... kaasua kun antaa, niin vaimeahko metallinen(ko?) häiriöääni kuuluu. Siinä olen miettinyt ketjua myös... vaan jos nyt oletetaan EGR:n olevan finito, mitähän sivuääniä siitä voisi seurata? Tai jos - ja kun - se hall-anturi on varmaankin suunnitellut työsopimuksen irtisanomista kuitenkin jo jonkin aikaa, niin voisiko tästä, ja sen rasitustilanteissa syttyjä säädellessä, MYÖS jotakin kautta tämä ritinä tulla. Juuu... ja onhan siinä nyt tuo uusi lämpöanturikin, mutta parantaako se ajamisen laatua mitenkään, sitä on nyt mahdoton arvioida ennen ensi viikkoa. En nimittäin todellakaan aio enää liikenteeseen mennä niiden edellisten sammahtelujen jälkeen ENNEN kuin maanantaiaamuna yritän tuon koslan tuosta pihasta korjaamolle ajaa...!

    ...niin juu, ja siinä kettingin vaihtamisessa ilmeisesti sitten työtunteja kuluu aikas tavalla, olenko oikeassa?
     
  10. brasil

    brasil Gearhead

    Olipas tarinaa, oletko varma ettei se bzzz surina ole sähköinen korkeapainepumppu bensatankissa tai missä se sulla onkaan. Nimittäin jos ruiskukone ei saa sitä pottoainepainetta tarpeeksi niin tietokone alkaa lisään syöttöä ja tuntuisi olevan sellaiset merkit sulla. Kun koneen sammuttaa niin pumppu surisee vielä aika kauan, jos se ei ole kunnossa.
    Tuntuisi viat menevän pumpun puoleen, ei kai nuo anturat yms. voi nyt noin paljon rassauttaa. Onko ruiskukone? Vaihda sitten ihmeessä pumppu.
     
  11. Juola

    Juola 1st gear

    On ruiskukone, kyllä...! No niin, siis tämä "bzzz"-ääni kuuluu aina kun laittaa virrat päälle, ja sitten vaimeampana ja lyhyempänä, kun auton sammuttaa. Alussa se kuuluu siinä samalla, kun bensatankin mittarin viisari nousee (mutta äänen pituus ei liene riippuvainen siitä paljonko bensaa tankissa on). Lopussa, kun auto sammutetaan, se on vain lyhyt surahdus. Ja tämä kaikki on täysin asiaan kuuluvaa.

    Kyllähän tässä pensapumpun kanssakin pelataan, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että tämän zzzurinan varsinaisesti aiheuttaa TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI, joka avaa/sulkee siellä jonkin läpän näissä bensaputkissa (viisaammat kertokoot tarkemmin).

    Ääni, joka syntyy mäkiä kiipeillessä (ja joskus hyvin harvoin muissakin kiihdytystilanteissa) on "karkeampi" rohina tai ritinä, joka tuntuu konehuoneesta kuuluvan. Voisi olla ruisku, voisi olla ketju, voisi olla vaikka mitä...

    Itse en osaa arvioida, mutta asioita (ja ramvaneja) tuntevat autoani kokeilleet henkilöt eivät ole pumpusta olleet huolissaan. Se oli kerran keväällä jopa epäiltyjen listalla, kun auto sammui kesken ajon, mutta vikahan ei sitten ollutkaan siinä... se olikin sitten se katti.

    (Mutta tämä ei tietenkään tarkoita, ETTEIKÖ siinä NYT voisi olla myös ehdotettua bensapumppuvikaa!)

    ...ei ole välttämättä tärkeää, mutta tämänkertaiset oireet alkoivat ilmetä, kun auto oli käyttämättä viikon lokakuun lopulla. Siellä se syksyn kosteudessa pihalla seisoi, ja sitten kun ensimmäisen kerran viikon tauon jälkeen lähdin ajelemaan, kuului virtojen päälle laittamisen jälkeen tämän "Bzzz"-äänen ohella ja jälkeenkin melko kova rahina ja rohina. Jotenkin sekin tuntui tulevan enemmän edestä, kojelaudan takaa, mutta hankala sanoa. Ajattelin, että kun kosteutta on viikon aikana kertynyt joka paikkaan, niin siellä sähkövermeet rätisevät. Ääni hävisi HETI kun käynnistin moottorin. Kuului sitten vielä uudelleen, kun hetkeä myöhemmin lyhyehkön ajon jälkeen käynnistin uudelleen. sitten ei enää tämä häiriöääni ole takaisin tullut...

    Juu... ja nyt täytyy toki muistaa, että tietsikka viimein ANTOI vikakoodin 11, joka hall-anturiin viitannee.

    Mutta millä se lambdan mystinen jumittaminen saadaan ratkeamaan... auttaako uusi Hall vai auttaako EGR:n poistaminen... sitähän emme vielä tiedä...!
     
  12. Juola

    Juola 1st gear

    No niin... EGR tulpattu, Hall-anturi vaihdettu (ja anturilla oli hintaa n. 30 euroa muuten). Pari koeajolenkkiä tehty JA kulku on ketterämpää, nykimiset ovat poissa EIKÄ ainakaan äskeisissä ylämäissä hyytynyt eikä myöskään moottori rohissut!

    MUTTA... se lambda. Ensimmäinen testiajo toimenpiteiden jälkeen tehtiin testeri kiinni tietokoneessa. Alkuun arvot hyppelivät kuten niiden pitääkin ja kaikki vaikutti normaalilta. Sitten parin km ajon jälkeen alkoi taas jumittaminen. Parannusta entiseen on, että jumiminen tapahtuu siellä keskialueella (about .45 V) ja ruiskusuuttimet eivät tuuttaa bensaa koneeseen aivan hullun lailla, vaan varsin hillitysti (mikähän yksikkö se niiden toimintaa mittasi? Kuitenkin nyt oli tuollaista 1,5 - 3 vähän tilanteesta riippuen, kun viime viikolla näytti vitosta!).

    Tyhjäkäynnillä jumittaa, ja aika vakaata näyttää tasaisella kaasulla kanssa. Kun antaa lisää kaasua tai kun kaasupolkimen vapauttaa, alkaa hakeminen. Pitäisikö sen siis koko ajan vaihdella rikkaan ja laihan väliä? No, tämä ei sitä tee...!

    Syyläri muuten vuotaa (kiva kun jotain uuttakin vikaa on), että selvisi se niidenkin nesteiden häviäminen. Vuoto kuitenkin tapahtuu ihan vain alhaalta maahan tiputellen. Ruoste syönyt, vaikka ei tuo (syyläri siis) ole tuossa ollut kuin reilun vuoden sekään.
     
  13. Juola

    Juola 1st gear

    Tiistain tiedotuksia: 12 52 55: oxygen sensor stuck at rich position (todellisuudessa ehkä sinne keskiväliin) ja nyt on muitakin sähköhäiriöitä, nimittäin kojelaudan valot eivät välttämättä syty heti virtoja päälle laitettua, eikä edes heti moottorin käynnistyttyä, vaan ehkä vasta kun on liikkeelle lähdetty.

    Eli alamme kai taipumaan sinne sähkövian puolelle. Siinä taitaakin savottaa riittää, jos nyt lambdan lisäksi alkaa muutakin sähköpuolen remppaa olemaan...

    ...pitäisiköhän tässä alkaa katselemaan ilmoituksia nettiautosta... sellainen auto jossa on kaasari ja muita eksoottisia laitteita...!
     
  14. buick8791

    buick8791 1st gear

    Ja ojavalo ja jalkapumpulla toimiva pissapoika... No ei vaan , kun siis lambdan pitäis seilata kyllä ajokierroksillakin vilkkaasti. Ei kait se muuten edes vikakoodia tuuppais. Joku nyt antaa ruiskuille väärää infoa.

    Oletkos kokeillut tosta tietokoneboxia, en lukenut kaikkia viestejä. Jos vaikka siellä olisi joku driver kärähtänyt.

    Toinen juttu, oletko käynyt kaikki piuhaliitokset läpi? Maadoitukset, myös kojelaudan alla, sulakeboxin tienoilla. Entäs ECM:n liitoksien putsaus ja boxin maadoitus? Meinaan kun on antanut monenlaisia vikakoodeja.
    Jos noita ei ole käyty läpi ensin, niin en kokeilisi toisella boxilla.
     
  15. Juola

    Juola 1st gear

    Joo... toinen boxi siinä oli tässä välillä muutaman päivän noin kokeilumielessä, kun arveltiin tämän auton oman (uuden) tietsikan olevan viallinen, mutta mikään ei muuttunut boxia vaihtamalla.

    Eli olet oikeassa... kaikki liitokset ym. on nyt läpi käytävä. Jossakinhan siellä on oltava jotain häikkää... jostakinhan tämä lambdan jumiminen johtuu. Aika harvoin kai näissä autoissa kuitenkin esiintyy selkeästi paranormaaleja ilmiöitä... vaikka en vannomaan kyllä mene!
     
  16. rrauta

    rrauta 3rd gear

    kellähän noi sähkövehkeet on tunnetusti HENKIMAAILMAN hommia :rotfl: :rotfl:
     
  17. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    TÄLLÄ sairaskertomuksella voisit päästä Karpon ohjelmaan, ja kansalaiset keräisi sulle rahaa uuteen rotkeen. Koita jaksaa, kyllä se siitä.
     
  18. apukuski

    apukuski Gearhead

    Ei kannata luovuttaa! Se nyt vaan koittelee uskonlujuutta harrastamiseen :D Tuleepahan käytyä kaikki samalla läpi :)
     
  19. petro_din

    petro_din Gearhead

    ainakin kun virrat kääntää päälle niin sillon bentsiini pumpusta pitää kuulua surina..
    painettahan siellä pitää kehittyä että se ruisku voi startatessa ja toimiessa antaa bensaa suuttimille..

    tyhjäkäynti moottori on aika karun mekaaninen ja painelee "kaasupoljinta" tietokoneen ohjeiden mukaan..
    eli se on siinä ruiskurungon kyljessä kiinni ja kääntelee ilmaläppiä..

    ketju ei välttämättä ala ihan ekana pitämään ääntä, ennenkuin se todella alkaa raapimaan jakokoppaa..
    itsellä kyllä alkoi jo kuulumaan melko metallinen soundi käydessä..
    aikaa hommaan meni ensi kertalaiselta rauhallisesti tehden semmonen 14 tuntia.... :)

    mitenkäs se sytytys on säädetty? lampulla vai mutu tuntumalla..
    ketjun venymisen huomaa siitäkin jos säätelee lampulla kohdilleen sytytyksen, eli sinne jonnekkin 10 asteen tietämille tyhjäkäynnillä.. niin häviääpi vedot..
    sittenkun kun korvakuulolta ja käsivaralta säätää niin saa autoon hengen takaisin..

    mutta eiköhän tuo noilla kilometreillä jo liene venynyt..
     
  20. Juola

    Juola 1st gear

    14 tuntia... juu, sitähän minä pelkäsin, että se on aika työläs ja aikaa vievä homma tuo ketjun vaihtaminen. Eli vaikka turvautuisin ammattiapuun, niin aikaa menee hyvä tovi...

    ...mutta nyt kysyit kyllä vaikeita sytytyksen säätelyistä, meinaan, etten kyllä osaa varmalla sanoa. Sen tiedän, että korjaaja on viettänyt dodgeni konehuoneessa aikaa sytytyskysymystenkin äärellä, niin keväällä, kuin myös nyt viime viikkoina, mutta luottiko vain vaistoon ja kokemukseen, vai mitä metodeja käytti... ei aavistusta.

    Mutta täytyy tähän ketjuprojektiin tarttua lähitulevaisuudessa...

    ...kun nyt saisi tämän lambdaongelman ensin ratkaistua. Tänään lämpimäksi ajamisen jälkeen testeriin. Moottori sammuksissa näytti, että keskiasentoon on happianturi jumittunut. Moottori käyntiin ja arvot tippui ihan nollille - siis todellakin .00 V... ja "lean", mutta se on jännä, kun ruiskusuuttimet kuitenkin tyhjäkäynnillä antoivat bensaa ihan minimillä nytkin. Eikös, jos lambda sanoo "laihaa", niin ruiskut työnnä lisää pökköä pesään, että saataisiin seosta rikkaammalle?? Ei nyt kuitenkaan niin käy. Kaasuttaessa ruiskutkin sitten heräilevät antamaan vähän enemmän bensaa, mutta lambda-arvot nousevat vain ihan vähän. Laihaa näyttää nyt koko ajan, ja ihan siellä alalukemissa, kun pari päivää sitten jumitti keskialueella (niin, no sehän oli siis tietsikan muistiin jäänyt, siksi näytti ennen käynnistystä sitä).

    Eli ruiskut toimii suht normaalisti, lambda ei! Toisin sanoen dialogi ruiskun ja lambdan välillä ei toimi ollenkaan (?) vaikka eikös niiden juuri pitäisi keskustella ihan jatkuvasti.

    Kaiken kaikkiaan enempi laihalla tuo on viime päivinä käynyt, mikäli jotain osaan moottorin käyntiäänistä tulkita. Bensaa menee myös tietysti vähemmän, kuin jos kävisi oikein rikkaalla, mutta eihän se ole koneelle hyväksi tämäkään tilanne.

    No, kuitenkin... seuraavaksi - kun taas on aikaa, eli ensi viikon alkupuolella - käydään sitten mittarin kanssa johtoja ja niiden liitoksia läpi.

    Eli en ihan vielä ole hanskoja tiskiin lyönyt, vaikka nettiauton tarjontaakin tuli jo kurkittua.

    ...niin, että kiitos kaikille tuesta ja kannustuksesta...
     

Kerro tästä muillekin!