Ram Vanin happianturi - jälleen!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juola, 9.11.2006.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Edelleenkään se lambda-anturi ei voi jumia keskiasentoon, vaan sen jännitteen täytyy tulla sinne ECM:ltä.
    Esim. siinä tapauksessa, että signaalijohto on poikki, voi testeri näyttää "jumivaa" jännitettä.
     
  2. rrauta

    rrauta 3rd gear

    millä sitä lamdaa on mitattu ja miten?
     
  3. WTF

    WTF Gearhead

    Se näyttää just sitä 450mV vaikka ei olisi lambdaa.
    Ainakin omissa rotiskoissa on näyttänyt.

    Samaa mieltä audiq kanssa, taitaa joku liitos pätkiä tai johto ottaa maihin tai maadoitus jossain pätkii tai...

    Mittari kiinni ja piuhoja ravistelemaan, tarkistaa että ei ole mikään johto nirhautunut rikki ja ottaa sieltä häiriöitä.
     
  4. Juola

    Juola 1st gear

    Juu... no siis kuten mainittu, tänään ei jumittanut keskivaiheilla (450 mV) vaan näytti ihan vain nollaa, mitä nyt kaasutellessa ihan snadisti nousi!

    ...mutta mutta... ei tässä ole paljon muita vaihtoehtoja jäljellä kuin joku sähkövika/-häiriö siellä jossain boxi-lambda(-läpöanturi?) väl(e)illä...

    ...tai sitten vielä jossain muualla. No, ensi viikolla kuitenkin otetaan mittari esiin ja aletaan heilutella ja käydä piuhoja läpi.

    Kysymykseen millä/miten lambdaa on mitattu: siis häh? No tuolla mopar-spesialistin pajalla sellaisella testerillä, joka noihin hyrslerin tietokoneisiin sopii. En kai minä enempää tiedä. Testeri antaa informaatiota mitä erilaisimmista auton osista, kunhan piuhat on kiinni kytketty ja autossa on virrat päällä ja/tai moottori käynnissä...!

    Hitto! Kun olisi tässä muutakin työta tuon totken kanssa! Liukuoven alareuna on aikas mätä: 15-20 cm pitäisi uutta peltiä sinne varmaan laittaa (ja sitten on vielä noita pienempiä ruostevaurioita). Ja se uusi (siis sekin uusi!) nopeusanturi on ihan paska! Vieläkin nopeusmittarin viisari aina välillä nykii, vaikka MOLEMMAT vaijerit on vasta vaihdettu! Kas kun se anturissa oleva "tappi" ei oikein pyöri niin herkästi kuin pitäisi (olen sormituntumalla todennut). Ja kun viisari tarpeeksi nykii, häiriintyy cruise! Ja ohjaus puoltaa (tässäkin) pahasti oikealle... ja ohjaustehostin tökkii. Nämätkin pitäisi vaihtaa/uusia... siellä on kaikenlaista simpukkaa ja muuta...! Ai niin, ja sitten se vuotava syyläri...!

    ... eli ehkä siihen Karpoon todellakin pitäisi ottaa yhteyttä...!
     
  5. buick8791

    buick8791 1st gear

    Niin, eikös se jännite kulje niin päin, että lambda tarjoilee jännitettä ECM:lle ja ECM ohjailee annetun tiedon perusteella sitten muita drivereitä ECM:ssä? Vai ymmärsinkö yhden aikaisemman vastauksen väärin?

    No ei mitään, lambda on ollut testerissä kiinni ja testeri näyttää sitä mitä näyttää ja testerin käyttäjä tietää mitä lukemat tarkoittavat. Joka tapauksessa, jokin jännite kulkee ainakin siihen saakka, missä testeri on ollut kiinni.

    Eli piuhoja läpikäymään ja työn iloa! Vaikka vika löytyy muualta, niin ei tuo piuhojen läpikäynti ole mitään hukkaanmennyttä hommaa. Sieltä voi joka tapauksessa löytyä paranneltavia asioita tai varmuus, että kaikki onkunnossa.
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Noinhan sen pitäisi mennä.
    Kuitenkin, jos johto poikki, niin testeri voi näyttää jumivaa jännitettä ja silloinhan tuon jännitteen täytyy tulla ECM:ltä.
    En nyt ole varma, että näkyykö se jännite lambdan johdossa, mutta ainakin testerin pitäisi se näyttää, on vissiin varaohjelman aiheuttama?
     
  7. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Pystyykö tota lambdalta tulevaa arvoa/jännitettä syöttämään ECM:lle jollakin muulla tavalla, testimielessä? Joku säädettävä potikka, jolla pystyisi kokeilemaan toimiiko auto muilta osin.
     
  8. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo, toi 0,45V:n jännite lambdalta tarkoittaa, että se ei ole lämmennyt vielä riittävästi tai se on viallinen eli pitää ECM:n open loop- tilassa. Eli ECM syöttää esim. ruiskuille tiettyä vakiona pysyvää ohjausjännitettä, johon lambda ei vaikuta. Tilanne on sama myös silloin, kun yhteys lambdan ja ECM:n välillä ei ole täydellinen.
     
  9. buick8791

    buick8791 1st gear

    Varmaan pystyis jollakin jännitelähteellä, joka tarjoilisi eri jännitteitä välilla vaikkapa 0,1- 0,9V ja oikealla virralla mutta miksi? En tekisi noin.

    Tarkoitan, että kun autosähkömies pystyy toteamaan lambdan kunnon, mittaamaan pakokaasuarvot ja mittaamaan ECM:n toiminnan myös syvällisemmin eikä pelkästään niitä koodeja tai sitä infoa, joita saa ALDL- pistokkeelta.

    Jos uusi, oikeatyyppinen lambda, toimii vähän aikaa ok ja sitten jämähtää,
    niin sillekin pitäis löytyä selitys: Rikas seos, öljy, glygoli, lyijyllinen bensa tukkii sen.
     
  10. rrauta

    rrauta 3rd gear

    sen lamdanhan voi kokeilla ihan yleismittarilla että toimiiko se. ja jos toimii vika on muualla (johdoissa/liitoksissa)
     
  11. buick8791

    buick8791 1st gear


    Juu, ihan digimittarilla olen itekki sen tehnyt. Toimii riittävän hyvin. Varoo sitten vaan, ettei ala sillä vastusta mittaamaan. Lambda ei tykkää siitä.
     
  12. Juola

    Juola 1st gear

    NO NIIN...! Nyt on johtoja heiluteltu ja kaikki mahdolliset liitimet läpi käyty... EIKÄ MISSÄÄN MITÄÄN HÄIKKÄÄ - siis ainakaan mitattavissa olevaa! MUTTA: ihmetys oli suuri, kun tämän kaiken jälkeen testeri laitettiin koneeseen ja moottori käynnistettiin, niin LAMBDA HERÄSI ELOON! Tyhjäkäytettiin, kaasuteltiin, päästettiin kaasua jne. jne. ja todellakin - nyt lambda käyttäytyi ihan niinkuin pitää, eli arvot seilasivat kuten kuuluukin!

    ???

    Siis olisiko siellä jotain pientä häikkää kuitenkin jossakin liitoksessa/-sissa ollut? Joskus kun kaikki on niin kovin pienestä kiinni...! No, olemme hra mekaanikon kanssa jo oppineet olemaan hiukka skeptisiä tämän kärryn kanssa, että vielä ei samppanjapulloja poksauteltu... mutta iloittiin toki siitä, että ainakin nyt toimii!

    Eli muutaman päivän päästä suoritamme vielä jälkitarkastuksen. Jos yhä pelaa loppuviikosta, niin tässä ehkä uskaltaa ensinnäkin viedä auton katsastukseen ja sitten siirtyä vaikka noiden ohjauslaitteiden kimppuun!

    Kerron sitten miten kävi... mutta kiitos taas kaikille kovasti kaikista vihjeistä ja neuvoista... ja kärsivällisyydestä kun olette jaksaneet näitä vuolassanaisia sepustuksiani lukea!
     
  13. Juola

    Juola 1st gear

    ...no niin... saattoihan sen arvata... eli ei avata samppanjapulloa tänäänkään, vaan pitäydytään liidelin pilsnerissä...

    ...eli parin päivän ajelun jälkeen testeriin, ja jo oli jättänyt jumimista taas muistiinkin. Lyhytaikainen oli siis ilo, joka seurasi johtojen heiluttelua. Tilanne nyt kuten aiemminkin: käynnistämisen jälkeen lambda-arvot hissuksiin valuvat .45 V:sta nollille, ja siellä pysyvät tyhjäkäynnillä ja myös kaasutellessa. Kun kaasun päästää irti kierroksilta, hypähtävät arvot korkeammalle, mutta palaavat sitten heti takaisin nollalukemiin.

    Edelleen, vaikka lambda sanoo laihaa, ei ruisku kuitenkaan tuuttaa bensaa koneeseen mitenkään erityisesti... siis noin testerin mukaan ainakaan, vaikka silloinhan ruiskun pitäisi yrittää korjata tilannetta seosta rikastamalla (kuten on jo noin tuhat kertaa todettu). Kylläkin nyt kahden viime päivän aikana on aika rikkaalla käynyt - sanovat nenä, korva ja bensatankin mittari.

    Seuraavaksi ajateltiin ottaa ne ruiskutussuuttimet tarkkailun alle. Jospa ne vaikka eivät toimi normaalisti? Jos ne kusee sitä bensaa ohi johtuen paskasta, hapettumisesta, vuotavista tiivisteistä, toiminnallisesta viasta, ja tietokone ei tätä havaitse, kun ruisku kertoo sille jotain muuta...?

    Kuulostaisiko mitenkään järkevältä? Ei nyt vain enää keksi oikein mitään muutakaan...!
     
  14. rrauta

    rrauta 3rd gear

    siis korjattiinko niitä liitoksia jotenkin, pelkkä heiluttelu ei ole korjaus, eikä varmastikaan pitkäaikainen ilo.
    eli liittimet auki ja perusteellinen puhdistus ja mahdollisesti "kiristys".
    ja jos tuntuu että mikään ei auta niin syyllinen voi olla katkennut johto, ei ole mahdotonta sekään . mutta ennen kun vedätte uusia johtoja MITATKAA onko johto tosiaan poikki , ettei tule turhia johtovirityksiä.
     
  15. Juola

    Juola 1st gear

    ...niin, no siis mittarin kanssahan siellä kömyttiin. Ei ollut mitään hämärää missään. Mikään piuhoista ei siis liene poikki, eikä liitoksissa ollut mitään korjattavaa. Siis heiluttelua, aukomista, mittailua jne. jne. Kaikki näytti olevan kunnossa. Hankala korjata mitään, kun mitään korjattavaa ei löydy.

    Jostain syystä sitten kuitenkin lambda toimi normaalisti hetken tämän jälkeen.

    Sitä minä olen miettinyt, kun kesällä kaikki toimi liki täydellisesti ja ongelmat alkoivat taas, kun tuli syksy ja olihan tuo välillä talvikin melkein. Eli voisiko se tämä kosteus sitten. Ei sitä tietenkään vesisateessa mittailtu... en tiedä.

    Entäs tämä ruiskusuutin-teoria? Ei kai tuosta tietenkään haittaakaan ole kun sinnekin kurkistetaan...!
     
  16. rrauta

    rrauta 3rd gear

    toi kyllä pitää paikkansa.

    on kyllä mahdollista että piuha on poikki, saattaa välillä toimia ja sit välillä taas ei, ihan kuin joku liitoskin voi ton tehdä.
    jos se ruutta vuotaisi ylimääräistä pitäisi seoksen(lamdan) mennä rikkaalle, ei laihalle, vaikka mistä näistä tietää.

    ja tosiaan se kosteus voi sähkölaitteissa tehdä kaikenlaista.
    ehkä se lamdan johto voisi jostakin vuotaa (märkänä) maihinkin(eriste rikki).oikestaan sähkölaitteiden kanssa kaikki on mahdollista.
     
  17. Juola

    Juola 1st gear

    Joo... siksipä tämä ruiskuvuototeoria ei tunnu ihan aukottomalta. Vaan välillähän se jumitti siellä rikkaalla. Antoi siitä nimenomaan vikakoodiakin... ja silloin kävi selvästi laihalla... eli silloin ruiskukin jotenkin reagoi.

    Eli lambda ei toimi oikein, mutta mitään selkeää säännönmukaisuuttakaan sen toimintahäiriöissä ei tunnu olevan.

    Niin, noista sähköistä... tulipa mieleeni, että voisihan noita johtonippuja ehkä vähän ravistella kun seuraavan kerran testeriin kytketään... siis samanaikaisesti. Toinen katsoo testerin näyttöä ja käyttelee kaasua toisen heilutellessa johtoja, vai?

    Voisin myös kokeilumielessä ajaa auton pariksi päiväksi lämmitettyyn talliin kuivumaan, ja katsoa mitä sitten tapahtuu. Vaatii vähän järjestelyjä, mutta voisi onnistua.
     
  18. Anssi

    Anssi Gearhead

    Ymmärsinkö oikein, että sitä lambda-arvoa on tarkkailtu lähinnä tyhjäkäynnillä? Onko tietoa, että onko se lambdakorjaus edes päällä tyhjäkäynnillä? Käsittääkseni useissa ruiskuissa tyhjäkäynnillä lambdakorjausta ei käytetä. Samoin koneen lämpötila (tai melkein mikä tahansa muu parametri) saattaa vaikuttaa asiaan. Eli onko varma, että vikaa edes on?

    En tiedä mitään juuri tuo kyseisen ecu:n toiminnasta, kunhan ajattelin tuoda ajatuksen esiin :)
     
  19. Juola

    Juola 1st gear

    Juuei... siis ei vain tyhjäkäynnillä ole testailtu, vaan myöskin kierroksia antamalla. Eikä myöskään pelkästään paikallaan kaasuttelemalla, vaan ihan on ajelultu ympäri Lahden kaunista kaupunkia testerin piuhat tietsikassa kiinni. Jumissa mikä jumissa. On siis myös ollut lämmin niin moottori kuin lambdakin.
    Lisäksi on jossakin määrin tehty myös vertailevaa tutkimusta... kyllä pitäisi 1989-318-B250:ssä vissiin lambdan hakea rikasta ja laihaa tyhjäkäynnilläkin.
     
  20. petro_din

    petro_din Gearhead

    no jos lamdalta suoraan mittaa niin senhän pitäs eläää ihan kokoaika kohan vaa o tarpiaks lämmin(ellei jopa kylmänäkin) ku sitä vaan suoraa mittailee..
    se on asia erikseen missä tilanteissa se tietsikka moista tietoa hyödyntää..
     

Kerro tästä muillekin!