Ram Vanin happianturi - jälleen!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juola, 9.11.2006.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Nyt tuli tällainen ilmiö vastaan... tuli jo kerran pari aiemmin, mutta nyt muistui mieleen, kun yllätti taas...

    ...elikkä siis: kun käynnistän dodgen (ei liian kauan edellisen ajon jälkeen, eli moottori on vielä jonkin verran lämmin), auto käynnistyy joo, mutta moottori ei sillä tavalla hyrähdä käyntiin kuin pitäisi, vaan ikäänkuin vaimenee ensin hetkeksi starttaamisen jälkeen, ja sitten hissuksiin alkaa moottorin hurina voimistua ja päästään normaaleille tyhjäkäyntikierroksille.

    Ymmärrättekö? Vähän hankala näin sanallisesti selvittää... kun siis normaalisti starttaa - no sitähän tuntee kun auto käynnistyy - niin sitten se sanoo, että: "vRRRUUMMmmmm..."... kierrokset käy ensin vähän korkeammalla, ja sitten laskee sinne, minne nyt missäkin autossa säädöistä riippuen laskee. No nyt tämä joskus ei teekään niin, vaan kun tuntuu, että käynnistyi ja päästää virta-avaimesta irti, niin tuleekin hetken hiljaisuus, sitten hitaasti moottori alkaa hyrisemään, ja lopulta nousee normikierroksille. Ikäänkuin muutamat ensimmäiset tahdit jäisivät kokonaan väliin...

    ...tämä siis kai aina sattunut vielä lämpimällä moottorilla, ei kuitenkaan tarvii olla varsinaisesti kuuma, eli esim. tuollainen vajaa tunti ed. ajelun jälkeen...

    Kesällä tapahtui kerran kaksi... mutta silloin oli auto auringonpaisteessa, ja oli kuuma joo... mainitsin asiasta ammatti-ihmiselle, ja silloin laitettiin ilmiö bensan höyrystymisen piikkiin.

    tänään satoi vettä ja oli +8. Ei varmaan ysivitonen höyrystynyt...!

    Ei siis välttämättä liity mitenkään näihin lambdavaivoihin, mutta ajattelin, että nyt kyllä pitää KAIKKI tavallisuudesta poikkeava raportoida, että vika joskus löytyisi.

    (...joo, kattelin tuossa nettiautossa 66 valianttia jo. Pieni moottori, mutta sievä kuin sika pienenä ja 1800 egee... ei varmaan olisi ainakaan lambda-/tietokone-/se-tämä-ja-tuo-anturiongelmia! Pitäisköhän käydä Iisalmessa?)
     
  2. original

    original 1st gear

    onko kaikki alipaineet kunnossa?
    puristukset kunnossa?

    Vois pikkuhiljaa olla jokin mekaanen vika ku kaikkee muuta oot jo kohta kokeillu.

    Ja nokkapuolen olit jo katellu kuntoon.
     
  3. buick8791

    buick8791 1st gear

    Ei välttämättä iso ongelma. Ruiskusuuttimet voivat vuotaa vähäsen ja käynnistyshetkellä kone lämpimänä se on vähän rikkaan puolella. Tulpathan sekä johdot sulla oli uudet....
     
  4. Juola

    Juola 1st gear

    ...jaa, niin... no mutta sehän selviää, kun syynätään tuo ruiskuosasto! Nyt on vähän luovaa taukoa tässä vielä muutama päivä, kun on kaikenlaista työ- ja muuta kiirettä... mutta sitten kun ehditään, niin ajateltiin laittaa toisesta autosta nuo ruiskusysteemit tähän... katsotaan muuttuuko mikään!

    Tulpat ja johdothan tosiaan on hiljattain uusittu. Kuinkas muuten... oli tässä jo aiemminkin sytytysasioista täällä puhetta... eikös tässä mallissa tuo tietokone ota vastuun myös sytkäennakosta?

    Edelleen alipainejutskien pitäisi olla kondiksessa.

    ...ja muista asioista: haun avulla huomasin, että ohjauksen puoltaminen on suorastaan helmasynti mopareissa! Eli sen asian kanssa en ole yksin. Palikoita on tässä keräilty lähiympäristön romukasoista, että se puoli saataisiin kuntoon. V...umaista, kun ratti alkaa itsekseen kääntämään oikealle heti kun irti päästää (moottori päällä siis, ja paikallaan seisten).

    ...juu, ja se en muuten ollut minä, joka sen valiantin Iisalmesta osti, vaikka uhkasinkin (ja vaikka ehkä olisi pitänyt!)!
     
  5. Juola

    Juola 1st gear

    Katsastuskonttorilla käväisin, pakko kun oli... katsastuspäätös: HYLÄTTY!

    Syyt: ohjattavuus (puoltaa oikealle), ja päästömittauksessa CO-pitoisuus joutokäynnillä liian korkea. Eli ei mitään yllättävää, vaan hyvinkin odotettavissa olivat molemmat huomautukset.

    Niin, se päästömittaus...

    CO-pitoisuus 5,90% (sallittu olisi 3,50)
    HC-pitoisuus 346 ppm (sallittu 600)
    CO2-pitoisuus 10,60%
    O2-pitoisuus 0,50% (kun saisi olla 5,00)

    ...eli ihan aiheesta reputti, ei voi mitään. Kuukausi tässä nyt on aikaa saada parannusta asiaan. Ennen joulua ei kyllä tuohon autoon kajota, mutta kunhan tammikuu koittaa, niin sitten. Eli toivoa sopii, että vika löytyy sieltä ruiskusuuttimista! Sehän kyllä voisi olla noiden lukemien valossa ihan mahdollista... ja kulutus on taas sitä luokkaa, että senkin perusteella mieleen tulee, josko suuttimet laskevat vähän ohi.

    Niin, ja toki kävin lenkin maantiellä ennen katsastukseen ajoa, joten auto oli lämmin, karstat poltettu jne.
     
  6. Juola

    Juola 1st gear

    Ok... aika panna piste tälle keskustelulle.

    Kuukausi meni ja tänään oli se viimeinen mahdollisuus viedä auto konttorille korjattuna. Konttori meni kiinni klo 17 ja auto saatiin kuin saatiinkin katsastettua klo 16.22. Että ei mennyt tiukillekaan!

    Rimaa hipoen päästöistä läpi, mutta läpi kuitenkin. Eli CO nyt hitusen alle sen 3,50 (no, autoa ei kyllä ehditty edes lämpimäksi ajaa, kun tuli niin kiire... että ehkä se tuosta vielä aleneekin tuo arvo).

    Ne ruiskutussuuttimet syynättiin, ja toisiakin kokeiltiin... eipä auttanut. Siispä vielä kerran sähköjohtoihin käsiksi periaatteella pura ja avaa kaikki, puhdista ja kokoa sitten. Kai siellä oli sen verran liittimissä paskaa ja ajan patinaa, että kun perusteellisesti tutkittiin ja auottiin ja putsattiin ja taisipa joku liitin vaihtua uuteenkin, niin heräsi lambda eloon.

    Vaan toki tässä täytyy nyt yhä seurata tilannetta. Toivottavasti vika nyt kuitenkin korjaantui pysyvästi.

    ...joo, ja sitten vaihdettiin se simpukka. Ei puolla enää, mutta ohjaukseen liittyen laitan toisen kysymyksen tuonne oikeaan osioon...!

    Oli muuten mukava ajella kuukauden paussin jälkeen tuolla vanilla... tuntuipa yhtäkkiä tosi tehokkaalta (vaikka aiemmin olenkin sitä laiskaksi haukkunut), kun olin jo ehtinyt tottua taas tuohon Hiaceen, joka mulla on ollut tuossa vara-autona...!

    No mutta - kiitos taas kaikille... ja siirrytäänpä toisiin aiheisiin...!
     
  7. rrauta

    rrauta 3rd gear

    onnee vaan tuoreesta leimasta, toivotaan että nyt se sitten oikeesti alkais toimia :D
     

Kerro tästä muillekin!