Ram Vanin ohjauspyörä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Juola, 18.1.2007.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Kukkuu... ja täällä taas!

    Toisaalla tarinoituihin dodgeongelmiini epäsuorasti liittyen seuraava kysymys:

    Korjaaja laittoi tänään tuohon vuoden 1989 B250 vaniini siis toisaalla mainitun uuden simpukan. Entinen kun oli sökö, ja ohjaus puolsi pahasti oikealle.

    Simpukan laiton jälkeen oli jo kova kiire katsastusasemalle, ja vaikka ohjaus nyt toimii hienosti, jäi ratti syystä tahi toisesta vinoon. Se on kuulemma helposti oikaistu, mutta tänään loppui nyt vain kertakaikkiaan aika.

    Joten ajattelinpa tässä, että kuinkas tuo sitten oikaistaan? Ohjauspyörä pitäisi siis saada käännettyä n. neljänneskierrosta vasempaan. Siis 1/4 kierrosta. Onko tuo teknisesti millainen homma, eli osaako kuka tahansa tumpelo sen tehdä itse, vai onko ehdottomasti viisaampaa antaa ammattimiehen sen tehdä.

    Niin, minä siis en ole mikään autoasentaja, ja ohjauslaitteiden sielunelämästä ei ole mitään käytännön kokemusta ajon aikaisen ratin pyörittelyn lisäksi.
     
  2. Antti - I

    Antti - I Gearhead

    Kyllä se ratti on helppo kääntää, se on booreilla ohjausakselissa. Äänimerkkityyny lähtee pois vetämällä ja sen alta mutteri auki.

    Ratti on aika kovassa akselilla, siihen tarvii ulosvetäjän. Itse tein sopivan raudanpätkästä ja kahdesta sopivasta pultista. Ne pultit pitää olla jotain tuumasia, noin 10 mm.

    Onnittelut muuten tuoreesta leimasta!
     
  3. Flea

    Flea 1st gear

    Nyhtäset siitä ratin keskiöstä sen kotelon auki. Siellä on mutteri. Ota irti. Revi rattia puolipäivää hampaat irvessä. Se irtoaa (tai sitten ei) ja pamahtaa voimalla leukaan. Leuan paikattuasi painat vain ratin takaisin oikeassa asennossa ja pyöräytät mutterin kiinni.

    ps. Jonkinmoinen ulosvetäjä helpottaa joskus huomattavasti. :p
     
  4. Juola

    Juola 1st gear

    Ok... kiitoksia kumpaisellekin! Ei tuo periaatteessa kuulosta liian vaikealta, niin että uskaltanen itsekin yrittää...!
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ainakin noissa mopareissa joita mä oon käsitellyt, ratti on tosiaan spoorilla, mutta yks spoori on sokee. Eli ekä ratti rattiakseliin, että rattiakselin nivel simpukkaan menee vaan yhdessä asennossa, ja keskitys tapahtuu laittamalla ratti suoraan, ja kääntämällä raidetangoista ypörät suoraan myös. Mut noin uusista ei kyllä oo kokemusta, näin kuitenkin vanhemmissa malleissa.
     
  6. ramman

    ramman Double Gearhead

    Täältä kanssa ääni jonkinlaiselle ulosvetäjälle, on aivan perkeleen tiukasti kiinni se ratti. Mä en ainakaan uskaltanu käsineen repiä irti sitä kun tuntu, että menee paskaksi koko ratti siinä riuhtoessa :odroll:
     
  7. Juola

    Juola 1st gear

    No niin, homma hoidettu! Vaan kylläpäs tosiaan oli lujassa... onneksi se tuo tuttu korjaamo on vieressä, että sain sieltä juuri tuollaisen rautakappaleesta ja parista pultista väsätyn ulosvetäjän... ja sittenkin meinasi jo tulla epäusko, että oliko se juuri vain sillä yhdellä mutterilla kiinni...? Vaan irtosi lopulta kuitenkin nätisti.

    Joo, no sitten se keskitys... periaatteessa ihan kuten nimim. vipottaja edellä kertoi. Eli siinä ratin keskiössä on (oli) yhdessä kohtaa sellainen pykälä, ja vastaavasti siitä "tapista" mihin ratti tuikataan puuttui parit hammastukset vastaavasta kohdasta. No nyt hovikorjaajani, joka sen uuden (käytetyn) simpukan laittoi paikalleen käväisi siinä korjaamon pihalla vilkaisemassa miten mulla homma sujuu, ja mutisi jotakin, etteivät oikein vastanneet toisiaan nämä paikat... kun renkaat oli suorassa kun simpukkaa laitettiin, olisi ratinkin pitänyt olla suorassa...? Siksihän se ratti eilen kiireessä jäi vinoon...! Niin tai näin, piankos tuo pykälä siitä ratin lävestä oli hiottu tasaiseksi, niin että nyt ratin voi laittaa ihan mihin asentoon vain tahtoo!

    ...siis onneksi menin sinne korjaamon pihalle tuota tekemään, niin oli apuvoimiakin kuitenkin käytettävissä sitten kun ongelmia ilmeni. Yksin jos olisin kotipihalla tuota tehnyt, niin vaikka olisinkin ratin saanut irti, en varmaan vieläkään olisi huomannut, ettei ratti mene siihen tappiin kuin yhdessä asennossa, ja ihmettelisin että mikä hitto siinä vastustaa.

    No mutta - taas olen vähän viisaampi. Kiitos kovasti kaikille!
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    Muuten se ratti on booreilla ja sen muterin poiston jälkeen ei lähde kuin ratti jos tarvii mennä syvemmälle siellä on rengas-sokka, sen poistamalla pääsee ottaan alempaa osaa, takas laittaessa se akseli antaa alaspäin hivenen periksi, joten palikkaa taakse ...
     
  9. Juola

    Juola 1st gear

    Ai niin... voisiko olla mitään yhteyttä tähän ohjauslaiteremonttiin... nimittäin kun olen IHAN VARMA siitä, että a) vaihdetanko liikkuu hiukkasen jäykemmin kuin aiemmin, ja b) vilkun viiksi myös vaatii aavistuksen enemmän voimaa, mikäli mielii saada vilkun päälle, sekä c) vasemmalle käännyttyä vilkun viiksi ei välttämättä aina palaudu ilman apua...?

    Ja nämä huomasin jo ennen kuin itse eilen sen ratin suoristin, eli minä en kyllä tätä aikaan saanut. Voisiko siis siinä simpukkaa vaihtaessa tulla tämänkaltaisia seuraamuksia, vai johtuuko jostakin muusta?

    Asia ei ole mitenkään ongelmallinen... vain huomasin, että paitsi ohjaus on nyt napakampi ja kaikin puolin parempi, niin myös vaihdekeppiä ja vilkkua käytellessä on tuntuma eri!

    ...en muistanut korjaajalta eilen kysyä...!
     

Kerro tästä muillekin!