Ram Vanin sähkölaitteista - happianturista myös!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Juola, 4.2.2007.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Päivää!

    Juuei se tuo lambda edelleenkään toimi täydellisesti, vaikka lopulta katsastus selvitettiinkin. Hyvin pian alkoi taas nollille meneminen tyhjäkäynnillä. VIELÄ KERRAN johdot ja liittimet syyniin, mutta kyllä ne nyt vain olivat ihan oikeasti kunnossa. Ja lambdahan oli siis se marraskuussa laitettu Standardin tarvikelambda.

    Hmmm... olisiko siis SE ollutkin koko ajan rikki, ja kuukausien työ vain tämän takia? Kaivettiin esille edellinen lambda - se kesällä hyvin toiminut, josta tietsikka herjasi jumitusta tuolloin marraskuussa... kun en sitä hävittänyt, kun arveltiin, että voihan tuo vielä toimiakin. Sitä paitsi ei puolta vuotta sekään ollut käytössä kulunut. Testailtiin rinnan kumpaistakin monin tavoin, ja yllätykseksemme se vanha anturi alkoikin toimimaan liki normaalisti!

    Mutta siis vain LIKI normaalisti. Nyt näytti sitä, mistä edelliset lambdakeskustelut aloitin: oxygen sensor stuck at rich position. Eli tyhjäkäynnillä tahtoo jäädä testerin mukaan näyttämään .88 - .90 V, eli rikasta seosta. Ei seilaa arvot, kuten pitäisi. Kierroksilla seilaa - molemmat anturit! Tyhjäkäynnillä toinen jumittuu .00 volttiin ja sanoo "laihaa", toinen jumittuu toiseen ääripäähän??!!

    EIHÄN TÄSSÄ OLE ENÄÄ MITÄÄN JÄRKEÄ... muuta kuin se, että paskan möivät ja vielä kahteen kertaan! Tarkoitan siis Standard-yhtiön nelipiuhaista happianturia!!! Kun ei nyt oikeasti enää missään muualla voi olla vikaa!

    ...vai voiko? Nyt näistä sähköistä muuten... tässä talvella ensinnäkin monta kertaa (kun on pakkasta, muuten) kun laittaa virrat päälle ja käynnistää auton, KOJELAUTAAN ei syty valot! Siis ne mittarivalot. Varoitusvalot syttyy normaalisti. Mittarit valaistuvat sitten kohta, kun auto on vähän aikaa käynyt. Toiseksi yhden kerran, kun mulla on tuo kauko-ohjattu keskuslukitus, joka ovet avattaessa väläyttää vilkkuja ja sisävaloja, niin jättikin sisälle (vaan ei vilkkuihin) juhlavalaistuksen päälle!? Laitoin lukkoon uudestaan, ja sitten avasin taas. Nyt valot sammuivat. Kolmanneksi, se kauko-ohjain ei toimi aina, vaan pattereissa ei ole vikaa. Neljänneksi: radio temppuilee! Välillä toimii normaalisti, välillä soittaa helvetin lujaa, eikä tottele volume-säätöä. Välillä katoaa teksti näytöstä, ja eilen 90 km ajon jälkeen pimeni täydellisesti! Nyt aamulla osoitti taas elon merkkejä kuitenkin...!

    Ok, ok... kerrankos nuo nykyaikaiset CD-myllyt hajoaa, tai jotain kosketushäiriöitä tulee kojelaudan valaistukseen, tai keskuslukitus temppuilee... tai happianturi hajoaa! Vaan miksi kaikki samaan aikaan samassa autossa?

    Kertokaa, sähköistä paljon ymmärtävät, voiko näistä mitään yhteyttä löytää... voiko syntyä jotakin jännitepiikkejä, tai kadota virrat sieltä täältä tai mitä nyt vain... tai siis voi tietenkin, mutta voiko sitä jotenkin korjatakin?

    Vaan vielä lambdasta: taitaa vain olla viisainta jättää nuo standardit ja siirtyä chryslerin omiin merkkituotteisiin!

    ...tulipa taas tekstiä! Niin, joka nyt ei vielä tunne, niin autohan on siis Dodge B250 vani vuodelta 1989 ja 318 kuutiotuumaisella moottorilla varustettu. Kiitos.
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Jos sulla on noita 0.8-0.9-volttiin jumivia lambdoja paljonkin, niin kannattaa alkaa myymään sitä sähköä. ;)

    Eli usko jo nyt, ettei se lambda voi itsessään jumia noin. Se jännite tarvitsee energiaa ja jostain se sitä saa, kun ei se anturi mikään patteri ole.
     
  3. Juola

    Juola 1st gear

    Uskon, uskon... vaan mikä/mistä se sitä jännitettä pukkaa, ja se sama sähköpeikkoko kiusaa myös näitä muita sähköllä toimivia laitteita? Tämä nyt oikeastaan on se peruskysymys... mistä aletaan seuraavaksi vikaa hakemaan?
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Kyllä minä aloittaisin mittaamalla jännitehäviöt/erot lambda-anturin ja ECM:n väliltä, myös maat tarkistukseen.
    Olet vissiin nuo jo tarkistanut, mutta tuo on mielestäni ainoita vaihtoehtoja sähköisellä puolella ja toinenhan on se, että saa liikaa bensaa, jota ECM ei jostain syystä pysty säätelemään, mutta se ei taas oikein täsmää eroavaisuuksiin tuloksissa eri antureilla kokeiltaessa .

    Myös se Lambda-anturin toiminta pitäisi jollain keinolla varmistaa ja yksi sellainen on hommata laadukas alkuperäisosa ja verrata arvoja sen näyttämään.

    Enkä myöskään väheksyisi ammattitaitoisen asentajan merkitystä, kun paljon on puhetta naapurin "ammattimiehistä"/guruista, mutta yhteenkään en ole vielä törmännyt.
    En väitä, että asia olisi tässä tapauksessa niin, vaan kehoittaisin miettimään, että olisiko mahdollista, että osaa syy vaikeuksiin vianmäärityksessä olisikin jossain muualla kuin autossa.
     
  5. Juola

    Juola 1st gear

    ...joo, vaikka et väittänytkään, niin korostan, että ammattitaitoinen asentaja on ollut asialla, ja jopa useampi - eli konsultoitukin on - siinä vaiheessa kun alkoi mielikuvitus loppua ja looginen ajattelu ei johtanut mihinkään... ja kaikki täälläkin ehdotettu testattu/tarkistettu/mitattu sen seitsemään kertaan...

    MUTTA MUTTA: nyt on ollut dötsissä alkuperäinen MOPAR-happianturi perjantaista asti... kilometrejä takana muutama sata niin kaupungissa kuin maantielläkin, myös yksi 120 km karstanpoltto/putkenpuhdistus maantieajelu ilman ylivaihdetta, ja - ENSIMMÄISTÄ KERTAA KUUKAUSIIN ei ole jättänyt tietokoneen muistiin mitään herjoja!!! Testerin mukaan tosin joku lambdan korjausprosentti oli vielä mekaanikon mielestä hiukka liian iso, mutta tämä hyrslerin oma anturi nyt kuitenkin myös tyhjäkäynnillä elää, EI JUMI laihalla kuten toinen standardi, tai rikkaalla kuten se toinen... ei, vaan tämähän näyttää toimivan!?! Niin, siis tänään tehtiin pikku tarkistus.

    Siis: paskan möivät - eli standardin happianturi EI minun totkessa toimi, sillä hyvä. En tiiä itkeäkö vai nauraa pitäisi...?

    Viimeisen kahden viikon kulutus - puolet taajama-ajoa, puolet maantiellä, puolet vanhalla lambdalla, puolet tällä uudella, ja vain vähän od päällä - TASAN 20 l/100 km. Ei paha, ei paha... etenkin kun näihin kahteen viikkoon sisältyi ne oikein kovat pakkaset.

    Edit: kojelautaan löytyi valot kun ropasin sitä ajovalokatkaisijaa... radio tokeni resetoimalla...!
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Hyvä homma, toivottavasti toimii jatkossakin!
     
  7. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Mulla herjaili vani joskus koodia 44, eli laihalla olisi. No, vaihdoin lambda-anturin uuteen. Ei vaikutusta. Sitten vaihdettiinkin liki kaikki osat, mitä voisi vaikuttaa laihalla pyörimiseen. Viimein vika löytyi uudesta lambdasta. Paska oli, uus taas tillalle ja ongelmat poistuivat. Tuli aikas paljon kuluja ylimääräisitä osista + että kulutus oli muutaman kuukauden 30l/100km ja päälle.
     
  8. buick8791

    buick8791 1st gear

    Niinpä, sama homma on todettu muissakin ajopeleissä kuin Mopareissa, että jostain kumman syystä ns. tarvikeanturit eivät pelaa. Ko. autoon tietyllä varaosanumerolla myytävä Bosch ei käy kaikkiin, Standard ei käy kaikkiin Denso ei käy kaikkiin jne. Siis sinänsä anturit eivät ole välttämättä viallisia, vaan niiden ko. varaosanumerolla ko. autoon myytävien antureiden kalibrointi ei ole just kohdallaan, kuten ovat ns. merkkikohtaiset anturit.

    Tämä perustuu empiiriseen kokemukseen, ei varaosatieteelliseen. Se vain on näin. Esmes omaani en ostaisi muutakuin just ns. alkuperäisvalmistajan osan, siis sen valmistajan, jonka anturi on siihen ruuvattu likuhihnalla. Ja jos sitten on ongelmaa, niin on helppo pistää anturi palautukseen.
     
  9. Antti - I

    Antti - I Gearhead

    Moro, mistä muuten ostit Mopar-anturin ja paljon maksoi? Mulla ei Motonet-anturi toiminut kuin vähän aikaa ja nyt on standard-paikallaan - jos ostais Mopar-tuotteen varalle...
     
  10. Juola

    Juola 1st gear

    Jaa... eiköhän se tuo hovikorjaajani tilannut sen ihan suoraan ARO-yhtymältä... chryslerin maahantuojalta siis. Hinta ei ollut merkittävästi suurempi kuin standardin, eli kun nelipiuhainen std on hitusen alle satasen, niin tämä mopari taisi olla ihan hitusen päälle satasen!
     

Kerro tästä muillekin!