Rambler american V8?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fsvaasam, 11.8.2010.

  1. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Kertokaapa joku Rämpylä/amc-mies että minkälainen vinkkelimoottori onnistuu näinä päivinä asentaa kyseiseen autoon laillisesti?? Noita kauniita ja ehjiä koreja kun näyttää saavan edukkaasti maailmalta ja uustuotantomoottori samaan konttin, niin siinähän sitä olisi talveksi aherrettavaa??
     
  2. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Lähdetään mutu-pohjalta liikkeelle; Chevy 305.
    Alhaisin tarjous..? : :D
     
  3. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

  4. Sammy_Q

    Sammy_Q Gearhead

    Näin äkkiä selittäen: Muistaakseni vertailumotiksi käy AMC 390, Suomessa yksi leimattu AMC 401:llä ja vaihtolistalle ainakin levyt eteen ja isot rummut taakse. Itselläni Americaanossa Chevy 350+4-speed+Mopar 81/4... Noita kerhon sivuja kannattaa tutkia, löytyy paljon ja mielenkiintoista aiheeseen liittyen.
     
  5. wege

    wege Gearhead

    Me laitettiin just alkukesästä -64 americanin keulalle Chevyn 350:n. Tosin auto oli jo aiemmin muutoskatsastettu ko.moottorilla. Ahdasta on ja sovittelemaan joutuu, mutta onnistuu. Näitähän on tehtaan jäljiltä ollut vuosimallista ja versiosta riippuen jopa 390 moottorilla, jolloin kuutiot eivät ole ongelma. Tosin V-8 tuli optioksi muistaakseni -68, mutta vanhempien peruskori on "sama".
    Tosi mies laittaa keulalle AMC:n oman 290-360 koneen
    esim. Matadorista, joita on raatoina ympäri maata. Tällöin on vähemmän merkkieroista johtuvia sovitteluja.
    Myös Moparin tai Fordin pikkulohkoa kantsii miettiä, ovatten pikkaisen pienempiä kuin letukan kone.
    AMC-foorumilta saat lisää infoa.
    Ja mun tiedot on hatusta, oikaiskaa ketkä tiedätte paremmin.
     
  6. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    OK, kiitos vaan vinkeistä!!! Hienoa kuulla että sellainen sovellus on vielä mahdollista. Alkujaan oli Chevymiehenä chevy II suunnitteilla, mutta Rämpylän arvostamattomuutta noi Amerikaanot on vaan niin halpoja ja helmiäkin löytyy vielä. "Pienet" sovittelut aina kuuluu asiaan ja vartaaseen en halua enää autoa laittaa joten sen sortin projekti olisi haaveissa ja kallistuu kovasti nyt tähän suuntaan!! Pitääpä jatkaa suunnittelua amccf forumin suunnalla.
     
  7. Sammy_Q

    Sammy_Q Gearhead

    On se vaan nii kiva, kun isä ja poika on samaan aikaan samaan aiheeseen liittyen asialla. Onneksi isukilla on sana paremmin hallussa :D
     
  8. guru

    guru Gearhead

    missä on lojuu matadoreja???
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tää on nyt ooteetä,
    tänään harrastettiin tallilla 2d American 65 (?) elvyttämistä. Kanadalainen kaveri sen hommasi joitain vuosia sitten, hän kyllä kovasti hämmästeli että miksi siihen on vaihdettu Sierran kaasutin, Hitachin laturi jne. Hän ihmetteli että eikö täällä osia saa kun pitää tuolleen tehdä vähän niinkuin Venäjällä :oops:
    Tutustuin aikoinaan kaveriin kun jäi Americanilla pulaan ekaa kertaa. Taka-akseli oli irronnut lehtijousista kun huonekaluputkipalkista tehdyt jousien ja akselin väliset korotuspalat (noin 1,5mm materiaalivahvuus) olivat nuljunneet littanaan ja pultit löystyneet :odroll:
    Sitten toisen kaverin kanssa yritettiin saada vilkkuja siitä toimimaan, ei onnistunut, joku oli tehnyt autoon uuden suomijohtosarjan, ihan itse.
    No sitten omistaja löysi varasosa-auton josta saatiin nyt alkuperäinen johtosarja ja toinen vaihteisto, alkuperäisessä oli ulostuloakseli jotenkin saatu tössittyä mutkalle. Aika savotta oli saada se 64-johtosarja sopimaan mittaristoon, piti vaihtaa kaikkien johtojen paikat siinä liittimellä, mutta onnistui.
    Virranjakaja oli hauskasti korjattu, siellä oli jotkut corollan katkojankärjet, ihan loppuunpalaneet. Tottakai, kun puolaksi oli vaihdettu joku Bosh, mutta autossa ei ollut esivastuskytkentää. 12V puola, hyvät kärjet ja konkka löytyi varaosa-autosta. Pyörijäkin oli muuten melko loppuun ajettu, oli lähes reikä kulunut siihen kontaktiliuskaan. Niin ja alipaine-ennakonsäätö oli liitetty siihen alipainekellon toiseen liittimeen, siihen joka myöhäistää sytystä kun on imusarjassa alipaine :odroll: . Se oli siihen liitetty (pissapojan letkulla) kun se sytystä aikaistavan säätimen kalvo oli puhki.
    Laturiksi asennettiin Delcon uudenmallinen 108A pikkulaturi, enää latauksen merkkivalo puuttuu.
    Ja sitten koeajolle, vaihteisto toimi, ei täristänyt enää, jarrut toimi, mittaristo toimi, mutta mitä ihmettä, kauhea jyrinä alkoi etupäässä vähän ajan kuluttua. No pyöränlaakeri oli sekin sitten mennyt.

    Tuo on enää pikkujuttu, sen Sierran :oops: kaasarin ja irtoilevan miranolin lisäksi.

    Mutta kyllä oli hauskaa tallilla kun noita "venäläisiä" korjauksia ihmeteltiin :rotfl: Ja harrastamistahan tämä on, pääsee kanadan kaveri kohta ajelemaan Americanilla taas ja voi muistella hänellä kotona olevaa Javelinia, Demonia, 54 Chevyä, useita Oldseja ja Mercuryjä. Ja tuli hyvä mieli poistaa autosta parikymmentä harrastevuotta, kännettiin ikäänkuin kalenteria takaisin taaksepäin.

    Saako noihin 65-mallin kutosiin muuten kaksikurkkuisen kaasarin imusarjaa, vai onko siitä edes mitään hyötyä? Kaksikurkkuinen kaasari löytyy siitä varaosa-auton moottoreista mutta imusarja ei sovi tuohon uudempaan.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Moparin pikkulohko ei oo pienempi kun letukka, eikä myöskään fordin 351. Mopsin pikkulohko on vaan puol senttiä matalampi kun letukan "isolohko". Tossa kuva moparin pikkulohkosta, vakiokorkunen lohko, tilavuus 501 cu in.
    [​IMG]
     
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    MitVit?! :eek:

    Saako moparin 360:stä(?) tehtyä 501:sen? :eek:

    Alkaa olemaan tilavuus kohdillaan, noin niinku pikkulokiks... :eek:
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Saa, kun on riittävästi halua ja pätäkkää. Toi ko. tapaus on ihan sairas rakennelma kaikin puolin vailla järjen hiventäkään, mut onpahan yli 500 kubiikkia. Esimerkiks lohkoa kevennettiin jyrsimällä siitä kaikkee tarpeetonta veke, yhteensä 25 kiloo! :rotfl:
     
  13. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Mahtaakohan miekkosta(?) yhtään harmittaa, jos sattuu käymään niin että ne moottorin osat on pitkin sitä kuuluisaa ajoradan reunaa? :eek:

    Tosin moparithan eivät hajoa, ne korkeintaan kiukuttelee. :rotfl:

    Milläs osilla tuosta muuten on muokattu toi 501:nen? Onko tehty osia kokonaan ite, vai onko saatu sovellettua olemassa olevista osista, vai täh? :eek:
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tota mottia on rakennettu ku iisakin kirkkoo, et en oikeen usko siihen mahdollisuuteen et poikis. Se ei oo mikään kierrosvati, vaan ihan hydyrullanokalla jne. eikä sitä kuulemma tulla esimerkiks dynottamaan. Vartilla kyllä tulee kuitenkin kokeiltua ilmeisesti ihan lähiviikkoina.
     
  15. F-body

    F-body Gearhead

    Menee kyllä ohi topickin mutta kiinnostais tietää lisää tosta PIKKULOHKOSTA. Isku ja poraus on varmaan noin 4,200". 472 cid pikkulohkojahan on myytävänä crate myllyinä.
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Melkein veikkaisin, että vati on sama kuin tässä threadissa esitetty.

    4.21 x 4.5 poraus / isku.
     
  17. F-body

    F-body Gearhead

    Olipas mielenkiintoinen thredi. SILVALIANT oli Mopar musclessa esittelyssä hopee Valiant 406cid stroukki myllyllä. Menikö yhdistely oikein? Arvokas 501cid ainakin on.
     
  18. guru

    guru Gearhead

    americaaniin takas 196 jossa ei oikeestaan ole imu-sarjaa ei saa 2-kurkkusta mutta muihin amc kutosiin kyllä toisin ehjät ja myynissä olevat suomessa harvinaisia
    mul ois ylimääränen 1 kurkkunen
     
  19. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Americaniin ja muihinkin AMC/Rambler autoihin saa asennettua monia erilaisia "Merkkiuskollisia" osía/osakokonaisuuksia bolt-on tyyliin, koska vuosien saatossa pikkuinen valmistaja on ostellut osia omiin kutos- ja kasikoneisiinsa eri toimittajilta. Niitä on sitten soviteltu toisiinsa tavalla tai toisella. Mutta jos näin aikoo tehdä, niin jonkin verran saa tehdä salapoliisityötä löytääkseen AMC-yhteensopivia osia. Mutta kuusikymmentäluvulta peräisin olevaa perustekniikkaa saa yhdistettyä aina (jopa) 2000-luvun Jeep osiin. Ja silti pysytään merkkiuskollisena, jos haluaa... :D Ja koneet voivat olla nelosia, kutosia tai kaseja. Laatikot erilaisia automaatteja(esim th400,tf727,Borg Warnerit), 3-5 lovisia manuaaleja... Kaikki AMC:n "omia"

    Ei muuta kuin osien metsästykseen ja rakentelemaan "all AMC" Ramikkaa tai sitten jotakin muuta pellin alle... Ei tuolla kerhossakaan oikeasti olla täysin puritanistisia...
     
  20. wj

    wj Gearhead

    Täälä on aikeissa piristää myös rämpylää.
    Aihio on -67 rattivaihde kutosella :D

    Tarkoituksena on löytää jostain, mahdollisimman iso orggis moottori.
    Vinkkejä sopivan tekniikan löytämiseen kaivataan.

    Jossain päin ruotsia noita kuulemma on haitaksi asti?
    Kuukauden päästä on sinnepäin reissu tiedossa ja kuljetustilaa olisi moottori/ laatikko paketin verran
     

Kerro tästä muillekin!