Rasvaprässin oikea käyttö.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 370, 7.4.2010.

  1. 370

    370 Gearhead

    Mietityttää, että montako puserrusta/nivel. Typeryyttäni olen muutamaan kertaan töräyttänyt hivenen ylimääräistä, seurauksena suojakumin pullahdus. Kertapainallus tuntuu riittämättömältä ja toinen tuntuu hyvältä mutta kolmannella tursuilee suojakumin välistä.
    Neuvokaa hyvät ihmiset rasvaruutan oikea käyttötapa.
     
  2. lumikola

    lumikola 1st gear

    Pumppaa ainakin rauhallisemmin,ehdit tarkkailla tilannetta,ettei kumit pullahtele ennen aikojaan :lol:
     
  3. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Aikoinaan asentajan hommissa opetti vanha asentaja homman niin, että rauhallisesti ja tasaiseen ja pysäytys heti kun kumissa näkyy liikettä(ihan niinku naistenki kansa, heh :D ).
     
  4. jannis

    jannis Gearhead

    nivelet

    Ei kantsi alkaa temppuilemaan vanhan nivelen kanssa. Uusiakin saa niin halvalla. Jos mälliä lurpsahtaa vanhan nivelen välistä, on se aika vaihtaa uuteen.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    höh. Meinasin just ostaa prässin kun olis nuita niveliä vaikka kuinka eikä ole oikeen tullut huolehdittua niistä. Eiks niitä kuulukaan rasvata...?
    Kysytään nyt samaan topikkiin että onko mitään neuvoja millanen prässi kannattais ostaa. On kai niissä jotain eroja.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Niin ja kuinka se prässi täytetään että sinne ei jää ilmaa? Pari vuotta sitten ostettu Wyrthin rässi pukkaa ilmaa välillä. Tai sanotaan niin että se jopa toimii välillä, ilmaa se pukkaa useimmin...

    Ryslerin toisen yläpalleron kumipalje on puhki mutta ei sitä nyt sen takia vaihtaa tarvi. Kun sinne pumppaa uutta salvaa kerran pari vuodessa niin kyllä se mahdollinen hiekka ja vesi ulos tulee. Ei se vuotava palje kerro mitään nivelen kunnosta. Hauraat kumit repeää kyllä jos sitä rasvaa pumpataan isolla kädellä.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ainakin mun autoissa vaikkapa raidepään kumit on sellaset että varmana tulee rasvat pihalle, eli vaan sellanen hattu nivelen päällä eikä kyllä ole tarkoituskaan olla täysin tiivis. Ja ylä- ja alapalloissa kumeissa sellanen kohta josta ylimääräinen rasva tursuaa pihalle ihan uutenakin....
    Senverran olen laittanut rasvaa että jostain sitä tulee pikkusen pihallekin, pätee siis näihin vuotaviin.
    Rasvarässiin kannattaa laittaa siihen päätyyn tulpan paikalle rasvanippa, jonka kuulaa voi sitten painaa jollain terävällä esineellä silloin kun mäntä horii ilmaa :wink:
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tuossa vyrtin rässissä taitaa muuten joku kuulasysteemi ollakin siinä letkunpuoleisessa päässä... :oops:

    Pitää tutkia kun haen tänään uuden vassupatruunan.
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Pätee muuten pikkasen muihinkin hommiin,ellei halua "vahinkoja" :wink:
     
  10. lumikola

    lumikola 1st gear

    Yhdellä kädellä pumpattava malli on tollasiin ahtaisiin paikkoihin kätevä,pystyy toisella kädellä pitään sitä letkua.Mulla on semmonen Lincoln merkkinen,tuntuu toimivan.
     
  11. vip68

    vip68 1st gear

    ite oon pumpannu niveliin aina rasvaa sillee että tulee kunnolla vanhat ulos. eikös se ole vähän niinku tarkotus nipallisessa nivelessä että pääsee likasen vanhan rasvan vaihtamaan, näin ainakin työkoneissa :)
     
  12. bootsi

    bootsi Gearhead

    Re: nivelet

    Kurkkaappas se uuden nivelen, kumin sisään... varsin kuivia tahtovat valitettavasti olla.
     
  13. Sikalintta

    Sikalintta 3rd gear

    Näin oon itekii soveltanu, eikä oo tarvinna rasvattuja osia vaihella. :)
     
  14. xp

    xp Gearhead

    Raskaan kaluston puolella rasvattavan ja kestovoidellun nivelen suojakumi on erilainen. Rasvattavassa kumi on sateenvarjon tyyppinen, joka ei rikkoudu liiallisella rasvauksella vaan päästää liiat rasvat ulos. Sitten jo 70-luvulta alkaen nivelet on ollut ilman rasvanippaa, ja umpinaisella suojakumilla. Tälläiseen umpikumilliseenkin saa nipan laitettua, mutta sinne ei rasvaa kovin paljoa voi painaa. Jos puhuttaisiin henkilöauto-kokoluokan nivelistä umpinaisilla kumeilla, niin pistäisin rasvaa ehkä yhden painalluksen kerran pari vuodessa.

    Rässistä sen verran että siinä täytyy olla kumiletku. Siis kun jossain malleissa on vain rautaputken päässä se liitin, niin sellaisella ei tee mitään.
     
  15. jaketin

    jaketin Gearhead

    Ääni tälle. Itse ostin vastaavan motonetistä. Homma huomattavasti helpompaa kun ährää sillä perinteisellä mallilla..
     
  16. capri30S

    capri30S 1st gear

    Jep, tässähän se tuli hyvin jo esille, eli suojakumeja on erilaisia. noissa omissa laitteissa rasvattavat kohteet on sellaisilla hattu-mallisilla kumeilla, ja niihin kuuluukin painaa rasvaa sen verran että sitä tulee pihalle. Tuossa vanhassa mustangissa on vielä alkuperäiset ylä- ja alapallot, ja ajettu on varmasti puolimiljoonaa mailia... eikä ole vieläkään väljää yhtään. Mutta rasvattukin on alustaa!
    Ja itte oon ajatellut asian niin, että aina kun on rengas jostain syystä pois, tai auto nosturilla tms. Niin samalla rasvaa nipallisiin kohteisin. Ei sitä liikaa voi käyttää 8)

    Mutta tosiaan sellaisilla "kiinteillä" suojakumeilla varustetut nivelet ei välttämättä ole muutenkaan tarkoitettu voideltaviksi, vaikka joku olis nipan laittanutkin, siinä kuulassa pitäis olla rasvalle myös ura. Ne ovat tosiaan jo uutena valitettvan kuivia, olen painanut niihin injektioneulalla jarruvaseliinia suojakumin läpi ennen asennusta, ja polkupyörän renkaan paikkausliimaa pieni pisara reiän päälle.
     
  17. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Hiljalleen kun rutistaa, niin tulee ulos mitä tulee.
    Kumit kun repee niin vahinkohan siinä tunnetusti tulee - myöhemmin joutuu rahallisesti "vastuuseen".

    Osta yhdenkäden prässi, kätevämpi.
    Ei tiimarista eikä muustakaan vastaavasta ammattiliikkeestä.
     
  18. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Ne metalli putkella olevat prässit on kyllä auton kanssa melko turhia mut koneiden kanssa toimii ihan ok kun vähä reilummin tilaa missä pumpata.. edellisessä duunissa oli akku prässi, oli melkosen näppärä laite mut hintaakin tais olla joku 300e
     
  19. jylhä

    jylhä 1st gear

    Akkuprässi on hyvä, jos joutuu kiipeämään esim nosturin tai muun päälle jolloin letkut on solmussa tai muuten jumissa, mutta jos lattialla ryömimällä ylttyy niin paineilmaprässi on hyvä. Autoon riittä kahdenkäden prässi, sillä kolmen käden prässillä joutuu hieman venymään, yhden käden versio löytyy vaan moottorisahojen työkaluista. Parikertaa vuodessa kun painaa vasukkaa niveleen niin ei juurikaan tarvii niitä vaihdella.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No niin ostin yhdellä kädellä pumpattavan letkullisen prässin, hyvin pruuttas kolmen auton nivelet. Kaikista tursusi rasvat ulos jostain välistä yleensä jo ennenkuin kumit juuri pullisteli.

    Alkuperäiseenkin kysymykseenkin liittyen, siis onko niitä sellaisia niveliä että on tehdasnippa mutta ei kuulu tulla rasvat ulos asti? Tuntuis hölmöltä ratkaisulta. Yksi kumi oli sen olonen että pullahtikohan se. Saman nivelen kumi oli toisessa autossa revähtänyt keskeltä auki.
     

Kerro tästä muillekin!