Rata-alustaa kotikonstein

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja sämpy, 3.7.2016.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    No ainakin sen voi kiertää, kun ulosjouston rajoittimet leikkasi kierrosajasta 4-5 sekuntia. :D

    Toki oli muutakin, eri jouset ja pyöränkulmien hipelöintiä. Takaata raideleveys pieneni pari senttiä.

    Näinkin kai tuon Camaron tässä yks päivä Parolan S-marketin pihalla. Sen näkeminen livenä auttoi ymmärtämään miksi sillä päästään sellaisiin kierrosaikoihin. Herätti myös melko paljon huomiota kaupassakävijöissä.

    Omalta osalta harrastaminen on jäissä ainakin pari vuotta, joten ei kykene viemään auton kehitystä eteenpäin kuin ehkä ensi vuoskymmenellä. Mutta mitään tarvetta niille kynäjousille ei sinänsä ole näkyvissä, bilsteinin kanssa oli puhetta normaalien jäykkyyssäädettävien iskareitten teosta mutta sekin saa jäädä tulevaisuuteen.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Sääli, että sun harrastaminen on jäissä ainakin pari vuotta. Tätä Fiat-projektia oli niin mukava seurata. Ehkä nostalgiasyistä, ensimmäinen enemmän ajamani auto oli Mirafiori.

    Muuten, Speedhuntersin valokuvaajan, Dino Dalle Carbonarankin ensimmäinen ajama auto oli Mirafiori.
     
  3. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    kuulun painonsiirtoklaaniin. en turhaan lähtisi rajoittamaan korin liikkeitä. runsas ulosjousto on ok. tämä lähestymistapa vaatii toki kuskilta enemmän kuin vähempiliikkeinen alusta. väitän kuitenkin, että ahveniston kaltaisella syheröradalla on mahdollista saada parempi kierrosaika luullaavammalla alustalla (vrt. rallycross) kuin ns. rata-alustalla.

    h. toivonen taisi ajella ralliautolla (siis ei rallikrossiautolla) f1 autojen kärkiviisikon/kuusikon aikoihin asfalttitesteissään ennen/jälkeen f1 gp radalla...

    konservatiivinen linkki:
    https://www.redbull.com/int-en/henri-toivonen-at-estoril-exploring-the-myth
     
  4. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    No ei ne WRC autot noissa asfalttiralleissa nyt varsinaisesti mitään lullia ole ja Toivosenkin auto on säädetty asfaltille matalammaksi ja jäykemmäksi.

    Joo, painonsiirto ok hyvä juttu, runsaat ulosjoustot (rata-autojen mittakaavassa) toimii kun auto tehty siihen, mutta kun jousitus on siinä mallissa että auto on lähellä kaatua mutkissa ja renkaat kuluu enemmän kyljestä kuin kulutuspinnasta, niin kyllä sitä on tarve vähän kiristää.

    Ei ne autot siellä radalla ole vahingossa alustaltaan mennyt sellaisiksi kuin ovat. Kyllä se alusta on sekuntikellon kanssa säädetty kohdalleen. Ja moni nopea ratakuski ajaa niin löysällä alustalla kuin pystyy, se on silti ihan sikajäykkä verrattuna siviiliautoon.
     
    xarper tykkää tästä.
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kaikkea en ihan ketjusta lukenut, mutta käsiteltiinkö täällä vielä ns "tall spindle" tai "tall upper ball" muutosta?
    NastyZ28 foorumilla tuli tämmöstä esiin:

    http://nastyz28.com/threads/what-does-the-tall-ball-joint-do-for-me.109774/page-2

    2nd Gen F body geometry is a LOT better than most traditional muscle cars. They can still use some help but they don`t need as much. Their bumpsteer is pretty good,camber curves are basically neutral so they could use some negative gain in the curves and the RC is at roughly ground level,it would be better about 2.5" higher but at least it`s not under the ground like a 1st Gen! The term "tall spindle" is all relative,it depends what you bolt it on and where that cars arm/frame mounting points are. A 2nd gen spindle is "tall" on an A body. On a 2nd gen it`s just "normal". Using a taller upper ball joint effectively makes it taller which in this case is good,it gives us exactly the geometry enhancement we`re looking for. The 1970 Chevy Performance Manual suggested a similar geometry improvement for 2nd Gens running in SCCA TransAm. Correctly designed aftermarket arms can compliment the new geometry by allowing more + caster and - camber in the static alignment. Naturally I`m a big fan of fully adj. upper A arms as they allow a wider range of adjustment,they`re also usually lighter and less expensive. Win/Win...Win. :)
    The only spindle swap worth doing on a 2nd Gen in the AFX aluminum "tall spindle",I say tall to distinguish it from the shorter version,it`s actually virtually the same height as stock 2nd Gen. You have to use A body steering arms and outter tie rod ends with this combo. It won`t alter the camber curves or RC height much (unless you combine it with the tall balljoints!) but it does markedly decrease lateral roll center migration,drops ride height about 1",allows a super easy bolt on upgrade to C5/C6/Baer GT-AFX brakes and upgrades to huge C5 Corvette hub/bearing packs. Combined with the tall ball joints and proper arms this combo yields overall geometry better than a 2002 Z-28. Not bad for a few bolt ons on a 30 odd year old car. :happy: Mark SC&C
     
  6. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Onkos kukaan muu käynyt radalla tuuppaamassa?

    Mä kävin maanantaina Ahvenistolla ja sain 4 nopeaa kierrosta sisään. (lämmittelykierros, nopea kierros, jäähdyttelykierros ja varikolle)

    Viime ajoihin nähden autoon on vaihtunut ehjä lukko ja auto oli sillä huomattavasti parempi ajaa. Lukko kyllä luistaa hieman tietyissä mutkissa, mutta aika parani silti melkein sekunnin ollen nyt 1.32.049 Racechronolla kellotettuna.

    Unohdin laittaa videokameran päälle siihen nopealle kierrokselle, niin tuossa on sen nopeimman kierroksen GPS data yhdistettynä muutaman kymmenyksen hitaamman kierroksen videoon (ei mene ihan synkassa):

     
    zuinula tykkää tästä.
  7. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    On tuolla joskus tullut tuupittua menemään. Ihan kelvollisen oloinen kierrosaika. Kelpaisko auto roadsport V8 luokkaan?
     
  8. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Ei. Edellinen omistaja on tehnyt kaaret aikanaan, mutta ne ei ole minkään säännön mukaiset, eikä ole ollut intressejä tehdä niitä uusiksi.
     
  9. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Camaro- ja Vettepäivillä tuli käytyä parantamassa kierrosaika 1.31.16:een. Autoon ei ole tullut muita muutoksia kuin syylärille vähän lisää ilmareikiä keulaan.

     
    Inlinee, hmr66, Make500 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Ootteko käynyt painelemassa wrc auton kulmaa, ei painu 80kg elopainolla mihinkään.
     
  11. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Minkälaiset renkaat käytössä?
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Aika levottoman olonen. Ja ei käytetä moottorijarrutusta kun vaihdetaan pienemmälle, myöskin 2 jalan käyttö, että moottori olisi vääntö alueella kokoajan. Itsehän näin ammattikuskina olen kerran ajanut Motoparkin ja Alastaron radat läpi :D:D:D
     
  13. 3964

    3964 3rd gear

    Paljonko camarossa on painoa,onko puntaroitu?

    Onko joku normaalia hitaampi ohjaus vai aliohjaako noin paljon?

    Aikahan on ihan ok.(siviili autolle)
     
  14. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Camarossa on alla 10v vanhat käytetyt slicksit. Ohjaus on kai enemmän nopea kuin hidas ja videolla taitaa useimmissa kurveissa olla enemmän yli- kuin aliohjautumista. Auto painaa vajaa 1600kg + kuski päälle noilla rautakansilla. Levottomuus johtuu suurelta osin vähäisistä kierrosmääristä ja pienestä yliyrittämisestä. Jarruissa on kyllä moottorijarrutus mukana, mutta en pompi kaasupolkimen päällä kun vaihdan pienemmälle.
     
  15. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Ajamiseen sen kummemmin kantaa ottamatta näyttää kyllä kovin hitaalta tuo ohjaus jos radan viimeisessä mutkassakin on rattia käännetty jo täysi kierros. Omassa ratavessassa aikanaan tuossa kohtaa rataa ratti kääntyi puoli kierrosta eikä tarvinnut ajossa muuttaa ratista otetta koskaan jos ei ihan nyt räkäliippiä lähtenyt vetämään. Jos sulla on vielä orggis Saginaw simpukka niin GM:ltä löytyy pirusti erilaisia välitys suhteita eri autoista samoissa kuorissa. Rockauto on tässäkin hyvä ja halpa tavaran toimittaja kun tietää minkä haluaa. Mukavoittaa ja tarkentaa ajoa kummasti kun tietää että pysyy kädet mukana leikissä.
     
  16. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Näistä suttuisista kuvista on niin paha tulkita. Pitäis olla hd kuvaa monesta kulmasta niin vois nähdä jopa 3 jalan käyttöä paikoitellen :rotfl: Kyllä kaverilla pokkaa on vetää, sen näkee. Vielä kun sais alustan kohilleen. Tollaisenaankin vois olla roadsport kärkikahinoissa kivasti. Siellä kun ei niin hurjasti porukkaa ole.
     
  17. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Kyseessä on siis katuauto, eikä rata-auto, joten ohjaus on katuvaihtoehdoista mielestäni nopeimpia mitä 2gen Camaroon oli tehtaalta tarjolla, mutta ei toki mikään rata-auto ohjaus. Samaten alusta on nuukuus edellä tehty ja siitä taitaa olla tarkemmin juttua aiemmin tässä ketjussa.
     
    teippi-mikko ja Inlinee tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!